Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buddy renner dårlig ?

Startet av Eyvind, mandag 09. januar 2012, klokken 10:08

« forrige - neste »

Eyvind

Eller: Har verden sett en større kronidiot? (Trolig, men neppe forumet her inne.)

Skulle bytte 12 v batter i dag tidlig på Berlingoen vår. Det stod på lading over natten og var fult da jeg stod opp. Stressa litt før jeg og familien skulle dra, og klare å koble feil poler! Idioten satte også i sikringa og starta bilen før han innså fadesen.

Satte så batteriet i korrekt, og startet igjen. Tilsynelatende så alt bra ut, men oppdaget snart noen småting:

- servostyring går ikke
- vebasto varmer ikke
- stereoanlegg går ikke
- varseltegn 12v lyser
Mente også at displayet ikke viste indikasjon for reversj eller forover, men dette lyste når jeg startet bilen senere. Ellers går bilen normalt. Kjørte til jobb (20 km), skal lade litt før jeg kjører hjem.

Diagnose: Kronidiot. Men for bilen?
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

Servoen er nesten garantert en defekt sikring.

Webasto er nok værre med, Steroen er hyllevare, og varseltegnet 12V forsvinner sikkert etter en stund, eller en stor reset.

Lykke til med feilsøking, og vær glad du ikke gjorde samme tabben med en av de nye bilene på markedet. Da tviler jeg på at du kunne kjørt videre uten å ha lagt igjen neste års lønn på et verksted.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

Ok, med unntak av webastoen er det småplukk. Fryktet AC-AC og det som værre er. 
Går fint å kjøre uten servo og stereo er luksus. Men blir kaldt uten webasto, med mindre den globale oppvarminga gjør et skippertak (eller: ett skippertak til..).

Solgte jeg ikke deg den webastoen jeg fikk tak i sist?

Prøver en reset etterpå når jeg skal ned og gi han litt strøm.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

DC-DC kan ha fått seg en smekk. Sjekk spenning på 12V med bilen i gang. Skal være godt over 13V.

Webastoen kjøpte jeg ja. Desverre er den brukt til andre ting. Uansett trenger du kun styrekortet. Kan også være en sikring som gjør at den ikke virker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Eyvind

Dere vil kanskje oppdateres?

Jeg kjørte fra jobb i dag, men stusset over at viskere gitt litt treigt. Samme gjaldt vifta. På vei ned en bakke (heldigvis!) forsvant med ett framdriften. Stopp-tegnet lyste. Jeg kjørte ut til siden, skrudde av tenninga og på igjen. Fremdrift tilbake. Kjørte omlag 3 km til da fremdriften forsvant igjen. Trillet ned til fergekaia i Kristiansand.

Foreløpig konklusjon: DC-DC konverter gåen. Litt overraskende at 12V batteriet (som var fulladet da jeg dro fra jobb i dag tidlig) ikke holdt tilbake, men tror det ble tappet mens jeg ladet bilen på jobb (ca 2.5 timer lading samt 30 min kjøring ca 30 km var nok).

Dro tilbake med en kompis i kveld og monterte det gamle, dårlige batteriet, som hadde en spenning på 12.8. Skjønte med en gang det ikke ville bringe meg hjem 10 km, da viskere ol gikk svært sakte. Så det ble tauing. Litt spennende, da viskere nesten ikke klarte holde ruta rein. Og Berlingoen er jo ingen lettvekter. Siste bakke ble for glatt (litt slaps i veien), så bilen står ved garasjen.

Det nye batteriet viste en spenning på 12.07 når jeg testet hjemme. Tenker lade det opp og se om jeg får kjørt siste 300 meter hjem, men spørs om ikke det blir over jul da vi drar til Oslo i mårra.

Har en komplett brukt sagem-boks jeg tenkte å sette inn, så får vi se.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Eyvind

Ikke noe problem å kjøre med nyladet batteri.

Noen tips om hvordan man bytt sagem-boksen? Triks, tips og noe jeg ellers bør vite før jeg bretter opp ermene? Spesielle verktøy etc? Og er man sikre på at boksen er kompatibel? Kom fra en 2003 Partner, mens berlingoen min er fra sent 2002.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Eyvind

Eller er det likegreitt å skifte bare DC-DC en? Jeg er ikke like dreven i mekkinga som visse andre her.

god jul forresten ;-)
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Elmo

#8
Hvis du misstenker at det er bare DCDC'n så ville jeg byttet bare den. Enklere og mye ikke noe vannsøl.
Jeg er temmelig sikker på at går Sagembokene og hver enkelt modul inni omhverandre når det gjelder årstall sålenge det er Berlingo vs Partner og Saxo vs P106.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Husk du klarte å bytte om pluss og minus på 12V batteriet. Da ville jeg ikke åpnet SAGEM boksen med de mulighetene det åpner for feilkoblinger.

Å bytte hele boksen er så godt som "i....sikkkert" Ledningene er laget slik at de kun passer på rett plass, og på Partner/Berlingo er det lett å komme til de 2 vannrørene som må av.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#10
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. desember 2011, klokken 06:51
Husk du klarte å bytte om pluss og minus på 12V batteriet. Da ville jeg ikke åpnet SAGEM boksen med de mulighetene det åpner for feilkoblinger.

Ja du er vel kanskje inne på noe der Elektrolux :o

Et godt råd til deg for å minske muligheten for feilkoblinger Eyvind, både de eksterne på Sagemboksen og om du velger å åpne den:
Ta bilder av alt FØR og under demontering.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

Du skal ha kred for at du viser deg som en stor mann og går ut åpent med denne historien, mange ville sikkert forsøkt å la dette passere i stillhet  ;D
Mange ville sikkert startet innlegget med følgende setning: En bekjent av meg var litt uheldig når han skulle ........osv....
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Eyvind

Sitat fra: Caspar på tirsdag 27. desember 2011, klokken 10:58
Du skal ha kred for at du viser deg som en stor mann og går ut åpent med denne historien, mange ville sikkert forsøkt å la dette passere i stillhet  ;D
Mange ville sikkert startet innlegget med følgende setning: En bekjent av meg var litt uheldig når han skulle ........osv....

Latter.. har aldri følt meg som en større mann  ;D

Får se om jeg får gjort noe med boksen i mårra. Har ikke skikkelig tak over arbeidsplassen, så må se an været litt og.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Eyvind

Da er boksen skiftet! Relativt kurant jobb forsåvidt.

Resultatet? Tror jeg har fiksa noe, men skapt andre problemer. Bilen virker som normalt, men tegnet for elektrisk feil lyser, og batteriindikator virker ikke (står på null, men skal være rundt 50 %). Forbruksindikator virker. Tok en liten svingom i nabolaget for å sjekke.

(Vet for såvidt ikke om DC-DCen virker enda, men det kan vel måles.)

Electrolux foreslo å sett i computeren fra den forrige boksen (som bare hadde defekt DC-DC). Andre forslag?
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Eyvind

I mellomtiden har kanskje Sherlock Holmes, alias Electrolux, løst mysteriet: Jeg har jo transplantert hjernen fra en annen bil. Hjernen husker trolig korrekt - batteriene på den forrige bilen var antagelig tomme, og den forstår ikke at omgivelsene har endret seg

Tegnet for elektrisk feil? Ser det an litt - mulig det forsvinner av seg selv. Klart det tar tid å venne seg til nye organer?
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA