Test av e-tron 50 mot e-Niro og MG ZS på tu.no

Startet av elektro, lørdag 07. mars 2020, klokken 08:51

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: TM på lørdag 07. mars 2020, klokken 14:47
Tesla sin maks ladehastighet har vel vist seg å være noe man bare oppnår svært kort.
Jeg vet ikke hva som skal til for å få varmt batteri på eTron, men jeg vet hva som skjer med Tesla. Har hatt to turer i vinter på 60 mil og en på 40. Bilen varmer opp batteriet før ankomst lader (og en gang brukte jeg ludi mode for å aksellerere varmingen på kaldt batteri). Jeg lader «på kurven» til hastigheten bikker under 100kw som er 50-55% SOC. Det er drøssevis av ladere og jeg har full kontroll over antall ledige stalls i displayet i bilen. Det er lett å velge taktikk og batteristørrelsen på bilen gir stor fleksbilitet. Hva gjør du?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

jonste

Sitat fra: Contango på lørdag 07. mars 2020, klokken 14:43
Ikke noe å si på merkelojaliteten her inne. Så langt jeg klarer å tyde det er alle fornøyd med ladehastigheten på 50. Det er vanskelig å konkludere annerledes enn at en kraftig begrenset ladehastighet om vinteren må påregnes.

Merkelig utsagn på en merkespesifikk forumdel.
Vil vel tro at de fleste her som har kjøpt Audi, er såpass oppegående at de har kjøpt bil ut fra egne preferanser, og er fornøyd med det.
De resterende som frekventerer her har andre preferanser og tar forhåpentligvis sitt eget valg ut fra det.
Finnes vel en egen forumdel for de som vil sammenligne hva som helst bare det går på strøm.

Contango

Sitat fra: jonste på lørdag 07. mars 2020, klokken 16:58
Merkelig utsagn på en merkespesifikk forumdel.
Vil vel tro at de fleste her som har kjøpt Audi, er såpass oppegående at de har kjøpt bil ut fra egne preferanser, og er fornøyd med det.
De resterende som frekventerer her har andre preferanser og tar forhåpentligvis sitt eget valg ut fra det.
Finnes vel en egen forumdel for de som vil sammenligne hva som helst bare det går på strøm.
Eller så kan det være slik at ingen bil er perfekt - ei heller Tesla. Men infrastruktur og lading er bra på Tesla og jeg beskrev hvordan det oppleves i praksis når TM beskrev at Tesla har en ladekurve som er bratt - hvilket er helt riktig. Jeg lurer genuint på hvordan det løses i praksis på Audi, og jeg synes ikke det kommer særlig konkret frem i Audi forumet. Jeg har skjønt hvor fin bilen er ellers. Dette med lading kommer forøvrig ganske godt frem i Jaguar forum. Det er de to alternativene jeg har til stor bil. Mercedes får jeg ikke åpnet ladeluken på i garasjen vår.
Generelt stusser jeg over behovet hos mange her inne for å fortelle hvor teite andre biler er - ref Kia over - og hvor luksus Audi er når det spørres og utfordres om de praktiske utfordringene.

Counterpointer

Når noen beskriver konkurrentene som «blikkboks» så sier jo det tydelig noe om holdningen. Det sier mer om den som sier det enn om bilen.

Forøvrig er det vel veldig tydelig at stor buffer på 55 bidrar til en glimrende ladekurve. På 50 er nok denne borte grunnet innsparing med mindre batteri.

Det sier jo også noe at Kia/Huyndai ikke klarer/vil videreføre den ekstremt effektive ladingen på første gen Ioniq. De har jo omvendt resultat hvor den bilen med det minste batteriet lader raskest.

Trond.m

Vel, jeg har hatt både Huyndai og Kia og det er vel nokså klart for meg hvorfor de er billigere enn e-tron, EQC, i-pace etc. Poenget er at noen har en merkelig  argumentasjon om at rekkevidde er det eneste som betyr noe. Blikkboks var kanskje ikke helt riktig betegnelse, for det er vel langt mer hardplast enn blikk  ;)

Contango

Poenget for Audis del i testen var at den ikke ladet på kurven. Hvorfor ikke, hva skal til, hvordan løses det i praksis og gjelder det både 50 og 55?

1000kwh

Sitat fra: TM på lørdag 07. mars 2020, klokken 19:54
Vel, jeg har hatt både Huyndai og Kia og det er vel nokså klart for meg hvorfor de er billigere enn e-tron, EQC, i-pace etc. Poenget er at noen har en merkelig  argumentasjon om at rekkevidde er det eneste som betyr noe. Blikkboks var kanskje ikke helt riktig betegnelse, for det er vel langt mer hardplast enn blikk  ;)

Ikke det eneste, men Etron 50 har får dårlig rekkevidde. Spesielt til å være en Audi. Man forventer ikke at en Zoe skal gå lengre enn en svær Audi

Trond.m

Sitat fra: Contango på lørdag 07. mars 2020, klokken 19:59
Poenget for Audis del i testen var at den ikke ladet på kurven. Hvorfor ikke, hva skal til, hvordan løses det i praksis og gjelder det både 50 og 55?
Vi kan vel ikke se helt bort fra at det ligger begrensninger i laderne som har blitt benyttet. Ser at flere har rapportert at en del 150 kW ladere ikke leverer som forventet.  Har ingen erfaring selv, da jeg har klart meg uten hurtiglading hittil. Langturer vil nok være mest aktuelt i sommersesongen, og da vil ikke temperaturen være en begrensning.

elektro

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 07. mars 2020, klokken 20:12

Ikke det eneste, men Etron 50 har får dårlig rekkevidde. Spesielt til å være en Audi. Man forventer ikke at en Zoe skal gå lengre enn en svær Audi

Hvilken annen bil med 4WD, luftfjæring, hengerfeste, takstativ/boks, gjennomlastingsluke, lastsikringng, god plass til både bagasje og 4 (ev. 2+3) passasjerer, god komfort, gode lys, osv. osv. får du for 500-600.000? Og hva kjører du selv?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

No-name

Man forventer ikke at en Zoe skal gå lengre enn en svær Audi

Den samme Zoe går vel lengre enn andre enda større elbiler, avhengig av batteristørrelse, så det argumentet er veldig rart.

Trond.m

Audi er ærlige med rekkevidden, og likevel selges det e-tron 50 i bøtter og spann. Det må vel bety at rekkevidden er tilstrekkelig for svært mange. Ladefart betyr en del, så det er naturligvis interessant å finne ut hvorfor ladefarten ikke var imponerende i denne testen. Har de oppgitt hvilket intervall de ladet ?

jonste

Men er det ikke flott for deg at du slipper å kjøpe deg en svær Audi, når en Zoe dekker dine behov bedre?

For min del, hadde vel ca alt av elektrisk vært et alternativ om jeg hadde sett kun på behov for rekkevidde. Men nå er det nå engang slik at det ikke betyr alt(noe) for alle.
Er det ordet rekkevidde i en post på Audi delen, så flommer det over av poster om at den er for dårlig, og at det er noe alle må forstå.

Denne testen konkluderer med at en stor bil bruker mer drivstoff enn en liten. Burde ikke være noen bombe for så mange.

Min E50 bruker ganske nøyaktig 10kWh/100km mer i det daglige enn siste e-Golf jeg hadde, kan ikke påstå at det kom som et uventet sjokk. Rekkevidden er fortsatt mer enn nok for 99% av all kjøring for min del. resterende 1% dekkes med hurtiglading.

No-name

Sitat fra: TM på lørdag 07. mars 2020, klokken 20:43
Audi er ærlige med rekkevidden, og likevel selges det e-tron 50 i bøtter og spann. Det må vel bety at rekkevidden er tilstrekkelig for svært mange.

Kan ikke svare for andre og hvorfor de velger som de gjør,  men vi valgte E-tron med den rekkevidden den har da det er tilstrekkelig for oss.

Vi må ha to biler uansett, og vil ikke legge alle eggene i samme kurv,så den andre bilen blir fosilbil. Da har vi mulighet til å bruke den ved lengre turer hvis vi vil unngå lading.

Audi kommer til å brukes til pendling,  men passering av flere bomstasjon, pluss lading på jobben. Likte utseende på bilen og spesielt interiørdesign som integrerer skjermene i interiøret,da utestående skjermer er virkelig no go for meg.

Trond.m

Ser fra en annen som har testet ladehastigheten for e-tron i vinter. Synes ikke de resultatene er så dårlige. Ladefart fra 70-93 % på 70 kW er da absolutt godkjent.

Circle K Økern (laderen skal visstnok være begrenset til 110 kW)
SoC start: 21%
Ladetid: 28 min
Levert: 44,7 kWh
SoC slutt: 91%
Høyeste effekt: 109 kW
Snitt effekt: 95 kW
Temperatur: 3 grader (starttemp 15 grader)

IONITY Vik
SoC start: 70%
Ladetid: 20 min
Levert: 23 kWh
SoC slutt: 97%
Snitt effekt: 70 kW
Temperatur: -3 grader (starttemp 2 grader)

1000kwh

Gud forby at man diskuterer rekkevidden i en test av rekkevidde.. :D

For de som ikke er erfarne elbilister så tror jeg det kan bli en kjip opplevelse. Noe testen viser.. står jo at den ikke anbefales for folk som skal kjøre langt..

(PS: det er normalt at en stor bil har større bensintank enn en liten)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA