Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitsubushi i-miev 2012

Startet av foxy, mandag 26. mars 2012, klokken 22:15

« forrige - neste »

gbzdoc

Apropo sikkerhet og i-Miev, så kan nevnes nok en gang: Da i-Miev var fersk i Norge frontet en av de med en VW Transporter. Han i Transporteren endte opp med å bli liggende på sykehus, han som kjørte i-Miev bestilte ny "dagen etter".

Så har man en eldre bil, selv om den er stor; i-Miev er mest sannsynlig sikrere. ;-)

Men Euro NCAP har sagt sitt, og Leaf er en av de sikreste bilene man kan kjøpe i dag. (Husker ikke plassen, men den var ikke langt fra føste.)

Hilsen en som digger begge bilene!
Hver sin sjarm, hvert sitt bruk. :)

PS! Jeg har ingen problemer med å få inn skiene i Leafen, selv med to barn baki. Men grunnet fargen inni foretrekker jeg å ha de på taket. Dessuten er usikrede ski inni en bil som et mordvåpen i en kolisjon. :-/

foxy

#46
Sitat fra: gbzdoc på fredag 16. mars 2012, klokken 08:36
Apropo sikkerhet og i-Miev, så kan nevnes nok en gang: Da i-Miev var fersk i Norge frontet en av de med en VW Transporter. Han i Transporteren endte opp med å bli liggende på sykehus, han som kjørte i-Miev bestilte ny "dagen etter".

Så har man en eldre bil, selv om den er stor; i-Miev er mest sannsynlig sikrere. ;-)

Men Euro NCAP har sagt sitt, og Leaf er en av de sikreste bilene man kan kjøpe i dag. (Husker ikke plassen, men den var ikke langt fra føste.)

Hilsen en som digger begge bilene!
Hver sin sjarm, hvert sitt bruk. :)

PS! Jeg har ingen problemer med å få inn skiene i Leafen, selv med to barn baki. Men grunnet fargen inni foretrekker jeg å ha de på taket. Dessuten er usikrede ski inni en bil som et mordvåpen i en kolisjon. :-/

Når det gjelder Euro NCAP må man jo se på nyansene... Det er nok riktig at Leaf scorer totalt sett med flere poeng enn miev'n, men det gjør stortsett alle utvendig større biler mot mindre biler av samme alder...

MEN miev'n scorer mye bedre på påkjørsel bakfra enn leafen!!! Og påkjørsel bakfra er jo det som er mest sannsynlig hvis man er først er utsatt for en ulykke , særlig i bynære strøk...

Videre scorer mieven også bedre på assistsystemer som stabilitetskontroll (sikker også en grunn hvorfor miev'n er overlegen på vinterføre) -- så nyansene, nyansene ...  :P

Så konklusjonen utifra NCAP sikkerhet er da som følge: Bor man i urbane strøk er mieven et bedre alternativ, bor man på landet og kjøre mest landeveien hvor en mener man kan være utsatt for front/front er leafen best - men igjen det er bare rent teoretisk - ikke alle ulykker er slike som NCAP simulerer.

Aller sikrest mot front front er man sannsynlighvis i en stor SUV - så da er det vel bare å kjøpe Merce m-class  utifra sikkerhetshensyn...
I-miev 2011
Asker

Kris

Skaderisikoen ved påkjørsel bakfra er tydeligvis ikke så stor da. Ellers kan vi jo bare anta at disse NCAP-folkene ville vektet det tyngere når de delte ut stjerner.
Vet ikke, men jeg har intrykk av at de vet hva de driver med. Kanskje enda mer enn oss som er mest opptatt av "tidsriktige" fargepaletter og (u)sportslig kjørestil ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

hkaspenberg

Prisforskejllen på bilene er ikke 100K men nærmere 52... Jeg sitter nå med to tilbud foran meg, 291.955 og 239.700. Pussig nok praktiserer BNH og Motorforum forskjellige MVA regler. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5052.0.html

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Kris

#49
240 000 var mye.
Jeg fikk opplyst at den koster 215 000 på Motorforum.
Og på deres nettside står det 202 000, så kommer vinterhjul og klargjøring oppå det hvis man selv vil.

Men ser at de ikke har giddet å oppdatere beskrivelsen av bilen fra i fjor så de er rimelig sløve. Så hvem vet.

Er dette tilbudet du har fått helt ferskt?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

mariowing

Sitat fra: foxy på fredag 16. mars 2012, klokken 09:35
Når det gjelder Euro NCAP må man jo se på nyansene... Det er nok riktig at Leaf scorer totalt sett med flere poeng enn miev'n, men det gjør stortsett alle utvendig større biler mot mindre biler av samme alder...

Vær også klar over at NCAP er bygget opp slik at poeng og stjerner deles ut innen samme klasse og ikke er direkte sammenlignbare på tvers av klassene. i-MiEV er i klassen "supermini" og den har da fått fire stjerner sammenlignet med andre biler i "supermini" klassen.

Leaf er i klassen "Small Family Car" og har fått fem stjerner sammenlignet med andre biler i den klassen.

Siden Leaf er en større bil så er forskjellen i sikkerhet (i alle fall i teorien) på de to bilene større enn forskjellen på en stjerne.

Se mer på http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/0f3bec79-828b-4e0c-8030-9fa8314ff342/comparable-cars.aspx.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

hkaspenberg

Sitat fra: KristianW på fredag 16. mars 2012, klokken 10:35
Er dette tilbudet du har fått helt ferskt?
Akkurat nå er det et par timer gammelt. Listepris er 190.800, Inkluderte Eber til 25.000 og vinterhjul til 9.900. Metallic lakk 2.400, engangsavgift 1.700, klargjøring 9.900. tilsammen 239.700.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

i_expect

Sitat fra: mandresen på torsdag 15. mars 2012, klokken 21:03
Ja,  tenkte tanken om Tesla S jeg og, men vi fant ut at Leaf holder. De få gangene en trenger mer plass eller lengre rekkevidde så leier vi bil eller byttelåner med svoger eller svigers, de er positive til det. MEN, det vil være uakseptabelt og egoistisk hvis vi må låne bil fra familie hver måned, så jeg tenker at 2-3 ganger i året er greit. Det blir spennende å se om tankene våre rundt dette holder mål. Gleder meg til å gå helelektrisk!


Hos oss var det også en diskusjon om vi ville grei å ha to elbiler og ingen fossil. Har nå kjørt siden november og egentlig aldri hatt behov for å låne fossilbil (bortsett fra når vi skulle til København i vinter... og da jeg trengte en bil med STOR plass for en uke siden). Vi bor 3, 5 mil fra nærmeste by og har bare en hurtiglader i distriktet (3 mil herfra). Men det kommer snart flere her! Det var også derfor at vi tok sjansen på å ikke vente til Teslaen kom.

I april skal vi til Danmark med Leafen. Choosev holder på å bygge ut hurtigladestasjoner i hele Danmark, så vi regner med at vi skal komme oss greit net til Randers med en kort stopp i Aalborg  ;D
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

foxy

#53
Sitat fra: mariowing på fredag 16. mars 2012, klokken 11:42
Sitat fra: foxy på fredag 16. mars 2012, klokken 09:35
Når det gjelder Euro NCAP må man jo se på nyansene... Det er nok riktig at Leaf scorer totalt sett med flere poeng enn miev'n, men det gjør stortsett alle utvendig større biler mot mindre biler av samme alder...

Vær også klar over at NCAP er bygget opp slik at poeng og stjerner deles ut innen samme klasse og ikke er direkte sammenlignbare på tvers av klassene. i-MiEV er i klassen "supermini" og den har da fått fire stjerner sammenlignet med andre biler i "supermini" klassen.

Leaf er i klassen "Small Family Car" og har fått fem stjerner sammenlignet med andre biler i den klassen.

Siden Leaf er en større bil så er forskjellen i sikkerhet (i alle fall i teorien) på de to bilene større enn forskjellen på en stjerne.

Se mer på http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/0f3bec79-828b-4e0c-8030-9fa8314ff342/comparable-cars.aspx.

Ja og nei,  det finnes bare 4 klasser (passenger car, MPV, off-roader, roadster and pickup) - se linken din. Sammenlignbart er da biler i samme klasse (f.eks. passenger car) og +/- 150 kg. - og det ser ut som det gjelder bare front front...
uansett håpløs diskusjon.. - leafen er alene pga vekt og størrelse bedre i front/front og miev er ikke dårlige på mange andre områder og kan tom. være bedre.

Er f.eks. front front avgjørende for en kjøpsbeslutning er svaret vel ikke kjøp noen av dem! kjøp tung merce....
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Og vektforskjellen på i-Miev og Leaf er hvor mange kilo?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 16. mars 2012, klokken 12:26
Og vektforskjellen på i-Miev og Leaf er hvor mange kilo?
Egenvekt iMiev 1110 kg, Leaf 1521 kg, ergo er Leaf 411 kg tyngre.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Det var et retorisk spørsmål til foxy, så han skulle forstå at vektforskjellen gjør at de klassifiseres forskjellig i EURO-NCAP...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Foxy er som en fotballsupporter som beskytter laget sitt ! ;)
Men morro det. At vi er entusiastiske på bilene våre er bare fint men det er viktigere å ta kampen mot de forurensende bilene enn hverandre.

Uansett hvor gode eller dårlige Leaf og trillingene er, så vil det komme elbiler som er bedre på alle punkter. Og bra er det ! :)

(Og Aafk vil være som å se på Brasil i år !! )
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

mariowing

Kan også anbefale at man faktisk leser det som står om de to bilene og ser på videoene som ligger der fra de faktiske kræsjene :-)

Når det gjelder antall klasser så ligger de alle listet opp i venstre menyen der man kan velge å se resultater og det er flere enn fire.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

foxy

Sitat fra: daggad på fredag 16. mars 2012, klokken 14:20
Foxy er som en fotballsupporter som beskytter laget sitt ! ;)
Men morro det. At vi er entusiastiske på bilene våre er bare fint men det er viktigere å ta kampen mot de forurensende bilene enn hverandre.

Uansett hvor gode eller dårlige Leaf og trillingene er, så vil det komme elbiler som er bedre på alle punkter. Og bra er det ! :)

(Og Aafk vil være som å se på Brasil i år !! )
;D
Bra kommentar av daggad - ja vi får håpe det kommer snart flere elbiler... Men det må skjer først noe i de store billand som Tyskland før det tar av... da tenker jeg særlig på infrastruktur med ladepukter+++ er det på plass, så kommer bilprodusentene etter i full fart

I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA