Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

smaug01

Sitat fra: smaug01 på fredag 24. oktober 2014, klokken 16:16
Sitat fra: Lynet på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:20
På ebay finnes det DCDC som kan heve spenningen fra 12V og justerbart opp til valgfri spenning.
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-Boost-10-32V-to-12-35V-150W-Step-Up-module-MAX-6A-12V-24V-19v-/251271663479?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3a80f54f77
Er det noen elektronikkeksperter som kan vurdere om det er en løsning å montere en slik på hver fjernlyspære og justere spenningen på 14,5V? Frykter at en switsjmodul kan generere noe elektrisk støy?
Men med 14,5V på pærene vil det bli vesntlig bedre lys  ;D
Bestilt!
Da har jeg mottatt dcdc regulatoren i posten og så langt ser det lovende ut. Skal ta den på jobben og koble den til lab strømforsyningen vår og leke litt for å se hvordan den reagerer på spenningsvariasjoner 10-15V. Er litt spent på om den faktisk holder ut-spenning konstant eller om den følger fallet til inn-spenning. Vurderer også om jeg skal støpe hele elektronikken inn i epoxy for at den helt sikkert skal tåle miljøet under panseret i bilen. Fortsettelsen følger.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lynet

Har du utstyr for å sjekke om den generer noe støy på elnettet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: smaug01 på lørdag 15. november 2014, klokken 20:19

Da har jeg mottatt dcdc regulatoren i posten og så langt ser det lovende ut. Skal ta den på jobben og koble den til lab strømforsyningen vår og leke litt for å se hvordan den reagerer på spenningsvariasjoner 10-15V. Er litt spent på om den faktisk holder ut-spenning konstant eller om den følger fallet til inn-spenning. Vurderer også om jeg skal støpe hele elektronikken inn i epoxy for at den helt sikkert skal tåle miljøet under panseret i bilen. Fortsettelsen følger.

Jeg fikk mine her om dagen også! Harjustert dem til 13.5v fra 12v kilde, men lurer som deg på om dette er konstant, eller vil variere med kildespenningen.

Jeg har planer om en litt annen vri enn deg når deg gjelder å beskytte elektronikken. Har bestilt den største av disse:
http://www.ebay.com/itm/DIY-Aluminium-Metal-Box-Enclosure-Guitar-Effect-Pedal-1590A-1590B-159BB-Super-/331283027593?pt=LH_DefaultDomain_15&var=540473077087&hash=item4d2201d689

Kommer til å bore opp og skru fast dcdc'ene (og rele). Håpet er at aluminiumen er såpass varmeledende at det inni holder seg kjølig nok uten friskluft (er moderat optimist).

Blir spennende å høre hvordan converterene oppfører seg med variabel inn-spenning!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Sitat fra: Lynet på lørdag 15. november 2014, klokken 21:19
Har du utstyr for å sjekke om den generer noe støy på elnettet?
Ja, en Fluke Scopemeter 123. Er spent på hva den kan gjøre av ugang selv.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Sitat fra: RuneW på lørdag 15. november 2014, klokken 22:04
Sitat fra: smaug01 på lørdag 15. november 2014, klokken 20:19

Da har jeg mottatt dcdc regulatoren i posten og så langt ser det lovende ut. Skal ta den på jobben og koble den til lab strømforsyningen vår og leke litt for å se hvordan den reagerer på spenningsvariasjoner 10-15V. Er litt spent på om den faktisk holder ut-spenning konstant eller om den følger fallet til inn-spenning. Vurderer også om jeg skal støpe hele elektronikken inn i epoxy for at den helt sikkert skal tåle miljøet under panseret i bilen. Fortsettelsen følger.

Jeg fikk mine her om dagen også! Harjustert dem til 13.5v fra 12v kilde, men lurer som deg på om dette er konstant, eller vil variere med kildespenningen.

Jeg har planer om en litt annen vri enn deg når deg gjelder å beskytte elektronikken. Har bestilt den største av disse:
http://www.ebay.com/itm/DIY-Aluminium-Metal-Box-Enclosure-Guitar-Effect-Pedal-1590A-1590B-159BB-Super-/331283027593?pt=LH_DefaultDomain_15&var=540473077087&hash=item4d2201d689

Kommer til å bore opp og skru fast dcdc'ene (og rele). Håpet er at aluminiumen er såpass varmeledende at det inni holder seg kjølig nok uten friskluft (er moderat optimist).

Blir spennende å høre hvordan converterene oppfører seg med variabel inn-spenning!
Utfra det jeg leser av databladet skal den ikke trenge all verden av kjøling. Effektiviteten er såpass høy. Regulatoren i seg selv trenger bare noen watt så mer forbruket blir ikke enorm...i teorien.
Planen min var bare å støpe den inn og feste den i en aluplate jeg sveiser til å passe fint en eller annen plass. Hvis man pusher den, er nok behov for god kjøling men dette gjenstår jo å finne ut av.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Fallskjerm

Sitat fra: Ronny på lørdag 15. november 2014, klokken 23:25
Sitat fra: RuneW på mandag 03. november 2014, klokken 15:13
Sitat fra: Marius Engel på mandag 03. november 2014, klokken 14:37
2014 acenta. vanlig h4


Ah... Det forklarer saken. Selv har jeg en 2011 Leaf med H9-pærer i fjernlysene og ingen Nightbreaker i H9, dessverre.

http://www.ekstralys.no/products/osram-nightbreaker-unlimited-h9

Dette er en H11 pære og kun på 55w de som står i leafen er på 65 w og en h9 pære

Står neders
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

RuneW

#307
Selv har jeg bestilt et par slike:

http://www.ebay.com/itm/Nokya-H9-65w-7000K-NOK7425-1-Set-2-Bulbs-Arctic-White-Hibam-Headlight-Lamps-A2-/370647008798?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item564c48861e&vxp=mtr

Uten at jeg helt vet hva jeg driver med... Kan godt hende det er noe ordentlig møkk...  ::)  Det er i så fall inen stor greie. Det er konverteren som er det jeg har tro på!

Ser i alle fall ut til at de er ganske hvite i fargen:



De sier at de er relativt hvite. Ser jo så amatørmessig ut med de gule fjernlysene... Riktignok vil en spenningsregulator virke noe, men spørs om selve pærene også kan byttes med hell...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Da har jeg gjort noen forsøk her med DCDC regulatoren. I første omgang ser det ut som de gjør det de skal gjøre. De klarer å regulere spenningen opp fra ca 10Vinn og opp til 14,5Vut. Under 10Vinn faller spenningen dramatisk og under 9Vinn faller spenningen til tilnærmet lik primærspenning. Mellom 10inn og 14,5Vinn så holdes spenningen jevn men ikke dønn stabil. Dessverre så klarer ikke våre to lab strømforsyninger å levere nok strøm selv i parallell til å mate en standard 55W H3 pære slik at jeg er helt fortrolig med lasttesten jeg gjorde. Skal kjøpe en 35W pære hvis jeg finner det noen steder evt bare kjøpe en 12V 35W spotpære.
Om det er fordi strømforsynerene ikke klarer å levere skikkelig med power vet jeg ikke men når regulatoren jobber, støyer de litt(akustisk). Man hører en tikkelyd ikke helt ulik lyden fra en klokke bare noe hurtigere. Regulatorene ble ikke spesielt varme(23 grader i rommet), bare litt lunk og for meg så ser det ikke ut som de genererer nevneverdig støy på primærsiden heller. Jeg må gjøre noen mer tester med last nå før jeg tar dette videre.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Hva mener du med "jevn, men ikke stabil"?

Blir interessant å høre hvordan testen går med last!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Griffel

Sitat fra: smaug01 på søndag 16. november 2014, klokken 15:55
Dessverre så klarer ikke våre to lab strømforsyninger å levere nok strøm selv i parallell til å mate en standard 55W H3 pære slik at jeg er helt fortrolig med lasttesten jeg gjorde. Skal kjøpe en 35W pære hvis jeg finner det noen steder evt bare kjøpe en 12V 35W spotpære.
Siden en lampe (pære) "nesten kortslutter" strømforsyningen når den er kald kan lab.stømforsyninger med elektronisk beskyttelse mot overlast være et problem i seg selv ved slik type test. Sikrere er det å benytte et bilbatteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

smaug01

Sitat fra: RuneW på søndag 16. november 2014, klokken 16:25
Hva mener du med "jevn, men ikke stabil"?

Blir interessant å høre hvordan testen går med last!
Spenningen danser ikke opp og ned men faller litt. Regulatoren holder altså ikke spenningen dønn på satt punkt. Variasjonen er ca 0,25V fra 10ish V til 14,5V.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Sitat fra: Griffel på søndag 16. november 2014, klokken 16:33
Sitat fra: smaug01 på søndag 16. november 2014, klokken 15:55
Dessverre så klarer ikke våre to lab strømforsyninger å levere nok strøm selv i parallell til å mate en standard 55W H3 pære slik at jeg er helt fortrolig med lasttesten jeg gjorde. Skal kjøpe en 35W pære hvis jeg finner det noen steder evt bare kjøpe en 12V 35W spotpære.
Siden en lampe (pære) "nesten kortslutter" strømforsyningen når den er kald kan lab.stømforsyninger med elektronisk beskyttelse mot overlast være et problem i seg selv ved slik type test. Sikrere er det å benytte et bilbatteri.
Mja våre strømforsyninger er GW Instek GPS 3030 som leverer hver 3A men to i parallell var altså ikke nok. Vi har også en elektronisk fancy strømforsyning men den leverer bare 4A. Batteri ideen kom jeg på senere men da hadde jeg brent pæren ved 26V etter litt uvøren justering [emoji1] Godt lys så lenge det varte.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel


Sitat fra: Griffel på søndag 16. november 2014, klokken 16:33
Sitat fra: smaug01 på søndag 16. november 2014, klokken 15:55
Dessverre så klarer ikke våre to lab strømforsyninger å levere nok strøm selv i parallell til å mate en standard 55W H3 pære slik at jeg er helt fortrolig med lasttesten jeg gjorde. Skal kjøpe en 35W pære hvis jeg finner det noen steder evt bare kjøpe en 12V 35W spotpære.
Siden en lampe (pære) "nesten kortslutter" strømforsyningen når den er kald kan lab.stømforsyninger med elektronisk beskyttelse mot overlast være et problem i seg selv ved slik type test. Sikrere er det å benytte et bilbatteri.

Glødepære er en ohmsk last med lite startstrøm.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på søndag 16. november 2014, klokken 18:04

Sitat fra: Griffel på søndag 16. november 2014, klokken 16:33
Sitat fra: smaug01 på søndag 16. november 2014, klokken 15:55
Dessverre så klarer ikke våre to lab strømforsyninger å levere nok strøm selv i parallell til å mate en standard 55W H3 pære slik at jeg er helt fortrolig med lasttesten jeg gjorde. Skal kjøpe en 35W pære hvis jeg finner det noen steder evt bare kjøpe en 12V 35W spotpære.
Siden en lampe (pære) "nesten kortslutter" strømforsyningen når den er kald kan lab.stømforsyninger med elektronisk beskyttelse mot overlast være et problem i seg selv ved slik type test. Sikrere er det å benytte et bilbatteri.

Glødepære er en ohmsk last med lite startstrøm.

For en halogenpære for bil, ca 500%:

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA