Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitsubushi i-miev 2012

Startet av foxy, mandag 26. mars 2012, klokken 22:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 12. mars 2012, klokken 18:44
Jeg har hatt begge bilene, og totaltsett har faktisk i-Miev bedre lys enn Leaf... Mye takketvære Leafens grusomt dårlige fjernlys.

Viser forøvrig til egen tråd hvor jeg har sammenliknet de to.

Synes det blir litt flåsete når dere bombastisk påpeker ulemper, når dere ikke har sammenliknet de i særlig grad selv. i-Miev har jo f.eks. hatt innfellbare oppvarmede speil siden før Leafen fantes. ;-)

Jepp, jeg var ikke klar over det med speilene. Jeg ble overrasket selv over at leafen hadde det. På Touranen kostet de flesk ekstra for å si det slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 12. mars 2012, klokken 18:44
Jeg har hatt begge bilene, og totaltsett har faktisk i-Miev bedre lys enn Leaf... Mye takketvære Leafens grusomt dårlige fjernlys.

Fjernlysene er dårlige, men heldigvis enkle å fikse. Å oppgradere halogen nærlys er til sammenligning svært vanskelig pga. krav om høydejustering.

gbzdoc

Nærlysene på i-Miev er etter min mening svært gode, på tross av litt utdatert halogen-teknologi.

Mener det til og med er noen her inne som mener halogen har en fargetemeratur og et fargespekter som er bedre enn i hvert fall xenon. (Som mangler deler av spekteret.)

Men for all del, LED lysene på Leafen er knallgode! Love them! :)

Og som en over nevner, skulle gjerne hatt tilbake i-Mieven som bil nr. 2...

Bedre plass og bedre kjørelengde er vel det som ikke kan diskuteres, og som også var hoved årsaken til at vi byttet til Leaf.
(Samt at far er litt gadget-freak da... Hehe ;-)

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 12. mars 2012, klokken 18:17
Men seff finnes ''webasto'' eller mer korrekt i dette tilfelle eberspächer varme med fjernstyring via mobil - da får du lett MYE lengre rekkevidde enn med leaf'n og har det deilig varmt uten å bruke noe særlig strøm. Så for de som trenger rekkevidde mot grensen er det fortsatt en bra deal å få montert eberspächer og  fortsatt spare penger vs å kjøpe leaf..
Har hatt ''webasto'' i alle mine fosilbiler de siste årene og kommer å ha det i all fremtid i Norge..  så hva du mener med dr... skjønner jeg ikke.. ( bruksfeil eller feil ved bilen?? ) Uansett er det ikke tema her, siden jeg ikke har behov for ekstra varme i

Webastoen i Touranen var det så mye feil på i starten at jeg fikk helt ny enhet på garanti etter at de forgjeves hadde prøvd å reparere den originale. Den nye virker sånn nogenlunde, men krangler innimellom (dvs. må forsøkes startet flere ganger innimellom). Med mye småkjøring tapper den også ned batteriet, slik at jeg på vinteren måtte lade startbatteriet en gang i uka eller ihvertfall minst hver 14.dag.

Dessuten stinker den som sagt når den går. Sur dieseleksos utover hele gårdsplassen. Angrer på at jeg bestilte den, skulle mye heller ha bestilt full Defa-pakke med batterilader og fjernstyring.

Mulig Eber er bedre, men jeg har ikke behov for slikt for å få maks rekkevidde på Leafen. Da bare kler jeg meg godt og skrur av varmen :)

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 12. mars 2012, klokken 13:25
Særlig design er individuelt (til tross at hverken min kone eller jeg skjønner hva man kan like med LEAF design... ;)), men:

PS: Synes heller ikke i-miev design er knall bra, men greit nok og praktisk..

Leaf har nok den type design som folk enten elsker eller hater ? Vi har fått overraskende mange positive kommentarer fra venner og slekt på utseendet faktisk. Trodde ikke det skulle være så populært  ??? ;D

iMiEV og de to andre synes jeg også har et bra design, men Zoe og Focus EV liker jeg ikke. De har en for "aggressiv" stil for min smak.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2012, klokken 21:47
Webastoen i Touranen var det så mye feil på i starten at jeg fikk helt ny enhet på garanti etter at de forgjeves hadde prøvd å reparere den originale. Den nye virker sånn nogenlunde, men krangler innimellom (dvs. må forsøkes startet flere ganger innimellom). Med mye småkjøring tapper den også ned batteriet, slik at jeg på vinteren måtte lade startbatteriet en gang i uka eller ihvertfall minst hver 14.dag.

Dessuten stinker den som sagt når den går. Sur dieseleksos utover hele gårdsplassen. Angrer på at jeg bestilte den, skulle mye heller ha bestilt full Defa-pakke med batterilader og fjernstyring.

Mulig Eber er bedre, men jeg har ikke behov for slikt for å få maks rekkevidde på Leafen. Da bare kler jeg meg godt og skrur av varmen :)

Tar dette op med Vw - må være en feil et eller annen sted- hadde audi før og den fungerte bra bortsett fra dette med eksos, også her var det "lukt", men jeg pleier ikke akkurart står ved siden av bilen når jeg bruker den der. I merc'n nå er dette "problemet" helt fraværende.
I-miev 2011
Asker

daggad

SitatLeaf har nok den type design som folk enten elsker eller hater ? Vi har fått overraskende mange positive kommentarer fra venner og slekt på utseendet faktisk
Det gjør ikke jeg. Og selv om jeg har kjøpt Leaf så synes jeg ikke den er pen..men det spesielle med den er gjerne at folk ikke skjønner det er elbil før man gjør de oppmerksomme på det.
Trillingene har er morsomt karosseri med en sjarmerende form. I spreke farger er denne trioen morsomme farge og formklatter i en heller grå bilpark.

Tesla er rå på design, og jeg gleder meg også til å se Renault og Fords bidrag om ikke alt for lenge.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

foxy

Utvendig design er ikke så viktig uansett imo. Viktig for valg av el-bil er praktiske bruksegenskaper siden de fleste bruke den mer enn fosilbilen.

Når det gjelder da interiør så er lyse farger jo helt uaktuelle, hvis man ikke er glad å se møkk med engang og ønsker å rengjøre bilen hver annen dag.

En annen ting som er bra med trillingene er faktisk lastekapasitet ( med nedslåtte bakseter) og tilgang til lasterommet. Da får man nesten en liten stasjonsvogn - greit nok for mange ikea turer eller verktøy og utstyr til vårens båtpuss...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på onsdag 14. mars 2012, klokken 21:53
Når det gjelder da interiør så er lyse farger jo helt uaktuelle, hvis man ikke er glad å se møkk med engang og ønsker å rengjøre bilen hver annen dag.

Det kommer jo an på hva man frakter i bilen. Vår har ikke noe synlig møkk inni, etter 4.5 mnd. og 6000km. Har man barn er det vel best med heldekkende vinylinteriør  ;)

Rio

Erfaringsmessig finnes det to typer møkk - lys møkk som tiltrekkes av mørkt interiør, og mørk møkk som tiltrekkes av lyst interiør.

;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

foxy

Lys teppe og lyse seter = krise for en bruksbil - men det er lov å lukke øynene  ;D
I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Da får man nesten en liten stasjonsvogn - greit nok for mange ikea turer eller verktøy og utstyr til vårens båtpuss...

Oh yes! Kjørte bla. 35hk påhenger i min, i tillegg til fullt PA anlegg med tilhørende lys. Rene lastebilen, i lite format. :D

Hadde aldri putta de tingene inn i Leif, selv med setene nede. Både pga. interiørfargw, og at gulvet blir på langt nær flatt.

Men til daglig er det mer plass i Leif, og det kommer godt med. ;)

cra

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mars 2012, klokken 22:07
Erfaringsmessig finnes det to typer møkk - lys møkk som tiltrekkes av mørkt interiør, og mørk møkk som tiltrekkes av lyst interiør.

Ha ha ha!!!  :D  Denne blir min Facebook-status i dag!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Xcedos

Diskusjonen om I-Miev vs. Leaf blir feil når det er ganske ulike biler størrelsemessig samt det er ca. kr. 90.000 i prisforskjell. De henvender seg til ulike el-bil kundegrupper.

Om prisforskjellen ikke hadde vært så mye, ville nok 99% valgt Nissan Leaf.

foxy

Sitat fra: Xcedos på torsdag 15. mars 2012, klokken 10:47
Diskusjonen om I-Miev vs. Leaf blir feil når det er ganske ulike biler størrelsemessig samt det er ca. kr. 90.000 i prisforskjell. De henvender seg til ulike el-bil kundegrupper.

Om prisforskjellen ikke hadde vært så mye, ville nok 99% valgt Nissan Leaf.

hehe - du må da ikke tro på at 99% av el-bil kjøpere har like dårlig smak som deg  ;D
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA