Hovedmeny

Prisdumping på elbiler

Startet av RuneW, tirsdag 17. januar 2012, klokken 11:34

« forrige - neste »

Saxo

Snedig at det forventes at el-bil skal være en økonomisk lønnsom investering. Bil har vel generellt sett aldri vært en lønnsom investering ;).
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Lynet

Nissan har selv sagt at ved uskifting av utslitt batteripakke kan det ha kommet nye bedre batterier. Kanskje 30 mil rekkevidde for oppdatert batteripakke i 2015  ;D

Tror ikke på julenissen men det er lov til å ønske seg harde pakker til jula 2015.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjeldsen

Det vil alltid komme en ny bil. Og neste generasjon Leaf vil bli bedre enn den vi har nå. Men hvis man bare venter og venter vil man aldri få kjøpt og går glipp av gleden av å ha en Leaf nå. Jeg som mange andre gleder meg over å kjøre Leafen hver dag. Og ofte kjører jeg en omvei hjem bare for å nyte bilen. Det å komme til oppvarmet bil på parkeringsplassen nå på vinterstid er også en herlig opplevelse hver dag. Jeg tror ikke neste generasjon Leaf vil være veldig annerledes enn dagens. Kanskje deksel på ryggekamera, valg av skinnseter og litt annet småttri. Selv om det skrives mye om batteripakker med 500 km+ i kjørelengde tror jeg det går noen år før dette i praksis er tilgjengelig. Men for all del, dette er nok det som vil føre til at fossilbilen dør ut til slutt. Siden Leafen er vår familiebil nr 2 er dagens rekkevidde-begrensning av mindre betydning.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

bno

Kjeldsen sitt innlegg over her nyansere godt. Klart de som kjøper nå kjøper hovedsakelig av grunner nevnt der. Kanskje ispedd noe idealisme. (kanskje)
Slik er det nok for mange og jeg kan underskrive det.

mariowing

Sitat fra: bno på tirsdag 17. januar 2012, klokken 18:21
Når man som kunde blir tilbudt vinterdekk som man råder folk til å kjøpe med bilen fordi det da er moms fritt og så selger disse dekkene til uanstendig overpris så er dette
j*** kynisk.

Har sett at flere her inne har reagert på prisen på vinterdekkene til Leaf. Jeg er enig i at de er dyre i forhold til å kjøpe uorginale felger og parallellimporterte dekk hos Sharif, men i forhold til hva andre bilforhandlere tar for orginale felger med dekk så må jeg si at jeg overhodet ikke reagerte på prisen på Leaf dekkene når jeg kjøpte bilen.

For å ta en sjekk av om jeg husker feil eller ikke så fant jeg frem  kontrakten på en Passat stasjonsvogn jeg kjøpte ny fra Møller i desember 2009 og der står prisen på 16" vinterdekk på orginal felg oppført til 15 900,- gitt...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

TimeBandit

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 17. januar 2012, klokken 19:14
Kloke ord. I dag stod det et stykke i SA om at batteri med 800km rekkevidde er på markedet om 2-3 år. Senker verdien på Leaf, men tenk på hva den revulusjonen gjør med bruktfosilprisene.

Vet ikke hva som stod i SA, men dersom det er batteriteknologien til IBM det snakkes om, *håper* de å ha disse klare for prototypetesting om 2-3 år. 2020 er året de *håper* å introdusere disse batteriene på markedet.

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Mortenmann

Sitat fra: TimeBandit på onsdag 18. januar 2012, klokken 00:02
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 17. januar 2012, klokken 19:14
Kloke ord. I dag stod det et stykke i SA om at batteri med 800km rekkevidde er på markedet om 2-3 år. Senker verdien på Leaf, men tenk på hva den revulusjonen gjør med bruktfosilprisene.

Vet ikke hva som stod i SA, men dersom det er batteriteknologien til IBM det snakkes om, *håper* de å ha disse klare for prototypetesting om 2-3 år. 2020 er året de *håper* å introdusere disse batteriene på markedet.

TB

Ser ut til at det er det batteriet ja:
http://m.aftenbladet.no/nytte/bil/Snart-kommer-el-bilen-som-kan-kjore-80-mil-2919210.html#.TxX_Eol5mc0
SølvLeaf

Aspiranten

Det kommer alltid en facelift. Audien vår var verdt bare 50% av nypris etter 4 år. Det var en fossilbil...

Alternativet er å kjøpe bruktbiler og kaste bort pengene på verkstedsutgifter ved bytte av slitedeler o.a. som går i stykker utenfor garantitiden. Det er skrevet en del artikler på dette, og det lønner seg nesten å kjøpe splitter ny fossilbil istedetfor bruktbil. Du må eie bruktiblen i 6+ år, og ingen girkasse, turbo e.l. må ryke i den perioden for at bruktbil skal lønne seg. Når det gjelder elbil i regnestykket så er drivstoff, årsavgift, bom, park, ferge etc. nok til å vippe besparelsen over i gevinst. Da sammenligner vi med alternativene og jobber ut ifra tanken at vi uansettha en bil.

En investering for fremtidens økonomiske avkastning er det ikke, men det er likevel en relativt lønnsom forbruksgjenstand, målt etter alternativene i Norge. Det er jo takket være de økonomiske forholdene rundt avgiftsprising og kollektivfeltskjøring at elbil selger såpass bra i Norge. Og jeg ser ingen grunn til at FRP kommer til makta i 2013 og fjerner alle avgifter, deler ut skatteletter til alle, bygger nytt veinett til hver eneste lille bygd og samtidig selger seg ut av både olja og kraftproduksjonen... Så det er nok bare å kjøpe forbruksproduktet elbil først som sist, og bare nyyyyyyyyyte den luksuriøse opplevelsen elmotoren gir ;D
Nissan Leaf

i_expect

Kan ikke se at det er så mange som sutrer over at prisene på trillilngene har fallt jeg... Ikke noe grunn til det heller. Jeg kjøpte og fikk imieven i januar i fjor. Gikk inn i det med åpne øyne og det var jo helt klart at prisene ville falle rimelig raskt og spesielt når leafen kom (som vi for øvrig og har kjøpt som noen av de første...). Leafen er mer bil, det er jeg helt enig i. Samtidig er imieven en liten bil uten mye dill dall (ting som gøy å drive på med, må innrømme det...), som jeg tror vil føre til at jeg kan ha bilen i lang tid uten de store ekstrakostnadene så sant batteriet holder seg.

Bil er jo helt klart ikke noe investeringsobjekt og iallefall ikke elbil. Kjøpte dyr bil, ja, men har hatt et herlig år hvor jeg har kjørt mer enn 100km hver dag og passert bom hver dag. Med et prisfall på 70 000 har jeg selvsagt tapt mye, men jeg har tross alt spart mange kroner på å ikke kjøre bensinbilen... Over en 10-årsperiode er det ikke de ekstra 70 000 som har mest å si.

Dette er for meg allikevel sekundært, da de utslippene jeg har spart samfunnet for jo er en god del. Det koster å være kar hvis man skal vise veg...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

elektrolux

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 18. januar 2012, klokken 09:20
Alternativet er å kjøpe bruktbiler og kaste bort pengene på verkstedsutgifter ved bytte av slitedeler o.a. som går i stykker utenfor garantitiden.

Tror du glemmer mange andre alternativ.

Nybil er ofte det dyreste av alle alternativ. Et triks er å utnytte fradragsregler i utlandet kombinert med importregler i Norge. Her er mine tre tips til billig bilhold:

Dersom en kjøper en 2 år gammel bil som har kjørt som fimabil/leasing i Tyskland, vil en kunne få den meget rimelig i forhold til nypris da selger kan trekke fra en rekke utgifter, samtidig som du får igjen tysk moms. Vi snakker da lett 1/2 pris på en 2 år gammel bil med 30-60000 km på telleren. Selges denne videre etter 2 års bruk, vil en neppe se noen reperasjonskostnader, og en vil ofte få tilbake hele kjøpesummen. 

Ellers er 10 år gamle biler gjerne i god stand samtidig som verdien er på et lavmål. Dersom du selv bruker noen timer på service og vedlikehold av en slik vil den ikke koste deg mange kronene.

Kjøp 15 år gamle biler uten reell verdi, og bruk dem til de svikter. Nå er det f.eks fullt mulig å kjøpe en bil til vrakpris eller faktisk mindre, og kjøre den lovlig fram til 15 mars for så å skrote den. Billigere en det blir det neppe.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Aspiranten

15 år gamle biler er rullende kister om noe skulle skje :o Så det er fullstendig utelukket å sende kone og barn i slik bil til daglig bruk. Vi solgte unna en 10 år gammel bil fordi vi skulle ha sikkerhet og driftsikkerhet. Det er det samme som vi har diskutert før når det kommer til dekk, elektrolux. Jeg sparer ikke når det kommer til punktet å sikre de jeg elsker :)

Du kan fint spare penger på bruktimport, men det er kun hvis det ikke skjer noe. Hvis girkassen ryker så sitter du med regningen selv. Girkasse er nesten forbruksvare på Audi A6 2.5 TDI DSG f.eks.  :P 5 års reklamasjonsrett kan være veldig greit å ha på såpass nye biler. Og ved kjøp av norsk forhandler får man også 5 års reklamasjonsrett, selv på bruktbil! Jeg har en sak inne hos forbrukertvistutvalget nå hvor jeg kommer til å få erstattet ett defekt svinghjul på en 5.5 år gammel Audi kjøpt av bruktbilforhandler. Det er en reperasjon til 20,000,- (og konflikten med bruktbilforhandleren gjorde at vi kjøpte nybilen Leaf for å slippe mer krangling med flere svindlere av samme alen.)

Du har jo jærbuen som kjøpte en bruktimportert bil som manglet ekstrautstyret som var montert på de nordiske bilene for at de faktisk kunne fungere i nordisk klima. Han fikk en lang kamp med forhandleren, selv om han vant til slutt.

http://bil.bt.no/bil/Ikke-sikkert-bilen-din-taler-norsk-vinterfore-11585.html

Bilselger må ta tilbake bil som ikke tåler norsk vinterkulde
-Det fremgår i en viktig prinsipiell dom mot en bruktbilimportør.
http://www.dn.no/dnBil/article2256274.ece
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 18. januar 2012, klokken 12:08
15 år gamle biler er rullende kister om noe skulle skje

Alle biler er potensielt rullende kister om noe skulle skje. Kroppen din tåler ikke en bråstopp i særlig mer enn 70 km/t uansett hvor ny bil du måtte ha.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Siden 2000 har den økte utbredelsen av sikre biler forhindret at drøyt 600 personer ble drept eller hardt skadd i trafikkulykker i Norge. De to viktigste tiltakene er forbedret passiv sikkerhet og antiskrenssystemer. Kollisjonsputer og bilbeltevarslere har også bidratt til reduksjonen av antall drepte og hardt skadde.
http://samferdsel.toi.no/article30000-1270.html

20 menneskeliv kunne vært spart hvert år, dersom bilkjøperne hadde valgt de sikreste bilmerkene, uttaler Transportøkonomisk Institutt.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/10/08/350695.html

Edit: Jeg kan jo legge til at veldig mange FRP`ere og andre som ikke har råd til å kjøpe sikre biler ønsker at staten skal fjerne avgiftene slik at alle kan kjøpe sikre biler. Men elbilen Leaf er jo avgiftsfri og den er nå den 20. mest sikre bilen på markedet iflg. NCAP. Så nå forsvinner jo argumentet om å lempe på fossilavgiftene  :D
Nissan Leaf

elektrolux

I samme periode var det vel ingen registrerte personskader eller dødsfall i våre gamle gode Classiske Elbiler.

Jeg er faktisk redd for at denne gode trenden vil endre seg nå som folk tror de er sikre i Mjauer og Leafer.

Håper selvfølgelig at jeg tar feil, men historien sier sitt. Økt sikkerhet blir fort spist opp av økt fart, og mer risikofyllt kjøring.

I UK ble nylig 3 hjuleren Reliant regnet som den tryggeste bilen om en vil unngå å bli utsatt for uhell eller skader.

Den har minimalt med passiv sikkerhet, man masse aktiv sikkerhet i form av ustabile kjøreegenskaper som bidrar til at folk som bruker den rett og slett ikke tør krasje ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Aspiranten

Elektrolux: Haha, den skjønner jeg godt  ;D

Det er vel også derfor SUV`ene topper utforkjøringstatistikken hver vinter. Oslogutter på vei til vintersportstedene i biler "ment for å kunne kjøre som svin på snø og is" er hovedårsaken.

Jeg blir skremt når jeg kjører på en snøfyllt E6 vinterstid og de store SUV`ene brøler forbi meg i godt over 100kmt på vei til skiparadis... Jeg ser flere av disse som kommenterer på nett "jeg kjører sikker bil, så da kan jeg kjøre fort."

Det er som du sier, helt feil måte å tilnærme seg trafikksikkerhet.
Nissan Leaf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA