Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

tomrh

Ok, så iflg Rio kan jeg f.eks. bare kutte av den svarte ledningen som kommer ut av skrulokket til lys-"huset", skjøte den med en tykkere ledning og feste til gods, evt direkte til negativ batteripol. Og den gjenværende tynne ledningstumpen isolerer jeg bare og ignorerer. Da er det kun én tykk ledning til gods og ingen jordsløyfe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

JBS

#256
Sitat fra: tomrh på mandag 22. september 2014, klokken 22:34
Ok, så iflg Rio kan jeg f.eks. bare kutte av den svarte ledningen som kommer ut av skrulokket til lys-"huset", skjøte den med en tykkere ledning og feste til gods, evt direkte til negativ batteripol. Og den gjenværende tynne ledningstumpen isolerer jeg bare og ignorerer. Da er det kun én tykk ledning til gods og ingen jordsløyfe.

Her er det som jeg har lavet :

Så har jeg igen lavet en nødvendig opdatering på min Leaf. Som i ved er fjernlys ikke lige der hvor Nissan har set "lyset" !! For at sige det mildt er det skidt! ! Lav 12v og ultratynd stel leder giver ringe fordele.
Har derfor fuldt det norske råd og lavet en kraftig forbedringer af stel forbindelser. 1.5kv i begge sider, der sidder belejligt en god stelskrue under hver lygter. Men mine billeder taler for sig selv. ..

HUSK !! stelledning til LED er den orginale !!
Det er kun stelsamlingen FRA LED til Halogen/potionslys der klippes væk.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

tomrh

Takk for informativ post, JBS!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ronny

Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 21:06
Sitat fra: Ronny på mandag 22. september 2014, klokken 20:59
Ingen vits i å fjerne den gamle ledningen, 2 ledninger er bedre enn en.

Kun hvis de går *helt* parallelt. Selv om det er mye viktigere i en eksosbil, så skal man være ytterst forsiktig med å lage jordsløyfer, fordi andre ting kan miste forbindelsen på bilen, og plutselig er din ledning "hovedveien" til jord for et eller annet utstyr. Når den nye jordledningen din, som selvsagt ikke har sikring, da smelter gjennom noe, så står du svakt mht garantien.

Dersom du holder deg til én ledning så får du ingen potensielle problemer.

Da anbefaler jeg deg å sende en advarsel til Nissan Norge, for det er akkurat slik de gjør det.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Sitat fra: Ronny på tirsdag 23. september 2014, klokken 17:48
Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 21:06
Sitat fra: Ronny på mandag 22. september 2014, klokken 20:59
Ingen vits i å fjerne den gamle ledningen, 2 ledninger er bedre enn en.

Kun hvis de går *helt* parallelt. Selv om det er mye viktigere i en eksosbil, så skal man være ytterst forsiktig med å lage jordsløyfer, fordi andre ting kan miste forbindelsen på bilen, og plutselig er din ledning "hovedveien" til jord for et eller annet utstyr. Når den nye jordledningen din, som selvsagt ikke har sikring, da smelter gjennom noe, så står du svakt mht garantien.

Dersom du holder deg til én ledning så får du ingen potensielle problemer.

Da anbefaler jeg deg å sende en advarsel til Nissan Norge, for det er akkurat slik de gjør det.


Da går det på DERES garanti, og de kan ikke skylde på at eieren gjorde uautoriserte endringer i bilen.

Men bevares, du kan lage så mange jordsløyfer du bare orker for min del. Jeg er grei sånn! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: JBS på tirsdag 23. september 2014, klokken 07:43
HUSK !! stelledning til LED er den orginale !!
Det er kun stelsamlingen FRA LED til Halogen/potionslys der klippes væk.
Hvorfor det egentlig? Har dette makkverket av tynne jordledninger faktisk en hensikt i å regulerere ned spenningen over LED-pæra? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

RuneW

I går spurte plutselig guttungen meg: "Pappa, hvorfor har vi ett gult og ett hvitt lys. Det ser jo helt rart ut!"
Så man må ikke akkurat være spesielt opptatt av lys for å legge merke til hvor håpløse Leaf(2012)-fjernlysene er...

Dette er forøvrig på en bil som Nissan har "fikset" med tykkere ledninger...  ::)

Det er flaut.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 23. september 2014, klokken 20:41
Sitat fra: JBS på tirsdag 23. september 2014, klokken 07:43
HUSK !! stelledning til LED er den orginale !!
Det er kun stelsamlingen FRA LED til Halogen/potionslys der klippes væk.
Hvorfor det egentlig? Har dette makkverket av tynne jordledninger faktisk en hensikt i å regulerere ned spenningen over LED-pæra? ???
Jeg fikk en forhandler til å jorde fjernlyset på garantien. De har bare koblet en ekstra tykk jordledning til gods slik at alt er jordet, også LED-lyset, slik Ronny sier de gjør det. Det virker, men jeg har lest at det er viktig at LED får riktig strøm, får de for høy strøm synker levetiden. Etter denne jordingsløsningen får jo LED-lysene mer strøm. Bør jeg kanskje selv kutte forbindelsen mellom den ekstra jordledningen og LED-lysene?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Det er nok ikke ledningen til gods som regulerer spenningen på LED-pærene i nærlyset,de har nok en egen driver som regulerer helt nøyaktig. Husk at Leafen regulerer ladespenningen mellom 14,6V og 12,9V.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

På ebay finnes det DCDC som kan heve spenningen fra 12V og justerbart opp til valgfri spenning.
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-Boost-10-32V-to-12-35V-150W-Step-Up-module-MAX-6A-12V-24V-19v-/251271663479?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3a80f54f77
Er det noen elektronikkeksperter som kan vurdere om det er en løsning å montere en slik på hver fjernlyspære og justere spenningen på 14,5V? Frykter at en switsjmodul kan generere noe elektrisk støy?
Men med 14,5V på pærene vil det bli vesntlig bedre lys  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

#265
Sitat fra: Lynet på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:20
På ebay finnes det DCDC som kan heve spenningen fra 12V og justerbart opp til valgfri spenning.
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-Boost-10-32V-to-12-35V-150W-Step-Up-module-MAX-6A-12V-24V-19v-/251271663479?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3a80f54f77
Er det noen elektronikkeksperter som kan vurdere om det er en løsning å montere en slik på hver fjernlyspære og justere spenningen på 14,5V? Frykter at en switsjmodul kan generere noe elektrisk støy?
Men med 14,5V på pærene vil det bli vesntlig bedre lys  ;D

Får håpe du har mer hell en meg når det gjelder å få svar på dette. Jeg har prøvd minst fire ganger selv (2 her på forumet og 2 til selgere av disse produktene) uten å få noen gode svar...

Det hindret meg imidlertid ikke fra å bestille et par slike som du har linket til. Kanskje jeg tar sjansen og prøver dem. Jeg blir ikke yngre og med det været vi har utover nå er det elendige fjernlyset på Leafen en sann plage...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Ja det er jo ikke store utgiften  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på fredag 24. oktober 2014, klokken 10:14
Ja det er jo ikke store utgiften  :)

Hehe, nei, med mindre jeg ødelegger noe i bilen selvsagt.....
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kjell Leaf

Jeg har Leaf Tekna desember 2013. Jeg syns også jeg har dårlig lys, men jeg lurer på om mitt er likt som på gamle Leaf eller om lyset på gamle Leaf er enda dårligere. Noen som vet om min bil har tykkere jordledninger enn de dere bytter ut ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

smaug01

Sitat fra: Lynet på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:20
På ebay finnes det DCDC som kan heve spenningen fra 12V og justerbart opp til valgfri spenning.
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-Boost-10-32V-to-12-35V-150W-Step-Up-module-MAX-6A-12V-24V-19v-/251271663479?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3a80f54f77
Er det noen elektronikkeksperter som kan vurdere om det er en løsning å montere en slik på hver fjernlyspære og justere spenningen på 14,5V? Frykter at en switsjmodul kan generere noe elektrisk støy?
Men med 14,5V på pærene vil det bli vesntlig bedre lys  ;D
Bestilt!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA