Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglader på Værnes

Startet av Blip, onsdag 11. januar 2012, klokken 22:20

« forrige - neste »

Blip

Nissan CARWINGS fungerer så dårlig på internett (nei, jeg har ikke jeg-telefon ::)) at jeg vurderer å mekke en web-app som kan brukes for å starte varmeapparate (som egentlig er det eneste jeg faktisk har bruk for).

Er det noen andre som allerede har gjort reverse-engineeringsjobben? Jeg har kikket på mynissanleaf.com (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=34&t=3326), men den løsningen kan ikke brukes i Norge. Kan ikke se at noen har publisert noe kildekode utenom noen lenker som brukes for aktivering, lesing etc.

Problemet med web-appen er (som kjent) at det tar 5-10 min. å oppdatere status. Det kan virke som iPhone-appen er kjappere, men dette skyldes sannsynligvis at denne jobber mot en annen server. Faren er derfor at tregheten ligger i server-løsningen og ikke i flash-applikasjonen som kjører på web. Det ideelle hadde derfor vært at noen revers-ingeniørte iPhone-appen og publiserte resultatet i denne tråden.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Kjeldsen

Har nå hatt Leaf'en i 3 uker og er svært godt fornøyd med hvordan iPhone appen virker til å hente ut batteri-status og fjernstyre klima-anlegget. Dette har jeg brukt daglig og har aldri opplevd forsinkelser av betydning eller at funksjonene ikke har virket.
Typiske tider:
Innlogging: 7 sek.
Forespørsel om å oppdatere status: 7 sek (til server svarer at forespørsel er mottatt).
Status oppdatert på iPhonen: 25 sek.
Hvis jeg deretter logger meg inn på flash-applikasjonen med pc'en så er status også oppdatert der. Men det å be om oppdatert status fra flash'en tar derimot svært lang tid, dvs. jeg har aldri fått det til. Har gitt opp før jeg får svar. Så det er tydelig at henvendelser fra iPhone app'en blir prioritert uten at jeg helt ser logikken i dette.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

Blip

Ja, jeg har forsket litt på dette nå. Laget en enkelt .NET-applikasjon som logger inn, henter status og mulighet for å starte/stoppe AC samt oppdtaere status.

Det er oppdatering av status som typisk tar 5 minutter. Kommunikasjon med CARWINGS-serveren er kjapp, dvs. pålogging og hente status o.l. går kjapt, men oppdatering av status tar lang tid. Det jeg ser er at alle henvendelser som krever kommunikasjon med bilen går treigt.

Vurderer å lage en enkel Android-app, men får se om jeg får tid i ferien. Det beste hadde vært å få tilgang til web-requestene som iPhone-appen bruker. Noen med iPhone og wireshark? ::)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

BE

Meget interessant!

Jeg er spesielt interessert i om du får til å lage en Android applikasjon. Jeg tillater meg ikke å handle en ipod touch med Carwings som eneste begrunnelse i påvente av en offisiell applikasjon for Android! Dersom du trenger noen til å teste ut programmet for Android, er det bare å sende over. Noe annet vet jeg ikke om jeg kan bidra med.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bno

"men oppdatering av status tar lang tid. Det jeg ser er at alle henvendelser som krever kommunikasjon med bilen går treigt."

Hvor ligger flaskehalsen. Soft/hardware i bilen eller via Telenor conn....?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Blip

Sitat fra: bno på tirsdag 27. desember 2011, klokken 11:38Hvor ligger flaskehalsen. Soft/hardware i bilen eller via Telenor conn....?

Siden iPhone er kjappere enn WEB, vil jeg tro flaskehalsen er mellom WEB-server og Telenor, og ikke mellom bil og Telenor (GSM/GPRS) siden denne er felles for iPhone og WEB.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Aspiranten

Er de amerikanske serverene like trege? På WEB altså?

Jeg blir ikke overrasket om det er telenor som er problemet  :P
Nissan Leaf

Elmo

Tror dere må ha en mere analytisk angrepsvinkel på dette. Jeg syns ikke alt dere sier henger på greip.

Sitat fra: bno på tirsdag 27. desember 2011, klokken 11:38
"men oppdatering av status tar lang tid. Det jeg ser er at alle henvendelser som krever kommunikasjon med bilen går treigt."
Hvor ligger flaskehalsen. Soft/hardware i bilen eller via Telenor conn....
iPhone appen kommuniserer da vel også med bilen for å kunne feks sette på varme. Og har ikke andre antydet at alt på WEB går tregt mens alt på "app" går raskt.?

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:51
Er de amerikanske serverene like trege? På WEB altså?

Jeg blir ikke overrasket om det er telenor som er problemet  :P

Telenor Connextion benyttes i hele verden da.  Og all kommunikasjon med bilen må jo involvere Telenor.

Jeg regner med at også iPhone appen må gå via Nissans servere og ikke direkte til bilen, så det er vel selve WEB front-end'n som er treg ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

akseln

Enig med Elmo.

Jeg tipper at både web og app går mot samme server som igjen synkroniseres mot bilen. Beviset på dette er følgende. Hvis jeg "bestiller" en oppdatering av status via iPhone-appen og så logger inn via web rett etter at status er mottatt, så er status også oppdatert på nettet.

Alternativet til dette er at de kun deler samme database, mens applikasjonen er ulik.

Uansett kan ikke treghet på web forklares med kommunikasjonslinjene til Telenor. Jeg synes det lukter dårlig håndverk av de som har utviklet løsningen og at dette ene og alene forklarer tregheten på web. Synes også at iPhone-appen har en del svakheter som burde vært håndtert bedre f.eks. dårlig håndtering av sesjoner selv om jeg har krysset av på "husk meg".

Blip

Jeg tror flaskehalsen ligger mellom web-server og telenor, altså i implementasjonen i serveren hos Nissan. Jeg antar at iPhone-app, Android-app og Web-app (Flash) alle kommuniserer mot en eller annen web-server, men de er ikke nødvendigvis de samme.

Uansett har jeg mekka sammen en enkel .NET-sak som egentlig gjør det samme som Web-flash, men uten alt dill-dall. Test den på eget ansvar. Den skal ikke inneholde virus eller trojanere. Intensjonen min var å lage en enkel sak hvor jeg kan sjekke status og styre AC.

Rename fila til zip, pakk ut og kjør!

NB: Dette er "raska sammen" og inneholder ikke mye feilsjekk o.l., men brukernavn + passord kan lagres lokalt og huskes til neste gang. Enjoy! 8)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

BE

Det er jo allerede bedre og raskere enn å gå inn på nettsiden! Dynd at det fortsatt er like tregt å oppdatere status, så jeg håper du finner ut hvordan Ipone applikasjonen klarer å oppdatere så mye raskere.

Jeg skulle gjerne sett dette som en enkel applikasjon på Android, det inneholder nøyaktig den infromasjonen jeg kunne tenke meg. Det er ikke behov for noe fancy grafikk. Alt for å slippe å bruke de trege flash-baserte sidene  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

SitatAlt for å slippe å bruke de trege flash-baserte sidene 

Akkurat dette har Apple hevdet i årevis..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Blip

Som ts ber jeg dere vennligst trolle og diskutere paranoia i 'den andre tråden'. Her ønsker jeg at vi forholder oss til empiriske fakta.:
Web-løsningen er treig. Det har ingenting med flash å gjøre. Det finnes ikke en app til android. Det finnes en app til eple som er raskere enn web-løsningen. We (I?) fix! Og nei, det er ikke et nytt produkt fra Apple... ;-)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

bno

#13
Du har helt rett, beklager jeg ble nok revet med. Det sagt.
Det er et empiriske faktum at årsaken ikke er funnet. ;) At  flaskehalsen kanskje er at man gjør bruk av et tregt system som 2G. (Bør ikke rules ut re. apple) eSIM (software/scriptet?) til telenor som sitter i eSIM er det her noe av årsaker kan ligge?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA