e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

tromsø

Interessant å se ladekurven, helt ok fart med tanke på utetemperaturen. Dålig fart siste 10% men det er jo ikke så sært med tanke på den mindre bufferen i 50.

Og med tanke på buffer så har jo den nye 55 mindre buffer så sammenlignet med den blir rekkeviddeforskjellen mer enn 6 mil.

Men syns tallene her er innafor (eller tom litt bedre enn) hva jeg forventet, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente til min 50 er på plass i garasjen!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Bra test, synes Fred Magne Skillebæk er blant de bedre. Synes også bilen leverer etter forventningne, opp mot 25 mil praktisk vinterrekkevidde på landevei om vinteren. :+1: 22 mil med en del motorvei.. 20 mil, eller lavere, med mesteparten motorvei og krevende forhold? Selv om det ikke var særlig kaldt, har det vært mye vind den siste tiden, og det har en tendens til å være fuktigere når det er rundt 0 enn nærmere -10, så det siste er ikke nødvendigvis bedre.

Når det er sagt, er det ikke mulig å sammenligne tester gjort på forskjellig tid/sted. Man må kjøre bilene sammen. Man kan fort tenke at to tester er gjort under "tilsvarene" forhold, men så er vindretning, temperatur, graden av fuktighet på veien, hastighet/trafikk/kjørestil litt forskjellig, alt sammen. Hvis det er denne testen av e-tron 55 det refereres til var det både kaldere, mer vinterlig (snø) og forskjellen var nærmere 7 mil enn 6, hvis man skal pirke. :) https://www.elbil24.no/tester/audi-e-tron-i-vintertest/70709077

Uansett, når han fikk 23,6 Wh/100 km. her, tipper jeg man i alle fall ikke hadde fått dårligere forbruk med e-tron 55. La oss si 24,0 / 82 kWh for den første versjonen, og 23,8 / 85 kWh for den andre versjonen, som gikk i salg samtidig som e-tron 50. Det gir hhv. 34,5 mil rekkevidde og 8,1 mil diff, eller 35,7 mil rekkevidde og 9,7 mils dif med den versjonen som leveres nå. Det er jo litt.. Mer om sommeren, mindre når det er riktig dårlige forhold. I tillegg til at e-tron 55 har vesentlig raskere lading.

At forskjellen er 130.000 kroner er jo heller ikke helt riktig. Forskjellen vet du jo først når du har solgt begge bilene.  :) Hvis folk i denne klassen i snitt bytter bil hvert 5. år og ikke har store rentekostnader, er diffen kanskje halvparten? Snaut 1100 kr/mnd for i snitt 10 mils ekstra rekkevidde.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Tellus på fredag 10. januar 2020, klokken 12:57
Sitat fra: elray på fredag 10. januar 2020, klokken 12:43
Separate tester, tilnærmet like forhold, gir vel grei pekepinn👍🙂

Nja, Kan være alt mellom 4 og 12 mils forskjell da  ;)

Tja, differansen på nyeste e-tron er 21,8 kWh.

4 mils forskjell tilsvarer et forbruk på 57,5 kWh/100 km. Da må du kjøre i 200 km/h hele veien og har drøyt 11 mils rekkevidde med e-tron 50. I realiteten max 10 mil..

12 mils forskjell i rekkevidde er fullt mulig, snitt på 18,2 kWh/100 km. Hjem fra fjellet har jeg vært nede i 16,2 kWh/100, som tilsvarer 13,5 mils forskjell i rekkevidde.

Jeg vil si mellom 6,5 og 13 mil forskjell, typisk 9-10 mil, men er enig i poenget. :)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi


turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 10. januar 2020, klokken 22:47
At forskjellen er 130.000 kroner er jo heller ikke helt riktig. Forskjellen vet du jo først når du har solgt begge bilene.  :) Hvis folk i denne klassen i snitt bytter bil hvert 5. år og ikke har store rentekostnader, er diffen kanskje halvparten? Snaut 1100 kr/mnd for i snitt 10 mils ekstra rekkevidde.
Ekstra rekkevidde, bedre ytelse, og høyere ladefart. Lett verdt det synes jeg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Da e-50 ble introdusert var prisforskjellen over 200.000 på en greit utstyrt bil. Da stoppet salget av e-55 nesten helt opp. Med en prisforskjell på 130.000 tipper jeg at salget jevner seg ut mellom 50 og 55. 130.000 er fortsatt mye penger for de som ikke har behov for rekkevidden til 55 mer enn et par-tre ganger i året. I følge abetterrouteplanner er det tross alt ikke mer enn 14 minutter som skille de to fra Oslo til Trondheim. Det kan ihvertfall jeg som er pensjonist leve godt med. Samtidig kjører jeg med 120 kilo mindre vekt og kanskje litt lavere forbruk ca 362 dager i året  :+1:

daktari

Regner med fler forbruks-rapporter fra E50-eiere fra motorvei snart.

Samtidig kan man jo filosofere litt over denne. Mitt forbruk gikk opp omtrent 15% med boks på taket, men fra 3 kWh/mil så blir det jo litt vel høyt forbruk. Derimot hva med en boks på hekken? Ikke så vakkert, men pytt pytt

https://youtu.be/bb6e5f3W12A
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Tilgangen til bilens bagasjerom blir dårligere,det kan være litt klønete ift parkering og det ser rart ut.
Men ut over det er erfaringen min lik som det Bjørn rapporterer. Merker lite på forbruk og støy. og tilgang til innholdet i boksen er mye enkle.

Bruker selv Thule Easybase med Easybase og det kan trygt anbefales. Jeg kommer til å beholde det utstyret selv på fremtidige biler med takstativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: daktari på lørdag 11. januar 2020, klokken 22:55
Regner med fler forbruks-rapporter fra E50-eiere fra motorvei snart.

Samtidig kan man jo filosofere litt over denne. Mitt forbruk gikk opp omtrent 15% med boks på taket, men fra 3 kWh/mil så blir det jo litt vel høyt forbruk. Derimot hva med en boks på hekken? Ikke så vakkert, men pytt pytt

https://youtu.be/bb6e5f3W12A

Verdt å tenke på for de med e-tron 50 som trenger å kjøre mer enn 17-18 mil med takboks på mye motorvei uten stopp, eller e-tron 55 v1/v2 som trenger mer enn 22-24 mil uten stopp. Det finnes dedikerte bokser for formålet også, som ser bedre ut enn dette og er mer praktiske. Det vil nok se litt mindre malplassert ut på en e-tron enn en Model X også. ??? Kan vel ikke være bredere enn bilen, er det med eller uten speil?

PS! Teslabjørn snakket noe om en ny 1000 km. test av e-tron i nær fremtid, regner med at det er snakk om en e-tron 50. Kan bli interessant å høre hvor mange ganger han klarer å si thirsty. Vi får i alle fall en god dokumentasjon av ladehastighet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: hemi på lørdag 11. januar 2020, klokken 03:09
25 er bra, jeg klarte knapt 28 i vanlig etron 55.

Da kjørte du ikke samme strekning, i samme hastighet under samme forhold. Da ville du klart 34 mil. Nærmere 36 mil med den nye versjonen som leveres nå. Slutt å villede folk.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: elektro på søndag 12. januar 2020, klokken 09:59Det finnes dedikerte bokser for formålet også, som ser bedre ut enn dette og er mer praktiske. Det vil nok se litt mindre malplassert ut på en e-tron enn en Model X også. ??? Kan vel ikke være bredere enn bilen, er det med eller uten speil?

Litt utenfor bilen er greit. Fra Kjøretøyforskriften:
SitatFor transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

HS box selges det en del av. Det er den lite pene (etter mitt syn) aluminiumsboksen mange henger bakpå. Den fås i 120/180/190/210 lengde. Plass til både ski og store mengder bagasje. Funksjon foran design.

Thule har et par forskjellige bokser også, men de er ganske smale så man får ikke ski inni. Kun bagasje. Easybag er vel 110, men fordelen med den er at den kan rulles helt sammen og tar ikke plass når den ikke er i bruk. Har brukt den med skiposer festet oppå. Det fungerer veldig bra til sjeldne langturer.

Jeg sparrer litt med svoger som er industridesigner nå ift å kanskje lage noe i retning av HS box, med penere avrundet design og konstruksjon i plast. Må bare lage en form først som vakuumtrekkes :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

Endelig en seriøs test og ikke bare spekulasjon fra kunder av konkurrentene. 😉

Man kan altså spare hele 130 000 på noen få mil rekkevidde, det er en halv nummer 2 bil det. Eller om man vurderer Model X er startprisen hele 350 000 lavere for en betraktelig mer premium-bil.

Smart lansering av Audi. For oss som ikke kjører til hytta hver helg med ladeangst, så er det utrolig mye bil for pengene. Kjapp lading har den også.

Kommer til å skje MYE med elbil-markedet de neste 1-3 årene, og å betale en seks sifret sum for 6 mil akkurat nå virker ikke like fornuftig for oss alle, meg inkludert. For de som er helt avhengig av de siste milene, finnes alltid E55.  ☺️

elektro

Sitat fra: HåkonE på søndag 12. januar 2020, klokken 11:01
Endelig en seriøs test og ikke bare spekulasjon fra kunder av konkurrentene. 😉

Man kan altså spare hele 130 000 på noen få mil rekkevidde, det er en halv nummer 2 bil det. Eller om man vurderer Model X er startprisen hele 350 000 lavere for en betraktelig mer premium-bil.

Smart lansering av Audi. For oss som ikke kjører til hytta hver helg med ladeangst, så er det utrolig mye bil for pengene. Kjapp lading har den også.

Kommer til å skje MYE med elbil-markedet de neste 1-3 årene, og å betale en seks sifret sum for 6 mil akkurat nå virker ikke like fornuftig for oss alle, meg inkludert. For de som er helt avhengig av de siste milene, finnes alltid E55.  ☺️

Helt enig, men merk at 6 mil er minimum differanse. På sommeren eller med gode kjøreforhold f.eks. hjem fra påskefjellet, kan det godt være snakk om dobbelt så mye.

Dessuten skal man ikke kimse av den ekstra fleksibiliteten man får, f.eks. til å dra på jobb før man drar på tur. Eller nesten 22 kWh ekstra til forvarming av bilen, som merkes spesielt ved mye småkjøring, eller til varme mens man står i kø eller venter på kolonnekjøring osv. Dette er fort forskjellen på å bruke bilen nesten som en diesel/bensinbil, bortsett fra at du trenger en stikkontakt hjemme eller der du er, og å måtte lade underveis. Som i og for seg ikke er noe problem, men som er det mange frykter.

Se forøvrig min post lenger opp. Lavere innkjøpspris er bare halve bildet. Det er total kostnad som bør bære viktigst for de fleste. Da ender man kanskje opp med å betale 65.000 for 9-10 mils ekstra rekkevidde, større fleksibilitet, færre og kortere ladestopp.

Oppsummert: Jeg synes e50 er en flott bil, men å si at du betaler 130.000 for 6 mil ekstra, blir for enkelt.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: HåkonE på søndag 12. januar 2020, klokken 11:01
Endelig en seriøs test og ikke bare spekulasjon fra kunder av konkurrentene. 😉

Man kan altså spare hele 130 000 på noen få mil rekkevidde, det er en halv nummer 2 bil det. Eller om man vurderer Model X er startprisen hele 350 000 lavere for en betraktelig mer premium-bil.

Smart lansering av Audi. For oss som ikke kjører til hytta hver helg med ladeangst, så er det utrolig mye bil for pengene. Kjapp lading har den også.

Kommer til å skje MYE med elbil-markedet de neste 1-3 årene, og å betale en seks sifret sum for 6 mil akkurat nå virker ikke like fornuftig for oss alle, meg inkludert. For de som er helt avhengig av de siste milene, finnes alltid E55.  ☺️
83 kWh/2,36 kWh/mil er 35,1 mil. Så med samme rute vil E55 gå 9 mil lenger. Omtrent Oslo-Tønsberg det. Tabloid overskrift ødelegger for tilliten. Synd vi ikke får vite noe om strekningen, maksfart m.m. det hadde også vært nyttig med en motorveitest i komfort. Efficiency er dritt å kjøre med, som en daff leiebil fra Syden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA