Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Modell s slår leaf

Startet av Aspiranten, onsdag 07. mars 2012, klokken 12:22

« forrige - neste »

Mortenmann

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 22. februar 2012, klokken 14:36
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2012, klokken 12:36
Ifølge dette: http://elbil.no/elbiler/605-elbil-na-med-100-rekkevidde

koster det 13600 kr over 3 år å bytte pollenfilter og bremseveske, samt sjekke at alt er OK på en Leaf, mens service på en Golf som inkludert oljebytte i tillegg til det som må gjøres på Leaf'en kommer på 8437 NOK.  Med andre ord koster service på Leaf over 60% mer enn på den mer teknisk avanserte og servicekrevende Golf'en

Selgeren min sa at Golfen hadde såpass "lav" kostnad på service fordi den var satt til 30,000km / 3år. Altså bare èn service på samme tiden som Leafen må ha 3 service...
Skal bli gøy å følge diskusjonen på dette forumet når de første servicene nærmer seg!
Det er ikke aktuelt for meg å betale over 4.000,- for en service som toppen tar en time, uten noen slitedeler. Dette blir en sak for elbilforeningen og evnt forbrukerombudet. Jeg kan tenke meg mange innganger til å klage på dette. Monopolsituasjonen for verkstedene er bare en. Skal vi være tidlig ute og starte støyen nå?
SølvLeaf

Aspiranten

Jeg vurder å hoppe over den årlige diagnosen, hater å bli melket...  >:(
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 22. februar 2012, klokken 14:36
Selgeren min sa at Golfen hadde såpass "lav" kostnad på service fordi den var satt til 30,000km / 3år. Altså bare èn service på samme tiden som Leafen må ha 3 service...

Da kan det jo være betimelig å spørre om hvilke deler på en Leaf som slites så voldsomt at de må sjekkes hver 10.000 km, mens alle de bevegelige delene i en Golf bare trenger å sjekker hver 30.000
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Nissan Leaf

AreGar

Sitat fra: cra på onsdag 22. februar 2012, klokken 15:35
Da kan det jo være betimelig å spørre om hvilke deler på en Leaf som slites så voldsomt at de må sjekkes hver 10.000 km, mens alle de bevegelige delene i en Golf bare trenger å sjekker hver 30.000

Jeg vil heller si motsatt, hvordan kan de f.eks. ha olje som kan kjøre i 3 år /30 000km uten problem?
Det ligger nok andre ting bak her, bl.a. at det skal være så billig som mulig å drifte disse bilene i tillegg til at det er bra for produsenten at de blir "dårlig behandlet" i form av lite servicer da de dør fortere og trenger mer hjelp når de er over garantitiden....

Aspiranten

Bytter selv olje hver 15,000km på min audi. "Long life" på 30,000km får de meg ikke over på  :P

Kanskje det bare er jeg som er bakstreversk og gammeldags da... Men jeg er skeptisk til disse superservicene.
Nissan Leaf

Leafy

Ettermarked er big business for forhandlerne, så de skrur opp fortjenesten maksimalt her. At prisen for service er høyere på Leaf enn Golf er jo et bevis på at BNH og andre Nissanforhandlere gjør det. Men de har en tilnærmet monopolsituasjon på ordentlig elbil og utnytter det. Spørsmålet er om kundene strømmer til i like stor grad når andre produsenter kommer med konkurrerende produkter. Jeg tror ikke det.

BNH er i tillegg godt kjent for stive priser. Har eksempler der en familie med en V70 og en Nissan Note har betalt over 1.500,- mer for service på sistnevnte bil enn for V70'en. Begge har hatt så og si samme serviceinnhold, dvs skifte av olje, luftfilter, pollenfilter etc. Note'n er også 5-6 år nyere enn V70'en og går vesentlig færre km.

For mitt eget vedkommende er jeg mer opptatt av når prisen på Leaf synker, og hvor mye...
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Rasmus.B

Hei Aspiranten.
Tenker på deg som bor i Molde, der det er langt til nærmeste Leaf forhandler. Hva gjør du når du skal på service? Tar du deg en skikkelig el-bil langtur eller skal du prøve å få noen lokale helter til å gjøre det, evt. bare droppe det? Dette spørsmålet gjelder jo for Daggad også, som bor i Ålesund.

Rasmus
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Aspiranten

Det kommer Nissan forhandlere i Ålesund/Kristiansund på sikt.

Første året må vi kanskje til Trondheim hvis forhandlerene våre her ikke klarer å bli godkjente. Sender da bilen med hurtigruten eller tar oss en weekend i Trondheim + ladeopphold i Kristiansund :-)
Nissan Leaf

Haahov

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 22. februar 2012, klokken 21:25

Første året må vi kanskje til Trondheim hvis forhandlerene våre her ikke klarer å bli godkjente. Sender da bilen med hurtigruten eller tar oss en weekend i Trondheim + ladeopphold i Kristiansund :-)

Det er der anslaget på 4500 kr kommer fra... :P
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

trondhla

Jeg tror at det skal investeres over 1 million i ekstra utstyr hos en forhandler for å kunne serve en Leaf. Da skal de vel ha det som kalles ROI...

Aspiranten

Sitat fra: Haahov på onsdag 22. februar 2012, klokken 21:34
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 22. februar 2012, klokken 21:25

Første året må vi kanskje til Trondheim hvis forhandlerene våre her ikke klarer å bli godkjente. Sender da bilen med hurtigruten eller tar oss en weekend i Trondheim + ladeopphold i Kristiansund :-)

Det er der anslaget på 4500 kr kommer fra... :P

Nope

Les hele tråden. Det riktige tallet er faktisk 4800,- og det fikk jeg direkte fra forhandler  ;)
Nissan Leaf

Mortenmann

Sitat fra: trondhla på onsdag 22. februar 2012, klokken 22:07
Jeg tror at det skal investeres over 1 million i ekstra utstyr hos en forhandler for å kunne serve en Leaf. Da skal de vel ha det som kalles ROI...
Det er nok investeringer som skal forrentes ja. Vet at bilbransjen har en avanse på ca 5%. Svært dårlig. De vokter seg vel for å ta tap på en ny bilmodell som Leaf. Det er imidlertid ikke rett at kundene skal ta hele risikoen. Krever litt mot å kjøpe Leaf, og dukker det opp for mange overraskelser av denne type forsvinner kundene. Jeg spurte forhandleren om sevicekost da jeg kjøpte bilen, de kunne ikke svare da. I USA er sevicene gratis har jeg sett på nettet. Det er nok en klokere strategi for å få opp salget på elbiler.
SølvLeaf

Aspiranten

48,000,- i servicekostnader neste 10 år

Ikke dårlig det! Bare dumt at forbrukerombudet vil fokusere på finans og unge forbrukere og driter i elbiler akkurat nå...
Nissan Leaf

Leafy

Sitat fra: Mortenmann på onsdag 22. februar 2012, klokken 23:10
Sitat fra: trondhla på onsdag 22. februar 2012, klokken 22:07
Jeg tror at det skal investeres over 1 million i ekstra utstyr hos en forhandler for å kunne serve en Leaf. Da skal de vel ha det som kalles ROI...
Vet at bilbransjen har en avanse på ca 5%.

Mulig de kun har en avanse på kun 5% på salg av noen utvalgte modeller, men aldri i verden om de har det på totalomsetningen eller på ettermarkedssiden. Da hadde det vært mange konkurser blant forhandlere....
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA