Hovedmeny

Software trøbbel FØR utlevering

Startet av Pneg, fredag 05. april 2019, klokken 19:14

« forrige - neste »

stefse

Dette hørtes kjent ut ja. Mener de har et system som brukes remotely av fabrikkens ingeniører, men om det er dette som har gått galt eller knot av forhandleren, kunne det kanskje belyst noe.

Min erfaring med VAG hittil, er at de ser på SW som en del på bilen. Det hadde kanskje fungert bedre om de bare fikk tilsendt en USB eller et microSD kort som opptrer som en del på bilen de kunne byttet, og så var mekanikeren ferdig med oppgaven.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Polo

Sitat fra: kodax på lørdag 13. april 2019, klokken 23:06
Usikker på hvor godt jeg hadde likt at bilmekanikere/-selgere drev med oppgradering av SW, flashing av BIOS o.l. på min bil. Eneste fordelen er at dersom de ødelegger noe, så får man erstatnigsbil. Som IT-person ville jeg vært mer komfortabel om jeg kunne gjort slikt selv, eller bedre at det ble gjort OTA fra produsenten som forhåpentligvis vet hva de driver med. Etter hvert blir det garantert flere IT-kyndige hos forhandlerne også, men jeg mistenker at dette er mer avansert enn det de er komfortable med.

Har definitivt ingen tro på at det å jobbe i It-bransjen gjør deg mer kvalifisert til å håndtere en etron enn Møllers mekanikere. Finnes vel ingen bransjer som er verre med å sette ukvalifiserte konsulenter på nye stadig nye produkter som de ikke kan (men tror de kan), ute hos sine kunder heller :-) . Det å sitte inne på et forum som it-konsulent og tro at man er bedre enn utdannede bilmekanikere blir spesielt.

kodax

Selv om det å feks oppdatere en PC vanligvis ikke er noe hokuspokus, i hvert fall ikke sammenlignet med for noen år siden, så ville jeg heller oppdatert min egen PC selv enn å feks latt en elkjøp-tekniker gjøre det, da det er et fag jeg kan/er utdannet til. Linux- og windowservere oppgraderer jeg og andre selv, de leverers ikke inn til Atea eller hvor man nå har kjøpt dem fra/og man henter heller ikke inn folk fra dem, stormaskiner etc er det etterhvert en svært minkende gruppe mennesker som får pelle på. Som du selv sier er det mangel på dyktige IT-folk, og en bilforhandler er nok ikke en spesielt attraktiv IT-arbeidsgiver, så selv om folk der er lært opp til å følge en bestemt prosedyre ifm oppgradering, så ville jeg som sagt vært mer komfortabel med å gjøre det selv.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

olemartin

Det er forskjell på å oppgradere os på en datamaskin, og flashe et styringssystem på en bil. Ting kan gå til helvette når man gjør sånne ting, og når først noe slikt går galt så går det skikkelig galt. Hjelper ikke å være flink til å installere nye versjoner av Linux da  :)
Det er heller ikke noe nytt at det er software i biler, så jeg tipper mekanikerene har god nok kompetanse på dette.

Counterpointer

Vet ikke helt om disse høye tankene om bilmekanikere som softwareeksperter er helt fortjent.
Både Kia (som jeg kjøpte i 2014) og Opel (som jeg kjøpte i 2017) hadde bratt læringskurve i forhold til både det elbilspesifikke og softwarestyringen.
Senest i år hadde Opel vansker med å finne oppdateringen som lå klar til min bil....
Kia hentet hele tiden inn folk fra Korea til spesifikke undersøkelser og opplæring på feilsøking og retting.

Kan ikke tenke meg at dette er anderledes for Audi.

kodax

Sitat fra: olemartin på fredag 19. april 2019, klokken 10:04
Det er forskjell på å oppgradere os på en datamaskin, og flashe et styringssystem på en bil. Ting kan gå til helvette når man gjør sånne ting, og når først noe slikt går galt så går det skikkelig galt. Hjelper ikke å være flink til å installere nye versjoner av Linux da  :)
Det er heller ikke noe nytt at det er software i biler, så jeg tipper mekanikerene har god nok kompetanse på dette.
Oppdatere OS og applikasjoner, flashe bios, installere diverse på arduinoer etc dreier seg mye om det samme, ha en backupmulighet, bruk gjerne en UPS så ikke strømmen går, sørg for at du har de riktige versjonene etc. Pc-en i Audien er nok ikke veldig avansert, og kjører sikkert en enkel Android med egenutviklet applikasjon oppå, ingen hokuspokus, men hvis noen dyttet inn en korrupt pakke, koblet fra strømmen e.l., så kan det fort være vanskelig for ukyndige å restore hvis ikke det er beskrevet rutiner for det. Det kan hende at Møller har dyktige folk til dette, men jeg ser det ikke som usannsynlig at de ikke har det, og at Audi ikke har laget gode bok prosedyrer for å håndtere uventete hendelser.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Pneg

Sitat fra: Pneg på fredag 05. april 2019, klokken 19:14
Bil skulle utleveres i dag kl.1000. Selvfølgelig gått og ventet, har fått greie oppdateringer underveis. fikk siste telefon i fra selger nå kl.1745 hvor de håper... og ha den klar på mandag.. «mandagsbil»?
Møller sliter massivt med og få lastet inn oppdatert software i bilen. De har jobbet med den siden i går kveld uten og lykkes.
Sitter med en dårlig magefølelse av uheldig klussing og knoting med min nye bil.

Så det ble ikke test turen på hytta. Ikke ett spørsmål om jeg trenger lånebil. Bilen betalte jeg i går så den er vel teknisk sett min? Hvordan er det når bilen blir forsinket utlevert etter den er betalt og hvor de ikke klarer og si når den er klar?
I tillegg rotet de med reservasjons beløpet hvor det ikke ble trukket ifra faktura. Dette løste de med at jeg måtte betale hele fakturabeløpet og få reservasjonsbeløpet tilbakebetalt i etterkant..
Dette var en uheldig start Harald A Møller.. sitter ikke med premium følelsen akkurat..

Oppdatering. De har nå byttet deler men får det allikevel vel ikke til. Software er «død» de er i dialog med Tyskland men vil/kan fortsatt ikke love noe..
Så status er at jeg går på den 5 uka hvor de «håper» den kan leveres snart.

I forbindelse med at flere forhandlere nå annonserer Fast Track med kort levering spurte jeg om ikke dette kunne være en mulighet.
«Det gikk dessverre ikke siden min bil per definisjon er en bruktbil»!!!!!

Jeg har i min kontrakt seneste leveringsuke/år 13/19 som jeg tidligere har sagt ikke sett bilen enda..
Det er visst nok en kunde til i samme situasjon. Jeg vil nå gå for brudd på kontrakt og be om noe konkret jeg kan akseptere. Og da må de opp i størrelsesorden vinterhjul eller tilsvarende. Ønsker ikke og konkludere rundt kundebehandlingen enda. Litt morsomt at selger putter bilen inn i kategori bruktbil.. det betyr vel at bilen prises deretter ut til meg :)
Selger gjør så godt han kan men har følelsen av at problemet ligger i Møller systemet. Veldig usikker på hvilke prioritet dette har i Tyskland.
Det eneste måtte vært at jeg burde fått tilbud om tilsvarende lånebil eller en økonomisk kompensasjon jeg kunne forholde meg til men jeg ventet.

Om det er flere her inne i samme situasjon ta gjerne kontakt på PM.

E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Ingeniøren

Du kan vel bryte kontrakten ved å betal 10 % gebyr eller noe i den gaten. Slik jeg ser det har de brutt kontrakten ved å ikke levere og da bør de kompensere deg tilsvarende eller la deg gå vederlagsfritt !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

afitch80

Sitat fra: Pneg på lørdag 04. mai 2019, klokken 09:23

Oppdatering. De har nå byttet deler men får det allikevel vel ikke til. Software er «død» de er i dialog med Tyskland men vil/kan fortsatt ikke love noe..

I forbindelse med at flere forhandlere nå annonserer Fast Track med kort levering spurte jeg om ikke dette kunne være en mulighet.

Jeg har i min kontrakt seneste leveringsuke/år 13/19 som jeg tidligere har sagt ikke sett bilen enda..
Det er visst nok en kunde til i samme situasjon. Jeg vil nå gå for brudd på kontrakt og be om noe konkret jeg kan akseptere. Og da må de opp i størrelsesorden vinterhjul eller tilsvarende. Ønsker ikke og konkludere rundt kundebehandlingen enda. Litt morsomt at selger putter bilen inn i kategori bruktbil.. det betyr vel at bilen prises deretter ut til meg :)
Selger gjør så godt han kan men har følelsen av at problemet ligger i Møller systemet. Veldig usikker på hvilke prioritet dette har i Tyskland.
Det eneste måtte vært at jeg burde fått tilbud om tilsvarende lånebil eller en økonomisk kompensasjon jeg kunne forholde meg til men jeg ventet.

Om bilen er en bruktbil er ikke ditt problem. Du har bestilt (og betalt for?(Du hadde vel allerede betalt bilen?)) en nybil. Hvilken nybil du får, så lenge specs er like, er likegyldig. Det er ikke din bil det er problemer med. Det er Møller sin bil det er problemer med. Ser ut som at det er en Fast Track du har bestilt?, utfra signaturen din. I så tilfelle krev å at selger finner neste ledige Fast Track i systemet. Det sies at det finnes slike på lager i Norge nå. Hvis de ikke vil det, krev heving. Du har i kontrakten at seneste levering er uke 13/19. Uke 18/19 er straks over. Det er 5 uker. Den bilen med problemer er Møller og Audi sitt problem, IKKE ditt.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Pneg

Sitat fra: afitch80 på lørdag 04. mai 2019, klokken 10:04
Sitat fra: Pneg på lørdag 04. mai 2019, klokken 09:23

Om bilen er en bruktbil er ikke ditt problem. Du har bestilt (og betalt for?(Du hadde vel allerede betalt bilen?)) en nybil. Hvilken nybil du får, så lenge specs er like, er likegyldig. Det er ikke din bil det er problemer med. Det er Møller sin bil det er problemer med. Ser ut som at det er en Fast Track du har bestilt?, utfra signaturen din. I så tilfelle krev å at selger finner neste ledige Fast Track i systemet. Det sies at det finnes slike på lager i Norge nå. Hvis de ikke vil det, krev heving. Du har i kontrakten at seneste levering er uke 13/19. Uke 18/19 er straks over. Det er 5 uker. Den bilen med problemer er Møller og Audi sitt problem, IKKE ditt.

Absolutt slik jeg ser det også. Ja bilen er betalt for 5 uker siden, fikk vognkortet i posten for 3-4 uker siden. Er faktisk litt forundret over at de ikke er litt mere «på» her. Første avdrag på bil er faktisk betalt uten og ha sett bilen. Denne bilen har jeg faktisk mistet lysten på og eie.. de bør derfor klinke til med noe nå føler jeg.
2018 Leaf til salgs

z4rd

Du er utrolig tålmodig. Det skal du ha for. Jeg kan love deg at jeg ikke stått i samme situasjon 5 uker etter at jeg hadde betalt bilen og startet nedbetaling. Jeg synes at du bør kompenseres ganske heftig. Lite profesjonelt at de ikke byr på kompensasjon selv.

Jeg fikk dekket en kombinasjon av tjenester og varer til en verdi av ca kr 12 000,- fordi Tesla rotet det til slik at det ble litt frem og tilbake for meg. Jeg uttrykte min skuffelse og ba om en plaster på såret. Totalt var jeg uten bilen min under 48 timer og de leverte den på døra. Denne gesten bidrar til at jeg finner meg i ganske mye før jeg avskriver Tesla.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

Burde være mulig å heve kjøpet. Ta kontakt med NAF hvis du er medlem.

daktari

Skriv et brev, krev retting, helst omlevering innen en frist, f.eks  1uke eller 10 dager fra mandag. Krev også svar på brevet innen en frist for.eks 5 dager fredag.
Påpek at feilen er vesentlig. De har brukt mer enn rimelig tid på å rette.
Beregn renter eller avkastning på betalt sum og krev disse tilbake. Beregn tap som følge at du ikke har fått bil, regn inn bensin og bomutgifter etc. (Her kan du jo f.eks ta servicepakke 5 år i bytte, men regn med å forhandle senere, ikke i brevet)
Send brevet som vedlegg på epost. Send kopi til adm.dir i Møller. Husk å holde det tørt og saklig.

Plan B er å kreve heving av kjøpet istedet for omlevering eller retting hvis du er mentalt ferdig med forhandler og eller Audi.

Noen relevante paragrafer her for saken din: https://www.dinside.no/okonomi/hvor-lang-tid-kan-reparasjonen-ta/61260277

Hvis ikke de følger opp tenker jeg elbil24 er glad for en gratis historie å spinne på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Boikott My Ass

Mulig jeg er dårlig til å lete, men klarer ikke å finne email til adm dir i møller,
Petter Hellman. Kan det være så enkelt at det er Petter.Hellman@moller.no?
Bmw 530i G30

Pneg

Møller har fortsatt en mulighet for at historien får en grei slutt i denne saken. Men så langt sitter jeg med ett inntrykk av at de mener det er like sørgelig for dem som for meg som kunde. Hvor de bare trekker på skuldrene og sier vi gjør hva vi kan..
Ikke bare faktiske kostnader som jeg har i denne situasjonen som irriterer. Det er følelsen av og få en bil de har knotet med i lang tid for og få til.. dette blir for meg b-vare. Eller bruktbil som de faktisk kaller den nå når jeg ba om en annen bil :)

Opp og frem som det sies:) blir sikkert syt for mange dette men tenker det er greit og dele uheldige erfaringer også. Tror fortsatt E-tron er best så langt. For det virker ikke som det er mye tull med disse bilene sålangt.
2018 Leaf til salgs

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA