Hovedmeny

Prisdumping på elbiler

Startet av RuneW, tirsdag 17. januar 2012, klokken 11:34

« forrige - neste »

RuneW

Argh! Akkurat nå som jeg hadde bestemt meg for å bestile en Leaf...

Ser nå med skrekkblandet fryd at den billigste av trillingene nå går for under 200.000!

http://www.tv2.no/underholdning/broom/dumper-prisen-paa-denne-bilen-3683333.html

Egentlig har disse bilene vært helt uaktuelle pga at de har vært i nærheten av Leaf på pris, men rent teknisk underlegene på de fleste områder (og at de er fire-setere).

Men nå må jeg jaggu vurdere på nytt... Når det blir 70.000 i forskjell, så begynner det å bli vanskelig å velge igjen.

Kommer Nissan til å følge etter? Tanken på at Nissan muligens blir med på dumpingen og plutselig setter ned prisen 30.000 legger en demper på handlelysten...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Aspiranten

Trillingene tåler ikke kollisjoner over 60kmt da. Noe å tenke over...

NCAP`s vurdering: "Konstruksjonen ser ikke ut til å tåle kollisjoner i høyere hastigheter da den allerede er deformert..."
Nissan Leaf

BE

Trillingene må settes ned i pris for å selge, jeg vil heller kalle det en justering av prisene. Sammenlignet med Leaf er trillingene kraftig overpriset, men som eneste masseproduserte bil på markedet har de tjent gode penger.

"Prisdumping"/"nå raser prisene på elbiler" selger aviser, og er nok til å få potensielle kjøpere til å trekke seg fra handelen. Det er en sensasjonsoverskrift som ikke har rot i virkeligheten.

Trillingene må justere prisen for å selge i markedet, Leaf har ikke satt prisen ned en krone, og har enda ingen grunn til å gjøre dette. Leaf er mer "riktig" priset sammenlignet med tilsvarende biler med forbrenningsmotor, det samme kan ikke sies om trillingene. Prisjusteringene som nå gjennomføres på trillingene er svært kjedelig for dem som allerede har handlet en slik, men dessverre nødvendig for å kunne selge produktet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Aspiranten

En siste ting er vel også annenhåndsprisen.

Hvem kommer til å kjøpe trillingene brukt for 100,000,- når du får Nissan Leaf til 145,000,-.... (50% verditap på begge biler)

Så bruktprisene vil nok også rase raskere på trillingene enn på Leaf, siden Leaf kommer nærmere dem i pris for hver % verdifall. Og Leaf ER en bedre bil  ;)
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 17. januar 2012, klokken 12:53
Hvem kommer til å kjøpe trillingene brukt for 100,000,- når du får Nissan Leaf til 145,000,-.... (50% verditap på begge biler)

De som enten ikke har 145.000,- å bruke på bil, eller de som synes 100.000,- er mer enn nok?
Og det bor faktisk en del mennesker i Norge som ikke har råd til en bil som koster 145.000,- og derfor må kjøpe den til 100.000,-

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. januar 2012, klokken 13:37
De som enten ikke har 145.000,- å bruke på bil, eller de som synes 100.000,- er mer enn nok?
Og det bor faktisk en del mennesker i Norge som ikke har råd til en bil som koster 145.000,- og derfor må kjøpe den til 100.000,-

For ikke å snakke om alle de som har annerledes smak enn      <Fyll inn navnet ditt her>     . Hadde alle hatt samme behov og like god smak når det gjelder bil hadde alle kjørt      <Fyll inn favorittbilmerket ditt her>     .

;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

At Leaf vil bli billigere snart tror jeg helt sikkert stemmer. Nissan tjener gode kroner på disse bilenes pris i Norge. Men den vil ikke gå ned med i nærheten så mye som de overprisede trillingene vil jeg tro.
Jeg sa til Mitsubishi forhandleren når jeg testet iMiev at bilen var super, men med den varslede Leafen så var 200 000 maks jeg ville gitt for den. De hadde alt for høy avanse på disse bilene.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. januar 2012, klokken 13:37

Men Miev har fremdeles bare 4 seter. De som ikke har midler til å kjøpe Leafen der og da vil ganske trolig vente ett år og to til med verditap for nåværende eiere da, og heller kjøpe Leafen for 110,000,- senere. De får tross alt en bil i Leafen. Mieven er bare en liten elbil.

At trillingene dumpes i pris nå, 70,000,- under Nissan Leaf som nybil poengterer jo nøyaktig det jeg sier nå: Trillingene må dumpes i pris for å kunne konkurrere med Leaf. Hva skjer da når de to nærmer hverandre i pris som bruktbiler? Jo- nøyaktig det samme!
Nissan Leaf

Olemann

Interessant diskusjon.

Citroen trillingen ble solgt ny, inkl. vinterhjul og reg.omk. for 180.000.- før jul.
Trillingene må ned i pris pga Leaf.

Spørsmålet er om det er 6 mnd eller 12 mnd til neste generasjon batteri-bil kommer og Leaf må ned 50.000.-  

Avskriving er det store spøkelset hva økonomi angår på produkter som til de grader er under teknisk utvikling som det el-biler er.

At det koster å være kar og være tidlig ute er vel omtrent det eneste som er sikkert  :)

Men så har man da både en morsom, sikker og miljøvennlig bil - bare en ikke innbiller seg at det er en "investering".  Da kan man fort våkne opp til en blåmandag.

erikf

Den vanligste innvendingen jeg opplever at folk har når jeg sier at jeg kjøper elbil er at prisen kommer til å gå ned enda fortere enn om man kjøper ny fossilbil, og at utviklingen er så rask på elbil at man ville avventet lenger før man faktisk går til det skrittet å bestille. Går ut fra at dette er noe de fleste opplever?
(Vel, nå har jeg faktisk ventet en stund, og Leaf har kommet på markedet. Terskelen er nådd for meg.)
Er vel noe i det, men vil vi ha det hippeste, må vi vel regne med et større prisfall enn normalt? Er vel en liten risiko der.

Det er slik med det meste av utstyr som ligger litt på forkant i utviklingen - neste år slipper vel canon et kamera som gjør årets modell gammeldags. Selv om utviklingen på speilrefleks har vært rivende, er de første modellene fortsatt mer enn bra nok for flere jeg kjenner som er over middels interessert.

(På kamera- og dataforumer brukes hele tiden bilanalogier... endelig kan jeg slå tilbake  ;D )
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Aspiranten

Nyheten om Leaf var vel for lengst ute av sekken når folk kjøpte seg trillinger, så jeg vil ikke påstå at de kan påberope seg retten å være overrasket over det som skjer nå. Når man ser på teknologien i de kommende bilene (jeg har ikke hørt om noe revolusjonerende) og når vi ser på størrelsene (Volvo C30, Ford Focus m.m.) så ser jeg heller ingen grunn til at Leaf skal dumpes kraftig i pris. Kan hende den senker seg fordelaktig dersom Volvo og Ford legger seg på ett mer edruelig prisnivå, men jeg ser ikke noen grunn til dumping.

Model S har jo finfin rekkevidde, men koster også nesten dobbelt så mye som Leaf, og er derfor i ett helt annet segment.

Vedr. kameraer så liker jeg best sammenligningen elektronikk = bakevarer (ferskvare), mens glass er ekte investeringer.  :D
Nissan Leaf

bno

Man trenger vel ikke ha så lang fartstid for å forstå at alle (trillingene) så vel som Nissan melker markedet det de er kar om. Når man som kunde
blir tilbudt vinterdekk som man råder folk til å kjøpe med bilen fordi det da er moms fritt og så selger disse dekkene til uanstendig overpris så er dette
j*** kynisk.

Grunnlaget for at de kan hanke inn kroner på en overpriset bil (Leaf i aller høyeste grad også) for deretter når samfunnet subsidierer bunnlinjen
deres ikke en gang er så oppegående at man forstår at dette (signaleeffekten ved overprisede dekk og i aller høyeste grad EVSE) slår tilbake på dem
senere det er rett å slett for dumt. Nissan har egentlig et monopol nå, men det kommer alltid en morgendag (folk er ikke dumme). Her er det langt fra
den bonden som ble rik fordi han la på noen klinkegg på kjøpet. Det er en neste korsvei også.

Det er vel ikke en av de som har kjøpt Leaf inkludert meg selv som ikke er fullstendig klar over at neste gen. Leaf er en helt annen bil og at
det får konsekvenser for annenhåndsverdien i tillegg til bakgrunnsfallet. Om det blir like ille (eller bra alt etter som) som situasjonen med trillingene
gjenstår da å se.

daggad

Helt enig med dere, men vil bare legge til at en elrevolusjon ikke bare vil presse prisen på elbil ned, men også sine fossile slektninger.
Jeg ville sovet langt dårligere om natten med tanke på verditap om jeg akkurat hadde kjøpt meg en heftig dieselbil.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Mortenmann

Sitat fra: daggad på tirsdag 17. januar 2012, klokken 19:02
Helt enig med dere, men vil bare legge til at en elrevolusjon ikke bare vil presse prisen på elbil ned, men også sine fossile slektninger.
Jeg ville sovet langt dårligere om natten med tanke på verditap om jeg akkurat hadde kjøpt meg en heftig dieselbil.
Kloke ord. I dag stod det et stykke i SA om at batteri med 800km rekkevidde er på markedet om 2-3 år. Senker verdien på Leaf, men tenk på hva den revulusjonen gjør med bruktfosilprisene.
SølvLeaf

bno

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 17. januar 2012, klokken 19:14
Kloke ord. I dag stod det et stykke i SA om at batteri med 800km rekkevidde er på markedet om 2-3 år. Senker verdien på Leaf, men tenk på hva den revulusjonen gjør med bruktfosilprisene.

Tror faktisk en ny batteriteknologi ville dempet fallet heller enn å akselerert dette. Forutsatt konvertibel teknologi og det må man kunne gå utfra.

(Edit forum admin: Rettet sitat-klammer)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA