e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

daktari

Passer godt med mine observasjoner Tellus. Kan også passe med hypermiling-forsøk som jo gir ekstremt lange kjøreavstander. Nøyaktig hva forbruk vs SOC regner på deler de dessverre ikke, og det er antagelig ikke standard på tvers av fabrikantene heller.

Og dessverre ikke så gode nyheter for E50 på vintertur i litt fart. Hva kan være relevant faktor for å redusere "netto kapasitet" knyttet til temp. og fart? 5% i -10? 10% i-10?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Kom over denne videoen med en e-tron 55 som har kjørt fra godt over 400 km i varmt vær, for det meste på motorvei i 90 km/t. Belastning og temperatur er dermed relativt optimal. Litt vanskelig å si nøyaktig hvilken SoC han slutter på, men han ser ut til å få ut mer enn 83,6 kWh av batteriet basert på GOM.


https://www.youtube.com/watch?v=UhbSymrAhRI

Kult hvis noen kan dokumentere en 100% til nær 0% tur i kaldt vær. Enten med e55 v1, e55 v2 eller e50. Det som er litt vanskelig å er i hvilken grad batteriet er forhåndsvarmet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Laderen rapporterer leverte kWh. Tapet under lading vil fort utgjøre oppunder 10%. Med andre ord skal man se over 90kWh på laderen ved lading fra tomt til fullt.

hemi


elektro

Sitat fra: Tellus på onsdag 08. januar 2020, klokken 16:42
Laderen rapporterer leverte kWh. Tapet under lading vil fort utgjøre oppunder 10%. Med andre ord skal man se over 90kWh på laderen ved lading fra tomt til fullt.

Ikke bry deg om startbildet, se videoen fra ca. 5:00 😉
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: hemi på onsdag 08. januar 2020, klokken 16:44
helt decent snittfart det og rekkevidde, er vel beste jeg har sett?

Kommer an om det er start/stopp på samme sted. På det første bildet under har jeg kjørt med 120 km/t på ACC fra Nebbenes tll Kolomoen med litt medvind. :)

De to andre bildene er start/stopp på samme sted uten noen lengre stopp. (Den lengste turen er Oslo-Hafjelltoppen-Oslo via RV4 og Dokka. Den korteste er Nebbenes-Kolomoen-Nebbenes.)

Jeg mener det er fullt mulig å kjøre Oslo-Trondheim med den oppgradere e55 med gode forhold, f.eks. en varm sommernatt, hvis man holder fartsgrensen og begrenser toppfarten. Da kommer man i avisen. ;) Med medvind går det kanskje med den første utgaven av e55. Det samme gjelder Oslo-Bergen.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Oslo-Trondheim kan jeg ikke tenke meg vil være mulig uten å kjøre langt under fartsgrensen. Oslo-Bergen bør kunne gå med vinden i ryggen, klima av og sommertemperatur.

daktari

Vet ikke helt, dere er så optimistiske. Ikke så mange med S100D en gang som klarer Oslo-Bergen i ett strekk. Så hvordan en tyngre bil med nesten 13 kWh mindre batteri skal klare det, tja..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:48
Vet ikke helt, dere er så optimistiske. Ikke så mange med S100D en gang som klarer Oslo-Bergen i ett strekk. Så hvordan en tyngre bil med nesten 13 kWh mindre batteri skal klare det, tja..

:)

Vi snakker naturligvis om veldig gode forhold, f.eks. 100% vindstille, varm sommerkveld/natt med lite trafikk, sånn at man kan kjøre optimalt. Trille i nedoverbakker i stedet for å bruke regen, osv. Og så må man som sagt begrense toppfarten, til f.eks. 90 km/t. Kanskje 80 km/t, GPS hastighet. Men man behøver ikke å ligge under fartsgrensen i 80-soner og lavere. Kanskje man må skru av AC deler av veien, man må passe på å ha 3,0 bar i dekkene, kjøre i Efficiency osv.. Hvis man ikke har mye medvind.

Kort sagt, dette gjør man bare for moro skyld. :D Og man må tåle å komme frem med < 3% batteri. Normalt lader man naturligvis 10-15 minutter (eller mer, etter forholdene) mens man uansett gjør (minst) et nødvendig stopp.

Ellers er det jo ren matematikk, holder man seg lavt på 18-tallet i kWh/100 km. går det. :+1: Litt avhengig av hvor i de respektive byene man kjører fra og til, samt hvilken utgave av e-tron 55 man kjører (83,6 eller 86,5 kWh).
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

En Opel Ampera-E skal ha kjørt Oslo-Bergen uten påfyll. At en Model S 100 skulle ha problemer under ideelle forhold kan jeg ikke tenke meg. Burde komme frem med 10-20% igjen tipper jeg.



elray

Separate tester, tilnærmet like forhold, gir vel grei pekepinn👍🙂
Etron S-line 50 suv(bestilt)

daktari

Sitat fra: Tellus på fredag 10. januar 2020, klokken 11:46
En Opel Ampera-E skal ha kjørt Oslo-Bergen uten påfyll. At en Model S 100 skulle ha problemer under ideelle forhold kan jeg ikke tenke meg. Burde komme frem med 10-20% igjen tipper jeg.
Du traff bra med det estimatet! Men merk at bilen ikke var enig store deler av turen, og farten var lav. De brukte 1,6 kWh/mil iflg bilen.
https://www.side3.no/motor/test-tesla-model-s-100d-pa-langtur-4418530
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: elray på fredag 10. januar 2020, klokken 12:43
Separate tester, tilnærmet like forhold, gir vel grei pekepinn👍🙂

Nja, Kan være alt mellom 4 og 12 mils forskjell da  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA