Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av e-tron 50 mot e-Niro og MG ZS på tu.no

Startet av elektro, lørdag 07. mars 2020, klokken 08:51

« forrige - neste »

Trond.m

e-tron er klart å foretrekke framfor Zoe eller e-Niro under slike forhold...tross «alt for kort» rekkevidde i følge forståsegpåere.

Contango

TM, de tallene er helt OK. Vinteren har  vært mild opp til nå. Muligens var det kaldt på testen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

elektro

Jeg satte opp en del forskjellige biler i Abetterrouteplanner.com på ruten Oslo-Bergen, raskeste vei i fartsgrensen, -3 grader, 2 m/s motvind, delvis våt vei og 200 kg. last.

Dette er med best case ladekurve, men alle bilene hadde i virkeligheten ladet saktere ved denne temperaturen, spesielt på første lading.

To av bilene, e-tron 55 v1 (83,6 kWh) og TMX 75D er ikke i salg lenger, men er med for sammenligningens skyld.

Jeg har også justert ned forbrukstallet på e-tron 55, EQC og I-Pace til samme nivå som e-tron 50 og TMX 75D ytterligere 10 ned, for å gjøre forholdene riktige, ut fra det jeg har sett av tester og egen erfaring.

TMX LR Raven (220 Wh/km) 7:24, 1x stopp
e-tron 55 v1 (240 Wh/km) 7:28, 2x stopp
e-tron 55 v1 (240 Wh/km) 7:36, 1x stopp*
MB ECQ (240 Wh/km) 7:37, 2x stopp
I-Pace (240 Wh/km) 7:41, 1x stopp
MB ECQ (240 Wh//km) 7:47, 1x stopp*
KIA e-Niro 64 (179 Wh/km) 7:47, 1x stopp
TMX 75D (230 Wh/km) 7:50, 3x stopp
e-tron 50 (240 Wh/km) 7:51, 2x stopp
TMX 75D (230 Wh/km) 8:32 2x stopp*

* Her finnes det en raskere ladeplan, men det er lagt inn en lang stopp (til 100%) på Gol for å få en stopp mindre, om ønskelig.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

1000kwh

Sitat fra: TM på lørdag 07. mars 2020, klokken 20:56
e-tron er klart å foretrekke framfor Zoe eller e-Niro under slike forhold...tross «alt for kort» rekkevidde i følge forståsegpåere.
Det er jo konge at Etron er komfortabel og tar seg godt fram! :+1:

(men helt urelevant til testen og tråden)

Trond.m

Nå er det ikke noe som heter urelevant, men helt irrelevant i forhold til dine kommentarer er det vel ikke  ? ;) Det var vel du som dro Zoe inn i diskusjonen ?

Counterpointer

Sitat fra: No-name på lørdag 07. mars 2020, klokken 20:50
Sitat fra: TM på lørdag 07. mars 2020, klokken 20:43
Audi er ærlige med rekkevidden, og likevel selges det e-tron 50 i bøtter og spann. Det må vel bety at rekkevidden er tilstrekkelig for svært mange.

Kan ikke svare for andre og hvorfor de velger som de gjør,  men vi valgte E-tron med den rekkevidden den har da det er tilstrekkelig for oss.
Det er slett ikke sånn at alle som kjøper en bil er like fornøyd.
Dette er siste posting på E-tron owners på Face

Det er mye forskjellige oppfatninger både blandt eiere og de som bare er interessert.  Men at alle vet hva de får er ikke tilfelle.

PS vet at 150 er Gom og ikke reel rekkevidde

No-name

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 07. mars 2020, klokken 21:44
Audi er ærlige med rekkevidden, og likevel selges det e-tron 50 i bøtter og spann. Det må vel bety at rekkevidden er tilstrekkelig for svært mange.

Kan ikke svare for andre og hvorfor de velger som de gjør,  men vi valgte E-tron med den rekkevidden den har da det er tilstrekkelig for oss.

Det er mye forskjellige oppfatninger både blandt eiere og de som bare er interessert.  Men at alle vet hva de får er ikke tilfelle.

Har da aldri hevdet at alle er fornøyd heller?

Snakket om meg selv, som sagt..

Counterpointer

Sitat fra: No-name på lørdag 07. mars 2020, klokken 21:47

Har da aldri hevdet at alle er fornøyd heller?

Snakket om meg selv, som sagt..
Diskuterer selvsagt ikke din mening. Den er riktig for deg.

Det var egentlig sitatet som antyder at alle har samme oppfatning som var grunnlag for posten.

Counterpointer

For å holde oss til tema er det egentlig en nøtt å sette 50 opp mot Niro. Har en behov for AWD eller rekkevidde ekskluderer de hverandre gjensidig.

Er enig i at MG er en odd sammenligning, klarer ikke helt se for meg kunden som kun har disse tre øverst på blokka [emoji12]

roxy

Synes testen er helt grei jeg.
Antyder vel hva man kan forvente om man vurderer en av disse bilene som sin første elbil.
Ser ikke på testen som at disse 3 bilene stilles opp mot hverandre. Snarere de forskjellige egenskapene disse bilene innehar.

BMW i3 120Ah. 2019

gigafactory

Hvordan går det an å skrive det uten å bli flau?  :laugh:

1000kwh

Sitat fra: gigafactory på søndag 08. mars 2020, klokken 04:55
Hvordan går det an å skrive det uten å bli flau?  :laugh:
Det er et sårt tema, da blir det sterke meninger :p

Men skal man kjøre langt på brøytede veier så viser jo testen at man må opp til Etron 55 eller ta til takke med blikkboksen Niro ;)

z4rd

Sitat fra: roxy på lørdag 07. mars 2020, klokken 22:57
Synes testen er helt grei jeg.
Antyder vel hva man kan forvente om man vurderer en av disse bilene som sin første elbil.
Ser ikke på testen som at disse 3 bilene stilles opp mot hverandre. Snarere de forskjellige egenskapene disse bilene innehar.

Enig med deg! Sitter med samme inntrykk om at disse tre bilene ikke stilles opp mot hverandre, da de treffer litt ulike ønsker og behov hos en potensiell kjøper. Dog havner samtlige fort opp i kategorien der de kan bli en del familiers første elbil. Det blir for eksempel veldig tydelig for en potensiell kjøper hva man skal gå for hvis rekkevidde (Kia), pris (MG), eller fremkommelighet (Audi) er det man vekter mest.

Sånn sett er testen god og det blir noe snedig når enkelte her hevder at den er "latterlig" og "helt uten verdi".

Testen sier vel ingenting om de ulike modellene har en app med ulike funksjoner? Hadde også vært interessant om slikt blir dekket i tester, da mange er opptatt av dette, og at man i dag nærmest tar det for gitt at slikt er på plass.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

eivhelle

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 07. mars 2020, klokken 20:54
Gud forby at man diskuterer rekkevidden i en test av rekkevidde.. :D

For de som ikke er erfarne elbilister så tror jeg det kan bli en kjip opplevelse. Noe testen viser.. står jo at den ikke anbefales for folk som skal kjøre langt..

(PS: det er normalt at en stor bil har større bensintank enn en liten)

Jeg forventer en rekkevidde på 5-600 km på etron 50. Akkurat som jeg i dag har en rekkevidde på 5-600 km på e-golfen.

Men nå lider jeg heller ikke av tvangstanker om at verden går under om jeg må plugge inn en kabel underveis på turen, mens jeg likevel tar en pause.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

Dette handler jo ikke om en som er misfornøyd med produktet, vedkommende her har bare ikke lært å bruke det enda og har et spørsmål. 150 km. rekkevidde tilsvarer et forbruk på 43,1 kWh/100 km. Antakelig pga. småkjøring, kun noen få km, kjøring opp en lang, bratt stigning el. Tast inn en Navi destinasjon for å få et mer nøyaktig estimat. Det påvirker også GOM, ulikt noen andre merker. Eller kjør et lite stykke, og estimatet vil justere seg, med mindre turen går opp Trollstigen.

Det høyeste forbruket. jeg har hørt om på lengre turer i Norge er vel enkelte her som har hatt rundt 34,0 kWh/100 km. (tilsv. 190 km. med e-tron 50) på motorvei med skiboks. Min egen rekord er rett over 30,0 kWh/100 km. (tilsv. 215 km. med e-tron 50) med mye motorvei og stigning, vinter uten skiboks. Har bare en tur med skiboks til fjells, da havnet jeg på 29,0 kWh/100 km. Kjørte E6 i 120-130 km/t men det var tørt og ikke så kaldt.

Når vedkommende erfarer at hen i gjennomsnitt har rundt 250 km. reell rekkevidde på vinteren, blir hen nok fornøyd! :D Mitt forbruk med e-tron siste 3718 km. er i alle fall 26,2 kWh/100 km. Det er en god blanding med mye småkjøring/bykjøring, kortpendling ca. 20 km med utendørs nattparkering, en del motorvei, t/r Oslo-Gardermoen, fjellturer annenhver helg omtrent, noe skiboks. Vinteren på Østlandet har ikke vært særlig kald, men til gjengjeld våt og vindfull.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA