Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

smaug01

Nei skjønte egentlig hva du skrev men forbruksmåler på 12V batteriet skjønte jeg ikke helt. Noen biler har altså det?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på lørdag 01. november 2014, klokken 19:12
Nei skjønte egentlig hva du skrev men forbruksmåler på 12V batteriet skjønte jeg ikke helt. Noen biler har altså det?

Batteristyreenhet kalles der vel. De fleste VAG biler siden 2009 har det. Konktret eksempel: skoda octavia 2015

offpist

Nissan Leaf har også dette.. en strøm-shunt som måler strømforbruket.
Og i Leaf Spy kan man lese av verdien.
Også min Audi A4 B8 har en slik sak på minus polen.

Så Marius har et viktig poeng.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

smaug01

Og den sitter alltid på minussiden eller er det hipp som happ? Ja dette er jo da veldig viktig å få med seg! Aldri hørt om det før men så har jeg ikke kjørt siste skrik heller da tidligere.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Griffel

Sitat fra: smaug01 på søndag 02. november 2014, klokken 10:55
Og den sitter alltid på minussiden eller er det hipp som happ? Ja dette er jo da veldig viktig å få med seg! Aldri hørt om det før men så har jeg ikke kjørt siste skrik heller da tidligere.
Hva den alltid gjør skal jeg ikke uttale meg om, men det er vel ikke uvanlig at minussiden har en (1) kraftig leder til gods, mens det fra plussiden går tykke og tynne ledere til litt av hvert. Så dersom det er en leder på minus og fler på pluss må nok shunten settes i minus kablen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Av praktiske elektroniske årsaker (pga komponentene som er tilgjengelig, og hvordan de er konstruert internt) så er det gjerne mer nøyaktig og billigere å måle spenninger (over shunt) rundt 0 Volt enn rundt Vcc (i dette tilfellet ca 12 til 14 Volt).

Det sagt, når bilen lader 12 V batteriet så bør det begrense spenningen slik at ikke ladestrømmen blir for stor. Men, hovedsakelig, er det spenningen som skal være korrekt (uavhengig av strøm (med begrensning)), og hvis man er flinkt, justert etter batteritemperaturen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

#291
Jeg har ikke lest hele tråden, jeg synes også langlysene er rævva. Jeg har skiftet til Osram nightbreaker og her er min opplevese og måleresultater:

- Når jeg slår på langlys forsvinner veien foran bilen, lyktene lyser alt for høyt. Justerer jeg lysene litt ned blir det bedre, men selve lysbildet er så "rett fram" at selve veibanen blir nesten borte. I mørke, i regnvær, med svart asfalt, ingen gatelys og ingen veistriper er bilen livsfarlig å kjøre med.

- Jeg har målt spenning fra minuspol og til lyspærene med langlys og nærlys på. Den høyeste spenningen jeg målte mellom pinnene på pærene (trakk de litt ut av sokkel slik at tynne målepinner kom til) og batteripoler var:
- 0,6V på plusspol
- 0,8V på minuspol.
- Dvs totalt 1,4V/10,8%
- Klemmespenning batteri under drift: 13,0V

Er min bil en av disse med for høyt spenningsfall til frontlysene?

Hvordan kan jeg forbedre lysene?

Lynet

Be nissan omprogrammere så at ladespenninga blir 14,5V når hovedlysene står på, ikke bare når pussern står på. Bør være enkel operasjon......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Marius Engel på søndag 02. november 2014, klokken 19:48
Jeg har ikke lest hele tråden, jeg synes også langlysene er rævva. Jeg har skiftet til Osram nightbreaker og her er min opplevese og måleresultater [...]

Jeg trodde ikke man fikk Nightbreaker-pærer til Leaf. Hvilken modell har du og hva slags pærer bruker du?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Marius Engel


Sitat fra: RuneW på mandag 03. november 2014, klokken 14:26
Sitat fra: Marius Engel på søndag 02. november 2014, klokken 19:48
Jeg har ikke lest hele tråden, jeg synes også langlysene er rævva. Jeg har skiftet til Osram nightbreaker og her er min opplevese og måleresultater [...]

Jeg trodde ikke man fikk Nightbreaker-pærer til Leaf. Hvilken modell har du og hva slags pærer bruker du?

2014 acenta. vanlig h4

Marius Engel

Sitat fra: Lynet på mandag 03. november 2014, klokken 14:22
Be nissan omprogrammere så at ladespenninga blir 14,5V når hovedlysene står på, ikke bare når pussern står på. Bør være enkel operasjon......

Er dette noe som har blitt gjort tidligere?

Da blir det vel laderen som forsyner lysene med strøm?

Hvis det du sier stemmer, vil man merke bedre lys når pusseren står på. Dette høres ikke plausibelt ut.

RuneW

Sitat fra: Marius Engel på mandag 03. november 2014, klokken 14:37
2014 acenta. vanlig h4

Ah... Det forklarer saken. Selv har jeg en 2011 Leaf med H9-pærer i fjernlysene og ingen Nightbreaker i H9, dessverre.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Marius Engel


Sitat fra: RuneW på mandag 03. november 2014, klokken 15:13
Sitat fra: Marius Engel på mandag 03. november 2014, klokken 14:37
2014 acenta. vanlig h4

Ah... Det forklarer saken. Selv har jeg en 2011 Leaf med H9-pærer i fjernlysene og ingen Nightbreaker i H9, dessverre.

Ledlys som hovedlys?

RuneW

#298
Sitat fra: Marius Engel på mandag 03. november 2014, klokken 15:33
Ledlys som hovedlys?

Jepp. De første Leafene kom med det som standard.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Sitat fra: Marius Engel på mandag 03. november 2014, klokken 15:00
Sitat fra: Lynet på mandag 03. november 2014, klokken 14:22
Be nissan omprogrammere så at ladespenninga blir 14,5V når hovedlysene står på, ikke bare når pussern står på. Bør være enkel operasjon......

Er dette noe som har blitt gjort tidligere?

Da blir det vel laderen som forsyner lysene med strøm?

Hvis det du sier stemmer, vil man merke bedre lys når pusseren står på. Dette høres ikke plausibelt ut.

Ihvertfall på 2011 japanleaf. Sett på voltmeter og se hva som skjer med spenningen.
Jeg ser merkbart bedre lys med pusser på, men som regel er jo asfalten svart når pusseren er på og da ser man det ikke.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA