Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 22:05
Autopilot og full self driving er bare et nisjeprodukt siden det fortsatt er i beta. ACC er mer nyttig, og det får du i alle sammen. Nissan har Propilot i sin Leaf som skal være tilsvarende AP1 på Tesla. Summon er også en vits. Krasjer for mye. OTA er greit nok, men bilene blir oppdatert på service. Trenden er at andre elbiler også får OTA. Superlader nettverket er også bra, men det vanlige ladenettverket bygges også ut. Med større rekkevidde er det sjeldnere man har behov for å lade på farten også. Selv bruker jeg BKK og Grønn kontakt mer enn superladerne fordi det er mer praktisk. Men er du glad i å kjøre nedover i Europa er det mer praktisk med superlader ja. De fleste velger nok likevel å ta flyet når de skal på tur. Er ikke alle i husholdningen gjerne som er like keen på å kjøre i dagesvis. De fleste sverger nok til fly fortsatt.

Det er vel ingen som tilbyr skikkelig OTA utenom Tesla?
Audi og Jaguar gjør ikke det, selv om de kan kjøre noen type patcher OTA.

Jaguar lader ikke med 100 kW en gang, de fleste steder lader den under 50 kW, men noen har klart 80 kW noen ganger, før den går raskt ned. Når rekkevidden da i tillegg er ca 30 mil, betyr det at man må lade ofte og lenge. Så fins det jo ikke godt utbygd ladenettverk hvis man ferdes utenom storbyer.

SÅ denne teorien om å lade mindre, vil bare gjelde om man kan kjøre lenger, men det er ingen som matcher Tesla sin rekkevidde i dag. eTron kan lade 150 kW på noen få stasjoner, men den har også ca 30 mil rekkevidde, så den må også lade oftere og med dårligere spredning på laderne.

Leaf og de andre sine assistentsystemer er nok ganske annerledes enn Tesla, samme med Volvo mfl. De er ikke like "aktive", men mer i bakgrunnen, man vet ikke helt om de er på eller ei. Tesla er nok lengst fremme her og i tillegg er dette enda et område hvor de lager ting selv.

Tesla sin Autopilot 3.0 vil kjøre egendesignet chip som er vesentlig mye kjappere enn eksisterende løsninger, da åpner det også for nye muligheter og bedre ytelser innen objektgjenkjenning, maskinlæring, AI osv.

Taffelman

Topic i tråden er verdifall på TM3.

I listen med "konkurrenter" over er det bare Polestar 2 som er konkurrent til TM3, men den kommer for sent og er for dyr til å påvirke bruktbilprisen til dagens TM3.
X75D
TM3 LR AWD

Toalmar

Ingen kan si hva man får i verdifall på noen elbiler idag. Markedet forandrer seg like fort som man snur seg nesten. Satt selv med en I3 som i utgangspunktet skal holde seg godt i pris, men nå på nyåret falt prisene på disse betraktelig. Hadde jeg visst det hadde jeg selvsagt solgt før, men det er litt av gamet.
Ett verditap kan også regnes på flere måter. Noen regner bare kjøp og salgspris, andre regner inn besparelsene man har på trafikkavgiften, bompenger drivstoff etc.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

olavxxx

Sitat fra: Toalmar på mandag 01. april 2019, klokken 22:34
Ingen kan si hva man får i verdifall på noen elbiler idag. Markedet forandrer seg like fort som man snur seg nesten. Satt selv med en I3 som i utgangspunktet skal holde seg godt i pris, men nå på nyåret falt prisene på disse betraktelig. Hadde jeg visst det hadde jeg selvsagt solgt før, men det er litt av gamet.
Ett verditap kan også regnes på flere måter. Noen regner bare kjøp og salgspris, andre regner inn besparelsene man har på trafikkavgiften, bompenger drivstoff etc.
Ja, det er sant.
Jeg sparer ingen ting på å kjøre Model 3 Performance, men hadde jeg kjørt like heftig fossil, hadde prisen vært dobbel og i tillegg hatt høyere utgifter på bom, drivstoff osv...

Men klart jeg kunne kjørt en Leaf 1. Gen og kommet meg til jobb med den. Men så er det jo nødvendigvis slik at man vil ha litt kjøreglede også, ironisk nok blir 3P for det meste brukt i køkjøring :P men jeg har tenkt å delta på street legal osv. Samt på langtur er det jo drømmebil, der jeg aldri hadde giddet å kjøre Leaf osv.

Så jeg kjøper jo da 3P ikke for å spare, men for å ha en elbil som kan brukes som om den var fossil. Det er nok derfor Model 3 er så populær, den går langt og er billig, yter bra, har firehjulsdrift, rask lading, kan lade uten apper osv.. Spotify på skjerm m.m.

Polestar 2 blir nok første reelle konkurrent til Model 3, den sikte seg inn på LR, men det er jo lenge til kan kan kjøre den. Innen den tid er nok også Model 3 endret her og der.

Så man kan ikke ta dagens biler og sammenligne med en bil 1-2 år frem i tid, siden Tesla kontinuerlig forbedrer bilene.

Etter Polestar 2 ble lansert har folk fått bedre ytelse gratis OTA, fått flere features, raskere lading er på vei osv...

Men jeg håper på mer konkurranse, det er bra for forbrukerne. Samtidig håper jeg flere produsenter tar langsiktige valg mtp oppdateringer osv.

Mippen

Hva som er konkurrenter til Model 3 er også et definisjons spørmål. Det er få biler som er like og tilbyr det samme, men hvis man ser på pris og kost/nytteverdi er det flere elbiler i dag som kan konkurrere. De er ikke konkurrenter fordi de er helt like, for det er de ikke. De er konkurrenter fordi de appelerer til kunder som vil ha en rimelig bil med lang rekkevidde, forhandlere med god service og en bil som gir en god totalpakke for pengene. Man kan si at Model 3 for eksempel ikke er en konkurrent i forhold til Golf og Leaf, men det er den. Når Model 3 kom stupte salget av de to andre. Når Nissan og VAG konsernet får pushet ut nye modeller med bedre rekkevidde tror jeg også at Tesla vil merke det på salget sitt. Jeg tror også at for eksempel VAG og Nisssan kan finne på å justere prisene sine for å lettere kunne konkurrere mot Model 3 når billigere modeller kommer. Til sist er det egentlig bare kundene som sitter med svaret. Det er ikke lett å spå hva framtiden bringer, men jeg tviler på at Tesla tar hele kaken alene. VW for eksempel skal på sikt tilby alle bilene sine i el utgave. BMW har vel liknende planer også. Når de store kommer med nye biler er det ofte gode produkter selv om de kanskje er mer konservative enn Tesla. Audi e-tron slo for eksempel Model X i "Broom" test nylig. X og 3 er to ulike biler, men poenget er at Tesla er ikke alltid best. Ting går i rykk og napp. Akkurat nå er Model 3 best for mange, men det snur fort. Nordmenn elsker stasjonsvogner, hengerfeste og 4 hjulsdrift. Kommer det en slik bil nå fra et annet merke vil Tesla tape store andeler. Model 3 er som sagt ikke perfekt for alle familier, spesielt hvis man har hund. En stasjonsvogn eller syv kan brukes av alle.
Fremtiden er elektrisk.

K.M.L

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 23:35
Hva som er konkurrenter til Model 3 er også et definisjons spørmål. Det er få biler som er like og tilbyr det samme, men hvis man ser på pris og kost/nytteverdi er det flere elbiler i dag som kan konkurrere. De er ikke konkurrenter fordi de er helt like, for det er de ikke. De er konkurrenter fordi de appelerer til kunder som vil ha en rimelig bil med lang rekkevidde, forhandlere med god service og en bil som gir en god totalpakke for pengene. Man kan si at Model 3 for eksempel ikke er en konkurrent i forhold til Golf og Leaf, men det er den. Når Model 3 kom stupte salget av de to andre. Når Nissan og VAG konsernet får pushet ut nye modeller med bedre rekkevidde tror jeg også at Tesla vil merke det på salget sitt. Jeg tror også at for eksempel VAG og Nisssan kan finne på å justere prisene sine for å lettere kunne konkurrere mot Model 3 når billigere modeller kommer. Til sist er det egentlig bare kundene som sitter med svaret. Det er ikke lett å spå hva framtiden bringer, men jeg tviler på at Tesla tar hele kaken alene. VW for eksempel skal på sikt tilby alle bilene sine i el utgave. BMW har vel liknende planer også. Når de store kommer med nye biler er det ofte gode produkter selv om de kanskje er mer konservative enn Tesla. Audi e-tron slo for eksempel Model X i "Broom" test nylig. X og 3 er to ulike biler, men poenget er at Tesla er ikke alltid best. Ting går i rykk og napp. Akkurat nå er Model 3 best for mange, men det snur fort. Nordmenn elsker stasjonsvogner, hengerfeste og 4 hjulsdrift. Kommer det en slik bil nå fra et annet merke vil Tesla tape store andeler. Model 3 er som sagt ikke perfekt for alle familier, spesielt hvis man har hund. En stasjonsvogn eller syv kan brukes av alle.
Du har jo rett i at Tesla Model 3 ikke er for alle, men jeg mener det blir mye hvis, om, men og at her. At Tesla vil tape store andeler om det kommer ei stasjonsvogn med firehjulstrekk og hengerfeste, er ikke så sikkert? E-Tron er jo tilgjengelig nå, og er vel en slik bil? Mange innser nok at de ikke trenger stor SUV eller stasjonsvogn. Før måtte du opp i stor og dyr bil for å få firehjulstrekk, nå har du Model 3. Tråden handler om fallende bruktbilpriser på den. Jeg tror fremdeles den vil holde seg godt noen år framover. Andre biler uten awd og med kort rekkevidde og treg lading tror jeg ligger dårligere an.

Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

Bjoris

Utfordringen i elbilmarkedet er at mange kjøper biler de ellers ikke ville kjøpt, når da nybil-markedet kommer med mer attraktive modeller vil det bli utfordringer i bruktmarkedet. Enn så lenge har det vært lite nytt på elbilmarkedet du kunne få over disk og som overgår brukte uten at prisene voldsomme.

Klart at det blir spennende å se hva som skjer med bruktverdien på 3 når Skoda e og Y kommer feks, x3 også og tildels Mercen. Er det for mange uten impulskontroll så stuper prisene... Ser på Leaf som har tapt seg mye i de siste mnd, det er selvsagt fordi mange av oss bytter allerede etter 1 år, i tillegg er det altfor mye import...

bmw2002

Selvfølgelig har Model 3 konkurrenter.

Avbestilte selv Model 3 og kjøpte I-Pace.

En på jobb bestilte Polestar 2 istedet for Model 3 fordi 3 stk på jobb har hatt Teslaen sin mer på verksted i fjor enn de har kjørt den selv.

En slektning kjøpte E-Niro istedet for Model 3 fordi forhandler er mye nærmere og ga bedre service.

bno

Om ikke Tesla gjør noe merkbare produksjons forbedringer på sluttproduktet TM3 så tror jeg de går på en kjempe blemme. Det er en ond sirkel Tesla har satt seg i. Å overføre konsekvensene av manglende QA/QC til kundene , er ikke holdbart going forward.

Det er ikke lengre fanboys som utforsker Tesla må vite. (Mange her inne som har Tesla vil nok naturligvis ha innvendinger. Da er man nok ikke "verdifri" men biased i større grad enn de som enda ikke har tatt eierskap/kjøpt) Ser at Consumer report sin respons etter mye klager fra US kunder tilsynelatende forsøkes underkommunisert.

Dette vil kunne påvirke prisen både på ny og brukt fremover. Noe avhengig av hva grep som tas og resultatene av disse, samt ulike andre forhold (nevnt i tema) som påvirker opinionen (les: kjøpslyst)

Burde ha mer fokus på basic. Da blir ting som summon mer støy og gimmic preg i dag. 

1000kwh

Sitat fra: bno på tirsdag 02. april 2019, klokken 07:19
Selv har jeg valgt å avvente kjøp etter failed delivery 6.3. Det er for mye reporter på feil som gjør at jeg nå vurderer Polestar i stedet. Om ikke Tesla gjør noe merkbare produksjons forbedringer på sluttproduktet TM3 så tror jeg de går på en kjempe blemme. Det er en ond sirkel Tesla har satt seg i og overfører konsekvensene av manglende QA/QC til kundene. Ikke holdbart going forward.
Det er ikke lengre fanboys som utforsker Tesla må vite. (Mange her inne som har Tesla vil nok naturligvis ha innvendinger. Da er man nok ikke "verdifri" men biased i større grad enn de som enda ikke har tatt eierskap/kjøpt) Ser at Consumer report sin respons etter mye klager fra US kunder tilsynelatende forsøkes underkommunisert.
Tror de fleste er veldig klare over at du ikke er fornøyd. Det føles nok veldig kjipt for deg, men sannheten er nok at majoriteten er knakende fornøyde og det er Tesla fornøyd med.

Kanskje man tillater litt mer avvik enn normalt når kunden har mulighet til å levere sin 2. største investering tilbake uten noen grunn..

1000kwh

Sitat fra: bno på tirsdag 02. april 2019, klokken 07:38
@1000kwh
O.T. varsel (må får svare på tiltale)
Dine angrep på det jeg skriver i ulike tråder er ikke plagsomt for meg, men det blir støy for andre? Konsentrer deg om å svare på trådstarter sin intensjon i stedet.
Du mener jo at du er så objektiv og at din opplevelse kommer til å ha en innvirkning på verdifallet på Model 3. Du må jo tåle at folk responderer på det du skriver, eller?

Jeg leser en del om Model 3 (har ikke en selv) og jeg ser fortsatt ikke klare indikasjoner på at Model 3 er plaget med kvalitetsavvik som går forbi mangelfull "byggekvalitet". Altså, lakkskader og skjevt glasstak holder ikke for å si at en biltype vil være plaget med feil.

Komisk at jeg skal konsentrere mens du skal ha fritt spillerom til å klage over din overlevering.

Handyman

Sitat fra: bno på tirsdag 02. april 2019, klokken 07:19
Selv har vi valgt å avvente kjøp etter failed delivery 6.3.

Det er for mye reporter på feil som gjør at vi nå vurderer Polestar i stedet.

Om ikke Tesla gjør noe merkbare produksjons forbedringer på sluttproduktet TM3 så tror jeg de går på en kjempe blemme. Det er en ond sirkel Tesla har satt seg i. Å overføre konsekvensene av manglende QA/QC til kundene , er ikke holdbart going forward.

Dette vil kunne påvirke prisen både på ny og brukt fremover. Noe avhengig av hva grep som tas og resultatene av disse, samt ulike andre forhold (nevnt i tema) som påvirker opinionen (les: kjøpslyst)
Enig i at kvalitetskontroll er for dårlig hos Tesla. Men "vanlige folk" vil ikke saumfare i samme grad som "fanboys".
Tesla har også uttalt at kvalitetskravene på lakk på TM3 er lavere enn på S og X. For mange normale brukere vil støvkorn, swirls små, riper ol. være helt bagatellmessig sammenliknet med bruksmerkene de har fått etter bare et par ukers bruk. Tror mange glemmer hvor uforsiktige mange er med bilene sine.
Men noen ting som går på funksjon og komfort må de forbedre, noe de også har gjort i flere ganger allerede.
Min konklusjon er at Teslas "godt nok" i stor grad også vil være godt nok for "hvermansen".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

bno

@Handyman
Sitat: "Men noen ting som går på funksjon og komfort må de forbedre, noe de også har gjort i flere ganger allerede. Min konklusjon er at Teslas "godt nok" i stor grad også vil være godt nok for "hvermansen".Sitat slutt

Kommentar:
Med de forutsetninger så er det mulig (sannsynlig at) du har rett. Men det er vel et spørsmål om det er akkurat det som er faktum da? Det er ting som kan tyde på det.
Har ikke grunnlag for å hevde anderledes til det har jeg ikke satt meg tilstrekkelig inn i saken til å uttale meg. Men når CR gjør som de gjør så er summen av "feil " ikke noe man kan se bort  heller?
Det er da et usikkerhetsmoment om det kan påvirke prisen nytt/brukt da? Ingen liker usikkerhet heller..

DagfinnN

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 02. april 2019, klokken 07:13
En på jobb bestilte Polestar 2 istedet for Model 3 fordi 3 stk på jobb har hatt Teslaen sin mer på verksted i fjor enn de har kjørt den selv.

Dette må du bevise ellers tror jeg deg ikke.

Hvorfor poster du neg. på Tesla forum når du selv ikke skal ha Tesla?

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

automat

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 22:05
Når det er sagt er det fortsatt mulig å dra på Europatur med for eksempel en Hyundi Kona, men man må da ofte forholde seg til ulike lade operatører.
Det er en øvelse for spesielt interesserte. Særlig hvis man skal innom mange land. Og hurtigladerkaoset vil neppe endre seg før det kommer EU-krav om roamingavtaler.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA