Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av e-tron 50 mot e-Niro og MG ZS på tu.no

Startet av elektro, lørdag 07. mars 2020, klokken 08:51

« forrige - neste »

Contango

Den mest vesentlige egenskapen til en bil er at den faktisk frakter deg dit du skal. For vanlig bruk er alt annet sekundært. Kall det basisfunksjonalitet. Alle elbiler klarer det men tidsbruken varierer voldsomt. Jeg mener at den tidsbruken er et helt vesentlig element av bilens funksjonalitet, og at det er legitimt å utfordre realismen i fabrikantens og fansens optimistiske anslag. Ref Jaguars skryt av tur til Bergen og de mange optimistiske vurderingene av Audi her inne. Jeg vil vite hva som skjer i praksis med de forskjellige bilene før jeg kjøper bil neste gang.

Tidsbruken er en funksjon av:
1. batteristørrelse
2. Forbruk
3. Ladehastighet på bilen
4. Tilgang /tilgjengelighet ladere med tilstrekkelig kapasitet (hvor mange og om de er ledige). Lett tilgjengelig informasjon i bilen om disse laderne er vesentlig for å unngå uventede problemer/forsinkelser.

Jo flere punkter man kan huke av for, jo bedre er funksjonaliteten. Tesla huker av for alle fire med et forbehold om ladehastighet i bilen. Det er kun modell 3 som gir toppscore der. I tillegg vil delte 150kw ladere være litt svakt i fremtiden, men det er OK nå.
E55 scorer bra på 1 og 3 men jeg er usikker på 4.
E50 scorer tilsynelatende OK på 3 (og kanskje 4?) men jeg ble usikker på robustheten om vinteren i testen. Det er temmelig viktig å avklare om det er et problem for bilen scorer dårlig på de to andre.

Personlig vil jeg om Audi gjerne vite mer om 4) i praksis, degraderingen av 1), om ABRP estimerer 2) riktig og om ladekurven i 3) stemmer i praksis. Derfor følger jeg med her. Hvordan bilen ser ut og hvor mye mer snasen den er enn andre biler trenger jeg ikke å bli belært med.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 12:05
Personlig nekter jeg å bli fanboy for noe merke og forbeholder meg retten til å diskutere alle merker. Derfor denne lille «ranten».
Godt sagt. Jeg er interessert i elbiler på generelt grunnlag, at jeg har BMW og Tesla selv er jo ut i fra mine preferanser og behov.

Det må jo være i alles interesse å diskutere styrker og svakheter ved de forskjellige bilene uten å gå i skyttergravene.

Å drive på å diskutere hvilket undeforum som er værst blir jo bare ren synsing, og gjøres gjerne av de som selv går mest i skyttergravene. Det er stort sett noen få enkeltpersoner på de enkelte underforum som føler ett sterkt behov for å forsvare eget valg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Får å spore tråden inn på noe mere relevant til tema, så viser jo en slik test at elbiler bringer flere nye element inn som må vurderes ved bilkjøp. Rekkevidde, ladefart og ladenettverk. I motsetning til fossilbiler er dog motoreffekt ett mindre tema.

Lykkelig er den som  sjelden kjører turer over 20 mil og aldri ferdes på utfartsdager. Da blir dette stort sett ting man ikke trenger å bry seg så mye om...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: No-name på søndag 08. mars 2020, klokken 12:32
Det er bare å tren titt i det delforumet du frekventerer ofte, Tesla Aksjer, så vil du se at det ikke er akkurat høyt oppunder taket der..
Nåja - etter min erfaring er det vesentlig lavere under taket i tråden til Audi. Jeg skrev en hyggelig melding audi-tråd i fjor en gang og fikke beskjed om jeg f... ikke hadde noe der å gjøre siden jeg har Tesla. Har aldri sett tilsvarende kommentar i en Tesla-tråd.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektro

Sitat fra: Contango på søndag 08. mars 2020, klokken 13:24
Den mest vesentlige egenskapen til en bil er at den faktisk frakter deg dit du skal. For vanlig bruk er alt annet sekundært. Kall det basisfunksjonalitet. Alle elbiler klarer det men tidsbruken varierer voldsomt. Jeg mener at den tidsbruken er et helt vesentlig element av bilens funksjonalitet, og at det er legitimt å utfordre realismen i fabrikantens og fansens optimistiske anslag. Ref Jaguars skryt av tur til Bergen og de mange optimistiske vurderingene av Audi her inne. Jeg vil vite hva som skjer i praksis med de forskjellige bilene før jeg kjøper bil neste gang.

Tidsbruken er en funksjon av:
1. batteristørrelse
2. Forbruk
3. Ladehastighet på bilen
4. Tilgang /tilgjengelighet ladere med tilstrekkelig kapasitet (hvor mange og om de er ledige). Lett tilgjengelig informasjon i bilen om disse laderne er vesentlig for å unngå uventede problemer/forsinkelser.

Jo flere punkter man kan huke av for, jo bedre er funksjonaliteten. Tesla huker av for alle fire med et forbehold om ladehastighet i bilen. Det er kun modell 3 som gir toppscore der. I tillegg vil delte 150kw ladere være litt svakt i fremtiden, men det er OK nå.
E55 scorer bra på 1 og 3 men jeg er usikker på 4.
E50 scorer tilsynelatende OK på 3 (og kanskje 4?) men jeg ble usikker på robustheten om vinteren i testen. Det er temmelig viktig å avklare om det er et problem for bilen scorer dårlig på de to andre.

Personlig vil jeg om Audi gjerne vite mer om 4) i praksis, degraderingen av 1), om ABRP estimerer 2) riktig og om ladekurven i 3) stemmer i praksis. Derfor følger jeg med her. Hvordan bilen ser ut og hvor mye mer snasen den er enn andre biler trenger jeg ikke å bli belært med.

Er ikke enig i at tidsbruken varierer voldsomt, for biler innenfor samme kategori. Det er snakk om 10-20 minutter i de fleste tilfeller, selv om prisen kan variere 2-400.000 kr.

Så er det naturligvis et poeng at økt ladebehov gir større fare for kø, at noe går galt, eller generelt mer plunder. Men nå finnes det CCS ladere snart i hvert tettsted her til lands, og antallet stasjoner med 6x dedikerte 150kW+ ladere øker uke for uke. Nå er det f.eks. snart 12(?) stk. på Elverum, der det for noen måneder siden var null. Selv benyttet jeg meg nylig av Ionity på Dal, 25 kWh på 10-12 minutter fra 50% SOC, mens vi stoppet for å kjøpe pølse forrige fredag ettermiddag. Ingen andre ladet. Synes Ionity var tatt et helt riktig grep, det var helt klart verdt 80 kr, pluss abonnementet til 189/mnd i bunn. Det har vel ingen verdi at jeg som eier sier det, men når så du Teslabjørn oppleve kø sist? Dette er ikke et stort problem.. :)

Og det du oppfatter som optimistiske vurderinger av Audi skyldes nok at de ikke stemmer med de pessimistiske vurderingene andre har kommet med, om at e-tron har høyere forbruk enn andre store, høyreiste elbiler.

ABRP for e-tron stemmer, bortsett fra at det tilsynelatende ikke er noen forskjell på 50 og 55, og ladekurvene stemmer. Som du vet lader imidlertid alle elbiler saktere med kaldt batteri. Også de med aktiv batterivarme. Her ser du f.eks. sikkert  at TMX og TMS fungerer bedre enn TM3.

Om noe, så utmerker vel e-tron seg positivt på dette området. Jeg kan ikke huske å ha sett den starte på under 80 kW hverken på film eller selv, men er interessert i flere tester av dette. e-tron 55 83,6 kWh, e-tron 55 86,5 kWh vs. e-tron 50. Et race i kaldt vær mellom disse, med en annen bil som referanse hadde også vært gøy. Jo lengre jo bedre.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Reposter/bumper denne, ettersom den er litt avgjørende ift. diskusjonen.

Det er noe ved denne testen jeg ikke forstår, de skriver først:

«Vi la turen fra Oslo via Kongsberg og Numedal til Geilo, før vi satte kursen mot Gol, og kjørte Hallingdal tilbake til Oslo..

Audi E-Tron 50 kan lades med inntil 120 kW. Vi ladet den på 150 kW-ladere to ganger underveis. Første gang på Geilo, hvor vi fikk en snitteffekt på 65 kW. Neste gang, i Vik ved Tyrifjorden, var snitteffekten 63 kW.»

Deretter:

«Så enkelt er det ikke med Audi E-Tron 50. Med 71 kWh batteri og et høyt forbruk måtte vi lade bilen to ganger. Særlig oppover Numedal gikk det med mye strøm, slik at det i praksis er umulig å komme helt frem til Geilo denne veien uten et ladestopp.»

Så, hvilken vei kjørte de og hvor ladet de?

Counterpointer

Sitat fra: No-name på søndag 08. mars 2020, klokken 12:38
Kan ikke si at svaret ditt overasker..
Sorry biter ikke på sånne dårlig skjulte antydninger, de får du bare sitte med selv. [emoji6]

No-name

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 17:17
Sitat fra: No-name på søndag 08. mars 2020, klokken 12:38
Kan ikke si at svaret ditt overasker..
Sorry biter ikke på sånne dårlig skjulte antydninger, de får du bare sitte med selv. [emoji6]

:+1:

geear

Ser at det skrives mye negativt om ladehastigheten på e-Niro, men tror en del av dette oppstod fordi de første bilene i landet ikke var laget for Norge, og ikke hadde pakke for kaldt klima (batterivarmer (som gir et eget vintermodusvalg) og varmepumpe).

Sitat fra: elektro på lørdag 07. mars 2020, klokken 21:05
Jeg satte opp en del forskjellige biler i Abetterrouteplanner.com på ruten Oslo-Bergen, raskeste vei i fartsgrensen, -3 grader, 2 m/s motvind, delvis våt vei og 200 kg. last.

Dette er med best case ladekurve, men alle bilene hadde i virkeligheten ladet saktere ved denne temperaturen, spesielt på første lading.

To av bilene, e-tron 55 v1 (83,6 kWh) og TMX 75D er ikke i salg lenger, men er med for sammenligningens skyld.

Jeg har også justert ned forbrukstallet på e-tron 55, EQC og I-Pace til samme nivå som e-tron 50 og TMX 75D ytterligere 10 ned, for å gjøre forholdene riktige, ut fra det jeg har sett av tester og egen erfaring.

TMX LR Raven (220 Wh/km) 7:24, 1x stopp
e-tron 55 v1 (240 Wh/km) 7:28, 2x stopp
e-tron 55 v1 (240 Wh/km) 7:36, 1x stopp*
MB ECQ (240 Wh/km) 7:37, 2x stopp
I-Pace (240 Wh/km) 7:41, 1x stopp
MB ECQ (240 Wh//km) 7:47, 1x stopp*
KIA e-Niro 64 (179 Wh/km) 7:47, 1x stopp
TMX 75D (230 Wh/km) 7:50, 3x stopp
e-tron 50 (240 Wh/km) 7:51, 2x stopp
TMX 75D (230 Wh/km) 8:32 2x stopp*

* Her finnes det en raskere ladeplan, men det er lagt inn en lang stopp (til 100%) på Gol for å få en stopp mindre, om ønskelig.
Denne her hadde det vært moro å se i virkeligheten, og jeg hadde satt ganske mye penger på at mye hadde vært annerledes. Tror EQC og i-Pace hadde vært lenger nede..  :o

Ellers ikke sikkert at X75D er oppdatert med ny ladekurve på ABRP. Min 2017 ladet tidligere med maks på 101 kW, og får nå 131 kW. Det faller vel egentlig på sin egen urimelighet at den skal bruke lengre tid enn e-Tron 50, som har kortere rekkevidde. Skjønner heller ikke hva du mener med at ingen av bilene får maks ladefart på vinteren. Skal ikke mer til enn omtrent en times kjøring så får jeg veldig nær samme ladefart på vinteren som sommeren på vår X, hvis ikke identisk.

z4rd

ABRP er ikke fasiten og gjenspeiler ikke virkeligheten under alle forhold. Blir litt klønete sammenligning...

Jeg kan få ABRP til å stemme sånn nogenlunde med virkeligheten, men da må jeg alltid legge på masse ekstra negative faktorer. Min erfaring etter flere års bruk er at den er mer konservativ enn hva man får i praksis. Dette gjelder spesielt X75D.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektro

Sitat fra: gr på søndag 08. mars 2020, klokken 21:34
Ser at det skrives mye negativt om ladehastigheten på e-Niro, men tror en del av dette oppstod fordi de første bilene i landet ikke var laget for Norge, og ikke hadde pakke for kaldt klima (batterivarmer (som gir et eget vintermodusvalg) og varmepumpe).

Sitat fra: elektro på lørdag 07. mars 2020, klokken 21:05
Jeg satte opp en del forskjellige biler i Abetterrouteplanner.com på ruten Oslo-Bergen, raskeste vei i fartsgrensen, -3 grader, 2 m/s motvind, delvis våt vei og 200 kg. last.

Dette er med best case ladekurve, men alle bilene hadde i virkeligheten ladet saktere ved denne temperaturen, spesielt på første lading.

To av bilene, e-tron 55 v1 (83,6 kWh) og TMX 75D er ikke i salg lenger, men er med for sammenligningens skyld.

Jeg har også justert ned forbrukstallet på e-tron 55, EQC og I-Pace til samme nivå som e-tron 50 og TMX 75D ytterligere 10 ned, for å gjøre forholdene riktige, ut fra det jeg har sett av tester og egen erfaring.

TMX LR Raven (220 Wh/km) 7:24, 1x stopp
e-tron 55 v1 (240 Wh/km) 7:28, 2x stopp
e-tron 55 v1 (240 Wh/km) 7:36, 1x stopp*
MB ECQ (240 Wh/km) 7:37, 2x stopp
I-Pace (240 Wh/km) 7:41, 1x stopp
MB ECQ (240 Wh//km) 7:47, 1x stopp*
KIA e-Niro 64 (179 Wh/km) 7:47, 1x stopp
TMX 75D (230 Wh/km) 7:50, 3x stopp
e-tron 50 (240 Wh/km) 7:51, 2x stopp
TMX 75D (230 Wh/km) 8:32 2x stopp*

* Her finnes det en raskere ladeplan, men det er lagt inn en lang stopp (til 100%) på Gol for å få en stopp mindre, om ønskelig.
Denne her hadde det vært moro å se i virkeligheten, og jeg hadde satt ganske mye penger på at mye hadde vært annerledes. Tror EQC og i-Pace hadde vært lenger nede..  :o

Ellers ikke sikkert at X75D er oppdatert med ny ladekurve på ABRP. Min 2017 ladet tidligere med maks på 101 kW, og får nå 131 kW. Det faller vel egentlig på sin egen urimelighet at den skal bruke lengre tid enn e-Tron 50, som har kortere rekkevidde. Skjønner heller ikke hva du mener med at ingen av bilene får maks ladefart på vinteren. Skal ikke mer til enn omtrent en times kjøring så får jeg veldig nær samme ladefart på vinteren som sommeren på vår X, hvis ikke identisk.

Helt klart, det hadde vært gøy å se dette i virkeligheten. At e-tron 50 kommer ganske likt ut som X75D skyldes nok ladekurven. Jeg vet ikke om ABRP er oppdatert med 150 kW, men det gjør vel kurven bare brattere. Også pga. kurven den forslår 3 stopp.

NB! Jeg satt minimum SOC ved ankomst lader og destinasjon til 10% på bilene med under 80 kWh batteri og 7% på bilene med større batteri.

Det er ikke min erfaring at man får samme ladefart på vinteren som sommeren med Tesla, jeg har selv kjørt 75D i to år.. se f.eks. her, ved ca. 48:20 får denne Model X 100D'en bare 35 kW etter en times kjøring.

https://youtu.be/LYDgeH9Wml8

Det er det jeg mener med at ingen av bilene får max ladefart om vinteren. I alle fall ikke på første lading. Dermed tror jeg ikke bildet blir så mye annerledes annet enn at alle vil bruke lenger tid.

Teslabjørn ladet som sagt litt lenger opp i tråden med snitt 92 kW fra 8-86% med e-tron 50 på Geilo. Det stemmer vel også med andre rapporter. Det er ikke en ideell ladesesjon, men en grei målestokk, siden det ikke for helt klart frem hvor/hvordan TU.no ladet. Det de skriver stemmer ikke. De må ha ladet på Kongsberg, etter kun 80 km. kjøring, med høy SOC. Fåglarna vet hva de har gjort på den andre stoppen.

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 09. mars 2020, klokken 00:55
Det er ikke min erfaring at man får samme ladefart på vinteren som sommeren med Tesla, jeg har selv kjørt 75D i to år.. se f.eks. her, ved ca. 48:20 får denne Model X 100D'en bare 35 kW etter en times kjøring.
Nå er din erfaring utdatert. Navigate to supercharger var vel ikke kommet når du hadde Tesla. Klart, man må kjøre ett par timer hvis man starter med dypfryst batteri, men ankommer man superlader med lav SOC får man full pupp, gitt at det ikke er en overbelastet stasjon. Jeg kjørte en tur i romjula med 5 SuC stopp, og fikk full effekt hver gang.

PF

Sitat fra: elektro på søndag 08. mars 2020, klokken 15:49
Reposter/bumper denne, ettersom den er litt avgjørende ift. diskusjonen.

Det er noe ved denne testen jeg ikke forstår, de skriver først:

«Vi la turen fra Oslo via Kongsberg og Numedal til Geilo, før vi satte kursen mot Gol, og kjørte Hallingdal tilbake til Oslo..

Audi E-Tron 50 kan lades med inntil 120 kW. Vi ladet den på 150 kW-ladere to ganger underveis. Første gang på Geilo, hvor vi fikk en snitteffekt på 65 kW. Neste gang, i Vik ved Tyrifjorden, var snitteffekten 63 kW.»

Deretter:

«Så enkelt er det ikke med Audi E-Tron 50. Med 71 kWh batteri og et høyt forbruk måtte vi lade bilen to ganger. Særlig oppover Numedal gikk det med mye strøm, slik at det i praksis er umulig å komme helt frem til Geilo denne veien uten et ladestopp.»

Så, hvilken vei kjørte de og hvor ladet de?

Det jeg synes er rart er snitt effekt på 65kw/t, jeg ladet på Cirkle K på Abildsø i går med en bil som hadde stått stille i fire dager og var kjørt 5km for å komme til laderen, ca 5 grader ute). Nå så jeg ikke helt på SOC når jeg ankom, men det lyste gult på måleren.
Jeg har e55v1 og den startet å lade på litt over 60kw/t og krøp oppover, rundt 70% hadde den maks på 130 kw/t

At en e50 skulle ha så lav ladefart når den er kjørt en del i forkant høres rart ut, men nå er det de opplevde, så man kan ikke si noe på det.

Når det gjelder den andre diskusjonen her, for min del så er kjøreopplevelse, kvalitet og komfort det viktigste i en bil. Når jeg sitter på med svigers Skoda på grusveier og man hører det hagler grus i hjulbuene så gledes jeg over mitt eget valg av bil. Bil er for noen følelser, hadde det ikke vært det hadde alle eid Skodaer, Kiaer osv, og det hadde ikke vært marked for Audi, BMW, Mercedes og kanskje Tesla. Kanskje Tesla sier jeg fordi de er pioneer på el-bil og mange ville kjøpt de pga. det.

Så, nei takk til blikkbokser, ja takk til skikkelige biler. ( i alle fall så lenge man har råd)

z4rd

Støtter turfsurf mht erfaring med ladefart. Håper ikke enkelte her oppfatter dette som et forsøk på "angrep i flokk", som det har blitt antydet tidligere.

Greit at folk har opplevd forskjellige ting, men det beror også på utgangspunktet folk hadde. Utrolig mange folk, også folk jeg personlig kjenner selv, har klaget over lav ladehastighet, men gjengangeren er lav varme på batteriet.

Etter at Tesla innførte "Preconditioning" har jeg personlig aldri opplevd å få lav hastighet, men så har jeg ikke ankommet SuC med greit over 70% SOC, som den videoen du refererer til.... hvorfor nevner du ikke noe om det?

Du som har kjørt elbil så lenge burde også vite at 1 times kjøring (avhengig av kjørestil) er ikke alltids nok...
Det utrolige her er at du i det hele tatt finner dette klippet :)  :+1:
Kirsebærplukking på høyt nivå.

Når det gjelder lav ladefart på e50, så kan det også ha vært noe rart med laderen, hvem vet... jeg personlig konkluderer ikke med at e50 "sliter" med ladingen basert på erfaringene fra denne testen...

PF... siden du dro det opp: Kan ikke du fortelle oss andre hva hemmeligheten din er da for å få finansieringen og livet ellers i orden? Slik at vi kan nyte av de samme fruktene du koser deg med og at vi også kan kjøre ordentlige biler?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: elektro på mandag 09. mars 2020, klokken 00:55
Her blir det liten skrift siden det er delvis OT, så de som ikke vil lese om Tesla får skippe dette:

Det er en av de tingen som er både fint og irriterende med Tesla. Det man trodde var sant for en måned siden er plutselig ikke sant lenger. Endringer som jeg vil tro har skjedd siden du hadde bilen:

- Maksfart var 100 kW, dette ble for kort tid siden endret, så det meste jeg har fått nå som sagt er 131 kW (forøvrig på første lading en tur, med range mode on, i januar).
- Navigate to supercharger, som gjør alt det den kan for å forberede batteripakka for maks ladefart, og nå hører jeg at softwaren som rulles ut nå også har fått inn tredjeparts ladetilbydere, så da går jeg ut fra at den funksjonen også vil kunne brukes på de.
- CCS (med støtte for inntil 142 kW), som gjør at man kan få enda mer optimal ladeplan enn om man kun kan bruke superchargere, så det er flere hakk bedre enn tidligere med godt 40 kW på chademo (koster 4873,- å ettermontere).

I tillegg verdt å tenke på at 100 har omtrent 35 % mer masse i batteripakken å varme, og samme varmeelement som 75 (6 kW), så 75 vil være raskere klar enn 100. Dette gjelder kanskje e-tron 50 vs 55 også?

Sitat fra: PF på mandag 09. mars 2020, klokken 07:53
Når det gjelder den andre diskusjonen her, for min del så er kjøreopplevelse, kvalitet og komfort det viktigste i en bil. Når jeg sitter på med svigers Skoda på grusveier og man hører det hagler grus i hjulbuene så gledes jeg over mitt eget valg av bil. Bil er for noen følelser, hadde det ikke vært det hadde alle eid Skodaer, Kiaer osv, og det hadde ikke vært marked for Audi, BMW, Mercedes og kanskje Tesla. Kanskje Tesla sier jeg fordi de er pioneer på el-bil og mange ville kjøpt de pga. det. [/size]

Så, nei takk til blikkbokser, ja takk til skikkelige biler. ( i alle fall så lenge man har råd)
Tror jeg hadde valgt noe annet enn e-Tron om primærkjøringen var langkjøring på russiske landeveier.. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA