Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan forlenge rekkevidden om vinteren

Startet av gyathaar, søndag 05. februar 2012, klokken 00:25

« forrige - neste »

gyathaar

Siden Nissan har copyright på programmet, legger jeg ikke ut modifisert versjon, men bare beskrivelse på hvordan gjøre det selv

fremgangsmåten er slik:

trenger 3 ting lastet ned..
Antar at du allerede har java innstallert på maskina..

1) den amerikanske appen.. kan finne den f.eks. en link på denne forumposten: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=6841 .. linken er : http://db.tt/TA0FBZdZ
For enkelhets skyld la oss si du legger den i katalogen c:\carwings (og at fila heter com.aqsmartphone.android.nissan-1.apk )

2) apktool : http://code.google.com/p/android-apktool/downloads/list   .. last ned apktool1.4.3.tar.bz2  og    apktool-install-windows-r04-brut1.tar.bz2 , unzip begge (f.eks med winrar) i samme katalog... for enkelhets skyld la oss si at du legger de i c:\apktool

3) dex2jar : http://dex2jar.googlecode.com/files/dex2jar-0.0.9.7.zip  (trenger egentlig ikke denne.. men denne gir en enkel kommando for å signere apk filer.... pakk ut i f.eks. c:\dex2jar )

* åpne kommandovindu.. resten av kommandoene kjører du fra denne

c:

cd \carwings

set PATH=%PATH%;C:\apktool\

c:\apktool\apktool.bat decode com.aqsmartphone.android.nissan-1.apk  com.aqsmartphone.android.nissan-1

notepad com.aqsmartphone.android.nissan-1\smali\com\aqsmartphone\android\nissan\tools\RequestManagerAndroid.smali

- 2 steder i fila står det: (en nær begynnelsen, en nær slutten)
"https://nissan-na-smartphone-biz.viaaq.com/aqPortal/smartphoneProxy/userService"
endre disse til:
"https://nissan-eu-smartphone-biz.viaaq.eu/aqPortal/smartphoneProxy/userService/ne"

- 2 steder i fila står det: (en nær begynnelsen, en nær slutten)
"https://nissan-na-smartphone-biz.viaaq.com/aqPortal/smartphoneProxy/vehicleService"
endre til:
"https://nissan-eu-smartphone-biz.viaaq.eu/aqPortal/smartphoneProxy/vehicleService"

(alle na skal endres til eu, .com skal endres til .eu og på userService legges /ne på slutten.. antar det står for nord-europa)
lagre fila

notepad com.aqsmartphone.android.nissan-1\smali\com\aqsmartphone\common\controller\manager\CommonConstants.smali

endre: (liten fil.. ca 2/3 ned)
const v0, 0x44c92b02
til
const v0, 0x447a0000

(dette er for å regne om fra meter til km istedenfor fra meter til miles)

lagre

notepad com.aqsmartphone.android.nissan-1\res\values\strings.xml

endre linje 71 fra å si
    <string name="home_mi">mi</string>
til
    <string name="home_mi">km</string>

(hvis du vil kan du også endre telefonnummerene for roadside assistance og support her slik at du kan ringe fra appen)
lagre

skriv følgende kommando:
c:\apktool\apktool.bat build com.aqsmartphone.android.nissan-1  com.aqsmartphone.android.nissan-1_ne_unsigned.apk

c:\dex2jar\d2j-apk-sign.bat -f -o carwings.apk com.aqsmartphone.android.nissan-1_ne_unsigned.apk

du har nå en carwings.apk fil som du kan overføre til telefonen via f.eks. adb programmet eller du kan f.eks emaile den til deg selv og åpne vedlegget i emailklienten i telefonen... må enable at man kan innstallere apper fra andre steder enn market place under innstillinger på telefonen.

Edit: Hvis du ønsker å fikse problemet med til stadig utlogging (som oppstår pga av at appen kun husker en av 2 cookies som trengs for innloggingen) kan du finne modifiserte filer her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4736.msg45568.html#msg45568
(litt komplisert å beskrive hvilke endringer som må gjøres)

Hvis du har et brukernavn som er mindre enn 5 bokstaver langt (som tydeligvis er en minimumsbegrensning i USA) så finner du beskrivelse for å endre denne begrensningen her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4736.msg45502.html#msg45502

Ellers kan man finne en allerede kompilert (og oversatt til norsk) versjon her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4751.0.html

BE

Jeg får legge til her at jeg kan bekrefte at dette fungerer! (Også tidsuret fungerer med disse )

Edit:
Lagt til et bilde med norsk oversettelse. Oppdatert fil med norsk oversettelse finner du i dette innlegget

Edit 2: HER KAN DU LASTE NED FERDIGLAGET CARWINGS FOR ANDROID

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

gyathaar

His man i tillegg ønsker 24-timers klokke istedenfor am/pm kan man editere denne fila:

com.aqsmartphone.android.nissan-1\smali\com\aqsmartphone\android\nissan\tools\DateFormatManager.smali

her endrer man:
   .line 74
   new-instance v0, Ljava/text/SimpleDateFormat;

const-string v1, "h"

invoke-direct {v0, v1}, Ljava/text/SimpleDateFormat;-><init>(Ljava/lang/String;)V

til
   .line 74
   new-instance v0, Ljava/text/SimpleDateFormat;

const-string v1, "H"

invoke-direct {v0, v1}, Ljava/text/SimpleDateFormat;-><init>(Ljava/lang/String;)V

(dvs endrer liten 'h' til stor 'H' i const-sting linja)

og så finner man denne seksjonen:

.line 103
   const-string v1, " "

invoke-virtual {v0, v1}, Ljava/lang/StringBuilder;->append(Ljava/lang/String;)Ljava/lang/StringBuilder;

move-result-object v0

invoke-static {p0}, Lcom/aqsmartphone/android/nissan/tools/DateFormatManager;->getDayMarker(Ljava/util/Date;)Ljava/lang/String;

move-result-object v1

invoke-virtual {v0, v1}, Ljava/lang/StringBuilder;->append(Ljava/lang/String;)Ljava/lang/StringBuilder;

move-result-object v0

og fjerner disse linjene fra fila (sletter)

Men har ikke testet om å sette timer på klimaanlegg virker som det skal med denne endringen

BE

@gyathaar: Har du mulighet til å lage en kjapp oppskrift på fremgangsmåten for Linux også?

Jeg sitter på Ubuntu på maskinen hjemme, det er bare på jobben jeg bruker Windows. Jeg kunne godt tenke meg å leke litt med innstillingene på maskinen hjemme, slik som f.eks. å oversette noe av innholdet på applikasjonen. Dette har jeg ikke tid til å sitte med på jobben.

Det som skal editeres blir det samme, men jeg trenger programmer og kommandoer for å pakke ut og inn APK-filen. Kjekt om det finnes en like enkel mulighet for å signere apk filen også, tilsvarende dex2jar for Windows.

gyathaar

for dex2jar hvis du vil bruke den til å signere er det samme nedlastingen.. bare kjør .sh programmet med samme navn istedenfor .bat

for apktool må du laste ned linux-akrivet istedenfor windows-arkivet (apktool1.4.3.tar.bz2 er felles) - kjører da apktool istedenfor apktool.bat

BE

Jeg testet dette før jeg skrev innlegget, men etter å ha pakket ut Linux-arkivet til en katalog på samme måte som vi gjør på windows får jeg "apktool: command not found". Må disse filene kanskje pakkes ut til en spesiell katalog på Linux? (Dette er jeg helt grønn på i Linux)

Edit: Kopierte de 3 filene til /usr/bin og da ble det fart i sakene gitt  ;D

sudo cp aapt /usr/bin
sudo cp apktool /usr/bin
sudo cp apktool.jar /usr/bin

asbkar

Sitat fra: BE på mandag 23. januar 2012, klokken 17:47
Jeg testet dette før jeg skrev innlegget, men etter å ha pakket ut Linux-arkivet til en katalog på samme måte som vi gjør på windows får jeg "apktool: command not found". Må disse filene kanskje pakkes ut til en spesiell katalog på Linux? (Dette er jeg helt grønn på i Linux)

Edit: Kopierte de 3 filene til /usr/bin og da ble det fart i sakene gitt  ;D

sudo cp aapt /usr/bin
sudo cp apktool /usr/bin
sudo cp apktool.jar /usr/bin

Det som ligger i /usr/bin skal normalt styres av pakke-systemene til linux, og bør derfor ikke røres. Programmer du legger inn manuelt bør heller legges i /usr/local/bin.
Gjeldende katalog ligger av sikkerhetsgrunner ikke i path på Linux. Vil du kjøre ting som ligger i gjeldende katalog angir du ./ foran, f.eks. ./apktool

-asbkar
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

ovev

Har prøvd på 2 W7 PC-er nå, men får feil når ene kommandoen kjøres. Samme feil på begge PC-ene.

C:\Carwings>c:\apktool\apktool.bat build com.aqsmartphone.android.nissan-1  com.
aqsmartphone.android.nissan-1_ne_unsigned.apk
I: Checking whether sources has changed...
I: Smaling...
I: Checking whether resources has changed...
I: Building resources...
Exception in thread "main" brut.androlib.AndrolibException: brut.common.BrutExce
ption: could not exec command: [aapt, p, -F, C:\Users\Ove\AppData\Local\Temp\APK
TOOL8729173470350263779.tmp, -I, C:\Users\Ove\apktool\framework\1.apk, -S, C:\Ca
rwings\com.aqsmartphone.android.nissan-1\res, -M, C:\Carwings\com.aqsmartphone.a
ndroid.nissan-1\AndroidManifest.xml]
        at brut.androlib.res.AndrolibResources.aaptPackage(AndrolibResources.jav
a:193)
        at brut.androlib.Androlib.buildResourcesFull(Androlib.java:301)
        at brut.androlib.Androlib.buildResources(Androlib.java:248)
        at brut.androlib.Androlib.build(Androlib.java:171)
        at brut.androlib.Androlib.build(Androlib.java:154)
        at brut.apktool.Main.cmdBuild(Main.java:182)
        at brut.apktool.Main.main(Main.java:67)
Caused by: brut.common.BrutException: could not exec command: [aapt, p, -F, C:\U
sers\Ove\AppData\Local\Temp\APKTOOL8729173470350263779.tmp, -I, C:\Users\Ove\apk
tool\framework\1.apk, -S, C:\Carwings\com.aqsmartphone.android.nissan-1\res, -M,
C:\Carwings\com.aqsmartphone.android.nissan-1\AndroidManifest.xml]
        at brut.util.OS.exec(OS.java:87)
        at brut.androlib.res.AndrolibResources.aaptPackage(AndrolibResources.jav
a:191)
        ... 6 more
Caused by: java.io.IOException: Cannot run program "aapt": CreateProcess error=2
, Systemet finner ikke angitt fil
        at java.lang.ProcessBuilder.start(Unknown Source)
        at java.lang.Runtime.exec(Unknown Source)
        at java.lang.Runtime.exec(Unknown Source)
        at brut.util.OS.exec(OS.java:78)
        ... 7 more
Caused by: java.io.IOException: CreateProcess error=2, Systemet finner ikke angi
tt fil
        at java.lang.ProcessImpl.create(Native Method)
        at java.lang.ProcessImpl.<init>(Unknown Source)
        at java.lang.ProcessImpl.start(Unknown Source)
        ... 11 more

Noen ide hvorfor?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Kallagtunet

Mega bra. Nå har jeg gått fra 0 til 2 fungerende droid Apper på like mange dager!

Rio

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 23. januar 2012, klokken 20:13
Mega bra. Nå har jeg gått fra 0 til 2 fungerende droid Apper på like mange dager!

Fortsetter du slik vil ... eh.... smarttelefonen din være full innen 7 måneder! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gyathaar

Sitat fra: ovev på mandag 23. januar 2012, klokken 19:42
Har prøvd på 2 W7 PC-er nå, men får feil når ene kommandoen kjøres. Samme feil på begge PC-ene.

Noen ide hvorfor?

Set ut som apttools katalogen må ligge i pathen for at den skal virke...

kjør
set PATH=%PATH%;C:\apktool\
før du skriver kommandoen

ovev

Takker, det fungerte.

Men, jeg får ikke logget inn. Legger jeg inn carwings brukernavn får jeg beskjed at det må være minst 6 karakterer langt, noe det ikke er. Legger jeg inn mailadressen får jeg beskjed om at jeg ikke kan logge inn nå. Prøv igjen senere. :(
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

gyathaar

Sitat fra: ovev på mandag 23. januar 2012, klokken 21:09
Takker, det fungerte.

Men, jeg får ikke logget inn. Legger jeg inn carwings brukernavn får jeg beskjed at det må være minst 6 karakterer langt, noe det ikke er. Legger jeg inn mailadressen får jeg beskjed om at jeg ikke kan logge inn nå. Prøv igjen senere. :(
Hmm. Kanskje en begrensning som man har i USA som man ikke har her.. Sikkert en sjekk som kan fjernes.. Må sjekke koden nærmere

Elghost

Takk gyathaar!!! Funker som bare det. Nå kan Nissan bruke all den tid de vil på å utvikle appen ;D ;D ;D
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

BE

Er det noen som får til å sette Timer på denne applikasjonen? Jeg har prøvd en haug med ganger, men det fungerer ikke hos meg. Alle andre funksjoner ser ut til å fungere utmerket, selv om den faller ut av og til.

Om det å justere tidsuret ikke fungerer uansett, så kan jeg endre klokken til 24 timers visning.

Helt suveren denne tråden her! Kjempebra jobbet av gyathaar, jeg kan ikke få sagt det nok ganger :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA