Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitsubushi i-miev 2012

Startet av foxy, mandag 26. mars 2012, klokken 22:15

« forrige - neste »

Kris

Så sant som det er sagt;)
Når vi først er i dette herlige subjektive hjørnet.
Leaf er stygg. Bra vi alle kan være enig i det.
Trillingene ser liksom ok ut, men har mye annet for seg. Som at de er lette og spartanske og har god svingradius.
Leaf skal liksom prøve å være litt luksus den. Akkurat som det er kult?! Luksus er harry og kjipt.
Eneste jeg ikke liker med trillingene er at ratt og girspak stort sett er trukket i huden til noen som sikkert kunne trengt den selv. Kunne hvertfall brukt hud fra likhus synes jeg, og ikke friske individer.

Det var dagens brannfakkel :)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gbzdoc

Leaf er bare stygg fra visse vinkler, og de vinklene unnlater jeg å beundre bilen i. ;-)

I noen vinkler er den faktisk riktig så flott! :D

Samme gjelder vel egentlig i-Miev... Hehe... ;)

Thomas Parsli

Leaf er styggpen, dermed basta!

Det morsomme er at det bare er misunnelig trilling-eiere som synes den er stygg, alle andre synes den er kjempefin.  ;D
Jeg synes trillingene er stygge -og jeg er ikke misunnelig engang!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mandresen

Gjør som meg, kjøp begge!

Får min Leaf den 28.mars. Kona og jeg er så fornøyd med vår i-Miev som nummer 2 bil at vi bytter ut vectraen med Leaf, så da blir det 2 el-biler. Det blir tøft.

Litt urettferdig å sammenligne disse 2 bilene, stor prisforskjell og stor utstyrsforskjell, selvom de henvender seg til samme markedsgruppe. Den ene er liten og lett og trives i bystrøk, den andre litt større og tyngre og trives litt bedre på landeveien.
Utseende er nyttesløst å diskutere, punktum. De begge har vokst på meg og nå liker jeg utseende til begge veldig godt.


Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

hkaspenberg

Smaken er som baken, delt! Har en iMien på lån i kveld, og det går nesten ikke an å sammenlikne Leaf og iMiev. Det er to helt forskjellige filosofier. Leaf er stor, og tung, men langtfra dorsk, iMiev er liten, lett og kvikk. Litt mer som en Think egentlig. Enkelt og spartansk utstyrt, men mangler egentlig ikke noe. Det er kanskje lettere å få inn store ting i iMiev når man legger ned setene. Bedre lys har den også, ihvertfall fjernlys. Svingradiusen er helt fantastisk. Dog mangler iMiev litt på opplevd kvalitet. Det knriker litt i plast, og dashbordet er heldigvis oppgradert i 2012-versjonen. Har kjørt batteriet halvtomt på 45 km, bilen estimerer nå 40 km igjen. Den begynte på 81 km ved 100% lading. Ergo er gjett-o-meteret på iMiev både mer pragmatisk  og nøyaktig i sine anslag enn GOM på Leaf.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

Sitat fra: mandresen på torsdag 15. mars 2012, klokken 17:45
Den ene er liten og lett og trives i bystrøk, den andre litt større og tyngre og trives litt bedre på landeveien.


Ja enig, man ser mest leaf kjørt av folk som bor landelig og de som bor urbant velger trillingene.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: mandresen på torsdag 15. mars 2012, klokken 17:45
Gjør som meg, kjøp begge!

Får min Leaf den 28.mars. Kona og jeg er så fornøyd med vår i-Miev som nummer 2 bil at vi bytter ut vectraen med Leaf, så da blir det 2 el-biler. Det blir tøft.


Tøft ja - har hatt denne tanken oppe i hodet også, men tror det må i så fall blir en tesla S.

Noen ganger trenger man å kjøre lengre enn 120 km og transportere noe. Er ikke alt for ofte det men likevel..

Så jeg er litt spent på TeslaS, men på en annen side er den jo kanske dyr og man får en merce e- klasse til samme pris... Så jeg tror det blir en god del år fortsatt med elbil bare som bil nr2, som egentlig er bil nr1 siden den det blir kjørt mest med
I-miev 2011
Asker

mandresen

Ja,  tenkte tanken om Tesla S jeg og, men vi fant ut at Leaf holder. De få gangene en trenger mer plass eller lengre rekkevidde så leier vi bil eller byttelåner med svoger eller svigers, de er positive til det. MEN, det vil være uakseptabelt og egoistisk hvis vi må låne bil fra familie hver måned, så jeg tenker at 2-3 ganger i året er greit. Det blir spennende å se om tankene våre rundt dette holder mål. Gleder meg til å gå helelektrisk!
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

hkaspenberg

Nå har jeg erfart noen km til. En tur på butikken, ned til byen. opp igjen, og rundt omkring til 87 km på klokka. 15km igjen på gjett-o-meteret før jeg satt den til lading. Ergo fikk jeg mer utav den enn det bilen gjettet initiellt (81km) og det uten spesiell snill kjøring. Det jeg stusser over at jeg fikk omtrent på kilometeren det samme som tirsdagens prøvekjøring av Leaf... Leaf'en oppfordrer til mer aktiv kjøring, så årsaken må ligge der. Hmm.

Selv med bare 3 streker igjen på batteriet var den sprek nok på E6 sydover fra Ryen. Ikke de samme kreftene som Leaf, men det 'leær sæ' så absolutt. Der Leaf er stor og full av hi-tech og lyse setetrekk er iMieven bare en ytterst sjarmerende tass. Basics. Ikke noe mer, ikke noe mindre. Valgets kval. Sukk.  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

#39
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 15. mars 2012, klokken 22:19
Nå har jeg erfart noen km til. En tur på butikken, ned til byen. opp igjen, og rundt omkring til 87 km på klokka. 15km igjen på gjett-o-meteret før jeg satt den til lading. Ergo fikk jeg mer utav den enn det bilen gjettet initiellt (81km) og det uten spesiell snill kjøring. Det jeg stusser over at jeg fikk omtrent på kilometeren det samme som tirsdagens prøvekjøring av Leaf... Leaf'en oppfordrer til mer aktiv kjøring, så årsaken må ligge der. Hmm.

Selv med bare 3 streker igjen på batteriet var den sprek nok på E6 sydover fra Ryen. Ikke de samme kreftene som Leaf, men det 'leær sæ' så absolutt. Der Leaf er stor og full av hi-tech og lyse setetrekk er iMieven bare en ytterst sjarmerende tass. Basics. Ikke noe mer, ikke noe mindre. Valgets kval. Sukk.  ::)

;-D Hans
Liker du lys interiør, og har behov for 5 seter og ønsker å betale 100 000.- for "high tech" dill dall er det bare å bestille leaf. I motsatt tilfelle er det vel en av trillingene.  ;D

Ser du ikke har merket noe forskjell i kjørelengden miev vs leaf.., var også min opplevelse når jeg prøvekjørte begge - den teoretiske forskjellen er ikke signifikant i praksis.
I-miev 2011
Asker

daggad

SitatSer du ikke har merket noe forskjell i kjørelengden miev vs leaf.., var også min opplevelse når jeg prøvekjørte begge - den teoretiske forskjellen er ikke signifikant i praksis.

Jeg har også kjørt begge bilene og merker godt at Leafen går lenger. Jeg bruker bare å lade den til 80% og har fått 8-9 mil uten problemer i vinter. Og det med behagelig varme.
Ellers en litt tåpelig diskusjon synes jeg. Leaf har sine fordeler som en betaler for. Trillingene er billigere men bare 4 seter og dårligere sikkerhet/kjøreegenskaper. Slik prisen var på iMiev og co så var det knockout av Leaf, men nå er de priset mer fornuftig i forhold til hverandre og da går det mer på hva man ønsker og trenger.
Om som en ikke direkte kan sammenligne Leaf og Mjauen, så kan en i alle fall ikke sammenligne Leaf og Tesla-S...
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

foxy

#41
Sitat fra: daggad på torsdag 15. mars 2012, klokken 23:45
... og dårligere sikkerhet/kjøreegenskaper.
Hehe tror enkelte leaf eiere har røyket noe sterkt..., du kan spare oss for dette tullet på samme linje som AaFK kunne spart oss for fotballspillet de presterer  ;D
I-miev 2011
Asker

masae

Jeg skal ikke si noe på kjøreegenskapene siden jeg ikke har prøvd begge bilene, men faktum er vel at Leaf har en stjerne mer hos EURO NCAP enn det trillingene har, og det betyr at Leaf er en sikrere bil enn trillingene.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

hkaspenberg

#43
Sitat fra: daggad på torsdag 15. mars 2012, klokken 23:45
Jeg har også kjørt begge bilene og merker godt at Leafen går lenger. Jeg bruker bare å lade den til 80% og har fått 8-9 mil uten problemer i vinter. Og det med behagelig varme.

Som jeg skrev gir Leaf sine krefter muligheten for mer aktiv kjøring at og at min kjøring var deretter, og at jeg i "elbilist" modus kan få mer utav Leaf enn av iMiev.

Sitat fra: daggad på torsdag 15. mars 2012, klokken 23:45
Leaf har sine fordeler som en betaler for. Trillingene er billigere men bare 4 seter og dårligere sikkerhet/kjøreegenskaper. Slik prisen var på iMiev og co så var det knockout av Leaf, men nå er de priset mer fornuftig i forhold til hverandre og da går det mer på hva man ønsker og trenger.

Jepp. Tranger man en basic bybil kjøper man en Trilling, er man ute etter BMW-status og mer bling kjøper man Leaf.  ;D (Legg merke til smiley.) Interiøret i Leaf er moderne og i tidsriktige materialer. Den lyse fargen er noe .. og Nissan sier at man ikke vil få valgmuligheter her før sent i 2013 når produksjonen starter opp i England. iMiev er preget av hardplast, knotter er tilfeldig plassert som i en Fiat 128 (hvis noen husker den, med spak for håndgass!).  Men samtidig er den sjarmerende på lik linje med Think. Fremkommelighet i bygater, oversikt, parkeringsevner, svingradius; der stiller iMiev i særklasse. Den består også ski-testen: To par langrennsski med staver inni bilen når to skal på skitur. Den testen bestod ikke Leaf.

Når det gjelder pris ligger bilene nå godt plassert i forhold til hverandre. Du får det du betaler for.

Sitat fra: daggad på torsdag 15. mars 2012, klokken 23:45
Om som en ikke direkte kan sammenligne Leaf og Mjauen, så kan en i alle fall ikke sammenligne Leaf og Tesla-S...
Det blir som å sammenlikne en Passat med Jaguar eller Aston-Martin...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rio

Sitat fra: foxy på fredag 16. mars 2012, klokken 01:28
Sitat fra: daggad på torsdag 15. mars 2012, klokken 23:45
... og dårligere sikkerhet/kjøreegenskaper.
Hehe tror enkelte leaf eiere har røyket noe sterkt..., du kan spare oss for dette tullet på samme linje som AaFK kunne spart oss for fotballspillet de presterer  ;D

Euro-NCAP resultatet alene er egentlig grunn nok, for meg. Sikkerhet er viktig for folk flest, og spesielt for meg.






Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA