Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Modell s slår leaf

Startet av Aspiranten, onsdag 07. mars 2012, klokken 12:22

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: keca på fredag 24. februar 2012, klokken 16:18

Jeg føler de har litt av en monopol situasjon som verksted, ser ihvertfall på det som veldig dumt å la andre fikle på denne bilen. Er jo "høyspent" og dette bør man har så respekt for at alt som skal gjøres med bilen skal gjøres etter at batteri er koblet fra.
Dersom noe skal gjøres på batteri eller motor på Leaf, så er dette grunnet en defekt, og da skal selvsagt Nissan få lov til å bruke sin kompetanse på bilen. På en vanlig service skal ikke disse systemene røres. Dersom en ser bort fra batteri og motor, som er vedlikeholdsfritt, er resten av bilen helt ordinær og kan repareres av hvilket som helst verksted. På 100 000 km skal kjølevesken på batteripakken skiftes, det er det eneste vedlikeholdspunktet, men innen den tid er det ikke garanti på min bil og denne bytter jeg utmerket godt selv.

Det er vel fossilbilmenigheten som har overbevist noen om at el-biler er kjempefarlig og at du helst må kle hele deg i gummi dersom du åpner panseret på bilen. Her kan du også få inntrykk av at det er en risiko forbundet med å vaske bilen!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: BE på fredag 24. februar 2012, klokken 19:49
På 100 000 km skal kjølevesken på batteripakken skiftes, det er det eneste vedlikeholdspunktet, men innen den tid er det ikke garanti på min bil og denne bytter jeg utmerket godt selv.

Det trenger du ikke, Leaf har ikke væskekjøling av batteriet. Den har ikke aktiv batterikjøling i det hele tatt.

Inverter og lader er derimot væskeavkjølte ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. februar 2012, klokken 20:45
Sitat fra: BE på fredag 24. februar 2012, klokken 19:49
På 100 000 km skal kjølevesken på batteripakken skiftes, det er det eneste vedlikeholdspunktet, men innen den tid er det ikke garanti på min bil og denne bytter jeg utmerket godt selv.

Det trenger du ikke, Leaf har ikke væskekjøling av batteriet. Den har ikke aktiv batterikjøling i det hele tatt.

Inverter og lader er derimot væskeavkjølte ;)
OK, med andre ord er motor og batteripakke 100% vedlikeholdsfritt. Hvorfor i all videste verden skal en da besøke et overpriset merkeverksted?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

keca

Jeg er glad de har strenge sikkerhetskrav jeg. Greit at i teorien skal ingen drive noe med batteriet da man skifter støtdempere bak, men så skal man bare vinkelslipe bort en av boltene og så kan det alltid skje noe helt utenkelig. Det er nok ikke bare fossilmenigheten som mener at elbil er kjempefarlig, Nissan tar en god del forhåndregler og ekstra sikkerhetstiltak da de skal skru på bilene. Alt fra lokale, isolering på verktøy, spesielle hansker og ikke minst kompetanse rundt dette.

På Statoil Minnesund sin hurtiglader har de hatt problemer med at den noen ganger må skru av og på automatsikringen inne på stasjonen, og da hender det også at automatsikringen i selve hurtigladerskapet også slår ut. Betjeningen låser selv opp dette og slår den på igjen. Dette ble forklart til meg og en teknikker som var der og fikset den (jeg ble tilkalt da han manglet en elbil å teste med). Da jeg sa at det kan dere jo ikke gjøre, det er jo absolutt ikke lov, sier hun bare at vi dytter jo bare opp igjen den dingsen der. Jeg forklarte at et slikt 400V anlegg er rene dødfellen, hva om noen glir på isen oppå de glatte flisene. Teknikkeren fortalte og viste flere åpne koblinger der inne som man lett kan komme borti. Etter det jeg vet trenger elektrikkere noe ekstra kompetanse for i det hele tatt å åpne slike 400V skap. Jeg sier ikke at det noen gang skjer en ulykke eller noen er uheldige, men det kan skje. Og da føler jeg at dette bør man ha tenkt over og sikret dette best mulig. Et 400V el.anlegg er ganske sammelignbart med bilen vår, og ting kan skje. Er ikke som å ta fingeren inni plugghetta eller få en karamell fra en lampe. Er ikke mye strøm som skal til før man skal ligge på overvåkning natten over. (skriver veldig generelt at strøm er strøm, så kan de som vil fortelle om ampere og volt, om hva som er farlig og sånn da)
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Ladefabrikken

Hallo man trenger ikke spesial kompetangse for å skifte bremser eller støtdempere på en elbil.
Man tar ikke ut bensintanken ut av en fossilbil for å skifte støtdempere.

Batteripakken sitter mitt under bilen og er godt beskytet så det skal ekstremt mye til for å klare å komme borti høyspent. Men nissen vil jo si at dette er ekstremt farlig å skru på bilen for å kunne ta jobben selv å tene gode penger på det.
Vi må nok alle klage på disse høye service prisene.
Men bremser og støtdempere kommer jeg ikke til å la dem gjøre for disse blodprisene de oppererer med
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Sitat fra: BE på fredag 24. februar 2012, klokken 20:51
OK, med andre ord er motor og batteripakke 100% vedlikeholdsfritt. Hvorfor i all videste verden skal en da besøke et overpriset merkeverksted?

Batteridiagnose, som man må ha spesialutstyr for å gjøre.

Garantien (5år/100.000km) forutsetter at du følger serviceintervaller -og batteridiagnosen er nok hovedpunktet på servicene:)

Som kunde får du en del informasjon (se http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=7569), men det går nok en del diagnoseinformasjon til Nissan vi ikke får se.

Siden alle biler skal på service årlig/20.000km får de ikke bare samlet informasjon om batteriene, de kan også gjøre justeringer i programvaren (BMS) basert på erfaringsdata.
Hvis Think hadde hatt et slikt system ville nok langt flere Think Classic fortsatt vært på veien i dag...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Thomas, sjekk hva som skal utføres i.h.t. serviceboken. De kan ikke forlange over kr 4000,- for en batteridiagnose. Alt det andre kan utføres av vanlige verksted.

Dersom de høye prisene er grunnet smøring/rens av bremsekalipre skal jeg be dem hoppe over dette punktet og utføre dette selv, eller av et annet autorisert verksted med mer edruelige priser. Dersom det etter 4 år blir et problem med en av bremsene skal jeg heller handle nytt på egen kost dersom nissan da gjør seg vanskelig med en eventuell reklamasjon. I følge serviceboken er ikke dette noe som skal utføres, derfor tipper jeg at Nissan uansett må punge ut dersom de ryker. Heia Norge  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rasmus.B

Så hva med de som har 400 V anlegg hjemme? Skal ikke de kunne resette en sikring der når den ryker?
Ja, jeg vet at det ligger 230 V på kursene, men det er fremdeles 400 V helt ut på skinnene i skapet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 24. februar 2012, klokken 22:55
Så hva med de som har 400 V anlegg hjemme? Skal ikke de kunne resette en sikring der når den ryker?
Ja, jeg vet at det ligger 230 V på kursene, men det er fremdeles 400 V helt ut på skinnene i skapet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Jo da hjemme er det greit. Ulike tavler har ulike krav, den du har hjemme er er beregnet på deg, men enkelte apparattavler har kun autoriserte lov å åpne. De er i såfall merket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joffe69

Sitat fra: keca på fredag 24. februar 2012, klokken 16:18
Vel, jeg er nok kanskje litt mere "forståelsesfull" for prisene til Nissan på sevicer.

Det har vært store kostnader knyttet til å gjøre verkstedet egnet til å kunne ha service på en elbil.
Kursing, div.spesialverktøy, antistatisk gulv, oppgradere brannslukningsutstyr osv.

Jeg skrev for lenge siden i en diskusjon om at bare for å dekke opp hurtigladeren til over 200 000 skulle man selge en del Leaf.
Daggad kommenterte dette og skrev: Jepp, sikkert 3-4 stk.

Tror kanskje ikke de har 50-70 000 avanse per bil. Da flere har blitt forhandlere og autoriserte til å ta servicer på disse vil prisene sikkert justere seg riktig etter litt tid. Er jo ikke akkurat netto inn den sevice prisen heller da, så jeg mener også her at det skal da litt avanse til for å tjene inn investeringene.

Jeg føler de har litt av en monopol situasjon som verksted, ser ihvertfall på det som veldig dumt å la andre fikle på denne bilen. Er jo "høyspent" og dette bør man har så respekt for at alt som skal gjøres med bilen skal gjøres etter at batteri er koblet fra. Jeg setter også pris på kompetanse og trygghet, dette føler jeg at jeg får ved å sette min elbil hos merkeverksted og ikke snap-drive eller mekonomen(som forøvrig sikkert et utmerket for "vanlige" biler) Det er jo litt tilbud/etterspørsel, monopol situasjon som jeg føler Nissan ikke melker så alt for mye ihvertfall.

Å risikere tap av garantien for at man av prinsipp eller andre syn på dette, heller dropper servicen som kanskje er overpriset med et par tusenlapper (for..., jo litt må det alltids koste med service(lønn, arbeidsgiveravgift, dekke inn bittelitt av lokale, utstyr, adminnistrasjonskostnader osv)) føler ihvertfall jeg at er en stor innsats iforhold til hva man kan tjene/spare både med tanke på garanti og vidresalg.

Da jeg bestilte bilen ble jeg faktisk fortalt at servicepriser trolig kom til å ligge unaturlig høyt i forhold til hva som skulle utføres.
Hm du jobber kansje hos Nissan?

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 24. februar 2012, klokken 22:55
Så hva med de som har 400 V anlegg hjemme? Skal ikke de kunne resette en sikring der når den ryker?
Ja, jeg vet at det ligger 230 V på kursene, men det er fremdeles 400 V helt ut på skinnene i skapet.

230V på enfase kurser ja, men over alle trefase kurser ligger det 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Ja, Kirkebo, det er det jeg prøver å si. 400v i skapet, 230v ut på kursene, så burde jeg vel lagt til, for å slippe kverulering, at det ligger 400v over fasene, så om en legger ut ett 3 fase stikk i huset/garasjen eller hvor en nå må ha behov for ett slikt stikk så ligger det 400v på den, om man da ikke velger å gå via en trafo for å få ned spenningen. Men nå er vi vel litt på sidelinjen av tema for trådstarter?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

mariowing

Alltid noen som er ute og hyler. Det var tidligere på forumet her en diskusjonen om prisen på vinterdekk. Prisen var kr 14 900,- (eller var det 13 900 - samme det egentlig...). Da er det noen som skriker om monopol og melking. Det var ingen som kommenterte på min kommentar i den tråden når jeg påpekte at til min Passat levert av Møller Bil så var prisen NØYAKTIG den samme for vinterdekk på felg. MAO; prisen Nissan tar for dekkene er helt "normal" for bransjen.

Ja, du kan få billigere dekk andre steder. Ja, du kan få service billigere andre steder. Det at noe er billigere hos A enn hos B betyr allikevel ikke automatisk at B melker markedet.

Personlig så kommer jeg til å betale den prisen de ber om og være fornøyd med at bilen min blir fulgt opp basert på en rutine utarbeidet for min bil. For meg så er det rett og slett litt uninteressant om andre biler har andre priiser og service intervall, jeg betaler for at Nissan skal passe på at min Leaf får et "langt og lykkelig liv"
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Må være digg å ha så mye penger som deg mario  ;)
Nissan Leaf

Joachim

Det er det sikkert. Spesielt kjipt må det være å ha så lite penger som hylekoret har ;)

*dukker i frykt for represalier*

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA