Hovedmeny

Prisdumping på elbiler

Startet av RuneW, tirsdag 17. januar 2012, klokken 11:34

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 18. januar 2012, klokken 13:00
Det er vel også derfor SUV`ene topper utforkjøringstatistikken hver vinter. Oslogutter på vei til vintersportstedene i biler "ment for å kunne kjøre som svin på snø og is" er hovedårsaken.
skiparadis... Jeg ser flere av disse som kommenterer på nett "jeg kjører sikker bil, så da kan jeg kjøre fort."

Det er forøvrig ikke bare Oslogutter som kjører trygge SUV'er:

http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article417276.ece
http://www.smp.no/nyheter/article417382.ece

At sikkerhetsmarginene nytt utstyr spises opp av at man kjører som på sommerføre er desverre ikke noe uvanilg.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kristian

For å sette verditap i perspektiv, leasingselskapene regner med at halveringstiden på en fornuftig familiebil er ca 5 år, på en litt mer marginal bil, som f.eks en suv, er halveringstiden ca 3 år. Jeg mener at det for Leaf må være ryddigst å forvente rundt 3 år, det er tross alt en litt spesiell bil. Alt lenger enn dette må en se på som bonus. I mellomtiden har en spart en masse på ekstremt lave km kostnader, noe som gjør at en kommer bra ut av regnestykket.

I tillegg til dette må en innse at det er en viss grad av usikkerhet, politikernes rammebetingelser og teknologisk utvikling vil være avgjørende.

Konklusjonen må bli at vi kjøper elbil av i  idealistiske grunner, og har en flaks, kommer en ganske greit ut av det økonomisk også. Men sjansene for at det går i dass  :o er også tilstede.

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Aspiranten

Nja, slik jeg ser det må det ett motorhavari eller ett batteribytte til for at regnestykket på Leaf skal sprekke.

Dersom vi ser på bruktprisene for 10 år gamle Golf så ligger disse rundt 50-90,000,-

http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=&PRICE_FROM=&PRICE_TO=&CAR_MODEL%2FMAKE=817&CAR_MODEL%2FMODEL=1433&YEAR_MODEL_FROM=2001&YEAR_MODEL_TO=2002&MILEAGE_FROM=&MILEAGE_TO=&sort=0

Når vi har i bakhodet at vi kun på drivstoffet (med dagens priser, pre-iran-missile launch ;D ) sparer 10,000,- i året på å kjøre elektrisk (totalt 100,000,- på 10 år), så kan jeg vel egentlig greit konkludere med at jeg egentlig bryr meg filla om jeg taper 50,000,- på bruktbilprisen etter 10 år  ;D Nåværende elbilgoder kommer jo oppå dette i tillegg også.

Og elbilene vil bli 25% dyrere pga. momsen en eller annen gang. Pga. besparelsene i drivstoffet alene vil det derfor måtte være noe i veien med batteriene i Leaf, eller elmotoren som gir en slik risiko at folk ikke vil kjøpe Leaf brukt til en anstendig pris. Dersom man bytter batteriet nullstiller man til en viss grad også verdien på bilens gjenværende levetid, og får mer igjen for den ved salg. Dermed blir det også feil å konkludere med ett potensielt batteribytte som en ren utgift. En del av kostnaden vil bli rekapitalisert ved bruktsalg. Man selger en bil i bedre stand enn en med 72% restkapasitet.

Jeg har ihvertfall ikke tenkt å kvitte meg med Leaf på mange mange år. Jeg vet at jeg har sagt at vi bare skulle ha den til neste elbil kom, men man blir jo så glad i den...  ;D Neste bytte blir Audien som skal byttes inn i en plug-in hybrid. Jeg er dessverre nødt til å kunne kjøre til nordkapp på kort varsel, ellers skulle jeg lagt inn forhåndsbestilling på Skoda Octavia electric.
Nissan Leaf

RogerB

For min del er det enkelt, jeg har Leifen til det ikke er mere bil igjen av den, om 4år kjøper jeg en 2 år gammel Model S og så er vi kun på el når det gjelder daglige biler.

Selger selvfølgelig ikke Gelenderwagen eller Camaroen som begge er veteran.  ;)
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA