Hovedmeny

Software trøbbel FØR utlevering

Startet av Pneg, fredag 05. april 2019, klokken 19:14

« forrige - neste »

z4rd

Dette har i utgangspunktet ikke noe å gjøre med om det er Audi eller ei. Det handler om å drive forretninger på en god måte. Bilkjøpere (kundene) har makten - uansett hvordan en selger/forhandler prøver å male situasjonen. Selger har lagt opp til at hvis du ikke ber om noe konkret - så får du heller ingenting i retur. Synes daktari sitt innlegg har mange gode råd for hvordan du kan gå frem.

Når det er sagt, så har Audi som produsent store utfordringer med e-tron, dette gjelder ikke bare batterileveranser fra LG Chem, men også software-problemer, noe som videre forplanter seg til produksjon og leveranser. Dette er fakta, men det skal uansett ikke gå utover deg når du har en kontrakt og avtale å forholde deg til.



2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

OhmPaPa

Auda!

Sitat fra: belsby på lørdag 04. mai 2019, klokken 18:26
Mulig jeg er dårlig til å lete, men klarer ikke å finne email til adm dir i møller,
Petter Hellman. Kan det være så enkelt at det er Petter.Hellman@moller.no?

Ikke utenkelig siden:

SitatPaul Hegna
Direktør konserninformasjon og CSR
+47 907 53 146 / +47 240 33 300
paul.hegna@moller.no


...men du kan jo cc: til moller@moller.no, info@moller.no, press@moller.no, contact@moller.no, norge@moller.no etc. Og for sikkerhets skyld slenge med noen fra

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-contacts

z4rd

#92
Hele lanseringen ble jo utsatt pga problemer med software og leveringen kom senere på våren 2019. Dette er godt dokumentert. Håper folk ikke har glemt dette? Disse problemene er dessverre ikke over, selv om noen biler er på veiene nå. Jeg har fulgt e-tron tett siden prototypen og vært på flere show i regi av Audi. Ett av problemene er at Audi ikke kommuniserer dette selv i særlig stor grad - og derfor finner man ikke mye nytt skrevet om det.

Men ser man ting i sammenheng med disse problemene fra høsten/vinteren 2018 og treg utlevering nå, så er det lett å legge sammen 2+2 og se at ting ikke er blitt løst 100%. Derfor man ser problemer som denne vi diskuterer i dag, samt andre senere leveranser. Bilen til Pneg er ikke eneste bilen med dette problemet, selv om det kanskje kommuniseres sånn. På samme tid skal det sies at senere leveranser og lavere produksjon enn tidligere estimater skyldes ikke kun software-problemer, men også utfordringer med batterileveranser. Dette er en av mange årsaker til at fabrikken i Ungarn ikke går på maks kapasitet.

Vet ikke hvor åpent Audi har gjort det, men det hadde vært interessant å sett hvilke versjoner av firmware/software etc folk har i bilene sine, samt hva man ser demobilene kjører på.

Referanser
1: https://newmobility.news/2018/10/23/software-problem-retards-audi-e-tron-delivery/
2: https://www.electrive.com/2018/12/17/audi-confirms-e-tron-electric-car-delayed-until-2019/
3: https://www.reuters.com/article/us-audi-electric/audis-electric-suv-faces-four-week-delay-because-of-software-bug-idUSKCN1MV0BD?feedType=RSS&feedName=technologyNews
4: https://www.tek.no/artikler/enkelte-audi-e-tron-taler-ikke-lading-i-mer-enn-12-timer-gar-bananas-med-feilmeldinger/462405
5: https://electrek.co/2019/04/18/audi-e-tron-electric-suv-production-reduce-battery-shortage/
6: https://www.teslarati.com/tesla-killer-audi-etron-battery-production-update/
7: https://www.handelsblatt.com/today/companies/sibling-rivalry-audis-problems-through-technology/23829266.html
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Pneg

Sitat fra: el-sprell på lørdag 04. mai 2019, klokken 19:13
Sitat fra: z4rd på lørdag 04. mai 2019, klokken 18:48
Dette har i utgangspunktet ikke noe å gjøre med om det er Audi eller ei. Det handler om å drive forretninger på en god måte. Bilkjøpere (kundene) har makten - uansett hvordan en selger/forhandler prøver å male situasjonen. Selger har lagt opp til at hvis du ikke ber om noe konkret - så får du heller ingenting i retur. Synes daktari sitt innlegg har mange gode råd for hvordan du kan gå frem.

Når det er sagt, så har Audi som produsent store utfordringer med e-tron, dette gjelder ikke bare batterileveranser fra LG Chem, men også software-problemer, noe som videre forplanter seg til produksjon og leveranser. Dette er fakta, men det skal uansett ikke gå utover deg når du har en kontrakt og avtale å forholde deg til.

Har du kilde på at det er store utfordringer med software? Hadde vært interessant lesning.

Dette er saklig og god formulering etter min mening. Hvor z4rd beskriver dette veldig godt. Angående sw problem så har jeg personlig fått tilbakemelding i fra min Møller forhandler om at de hos seg har 2 biler med dette problemet. Det er denne ene forhandleren..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

4Matic Fanatic

                        Mai   April   2019   Total
Audi E-tron       41   371    1210    1217
Jaguar I-pace   40   360    1320    2410

Hvis det ikke er sw-utfordringer som forhindrer leveringene, hva er det da?
Med det store antallet på venteliste hadde jeg faktisk trodd at eTron skulle 'ta over' og levere vesentlig større antall enn I-Pace som vel er over det største rushet nå, men de virker å levere ganske jevnt hittil (mars/april/mai)?

Venter alle på egenspec?
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Carl Anton Stenling

Kan vel fort være tilpasning til EU-reglene. Belønningen for å utsette levering til 2020 er stor.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AJ82

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 04. mai 2019, klokken 22:08
                        Mai   April   2019   Total
Audi E-tron       41   371    1210    1217
Jaguar I-pace   40   360    1320    2410

Hvis det ikke er sw-utfordringer som forhindrer leveringene, hva er det da?
Med det store antallet på venteliste hadde jeg faktisk trodd at eTron skulle 'ta over' og levere vesentlig større antall enn I-Pace som vel er over det største rushet nå, men de virker å levere ganske jevnt hittil (mars/april/mai)?

Venter alle på egenspec?

Husker ikke helt antallet, men var vel rundt 600 Ed. One og Limited, pluss Fast Track biler, så de fleste venter nok på egen spec ja. De har vel akkurat begynt å komme.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Renzir

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 04. mai 2019, klokken 22:14
Kan vel fort være tilpasning til EU-reglene. Belønningen for å utsette levering til 2020 er stor.

Er sterkt tvilende til at noen bilprodusenter kommer til i vesentlig grad å utsette leveranser, produsere for lager eller lignende pga dette. Kostnadene ved å ha fabrikker oppe er så store at det må genereres inntekter. Videre er det ingen som kan ha en haug ferdigproduserte biler stående når kundene har bestilt for lengs. Er noe annet hvis de overproduserer ift etterspørsel. Tipper også at eks 10.000 e-tror ikke betyr all verdens ift Audi sine tall. Bilen kommer til å selge som bare det i 2020 også og de kommer til å bli kvitt alt de kan få produsert. Dette er nok tilfelle for de fleste andre produsenter også.

Counterpointer

Det er ganske spesielt å etterspørre dokumentasjon på softwareproblemer i en tråd hvor temaet er at Møller ikke tar ansvar for softwareproblemer fordi de selv har problemer med produsenten.... [emoji85][emoji850]

Counterpointer

Sitat fra: Pneg på lørdag 04. mai 2019, klokken 18:27
Møller har fortsatt en mulighet for at historien får en grei slutt i denne saken. Men så langt sitter jeg med ett inntrykk av at de mener det er like sørgelig for dem som for meg som kunde. Hvor de bare trekker på skuldrene og sier vi gjør hva vi kan..
Synes det er provoserende å bare lese om en slik holdning. Hadde ikke tatt det veldig rolig.
Synes Daktari skisserer en grei fremgangsmåte.

Når en også vet hvordan bruker Imagine som har samme problemer kjører tusenvis av kilometer med lånebil (og han har jo etter eget utsagn minst tre biler i sin egen garasje som han kunne brukt).

Carl Anton Stenling

@Renzir: Har sikker informasjon om at flere av de europeiske elbilprodusentene gjør grep for å skyve så mye av elbilproduksjonen over fra 2019 til 2020 som mulig. Dette for å unngå milliardbøtene som de ligger an til pga. for høye totalutslipp fra solgte biler når EU i 2020 begynner å håndheve de nye reglene. Elbilene blir nok produsert i 2019, men tipper vi kommer til å se mange kreative forklaringer på hvorfor de må vente til januar 2020 med utlevering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

olavxxx

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 05. mai 2019, klokken 00:08
@Renzir: Har sikker informasjon om at flere av de europeiske elbilprodusentene gjør grep for å skyve så mye av elbilproduksjonen over fra 2019 til 2020 som mulig. Dette for å unngå milliardbøtene som de ligger an til pga. for høye totalutslipp fra solgte biler når EU i 2020 begynner å håndheve de nye reglene. Elbilene blir nok produsert i 2019, men tipper vi kommer til å se mange kreative forklaringer på hvorfor de må vente til januar 2020 med utlevering.
Audi kan ikke gjøre det når de har så lang restanse på ordrer. Men klart neste modellen de lanserer kommet jo i 2020, den ble jo forskjøvet.

Når den kommer, kan det være de setter brems på e-trok siden de har for få batteriet og det da er mer lønnsomt å selge biler med mindre batteripakker, særlig siden de må ha snitt utslipp for flåte.

@trådstarter viktig at du står på ditt. Som forhandler sier er bilen din nå en bruktbil, den har derfor tapt seg mye i verdi allerede, det før du får den til bruk.

Man må forvente ca 20 prosent tap første året, mye av tapet kommer med en gang du river av plastfolien.

Du må huske at:
1) ikke har fått levert produkt iht avtale
2) de har brukt mer tid enn normalt for å fikse "en software oppdatering"
3) verdien av produktet er falt mye pga. Det nå er over 1 mnd siden bilen fikk skilt
4) du betaler også forsikring (løpende utgift)

Så totalt sett ville jeg nok krevd i det minste at de dekker verditap+forsikring, evt også at du får bytte til en annen bil eller at du får heve kjøpet uten noen omkostninger (da bør de moralsk sett dekke alle utgifter du hadde for å få skilt på den osv).

Husk du ved heving kan kreve forsinkelsesrente fra kjøpsdato.

daktari

Sitat fra: AJ82 på lørdag 04. mai 2019, klokken 22:30

Husker ikke helt antallet, men var vel rundt 600 Ed. One og Limited, pluss Fast Track biler, så de fleste venter nok på egen spec ja. De har vel akkurat begynt å komme.

A.J.
car det ikke 800 Limited, Edition One og Advanced plus intro, så kom fast track I tillegg.

De lovte egentlig å starte levering i desember men er 3 måneder forsinket.

Tror VW samlet ligger an til 3-5 milliarder euro i bøter pga utslipp neste år, så bekvemt med en software feil og litt batterimangel ja.
Fiat-konsernet betaler visst Tesla 1.8 med euro over tre år for å redusere egne bøter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carl Anton Stenling

Ifølge et analyseselskap så ligger Volkswagen an til 9,2 milliarder euro i bøter hvis man ikke endrer utslippstallene fra i dag: https://www.dinside.no/motor/bilfabrikkene-kan-fa-co2-boter-pa-320-milliarder/71012544

Det er såpass mye at det kan påvirke selskapets adferd i stor grad.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AJ82

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 05. mai 2019, klokken 09:43
Ifølge et analyseselskap så ligger Volkswagen an til 9,2 milliarder euro i bøter hvis man ikke endrer utslippstallene fra i dag: https://www.dinside.no/motor/bilfabrikkene-kan-fa-co2-boter-pa-320-milliarder/71012544

Det er såpass mye at det kan påvirke selskapets adferd i stor grad.

Kanskje derfor VW satser såpass på I.D. Neo neste år. Snakkes jo om å selge biler med tap for å holde prisen nede.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA