Hovedmeny

Software trøbbel FØR utlevering

Startet av Pneg, fredag 05. april 2019, klokken 19:14

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:52
... Tips for fremtiden: aldri betal noe før du har inspisert det selv. Kan være feil og mangler og når du ikke har betalt, vil selger alltid ha mer press og du sitter da med flere kort på hånden.
Well, vil gjerne se den løsningen utført i praksis, de registrerer neppe bilen på deg før du har betalt, og hva skulle det ha hatt å si her om du dro innom og inspiserte bilen fysisk, denne feilen kunne like godt kommet på første service i etterkant.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Captain Chaos

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. april 2019, klokken 09:13

Det samme har vel skjedd i Tyskland da med x antall biler....

Sitat fra: Pneg på onsdag 10. april 2019, klokken 10:30

Ja tror kanskje dette er en feil de sliter med på flere biler. Det er jo klart at om styreenheten til batteriet lett dør og må byttes så er dette tidkrevende jobb.

Jeg lurer på hvilket belegg dere har for å tro/hevde dette? Har søkt litt og snakket med gode kilder, men jeg finner kun denne ene tilfellet?

/Chaos

Pneg

Jeg lurer på hvilket belegg dere har for å tro/hevde dette? Har søkt litt og snakket med gode kilder, men jeg finner kun denne ene tilfellet?

/Chaos
[/quote]

Tolket en sms i fra selger som at dette som det var ett problem på flere biler men mulig jeg har missforstått. og at dette var med tanke på lånebil. Beklager i så tilfelle..

Det har blitt litt frem og tilbake. Det ble først sagt at det var problemer med systemet og ikke bilen. Det kan sikkert også stemme, men hvor det endte med at systemet til slutt tok knekken på styre enheten for batteriet.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Pneg

Sitat fra: Captain Chaos på onsdag 10. april 2019, klokken 11:20

Ja tror kanskje dette er en feil de sliter med på flere biler. Det er jo klart at om styreenheten til batteriet lett dør og må byttes så er dette tidkrevende jobb.

/Chaos

Veldig interessant om du har tilgang til gode kilder som sitter på konkret info om tilfellet med min bil?? som gir deg bedre info enn hva jeg får.. Kom gjerne med mere info.. så langt så vet jeg bare at det ikke ser ut for at den er ferdig til påske som var litt viktig for min del av praktiske årsaker.
2018 Leaf til salgs

Øyvind.h

Har sett flere Etron på bergningsbil, men det kan jo være andre årsaker enn sw feil.
Synes du bør be om en Etron som lånebil når de uansett er på tilbudssiden med dette selv om bilen ikke er overtatt. Det er det andre på forumet som har fått. Q2/q3 blir ikke helt det samme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Captain Chaos

Sitat fra: Pneg på onsdag 10. april 2019, klokken 12:27

/Chaos

Veldig interessant om du har tilgang til gode kilder som sitter på konkret info om tilfellet med min bil?? som gir deg bedre info enn hva jeg får.. Kom gjerne med mere info.. så langt så vet jeg bare at det ikke ser ut for at den er ferdig til påske som var litt viktig for min del av praktiske årsaker.

Hei!

Nei, denne feilen har jeg kun hørt om ditt tilfelle, og det er akkurat derfor jeg stiller spørsmål til de som hevder det jeg har sitert. Nå er det slik at "alle" bilene som har kommet/utlevert i disse dager blir oppgradert lokalt, men hos deg har det virkelig skjedd noe uvanlig.

Jeg har egentlig kun hørt om 2 konkrete "problemer" med e-tron i tillegg til din feil. Bilene på "berginsgbil" har en kjent feil.

1. Problem: En rekke biler ble forsinket fra fabrikk og/eller utlevering nå for noen uker siden pga "SW feil" Dette skyldes at Ionity endret på SW i sine ladere i hele Europa og e-tron måtte oppgraderes også.

2. Problem: "Sammenbrudd og bergingsbil" også kjent som ladeproblemet over 12 timer. Dette problemet oppstår ved enkelte hjemmeladere. Feilen skyldes et kommunikasjonsproblem mellom vegglader og bilen. Når feilen oppstår vil 12v batteriet tappes og bilen "bryte sammen" og en rekke feilmeldinger dukker opp. Dette fordi kommunikasjonsfeilen holder 12v systemer i full power i stedet for dvale. Når 12V batteriet kommer under kritisk spenning, vil diagonosesystemet går i frø  pga for lite strøm til å fungere normalt, vil da spytte ut feil som ikke eksisterer. Hotfix: skru av bilen, lås døra, vent og 10 min så får du liv i den igjen.

Så vidt jeg vet jobbes det også med en løsning for dette i SW, hvis ikke det allerede er løst i SW som forhandlere installerer i disse dager før utlevering.

I tillegg vet jeg om 1 bil som fikk feilen "feil på ledningsnett" under kjøring ( få minutter etter start), misstanken er at feilen er samme som ovenfor. Husker ikke helt om hva konklusjonen ble på denne bilen..

/Chaos

hemi

Imagine har vel kjørt 6000km i lånebil nå etter han hadde sin én dag :p

Ingeniøren

/Chaos

Kilden min er Pneg.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

olavxxx

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 10. april 2019, klokken 11:14
... Tips for fremtiden: aldri betal noe før du har inspisert det selv. Kan være feil og mangler og når du ikke har betalt, vil selger alltid ha mer press og du sitter da med flere kort på hånden.
Well, vil gjerne se den løsningen utført i praksis, de registrerer neppe bilen på deg før du har betalt, og hva skulle det ha hatt å si her om du dro innom og inspiserte bilen fysisk, denne feilen kunne like godt kommet på første service i etterkant.
Jeg har bare kjøpt nybil to ganger, begge gangene har forhandler fått en reservasjonssum på forhånd som jeg kunne få full refusjon for.

Så ved overtagelse har jeg da kunnet se over bilen, kreve ting utbedret eller nekte å ta i mot bilen. Var jeg fornøyd eller fikk ok på utbedring, kunne jeg da overføre med straksbetaling.

Så kunne jeg også da kjøre hjem og angre etterpå, levere bil inn på angrefrist.

På denne måten kan man da slippe å låse penger og hvis det er noe tull, kan man bare kreve ny bil eller la vær å gjennomføre handelen.

Imagine

Sitat fra: hemi på onsdag 10. april 2019, klokken 13:58

Jeg har riktignok «bare» kjørt kanskje 3000 av de 6000km lånebilen har gått
Lånebilen har ladet flere ganger i over 12 timer hjemme og nå sist i hele 29 timer på 16a hjemmelader fra 1% til 100% og det gikk helt fint. Den bilen fungerer helt perfekt. Jeg fikk beskjed om å ha lånebilen videre også over påske.

Pneg

Sitat fra: olavxxx på onsdag 10. april 2019, klokken 20:13
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 10. april 2019, klokken 11:14
Jeg har bare kjøpt nybil to ganger, begge gangene har forhandler fått en reservasjonssum på forhånd som jeg kunne få full refusjon for.

Så ved overtagelse har jeg da kunnet se over bilen, kreve ting utbedret eller nekte å ta i mot bilen. Var jeg fornøyd eller fikk ok på utbedring, kunne jeg da overføre med straksbetaling.

Så kunne jeg også da kjøre hjem og angre etterpå, levere bil inn på angrefrist.

På denne måten kan man da slippe å låse penger og hvis det er noe tull, kan man bare kreve ny bil eller la vær å gjennomføre handelen.

Har kjøpt ny bil 3 ganger alle har vært klare på at de vil ha hele summen på konto før utlevering. Volvo, Nissan og siste er Møller i forrige uke. Nå har riktig nok jeg bare gjort som de ba om og ikke spurt om det er andre muligheter.
2018 Leaf til salgs

Pneg

Sitat fra: Imagine på onsdag 10. april 2019, klokken 20:44

Lånebilen har ladet flere ganger i over 12 timer hjemme og nå sist i hele 29 timer på 16a hjemmelader fra 1% til 100% og det gikk helt fint. Den bilen fungerer helt perfekt. Jeg fikk beskjed om å ha lånebilen videre også over påske.

Du er heldig dette er veldig raust og bra håndtert av forhandler. I mitt tilfelle føler jeg de motvillig stiller med billigst mulig lånebil. Jeg er veldig skuffet over hvordan de håndterer dette så langt.
2018 Leaf til salgs

daktari

Sitat fra: Pneg på onsdag 10. april 2019, klokken 21:11

Du er heldig dette er veldig raust og bra håndtert av forhandler. I mitt tilfelle føler jeg de motvillig stiller med billigst mulig lånebil. Jeg er veldig skuffet over hvordan de håndterer dette så langt.
Burde kunne fått lånt en av demo- eller bruktbilene deres hverfall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Du har krav på like god eller bedre.
Hvis du må låse penger eller lån i en bil du ikke får brukt og de gir deg en dårligere lånebil ville jeg nok prøvd å fått gratis service eller noe.

Du betaler jo tross alt forsikring, bilen synker i verdi osv. Men klart får du en like bra eller bedre lånebil er jo saken grei.

ApeX

Sitat fra: olavxxx på onsdag 10. april 2019, klokken 21:27

Du har krav på like god eller bedre.
Hvis du må låse penger eller lån i en bil du ikke får brukt og de gir deg en dårligere lånebil ville jeg nok prøvd å fått gratis service eller noe.

Nei, forbrukerkjøpsloven gir deg ikke krav på like god eller bedre erstatningsgjenstand.

Erstatningsgjenstanden, lånebil i dette tilfellet, skal gi rimelig bruksnytte i tiden frem til kjøpsgjenstanden er ferdig reparert. Det medfører ikke et krav om lånebil av samme størrelse og samme kvalitet. Selger har sitt på det tørre om lånebilen dekker kjøpers faktiske behov, uavhengig av om lånegjenstanden er kvalitetsmessig identisk med den kjøpte bilen. Imidlertid er det nok fornuftig av selger å strekke seg relativt langt for å ivareta egen kunde på en god måte, i alle fall dersom selger er oppegående og prøver å legge til rette for et langsiktig kundeforhold..
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA