Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-miev - mine erfaringer så langt

Startet av Elinesg, fredag 16. mars 2012, klokken 11:42

« forrige - neste »

Elinesg

Når man bruker elektriske funksjoner som spiller inn på strømforbruket - langlys, radio, vindusviskere, varmekabler i bakruta o.l., gjør dette at ecometeret raskere går over på oransje/rødt, eller forbruker det strøm "i skjul"? Og hvor mye har egentlig bruk av disse funksjonene å gjøre på kjørelengden?
Citroen Saxo 2003, Harstad

Rio

Sitat fra: Elinesg på lørdag 03. mars 2012, klokken 21:21
Når man bruker elektriske funksjoner som spiller inn på strømforbruket - langlys, radio, vindusviskere, varmekabler i bakruta o.l., gjør dette at ecometeret raskere går over på oransje/rødt, eller forbruker det strøm "i skjul"? Og hvor mye har egentlig bruk av disse funksjonene å gjøre på kjørelengden?

Hei,

Husk at motoren kanskje trekker rundt 10000 W når du kjører, så radio (ca 50W), forskjellen mellom nærlys og hovedlys (20W), osv. er ganske irrelevant. Det eneste som virkelig spiller inn er ev. elektrisk oppvarming. Det er kjørestilen din som virkelig utgjør forskjellen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Ecometeret på PSA er et rent amperemeter så det tar også med strømmen DCDC-omvandleren bruker (fra fremdriftsbatteriet) for å produsere strøm (i 12v anlegget) til de 12v-baserte strømforbrukerne du nevner.

Men som Rio sier så er denne strømmen så mikroskopisk i forhold til kjørestrømmen at du kan ikke se det på ECO-meteret. Med et amperemeter derimot ser du at full vifte og bakrutetråder osv drar noen mapere hver fra fremdriftsbatteriet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Pera L

Because I am revolutionary youngster (almost 60) must say that the headlights and parking lights plus meter lights consumpt some 12A together, Berlingo/Partner power steering averidge is about 15A. Those things together taking some 27A at 13V effective voltage and there is littlebit loosing converting 162V to the 12V so results are about 30A constant current. Now, averidge speed is something like 35km/h in the urban area, mostly less. It means that those things taking 360W three times per 100km. From 16kWh battery pack there is over 1kWh loss which is out from the driving distance. Because averidge speed is many times slower you can get some cases 10km more just removing power seering out (or putting switch on there so you can started it from dash switch when needed for parking etc) and installing day time running lights for the car.
Radio is nothing (maybe some 10W or less) but electric heating is something nasty. I can not understand why there is no heatpump for heating... even in Nissan Leaf which have airconditioning. Needs just two pipes, ex-vave and 4-way valve added to the system. This is a strange world.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA