Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Modell s slår leaf

Startet av Aspiranten, onsdag 07. mars 2012, klokken 12:22

« forrige - neste »

Mortenmann

Det er nok viktig at vi ikke ser på bilforhandlerne som lukrative bedrifter som skor seg grovt på oss kunder. De fleste tjener nesten ikke penger. Br. Kverneland i Stavanger fks (Ford+Mazda) omsatte for 1,3 milliarder i fjor, men kun 25mil i resultat. Pengene ligger igjen andre steder i den verdikjeden. Konsekvensen av dette er merkenavn og rennome blir avgjørende for overlevelse. De er avhengige av at vi har en god opplevelse. Mange nok sier fra- ting endres:-)
SølvLeaf

fael

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 23. februar 2012, klokken 01:03
Det er nok viktig at vi ikke ser på bilforhandlerne som lukrative bedrifter som skor seg grovt på oss kunder. De fleste tjener nesten ikke penger. Br. Kverneland i Stavanger fks (Ford+Mazda) omsatte for 1,3 milliarder i fjor, men kun 25mil i resultat. Pengene ligger igjen andre steder i den verdikjeden. Konsekvensen av dette er merkenavn og rennome blir avgjørende for overlevelse. De er avhengige av at vi har en god opplevelse. Mange nok sier fra- ting endres:-)

Fikk denne fra Ålgård Auto:

Hei Vidar. Nå har jeg ikke full kontroll på dette dessverre. Så jeg tør ikke sei hvor mye vi evt. er dyrere en andre på service. Men det som jeg fikk av verksted ang priser på service er.
1 års service kr 4251,-
2 års service kr 6332,-
3 års service kr 6074,-

Flott at du er fornøyd med bilen.
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

Aspiranten

6300 for å koble den til datasystemene sine og lyse med lommelykt under bilen...  ;D

Dette begynner å bli enda en bladfarse...
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 23. februar 2012, klokken 09:46
6300 for å koble den til datasystemene sine og lyse med lommelykt under bilen...  ;D
Dette begynner å bli enda en bladfarse...

Ja, i alle fall når det virker som om bilen allerede rapporterer inn det meste av interessante data til en server ett eller annet sted. Det er nesten så servicen til 6300kr bare trenger å bestå av en tekstmelding med innholdet "Alt OK, vi tastes om et år", evt. en liste over hva som må fikses.  ;) ;D

Synes det bærer preg av bondefangeri, og håper det snart ordner seg slik at man slipper unna med en fornuftig pris. Har fått mer og mer lyst på en Leaf, men når dette er prisene (fra de samme folka som skulle ha 20.000 kr for å plukke ned batterikassa og bytte bakakslingen på Think'en min!) så har pendelen begynt å svinge den andre veien.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Når jeg fikk min Leaf spurte jeg selgeren hva servicen går utpå. Selger sa at de demonterte alle bremsekaliperene og smører opp alle de beveglige delene i bremsene så de fungere 100%. Problemet med elbiler med regen er at bremsene blir så lite brukt at de setter seg fast. Salte og drit om vinteren gjør det enda være.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

BE

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 22. februar 2012, klokken 15:16
Jeg vurder å hoppe over den årlige diagnosen, hater å bli melket...  >:(
Da er vi 2

Sitat fra: fael på torsdag 23. februar 2012, klokken 06:59
Fikk denne fra Ålgård Auto:

1 års service kr 4251,-
2 års service kr 6332,-
3 års service kr 6074,-
Jeg spurte om priser på service da jeg handlet bilen, og da ble det nevnt 3-3500,- . Jeg hadde da allerede lest hva som skulle utføres på service, og reagerte allerede da på at det hørtes mye ut. (15000 km-service på vår Toyota Auris kostet kr 2000,- på merkeverksted)

Med disse prisene som her er presentert vurderer jeg heller å ta et potensielt verditap ved salg av bilen. Skulle det oppstå eventuelle defekter som dekkes av garanti, så kan de jo prøve seg på å unngå dette og skylde på at bilen ikke har vært på service på merkeverksted.

Sitat fra: 2EL på torsdag 23. februar 2012, klokken 10:24
Når jeg fikk min Leaf spurte jeg selgeren hva servicen går utpå. Selger sa at de demonterte alle bremsekaliperene og smører opp alle de beveglige delene i bremsene så de fungere 100%. Problemet med elbiler med regen er at bremsene blir så lite brukt at de setter seg fast. Salte og drit om vinteren gjør det enda være.
Det høres temmelig fornuftig ut og er noe som burde blitt gjort på mange biler i områder hvor det saltes mye på veiene. Men dette er noe jeg klarer utmerket godt å gjøre selv på våren i forbindelse med bytting til sommerdekk, med en besparelse på ca kr 1000,- pr time skal det bli en fornøyelse.



Alt i alt er de serviceprisene som her er representert en DIGER skuffelse og samsvarer ikke i det hele tatt med de få servicepunktene som skal utføres i følge håndboken. Vi kan gjerne kose oss med at vi har biler som er svært billige på drivstoffet, men hva hjelper dette når prisene på service på lang vei spiser opp denne besparelsen? Jeg kommer til å sjekke hva som er nødvendig å få utført på den årlige servicen, slik som batteristatus og oppdatering av software, og selv utføre kontroll av bremser.

Min tid som "gratis" uoffisiell Leaf-selger er nå forbi, jeg kan ikke gå god for et produkt med et forhandlernettverk som helt innlysende melker kundene for penger.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Sitat fra: BE på fredag 24. februar 2012, klokken 08:35
Med disse prisene som her er presentert vurderer jeg heller å ta et potensielt verditap ved salg av bilen. Skulle det oppstå eventuelle defekter som dekkes av garanti, så kan de jo prøve seg på å unngå dette og skylde på at bilen ikke har vært på service på merkeverksted.

Skal tro hvor langt forbrukerombudet lar dem komme med "du skiftet ikke luftfilter hos oss i fjor, og derfor er BMS'en din gåen nå". ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Er disse service-prisene uhyrlige nok til å gå til media (som med med det famøse "batteri-skrivet") ?

Synes nesten det er på sin plass å advare potensielle Leaf-kjøpere  >:(
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Mortenmann

Jeg synes vi skal vente litt med media. Foreslår:
-elbilforeningen kontakter Nissan for å få frem fakta, bla hva som skjer dersom man velger å ikke ta disse merkesevicene
-kjøpere klager
-annet?
SølvLeaf

daggad

SitatHei Vidar. Nå har jeg ikke full kontroll på dette dessverre. Så jeg tør ikke sei hvor mye vi evt. er dyrere en andre på service. Men det som jeg fikk av verksted ang priser på service er.
1 års service kr 4251,-
2 års service kr 6332,-
3 års service kr 6074,-

Dette er ren svindel !  :'(
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

keca

Vel, jeg er nok kanskje litt mere "forståelsesfull" for prisene til Nissan på sevicer.

Det har vært store kostnader knyttet til å gjøre verkstedet egnet til å kunne ha service på en elbil.
Kursing, div.spesialverktøy, antistatisk gulv, oppgradere brannslukningsutstyr osv.

Jeg skrev for lenge siden i en diskusjon om at bare for å dekke opp hurtigladeren til over 200 000 skulle man selge en del Leaf.
Daggad kommenterte dette og skrev: Jepp, sikkert 3-4 stk.

Tror kanskje ikke de har 50-70 000 avanse per bil. Da flere har blitt forhandlere og autoriserte til å ta servicer på disse vil prisene sikkert justere seg riktig etter litt tid. Er jo ikke akkurat netto inn den sevice prisen heller da, så jeg mener også her at det skal da litt avanse til for å tjene inn investeringene.

Jeg føler de har litt av en monopol situasjon som verksted, ser ihvertfall på det som veldig dumt å la andre fikle på denne bilen. Er jo "høyspent" og dette bør man har så respekt for at alt som skal gjøres med bilen skal gjøres etter at batteri er koblet fra. Jeg setter også pris på kompetanse og trygghet, dette føler jeg at jeg får ved å sette min elbil hos merkeverksted og ikke snap-drive eller mekonomen(som forøvrig sikkert et utmerket for "vanlige" biler) Det er jo litt tilbud/etterspørsel, monopol situasjon som jeg føler Nissan ikke melker så alt for mye ihvertfall.

Å risikere tap av garantien for at man av prinsipp eller andre syn på dette, heller dropper servicen som kanskje er overpriset med et par tusenlapper (for..., jo litt må det alltids koste med service(lønn, arbeidsgiveravgift, dekke inn bittelitt av lokale, utstyr, adminnistrasjonskostnader osv)) føler ihvertfall jeg at er en stor innsats iforhold til hva man kan tjene/spare både med tanke på garanti og vidresalg.

Da jeg bestilte bilen ble jeg faktisk fortalt at servicepriser trolig kom til å ligge unaturlig høyt i forhold til hva som skulle utføres.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Aspiranten

Sitat fra: keca på fredag 24. februar 2012, klokken 16:18

Da jeg bestilte bilen ble jeg faktisk fortalt at servicepriser trolig kom til å ligge unaturlig høyt i forhold til hva som skulle utføres.

Og som du ser av tråden her, så var du en av de få som fikk de forespeilingene...
Nissan Leaf

Mortenmann

Viktig at prisene verifiseres også. Ålgaard Auto skal ha 3800,- for førstegangsservice. Det er lavere enn fossilpris.
SølvLeaf

Thomas Parsli

Før dere begynner å kvesse høygaflene og tenne fakler, er det kanskje lurt å finne ut hva servicen innebærer -og ikke minst hva som er beregnet tidsbruk?

* Et par timer på å smøre opp bremser (aner ikke hvor mye de demonterer)?
* En time på batteridiagnose?
* Bytter av luftfilter?
* Sjekkliste på slitedeler?

Vi får håpe Nissan selger så mange biler at f.eks Snap Drive investerer i utstyr og opplæring så de kan ta service.

Etter de nye (gamle nå) EU-reglene kan de vel ikke nekte andre verksteder å ta service, så jeg er spent på hva de gjør med batteridiagnose og garanti. Kanskje de må tilby gratis batteridiagnose?

Thomas
(som betalte mer i året for vannservice, kullbørster og vannpumpe på Peugeoten...)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Aspiranten på fredag 24. februar 2012, klokken 16:31
Sitat fra: keca på fredag 24. februar 2012, klokken 16:18

Da jeg bestilte bilen ble jeg faktisk fortalt at servicepriser trolig kom til å ligge unaturlig høyt i forhold til hva som skulle utføres.

Og som du ser av tråden her, så var du en av de få som fikk de forespeilingene...

Spurte dere om servicekostnader da?
Det gjorde jeg, etter å ha sette hvor stor forskjell det er i serviceintervaller på fossilbiler...

Jeg synes prisen virker litt høy, men var ikke spesielt overrasket etter å ha sett prisen på i-Miev: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=4274.0


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA