Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglader på Værnes

Startet av Blip, onsdag 11. januar 2012, klokken 22:20

« forrige - neste »

BE

Kan dere slutte med det tullpreiket nå???

Minner om hva trådstarter har bedt om!
Sitat fra: Blip på onsdag 28. desember 2011, klokken 19:24
Hei, skjerpings folkens! TrådStarter her! Flytt all diskusjon om marked, monopol, konspirasjonsteorier (og annet) til den andre tråden! Vi bør da kunne forvente et minimum av netiquette (google dette hvis det er et ukjent ord). Dette er en teknisk tråd! >:(  ::)  >:(   

Lars; du kan slette dette innlegget også dersom du foretar en opprydning i tråden.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Lars: Du slipper å slette mine, har slettet dem selv da jeg ikke vil være med på denne diskusjonen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

@Blip: Er vel kun iPhone og Android app ute, hva med å lage en mer generell anvendelig web applikasjon basert på HTML5?

Aner ikke om det er grei skuring via .Net, men det er vel den veien mange nå går med tanke på å støtte flest mulig plattformer.

Forøvrig, tror jeg kan skaffe en haltende iPhone til deg for testing. Dvs. funker ikke 100% til tale men funker på wlan. Si fra om det er ønskelig.

Blip

Lars: Bare la ting stå. Jeg er i utgangspunktet for ytringsfrihet
gbzdoc: Det er alltid gøy med nye leketøy, men forvent ikke for mye...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

bno

#34
Sitat fra: Blip på onsdag 28. desember 2011, klokken 21:03
SIM-kortet (Telematics SIM Card) og telemetrimodemet er visstnok plassert bak hanskerommet:  http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=3316


Ser av linken at man har identifisert SIM. Kan det kun være selve inngangsporten bil/CW? Dvs. at det er 2 sim. Mente at Telenor Connextion operere med en embedded eSim for M2M. Dette er i så fall grensesnittet mot dataoverføring til Modemet for videresending til CW? Jeg baserer dette på antagelsen om at Telenor sitter i førestolen og har kontrakten med Nissan. Globaliseringen (les samarbeidspartnerene kommer inn via sim du har linket til) styres da på denne måten. Les modet er regiondedikert som en digresjon. Men det kan ha betydning for om appen kan gjøres generisk om jeg ikke da er helt på jordet ;D

Ser at du har fått skikkelig vind i seilene og idekastingen går bra. Idekasting med fravær av kritikk er best og ser at du har lagt deg på den linja. Bra det ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Blip

Jeg kan aldri tenke meg at det er mer enn 1 kort. 'Embedded'  betyr ikke nødvendigvis noe annet enn at et standard sim er plassert utilgjengelig for sluttbrukeren.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

bno

#36
Dette med sim du henviser til i usa siten er synes ikke fornelig til dette http://m2m.orangeom.com/telenor-receives-patent-for-esim/
da Telenor har kaka her. http://www.telenor.com/en/news-and-media/articles/2011/telenor-connexion-telematics-service-for-nissan-leaf-wins-gsma-award-2011

Oppsummert: Telenor har sannsynligvis kretskort embedded "master" sim, men samarbeidspartnerene har "sub" sim. Hvordan styre forretningskonseptet les ivareta (telenor) sine  interesser ellers?
Jeg blir som deg overrasket om det motsatte (altså som du mener) er tilfelle. Men jeg vil heller ha god fordøyelse og nattesøvn enn å si at jeg har rett.... ;D

Akkurat nå mener jeg å kunne ta en digresjon som følger: Dette handler om store penger i et globalt perspektiv. Da sikrer man seg ift. konkurrentene selv om disse på samme tid er samarbeidspartnere. Dette burde jeg vite noe om uten å si mer...

Se også :"The eSIM is soldered direct on the PCB without need for a SIM card  holder. " http://m2m.com/thread/1838

"The aqLink in-band modem uses any existing mobile communications network (UMTS, GSM and CDMA) to transmit data via either an embedded system or a Bluetooth hands free system. The aqServers incorporate a standard T1/E1 telephony Interface and decode and transfer received data to a backend call center or public service answering point (PSAP) application servers via standard IP transport." Kilde:Continental AG http://www.esafetysupport.org/download/ecall_toolbox/Press_coverage/Airbiquity%20and%20Continental%20AG%20to%20Demonstrate%20New%20eCall%20Technology.pdf
og
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/automotive/general/contact_services/downloads/passenger_cars/interior/connectivity/int_allg_embed_telematics_pdf_en.pdf

På side 2 i denne linken henvises til "Apple authentication chip integrated" og der tror jeg svaret kanskje  ligger ift. hastighets forskjellen. (Paranoia? ;D )
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/automotive/general/contact_services/downloads/passenger_cars/interior/connectivity/int_allg_device_connectivity_pdf_en.pdf
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

elektrisk

Har brukt konas iPhone og egen Wireshark. Kommunikasjonen mellom iPhone og server er kryptert (HTTPS), så jeg ser ikke hva som utveksles. Men DNS-oppslaget er ukryptert, så jeg får iallefall tak i serveradressen:

nissan-eu-smartphone-biz.viaaq.eu

Med litt flaks er protokollen identisk som den som brukes i USA. Den er (delvis) dokumentert her:

http://nissanleafwiki.com/index.php?title=Carwings_protocol

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=2214&start=10

BauDemo

I made an android app that uses the norwegian server.
With lots of help from Lynet we tested the app and it seems to work ok. It does not solve the problem that the server takes long time to update status... but maybe my app can help you while waiting for the official android app from nissan.
Here are some screenshots - there are still some small adjustments to be made and when ready I will post how to get the app.

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

BE

#39
That looks fantastic! Infinite better than using the WEB service.

I can't wait until it's available :)

Edit: Please let me be a part of the test-group! I've got a rootet Galaxy S2 if that matters  ;)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

BauDemo har gjort en utrolig innsats her, alfautgaven virket faktisk ved første forsøk  ;D
Han gjør dette på noen dager som Nissan ikke greier på mange måneder!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Is there no limit to this man``s talent :o
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

MrMagu

Oj, så spennende! Dette gleder jeg meg til å teste! Har Nexus S med ICS403 og Asus transformer med Honeycomb

Blip

Supert!  ;D ;D ;D Jeg har en halv-ferdig Android-app selv, men nå vet jeg jammen ikke om jeg gidder å fullføre.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

BE

Blip; dersom den er like "halvferdig" som den windowwsversjonen du la ut, så er jeg i høyeste gra interessert. Jeg bruker nemlig windowsversjonen din hele tiden!

Det hjelper ikke om noen andre har en androidapplikasjon så lenge denne ikke er lagt tilgjengelig  ::)

Stå på!

Du kan jo lage en enkel applikasjon med alle knappene på skjermen samtidig. En som husker brukernav og passord, og som automatisk kjører en oppdatering f.eks. hvert 30-60 minutter (Dersom det er vanskelig å legge denne funksjonen på mobilen, kan du oppdatere windowsversjonen til autooppdatering, så vil Carwings WEB være oppdatert hele tiden). Det er ingen behov for flott frafikk som viser status, det er tistrekkelig med denne informasjonen i et tekstvindu på mobilen. Dessverre er det 20 år siden sist jeg drev med noe som helst av programmering, ellers skulle jeg gjerne lekt meg med dette selv  :-\
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA