Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Rio

Bemerk at det skal ikke mye høyere spenning til en halogenpære før levetiden avkortes dramatisk:

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Det er sant men det finnes svære fabrikker med tusenvis av folk som lager de. Selv må jeg bytte ca to ganger i året på den andre bilen min med full pupp på pæra. Der bruker jeg Nightbreaker. De nye Nightbreaker pærene ser ut til å holde bedre.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Griffel

Sitat fra: Marius Engel på søndag 16. november 2014, klokken 18:04
Glødepære er en ohmsk last -
Ja men motstanden er temperaturavhengig så en kald lyspære har vesentlig lavere ohmsk motstand enn en varm lyspære. Derfor er dette:
Sitat fra: Marius Engel på søndag 16. november 2014, klokken 18:04
- med lite startstrøm.
feil.
Enkelte typer små strømforsyninger vil rett å slett ikke levere nok strøm til å varme opp glødetråden tilstrekklig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på søndag 16. november 2014, klokken 21:54
Sitat fra: Marius Engel på søndag 16. november 2014, klokken 18:04
Glødepære er en ohmsk last -
Ja men motstanden er temperaturavhengig så en kald lyspære har vesentlig lavere ohmsk motstand enn en varm lyspære. Derfor er dette:
Sitat fra: Marius Engel på søndag 16. november 2014, klokken 18:04
- med lite startstrøm.
feil.
Enkelte typer små strømforsyninger vil rett å slett ikke levere nok strøm til å varme opp glødetråden tilstrekklig.

Jeg har tidligere bygget invertere (DC/AC), og den absolutt grusomste lasten er kjøle- eller fryseskapskompressorer. De fleste laster har en startstrøm som varer ca 1 sekund, og da blir ikke elektronikk overhopphetet. Kompressorer, av kjøle- og fryseskapstypen, har en massiv startstrøm som varer i ca 30 sekunder (!), og innen da er ofte komponenter forvandlet til røyk!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Nå var ikke startstrøm noe problem i min lille test. Strømforsyningene klarte bare ikke å levere varene. En mindre pære gjør nok susen. Da skal jeg ta skikkelige målinger av peak-peak også og se hvordan regulatoren jobber når strømforsyningen ikke er helt på bristepunktet :-)
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: Rio på søndag 16. november 2014, klokken 19:59
Bemerk at det skal ikke mye høyere spenning til en halogenpære før levetiden avkortes dramatisk:



Selv er jeg villig til å leve med kortere levetid. Kjører mest i bymessige strøk og bruker fjernlys lite (men trenger et godt lys når jeg først bruker det).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: smaug01 på søndag 16. november 2014, klokken 17:29
Sitat fra: RuneW på søndag 16. november 2014, klokken 16:25
Hva mener du med "jevn, men ikke stabil"?

Blir interessant å høre hvordan testen går med last!
Spenningen danser ikke opp og ned men faller litt. Regulatoren holder altså ikke spenningen dønn på satt punkt. Variasjonen er ca 0,25V fra 10ish V til 14,5V.

Beklager at jeg er litt sein, men skriver du at med ut-spenningen justert i området 10-14.5V så faller spenningen opp til 0.25V (litt etter at du har stilt den? etter du har satt på spenning?). Og den går ikke opp igen noe særlig?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Nei ut spenning er justert til 14,5V. Når jeg da justerer inn spenning mellom 10V og 14,5V påvirker dette ut spenning noe. Ved 10V er da ut spenning 14,25V(ta tallene med en klype salt, gjorde ikke noen skikkelige målinger) og ved 14,5V inn er også ut spenning 14,5V. Fallet er jevnt ser det ut som. Regulatoren begynner også å lage lyder når den må "jobbe" for å holde spenningen oppe men igjen, strømforsyningen var underdimensjonert så det kan påvirke resultatet(jeg tror det).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel

Ok, det stemmer helt sikkert det dere sier med startstrøm på lyspærene til bil.

Fra bygningsinstallasjon har jeg alltid vert vant med at ohmske laster ikke har nevneverdig startstrøm. Men jeg ser jo den forklaringen med kald lyspære som logisk.

Men hovedproblemet med langlysene til leaf 2014 med h4 pære: skykdes det elendig utformet reflektor? Jeg får følelsen av dette nemlig..

RuneW

Sitat fra: smaug01 på søndag 16. november 2014, klokken 23:35
Nei ut spenning er justert til 14,5V. Når jeg da justerer inn spenning mellom 10V og 14,5V påvirker dette ut spenning noe. Ved 10V er da ut spenning 14,25V(ta tallene med en klype salt, gjorde ikke noen skikkelige målinger) og ved 14,5V inn er også ut spenning 14,5V. Fallet er jevnt ser det ut som. Regulatoren begynner også å lage lyder når den må "jobbe" for å holde spenningen oppe men igjen, strømforsyningen var underdimensjonert så det kan påvirke resultatet(jeg tror det).

Ok, got it!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Har lekt litt mer med regulatoren og scopemeteret vårt og alt i alt så ser det ut til å fungere som tiltenkt. Regulatoren klarer å kjøre opp spenningen til fastsatt spenning så lenge strømforsyningen klarer å levere strøm nok. Med en 35W Biltema 12V spot-pære så vil det si ca ved 9,6-9,7V. Da er strømmen over 6A som er mer enn hva to strømforyninger i parallell klarer å levere.
Regulatoren blir varm så kjøling er et tema helt klart. Ut fra det jeg ser på scopemeteret så dannes det noe rippel på begge sider av regulatoren men jeg har ikke noe formening om hva som er mye, for mye eller "normalt".
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 19. november 2014, klokken 10:36
Har lekt litt mer med regulatoren og scopemeteret vårt og alt i alt så ser det ut til å fungere som tiltenkt. Regulatoren klarer å kjøre opp spenningen til fastsatt spenning så lenge strømforsyningen klarer å levere strøm nok. Med en 35W Biltema 12V spot-pære så vil det si ca ved 9,6-9,7V. Da er strømmen over 6A som er mer enn hva to strømforyninger i parallell klarer å levere.
Regulatoren blir varm så kjøling er et tema helt klart. Ut fra det jeg ser på scopemeteret så dannes det noe rippel på begge sider av regulatoren men jeg har ikke noe formening om hva som er mye, for mye eller "normalt".

Takk for interessant test!

Det stod vel på eBay-siden at over en viss effekt så var det anbefalt med bedre kjøling enn de (små) kjølefinnene som følger med:

"Output power: natural cooling 100W (MAX), enhance heat dissipation 150W (MAX)"

I så fall skulle man tro at en pære på 65W skulle kunne drives uten ekstra kjøling, men det gjelder selvsagt bare om converteren står i friluft...

Lurer på om det er mulig å lime fast converterene med limkjølepasta i lokket på den kommende aluboksen min og igjen lime på en voksen kjøleribbe på lokket igjen (som skissert).

Er litt usikker på om kondensatorene kommer i veien. Men om jeg får til dette så burde man i teorien både få bedre kjøling og et tørt miljø for elektronikken (om man forsegler åpningene med Sikaflex eller lignende).

Litt styr blir det jo, men sånn er det med DIY  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Kondesatorene er nok en liten mm for høy til at de eksisterende kjøleribbene kan settes direkte mot en flate som jeg tror du tenker.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 19. november 2014, klokken 14:24
Kondesatorene er nok en liten mm for høy til at de eksisterende kjøleribbene kan settes direkte mot en flate som jeg tror du tenker.

Ja, jeg må nok til med tungt verktøy for å lage forsenkninger til kondisene... ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

DannyRS

Da har jeg bestilt et relesett til H4 pærene mine på ebay.
Så får blir det DC-DC etter det..

Frister veldig med en LED-bar.
'14 Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA