Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektro

@ThomasEL Her er et utdrag fra ladetesten min fra 10-90% i -10 grader utetemperatur. Du har nok rett i at dette farger min holdning:

SOC    tid    kW  temp
30%      0      84     6
40%      5    105    11
50%    10    123    14
60%    14    135    19
70%    17    149    22

Merk at det her allerede kan ha opparbeidet seg en del varme fra 10-30%, sånn at det ikke blir helt det samme som å starte fra 5 grader. Men close enough.. :)

Jeg synes youtuberen Kris Rifa sin 20 eller 21- modell e-tron 55 ser ut til å oppføre seg gaanske likt som min 19 modell. Sikker på at batteriene til disse som ytrer misnøye på Facebook ikke er litt kaldere enn de tror? Vi er jo inne i en kuldeperiode av de sjeldne her på Østlandet..

PS! Apropos youtubere; Interessante ting som foregår i siste videoen til Teslabjørn med hans 19 modell Model 3. Mellom 4-11 min i videoen skjer det mye :)
https://youtu.be/Uounuv9LApc Nå blir det langt igjen, men.. :laugh:

- Batteriet holder veldig godt på varmen i denne bilen uten varmepumpe! 20 grader fremdeles etter kjøring fra Oslo til Koppang ned mot -21 grader! e-tron oppfører seg mer som 21-modell Model 3, hvor batteritemperaturen faller mye raskere..
- Bilen klarer i likhet med e-tron ikke å starte varmeapparatet under 20% SOC tilkoblet vanlig DC hurtiglader. Det gjør den imidlertid på Supercharger.
- Bilen lader kun med ca. 35 kW med 25 grader i batteriet. :o
- Interessant tematikk om at det ikke lønner seg å bruke masse effekt til oppvarming når han uansett ikke skal lade lenge. Og om utfordringen med slik automatikk, fordi bilen ikke vet hva du skal. Legg til at e-tron er nærmest immun mot kulde i forhold, så begynner man å forstå hvorfor e-tron sjelden aktiverer batterivarme..
- (Sist ser vi at ladeoperatøren tar betalt per hele minutt @ThomasEL. I tillegg starter vel klokka når handshake begynner. Den kan ta 40 sekunder..)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Jeg kjøper argumentet med at e-tron lader så raskt med kaldt batteri at det er bortkastet energi å varme det under kjøring. Hvor bra det er for batteriet er en annen sak, og det svaret får vi vel ikke før om noen år.
Men e-tron 50 har tross alt begrenset rekkvidde. Når varmepumpen også henter energi fra batteriet, så vil det åpenbart gi lenger rekkvidde om man starter med et batteri som holder normal driftstemperatur. Hvorfor skulle de ikke gi eierne den muligheten ?

ThomasEL

@Elektro:

Ja, den kurven din er jo veldig bra!
Effekten stiger hele 40kW på 10 minutter👍

Slik så det ut da fruen ladet på Ionity på vei hjemover i dag. Hun bruker jo ikke OBDeleven, så mangler dessverre batteritemperatur

• Plugget inn med 44% på batteriet. Fikk umiddelbart 48kW
  - Helt ok starteffekt, med tanke på høy SOC og sannsynligvis rundt 0 grader eller kanskje minusgrader i batteriet

• MEN: Etter 10 minutter har effekten steget til 56kW...
   - Og det er jo DER forskjellen blir så enorm i forhold til din bil...

• Og på ca 65% SOC begynner den å «trottle». Vi vet jo at 50 gjør det, men litt skuffende at den også gjør det når hastigheten i utgangspunktet er under 50% av maks...

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

@Trond.m Vi vet vel egentlig ikke hva som er best for batteriet. Det eneste som er sikkert er at det ikke har de ikke har godt av særlig høy varme. Jeg antar at det er bedre for batteriet å holde 10-15 plussgrader enn 10-15 minusgrader, egentlig både ved lagring og bruk. I alle fall ved bruk. Men kanskje er det et poeng å unngå for store variasjoner?

Problemet med forvarming på AC er, som nevnt over at man må ha nok effekt og at du må holde deg til planlagt avgangstid. Samt at du i alle tilfeller hvor du ikke trenger hele batterikapasiteten kaster bort mye energi. I alle fall hvis vi ser bort fra ovennevnte uvissheten mht. batterihelse. Og det på potensielt ugunstige tider mht. strømnettet.

En rar greie; Sist vi dro til fjells med -8 grader i batteriet, og høyt motorveifirbruk med takboks i -20 grader, lå jeg an til å få ut nesten 81 kWh av 83,6 kWh oppgitt. Forrige gang fikk jeg imidlertid ut bare litt over 78 kWh, selv om alt var tilsynelatende dønn likt. Samme rute, ca. samme temp ute, da med - 7 grader i batteriet. Begge ganger kjørte vi non-stop, hhv. 79 og 80 km/t med samme sjåfør. Vi hadde til og med pølse på Termos i bilen servert av kartleseren, som dobler som min kone, begge ganger. :D

elektro

Sitat fra: ThomasEL på søndag 07. februar 2021, klokken 17:42
@Elektro:

Ja, den kurven din er jo veldig bra!
Effekten stiger hele 40kW på 10 minutter👍

Slik så det ut da fruen ladet på Ionity på vei hjemover i dag. Hun bruker jo ikke OBDeleven, så mangler dessverre batteritemperatur

• Plugget inn med 44% på batteriet. Fikk umiddelbart 48kW
  - Helt ok starteffekt, med tanke på høy SOC og sannsynligvis rundt 0 grader eller kanskje minusgrader i batteriet

• MEN: Etter 10 minutter har effekten steget til 56kW...
   - Og det er jo DER forskjellen blir så enorm i forhold til din bil...

• Og på ca 65% SOC begynner den å «trottle». Vi vet jo at 50 gjør det, men litt skuffende at den også gjør det når hastigheten i utgangspunktet er under 50% av maks...

Ja, det utgjør en betydelig forskjell. Skal sies at i testen jeg referere til, lå jeg også først på 51 kW ved tilkobling, avlest på Ionity laderen, og batteritemp 0 grader. Det tok 8 minutter å nå 66 kW og 15 minutter å nå 84 kW, men derfra skyter bare hastigheten i været.

Det er derfor  jeg tenker at sweetspot er 5 grader for e55. Men mulig det er, la oss si 10 grader for e50 og e55 fra modellår 2020 og nyere.

ThomasEL

En interessant sak når jeg ser på tallene for fruens tur, etter hun nå har kommet hjem:

• Turen bort på torsdag
- Jeg hadde forvarmet batteriet, antar hun startet med ca +10 grader
- Hun ladet 19kWt på Ionity underveis
- Snittforbruk 2,83kWt/mil
- Ankom med 17% rest SOC, noe som gir omlag 61kWt tilgjengelig batterikapasitet

• Turen hjem i dag
- Ingen forvarming av batteri. Gjetter på ca -5 ved start, basert på utetemperaturen der disse dagene.
- Hun ladet denne gangen 20kWt på Ionity
- Snittforbruk 2,80kWt/mil
- Ankom med 14% rest SOC, noe som gir om lag 56kWt tilgjengelig batterikapasitet

Så og si identisk utetemperatur begge dager

Til tross for hakket lavere forbruk og 1kWt mer ladet underveis, ankom hun altså med 3 prosentpoeng lavere SOC i dag
- Så at forvarming har noe å si for rekkevidden, er tydelig (og ikke helt uventet)

Tilleggsobservasjon
Ionityladeren leverte 20kWt. Det betyr at hvis ladeprosessen hadde vært helt uten tap og parketingsklimatisering var AV, så skulle batteriet steget 31 prosentpoeng.
- Men det steg hele 33 prosentpoeng..!! Og det selv om parkeringsklimatisering var PÅ og vi vet at en ladesesjon ikke er helt uten tap...🙁🙁
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Hmm.. var det noen høydeforskjell, vind eller forskjell i trafikk/hastighet på de to turene @ThomasEL?

At hun fikk «flere % enn hun skulle» indikerer vel at det kan være en betydelig unøyaktighet i avlest SOC, som gjør det vanskelig å konkludere noe mht. forbruk og tilgjengelig batteri. Men at hun får mer tilgjengelig batteri når temperaturen stiger, er vel egentlig ikke så uventet.

Hos meg skjedde det noe annet i helgen, som også har skjedd før; Parkerte i går uten strøm tilkoblet med 22% SOC. Antakelig med ganske kaldt batteri, med det bør ha blitt enda kaldere ila. døgnet som har gått. Likevel økte SOC til 26% da jeg oppdaterte bilstatus i appen.

ThomasEL

Sitat fra: elektro på søndag 07. februar 2021, klokken 20:25
Hmm.. var det noen høydeforskjell, vind eller forskjell i trafikk/hastighet på de to turene @ThomasEL?

At hun fikk «flere % enn hun skulle» indikerer vel at det kan være en betydelig unøyaktighet i avlest SOC, som gjør det vanskelig å konkludere noe mht. forbruk og tilgjengelig batteri. Men at hun får mer tilgjengelig batteri når temperaturen stiger, er vel egentlig ikke så uventet.

Hos meg skjedde det noe annet i helgen, som også har skjedd før; Parkerte i går uten strøm tilkoblet med 22% SOC. Antakelig med ganske kaldt batteri, med det bør ha blitt enda kaldere ila. døgnet som har gått. Likevel økte SOC til 26% da jeg oppdaterte bilstatus i appen.

Jeg har også opplevd noen ganger at SOC stiger de første 2-3 timene etter parkering. På det meste hele 5 prosentpoeng. Dog har jeg vel ikke opplevd det når det er veldig lave utetemperaturer...

Nja, lite forskjell i høyde og vær/trafikk/hastighet egentlig. Ser jo også at forbruket er relativt likt. Så tror egentlig det er rimelig sannsynlig at det er forskjellen i starttemperatur i batteriet som utgjør hovedforskjellen i tilgjengelig batterikapasitet disse to dagene...

Ellers helt enig i at det er for kort ladeintervall til å si noe særlig sikkert om batterikapasitet. Men det er jo et mønster som har vist seg å gå igjen hver eneste gang jeg lader et sted jeg kan lese av hvor mye energi laderen har levert (typisk hurtigladere og 11kW type 2 på jobb): Nemlig at SOC stiger flere prosentpoeng enn den burde ha gjort hvis all energi levert fra lader faktisk gikk inn på batteriet. (Og siden det i praksis er tap, så blir jo resultatet enda verre).

Men for å ikke dra ut på viddene fra tema i tråden:
Basert på denne helgas erfaringer, så kan det i alle fall se ut til at det har noe for seg å gjøre slik jeg gjorde før de dro hvis man ønsker maks rekkevidde:
- Forvarme batteriet via OBDeleven, gjerne mer enn jeg gjorde, kanskje til +25 grader
- Deretter lade opp igjen til 100% før avreise

Effekten av dette er dog desidert høyest hvis den toppladingen etter oppvarming kan foregå så raskt som mulig, altså fortrinnsvis 11kW eller evt 50kW DC. Ved 3,3kW tar det såpass tid at man mister mye av den høye temperaturen før avreise. Men selv da har det noe effekt (jmfr min tur til hytta i romjula, da jeg varmet til +24 grader og fortsatt hadde +12 grader da jeg dro, etter topplading hjemme med 3,3kW)
(For egen del betyr 11kW at jeg må sette bilen ned på jobb og lade opp der i tilfelle. Men er bare 500 meter hjemmefra)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på onsdag 03. februar 2021, klokken 11:21
Jeg har lett gjennom koblingsskjemaene, og G898/G899 er begge koblet til batteristyringen (J840). G899 som sitter bakerst på batteriet går riktignok først til en samlekontakt ut av batteripakken, men derfra direkte til J840. Ut fra dette er det i 8C vi skal kunne finne måleverdiene, dersom de i det hele tatt er vist i OBDeleven. (V590 er også koblet på J840, og er synlig i 8C.)

Ser samme sted at G907 sitter foran foraksel, mens G898 er rett på batteriet. Så vil tippe ca en meter med rør/slanger mellom disse, men det bør ikke være stor temperaturforskjell når kjølemiddelet pumpes rundt.

[attachment id=0 msg=956739]
[attachment id=1 msg=956739]

@Orbit:

I 8C virker det å være verdier å lese ut på temperatursensor 1 til og med 9 (har ikke testet alle videre, men ingen verdier på 10-15 i alle fall)
Jeg hadde i gang batterivarmeren bare 3-5 minutter her i stad, og umiddelbart etter jeg hadde slått den av igjen gikk jeg ut av 5C og inn i 8C og leste av verdien til disse "live"

Mens sensor 1 bare lå på 1 eller 2 grader, så hadde flere av sensorene her allerede nådd 4-5 grader. Selve batteritemperaturen (som vi antar /har antatt er et gjennomsnitt, hadde til sammenlikning kun steget til 2 grader på denne korte tiden.

- Kan det være at en av disse 9 virksomme temperatursensorene under 8C kan være G898 og G899, mon tro..? Finner det nemlig noe underlig hvis dette er celletemperaturer, all den tid de alle avvek såpass fra den verdien som var oppgitt i "HV battery temp"....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

Jeg får ut verdier på temperatursensor 1-36, ingenting på de over (37-72). Jeg mistenker dette å være en sensor per batterimodul, det går i alle fall opp med antallet. I så fall burde en e50 har verdier for 27 av disse sensorene.

De verdiene jeg har lest ut mener jeg har ligget mellom "highest/lowest measured temperature" under 8C. Holder derfor inntil videre en knapp på at dette er batterimodultemperatur. Har sett tilsvarende forskjeller som deg, men har det kan være ut fra hvor tidlig/sent i væskesløyfen modulen er plassert.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Fortsatt ingen som har fått testet lynlader med lavere temperatur enn minus 10 i batteri og omgivelser, og som samtidig har fulgt med på OBDeleven om HV heater eller HV heater 2 kobler inn..?

Ladet litt på en 50kW lader her om dagen med lufttemperatur på -12. Men batteriet var på +2 og tok til seg 49-50kW, så ingen stor overraskelse at ingen varme ble aktivert.

Fortsatt ingen svar fra Møller etter 14dg +, til toss for at de opprinnelig svarte 10 dagers svartid
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Sitat fra: elektro på onsdag 27. januar 2021, klokken 01:06
SOC   Tid     kW    Temp
10%      0      51     0
20%      8      66     2
30%    15      84     6
40%    20    105    11
50%    25    123    14
60%    29    135    19
70%    32    149    22
80%    36    138    25
90%    42      85    26

% min lader bil batt
10   0   32   32   -9
11   1   38   32   -9
11   2   41   33   -8
12   3   42   34   -8
13   4   43   35   -7
14   5   44   36   -7
14   6   46   38   -6
15   7   48   40   -6
16   8   50   42   -5
17   9   52   44   -5
18   10   54   46   -4
19   11   55   47   -3
20   12   58   49   -2
21   13   59   51   -1
22   14   62   54   -1
23   15   63   55   0
24   16   66   58   0
25   17   68   60   1
27   18   72   64   1
29   19   74   66   2
30   20   74   66   3
31   21   74   66   4
33   22   74   66   5
35   23   74   74   6
36   24   74   74   7
38   25   74   74   9
39   26   74   74   10

40   27   97   97   11
50   32   115   115   14
60   36   128   128   18
70   39   135   135   21
80   42   149   149   24

Prøvde å kjøre en full ladeøkt med ordentlig kaldt batteri i går. -9 grader i batteriet i samme utetemperatur, var imidlertid det kaldeste jeg fikk til. Da jeg startet, stod en Leaf koblet til Chademo kontakten på samme delte 225 kW lader som meg, men den reiste som forventet etter en kort stund. Det skulle imidlertid vise seg at jeg likevel ikke fikk mer enn 75 kW effekt ut, selv om jeg nå stod alene på laderen, før jeg starte økten på nytt.

EDIT: Siden HV heater og de forskjellige sensorene befinner seg i en annen modul enn batteritemperatur i OBDeleven, valgte jeg å fokusere på det siste.

Det interessante her er uansett at batteriet tydelig varmes aktivt opp til og med 5 grader. Det ser også ut til at bilen trekker det den trenger til å varme opp batteriet selv om laderen ikke klarer å levere mer enn den effekten bilen trenger for å lade.

Merk at jeg brukte kun 42 mintutter fra 10-80% til tross for denne lille tekniske utfordringen (tid til retilkobling ikke medregnet). Sist gang brukte jeg 36 minutter da jeg startet med 0 grder i batteriet. Vi mao. slå fast at batteriet varmes opp veldig fort i 2019 e-tro 55 i alle fall, selv om en kort ladestopp tidlig på vei ned fra hytta f.eks, blir ganske mye lenger med kaldt batteri.

ThomasEL

Takk for god testjobb, @Elektro👍
De tallene er vel det beste indisiet på batterivarming vi har sett så langt... At laderen leverer ca 8kW mer enn batteriet tar i mot frem til +5 grader, for deretter å bli identisk, må jo nesten bety at batterivarmen er aktiv.

Undrer meg på om dette kun gjelder biler pre uke 48/19, eller om det gjelder 55 og 50 etter denne uka også
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

En ting som slo meg; I den første testen, som jeg har tatt med over, registrerte jeg ikke noen stor diff mellom effekt på laderen og bilen. Ca. 1-2 kW, uten at jeg skal si dette 100% sikkert. Da hadde jeg imidlertid AC ON (Eco, Fanspeed 1 19 grader, kun foran). Dette var på Ionity/Tritium.

Første gang jeg la merke til en stor diff hadde jeg lav SOC, sånn at AC var OFF. Men det kom fortsatt relativt varm luft fra dysene en stund.. Dette var hos BKK/ABB(?).

Gårsdagens test var altså også med AC OFF, på Fortum/Efasec(?).

En hypotese kan dermed være at bilen ikke klarer å varme kupé og batteri samtidig. Spørsmålet er da om den varmer opp batteriet aktivt, hvis dette er under 5 grader og AC er OFF A) under forvarming B) under kjøring?

ThomasEL

Sitat fra: elektro på søndag 14. februar 2021, klokken 00:16
En ting som slo meg; I den første testen, som jeg har tatt med over, registrerte jeg ikke noen stor diff mellom effekt på laderen og bilen. Ca. 1-2 kW, uten at jeg skal si dette 100% sikkert. Da hadde jeg imidlertid AC ON (Eco, Fanspeed 1 19 grader, kun foran). Dette var på Ionity/Tritium.

Første gang jeg la merke til en stor diff hadde jeg lav SOC, sånn at AC var OFF. Men det kom fortsatt relativt varm luft fra dysene en stund.. Dette var hos BKK/ABB(?).

Gårsdagens test var altså også med AC OFF, på Fortum/Efasec(?).

En hypotese kan dermed være at bilen ikke klarer å varme kupé og batteri samtidig. Spørsmålet er da om den varmer opp batteriet aktivt, hvis dette er under 5 grader og AC er OFF A) under forvarming B) under kjøring?

Den hypotesen er interessant..!
Det er i alle fall et faktum at når batterivarme «tvinges» i gang med testprogrammet i OBDeleven, så slutter det nesten å komme varme i kupeen.
- Kan det rett og slett være slik at batterivarmen ikke vil virke under lynlading hvis man samtidig aktiverer parkeringsklimatiseringen..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA