Hovedmeny

Software trøbbel FØR utlevering

Startet av Pneg, fredag 05. april 2019, klokken 19:14

« forrige - neste »

Lappsokk

Vil denne feilen forsinke biler som ikke er beregnet levert før juli?? Noen formeninger.

Pneg

Sitat fra: Lappsokk på onsdag 10. april 2019, klokken 23:10
Vil denne feilen forsinke biler som ikke er beregnet levert før juli?? Noen formeninger.

Tviler på at feilen på min bil er noe stort problem for mange. Men fikk ett intrykk av det i første omgang fordi selger sa at han «skrev Mail til flere kunder» jeg tenker det var ett forsøk på og roe meg ned med at det var ikke bare meg. Og at jeg burde ta den lånebilen jeg fikk (Q2).

Om jeg forsto de rett så tok de knekken på min bil fordi det av en eller annen årsak oppsto ett brudd i under nedlasting av software. Vet ikke hvordan det foregår men siden en slikt avbrudd får fatale følger så håper jeg den jobben er godt kvalitetssikret. F.eks Ikke en lap top som går tom for strøm.. eller at de ved ett uhell er bort i kabel. Uansett så er nok dette en svakhet som de gjør noe med senere i produksjonen vil jeg tro. Slik sett er jo tidlig leverte biler med i utviklingen av bedre biler senere.

Noen som vet hvordan sw nedlasting gjøres?
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Ingeniøren

Vet ikke så mye om Audi's ruting men vet hvordan BMW har gjort det ifm oppdatering av kart. De bruker noe de kaller en "Download manager" som laster ned filen og sjekker at filen er hel og OK før DM legger den på en minnepinne slik at den kan brukes til å oppdatere kartet i bilen. Kritiske filer skal lastes ned med en checksum eller liknende som sjekkes når filen er lastet ned slik at man ikke oppdaterer med en fil som inneholder feil. Det er dette DM gjør som en del av nedlastingen. Hvis Audi ikke gjør dette på styresystemene til en bil så vet jeg ikke hva de holder på med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Checksum
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ok67

Og skal du f.eks. oppdatere ein bile internett-ruter kjøpe på Elkjip så gjennomfører nok den også ein sjekksumkontroll før den faktisk startar prosessen med å oppdatere firmwaren. Det reknar eg med at Audi også gjer med oppdateringane sine enten det er på elbil eller fosilbil. Så det er nok noko anna som har svikta her.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

4Matic Fanatic

Det er vel tvilsomt at feilen oppsto ved nedlasting fra Audi, men noe kunne likevel gått galt når selve oppdateringsjobben kjøres mot bilen. Tekniske feil på utstyr, klæbbfingrede teknikere som ikke har gjort dette før, osv.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

1317142119

Sitat fra: Pneg på onsdag 10. april 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Imagine på onsdag 10. april 2019, klokken 20:44
Sitat fra: hemi på onsdag 10. april 2019, klokken 13:58
Imagine har vel kjørt 6000km i lånebil nå etter han hadde sin én dag :p

Jeg har riktignok «bare» kjørt kanskje 3000 av de 6000km lånebilen har gått
Lånebilen har ladet flere ganger i over 12 timer hjemme og nå sist i hele 29 timer på 16a hjemmelader fra 1% til 100% og det gikk helt fint. Den bilen fungerer helt perfekt. Jeg fikk beskjed om å ha lånebilen videre også over påske.

Du er heldig dette er veldig raust og bra håndtert av forhandler. I mitt tilfelle føler jeg de motvillig stiller med billigst mulig lånebil. Jeg er veldig skuffet over hvordan de håndterer dette så langt.
Det var da voldsomt lite tillit du fikk av Møller? Hvis man låner penger til bil, så får bilforhandleren normalt lånebeviset av deg, så tar bilbutikken resten med banken. Bilbutikken får ikke en krone av banken før bilen er overtatt av deg.

DieselVegard

20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Pneg

Fikk en hyggelig melding i fra selger. Vi fikk llåne en demo E-tron i påsken :) er på fjellet i Trysil nå. Fy flate for en bil!! trengte den oppturen. Så får vi se om vi får vår bil etter påske.
2018 Leaf til salgs

kodax

Usikker på hvor godt jeg hadde likt at bilmekanikere/-selgere drev med oppgradering av SW, flashing av BIOS o.l. på min bil. Eneste fordelen er at dersom de ødelegger noe, så får man erstatnigsbil. Som IT-person ville jeg vært mer komfortabel om jeg kunne gjort slikt selv, eller bedre at det ble gjort OTA fra produsenten som forhåpentligvis vet hva de driver med. Etter hvert blir det garantert flere IT-kyndige hos forhandlerne også, men jeg mistenker at dette er mer avansert enn det de er komfortable med.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: Pneg på lørdag 13. april 2019, klokken 21:33
Fikk en hyggelig melding i fra selger. Vi fikk llåne en demo E-tron i påsken :) er på fjellet i Trysil nå. Fy flate for en bil!! trengte den oppturen. Så får vi se om vi får vår bil etter påske.
Det var bra [emoji1360] Skulle egentlig bare mangle!

God påske.

Pneg

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 23:37
Sitat fra: Pneg på lørdag 13. april 2019, klokken 21:33
Det var bra [emoji1360] Skulle egentlig bare mangle!

God påske.

Takk i lige måde.
Enig, men tenker vel kanskje det har hatt sine årsaker. Ikke bare at selger ikke vil låne bort «sin» demo bil i påsken ;)
2018 Leaf til salgs

z4rd

Godt å høre at du fikk låne demobil :)

Fikk du noe estimat på når du får bilen din da?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Pneg

Sitat fra: z4rd på søndag 14. april 2019, klokken 08:17

Jeg spurte spesifikt om den kunne være klar første uke etter påske men det virket det ikke som de turte og si noe sikkert på. Slike feil er vel sikkert veldig uheldig og får høy prioritet vil jeg tro. Tenker de kanskje vet mere enn hva de vil ut med. At Audi ikke vet når den er klar det tviler jeg på, og at det kanskje er seriøse problemer de jobber med og løse..

Men leser om andre som har bil stående på verksted med uviss utlevering.
2018 Leaf til salgs

Imagine

Sitat fra: Pneg på søndag 14. april 2019, klokken 08:58
Sitat fra: z4rd på søndag 14. april 2019, klokken 08:17

Jeg spurte spesifikt om den kunne være klar første uke etter påske men det virket det ikke som de turte og si noe sikkert på. Slike feil er vel sikkert veldig uheldig og får høy prioritet vil jeg tro. Tenker de kanskje vet mere enn hva de vil ut med. At Audi ikke vet når den er klar det tviler jeg på, og at det kanskje er seriøse problemer de jobber med og løse..

Men leser om andre som har bil stående på verksted med uviss utlevering.

Jeg er en av de med bilen på verksted med uviss levering. Har heldigvis en lånebil-etron da så jeg kjører i alle fall rundt i en fungerende e-tron.
Må si jeg gleder meg til å få bilen min tilbake selv om det er fint å lunme kjøre masse km og testing med en demobil i starten for å bli ekstra godt kjent med bilens egenskaper.

Ingeniøren

Sitat fra: kodax på lørdag 13. april 2019, klokken 23:06
Usikker på hvor godt jeg hadde likt at bilmekanikere/-selgere drev med oppgradering av SW, flashing av BIOS o.l. på min bil. Eneste fordelen er at dersom de ødelegger noe, så får man erstatnigsbil. Som IT-person ville jeg vært mer komfortabel om jeg kunne gjort slikt selv, eller bedre at det ble gjort OTA fra produsenten som forhåpentligvis vet hva de driver med. Etter hvert blir det garantert flere IT-kyndige hos forhandlerne også, men jeg mistenker at dette er mer avansert enn det de er komfortable med.

Litt usikker på hvordan dette løses, men nå er det vel avansert elektro på de fleste bilen om dagen. Man bør vel ha en som er dedikert til dette. Men så hender det vel at vedkommende har fri eller syk og da må noen som aldri gjør dette trå til... Sist min BMW i3 var inne ble den forsinket 2 timer av noe som burde være planke. Noen gang ganger kan settingen til eier av bilen påvirke prosessen og de ønsker helst å slippe å re-sette alt før de starter - var årsaken jeg fikk. Kan ikke si jeg har et veldig spesielt oppsett. Noe var endret.

Fint i alle fall at det ble bil i påsken  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA