Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: bno på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:10
@Handyman
Sitat: "Men noen ting som går på funksjon og komfort må de forbedre, noe de også har gjort i flere ganger allerede. Min konklusjon er at Teslas "godt nok" i stor grad også vil være godt nok for "hvermansen".Sitat slutt

Kommentar:
Med de forutsetninger så er det mulig (sannsynlig at) du har rett. Men det er vel et spørsmål om det er akkurat det som er faktum da? Det er ting som kan tyde på det.
Har ikke grunnlag for å hevde anderledes til det har jeg ikke satt meg tilstrekkelig inn i saken til å uttale meg. Men når CR gjør som de gjør så er summen av "feil " ikke noe man kan se bort  heller?
Det er da et usikkerhetsmoment om det kan påvirke prisen nytt/brukt da? Ingen liker usikkerhet heller..
Jeg ser visse likheter i å eie en Tesla med det å eie en Harley. Jeg har erfaring med begge deler.
Hvis man er ute etter de mest feilfrie produktene så bør man kanskje ikke velge noen av disse når man ser historisk på det.
Poenget er at begge tilbyr et produkt mange vil ha selv om det kan medføre mer problemer enn andre merker. Det går altså i stor grad på følelser hos eieren, og da får de rasjonelle argumentene mindre plass når valget skal tas. Ikke så mange andre merker kan konkurrere med disse da.
Men ting forandrer seg og Tesla bør derfor kontinuerlig arbeide med å forbedre kvaliteten slik at dårlig kvalitet ikke blir et argument for å ikke velge Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

K.M.L

Jeg har et spørsmål som fersk eier av Tesla, som påvirker hvordan jeg vil vurdere et eventuelt verdifall på bilen. Jeg har ingen annen tilknytning til Tesla enn det jeg har lest og erfart. Byttet motvillig fra Mercedes fordi jeg ønsket firehjulstrekk og elektrisk bil, og fordi jeg ble lei av å vente på en fra Mercedes. Vurderte og bestilte  faktisk en iPace, men avbestilte når jeg oppdaget at jeg kunne få en awd fra Tesla med nok plass til rundt 60% av prisen. Jeg har også bekjente på jobben som kjører Tesla, og disse anbefalte meg å slå til. De sier at de opplever en del utfordringer på lakk og ting som går på utseende og finish på bilene. De sier også at de sjelden opplever alvorlige feil som betyr at doningen ikke er kjørbar. Må innrømme at jeg er mye mer opptatt av at ting fungerer og er praktisk og anvendelig enn av finish på utseende og feil som ikke stopper meg i å kunne bruke bilen, spesielt om jeg kan stole på at dette fikses etterhvert av Tesla.
Når jeg leser her får jeg inntrykk av at for flertallet står bilene mer enn de går, ihvertfall om jeg skal stole på historiene noen her inne forteller om andre sine biler, det være seg bekjente eller bekjentes bekjente.
Vil gjerne ha saklige svar på dette spørsmålet, men forbeholder meg retten til KUN å ville ha svar fra folk som kjører Tesla selv. Det høres sikkert kjipt ut, men trenger ikke svar fra dere som ikke har EGNE erfaringer med en Tesla over noen tid.
Stemmer mitt inntrykk med virkeligheten? Eller er bilene ofte ikke kjørbar, slik mange her inne hevder er tilfelle?

Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

1000kwh

Sitat fra: K.M.L på tirsdag 02. april 2019, klokken 11:44
Jeg har et spørsmål som fersk eier av Tesla, som påvirker hvordan jeg vil vurdere et eventuelt verdifall på bilen. Jeg har ingen annen tilknytning til Tesla enn det jeg har lest og erfart. Byttet motvillig fra Mercedes fordi jeg ønsket firehjulstrekk og elektrisk bil, og fordi jeg ble lei av å vente på en fra Mercedes. Vurderte og bestilte  faktisk en iPace, men avbestilte når jeg oppdaget at jeg kunne få en awd fra Tesla med nok plass til rundt 60% av prisen. Jeg har også bekjente på jobben som kjører Tesla, og disse anbefalte meg å slå til. De sier at de opplever en del utfordringer på lakk og ting som går på utseende og finish på bilene. De sier også at de sjelden opplever alvorlige feil som betyr at doningen ikke er kjørbar. Må innrømme at jeg er mye mer opptatt av at ting fungerer og er praktisk og anvendelig enn av finish på utseende og feil som ikke stopper meg i å kunne bruke bilen, spesielt om jeg kan stole på at dette fikses etterhvert av Tesla.
Når jeg leser her får jeg inntrykk av at for flertallet står bilene mer enn de går, ihvertfall om jeg skal stole på historiene noen her inne forteller om andre sine biler, det være seg bekjente eller bekjentes bekjente.
Vil gjerne ha saklige svar på dette spørsmålet, men forbeholder meg retten til KUN å ville ha svar fra folk som kjører Tesla selv. Det høres sikkert kjipt ut, men trenger ikke svar fra dere som ikke har EGNE erfaringer med en Tesla over noen tid.
Stemmer mitt inntrykk med virkeligheten? Eller er bilene ofte ikke kjørbar, slik mange her inne hevder er tilfelle?

Vi er 3 stk med Model S og X i familien. Alle bilene fra 2017 og ingen har stoppet så langt ;) Vi skal ha 40000km service nå.

Et problemtfritt bilhold for oss med S, men Xen fikk vel ordnet noen greier i starten.

Tror de fleste har glemt hvor forferdelig dyrt det var å eie en moderne dieselbil, eller hvor ofte de måtte på verksted pga turbo, svinghjul, DPF osv.. Da blir et merke i lakken en bagtell å regne.

jkirkebo

Jeg har hatt Tesla siden 2013 og mine to har aldri havarert så de ikke har vært kjørbare. Det har skjedd plagsomme feil en tre-fire ganger, men jeg har alltid kunne kjøre til verkstedet. De har alltid tatt inn bilen med en gang, og gitt meg lånebil om jeg trenger det. Så null klager fra min side på den biten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

GOS

@K.M.L.

Det inntrykket stemmer overhodet ikke. Har nå vært Tesla eier i nesten 5 år, først en Model S og nå en Model 3.

Ja, Model S'en var en del ganger inne på verksted i starten, men det var for småting eller for å ta ting som muligens kunne bli kritisk. Jeg fikk ALDRI noe som hindret meg å bruke bilen på vanlig måte, og de gangene den var inne på verksted så fikk jeg Tesla Loaner.

Jeg gjør regning med helt annen verden med forhåpentligvis ingen verkstedsbesøk på Model 3 bortsett fra service.

Jeg hadde reservasjoner på; 2 stykk Tesla Model 3, 1 stykk, 2 stykk Audi e-tron, 1 stykk Hyundai Kona, 1 stykk Jaguar I-Pace.

Jeg endte til slutt opp med å bestille og ta ut 1 stykk Model 3 og 1 stykk Kona.

Hadde 5 nye Audier fra 2001 til 2011, 3 stk A6, 1 stk A4 og 1 stk A1. Ja, det er absolutt områder som Audi er bedre på enn Tesla (spesielt på støy med tanke på Model 3 med Nokian R3 vinterdekk), men så et det andre deler Tesla er bedre på (spesielt ladenettverk, energi effektivitet, oppdatering over nett, autopilot, etc)

Når jeg så tilbake til de vel 4 1/2 årene med Model S'en så var refleksjonen at det var ikke noe av Audi sin 'premium' som jeg savnet. E-tron ble jo også ganske traust og typisk Audi og heller ikke rask i forhold til selv de tregeste Tesla 4wd.

Med den (manglende) energieffektivieten og manglende ladeinfrastruktur og/eller ladehastighet så falt e-tron og  I-Pace ut. (Hyundai Kona er nummer 2 bil og da betydde ikke det så mye)

Valget ble da enkelt når en så på Value for money.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

pekle

85.000km med 2014 S. Eneste "driftsstans" da det hadde samlet seg så mye snø i hjulbuene som frøs at hjulene satt fast. Tesla henta og tinte den i verksted. Ellers noen garantisaker på bytte av lille skjermen, bytte til "nordiske" bremser, UMC, dørhåndtak som ikke går inn. Ingen verkstedbesøk "over natta".

Mippen

Jeg har eid to Tesla. Først en Model S som jeg kjøpte ny og hadde i nesten 3 år, også har jeg akkurat levert tilbake min Model 3. Mine erfaringer er at bilen alltid har vært kjørbar, men det har hele tiden oppstått feil som jeg har måtte bruke tid på å fikse. Jeg laget en liste en gang som jeg ikke finner i farten, men jeg kan ta noen eksempel. Det første som skjedde med min Model S var at baklyktene så ut som et akvarium. Ble full i vann og etter hvert grønske. Det tok et år før Tesla klarte å fikse dette. Ellers har jeg byttet nesten alle dørlåsene på bilen. Alle vinduene pga. de har blitt ripete av dårlig montering. Glasstaket begynte å lekke. Tok et år og 3 forsøk før de klarte å fikse det. Døren på førersiden gikk i vranglås en gang på ferie og kunne ikke åpnes. Jeg hadde et lite uhell med bilen på ferie en gang også, og på grunn av lite tilgang på deler måtte jeg forlate bilen min i Danmark og hente den nesten to måneder senere. Bilen var ikke kjørbar pga. kjølingen til batteriet hadde fått seg en skade.

På min Model 3 var det støv i lakken. Det var riper på siden foran på panseret. Dørene var heller ikke skikkelig lakkert på innsiden av døren. Det så rett og slett hobby lakkert ut - som på en russebil. Når jeg tenker meg om var det også litt andre småting som jeg ikke fikk tatt tak i før jeg leverte tilbake bilen. Syns ryggekameraet flimret litt. Det var heller ikke alltid det slo seg på. Jeg opplevde også at det ene speilet ikke ville gå ut en gang. Måtte resette bilen flere gange for at det skulle fungere. Nødbremsing ble aktivert noen ganger uten at jeg holdt på å krasje. Da bråbremset bilen i et halvt sekund ut av det blå også pep det i bilen. Jeg leverte imidlertid bilen tilbake på grunn av den dårlige lakkeringsjobben og fordi Tesla nektet å hjelpe meg. Ble også inndirekte truet med at jeg ikke ville få igjen alle pengene mine hvis jeg leverte bilen tilbake.
Fremtiden er elektrisk.

gruffalo

Jeg har hatt min model 3 en måned nå straks. Ingen feil ved overlevering, og ingen feil siden.

Min mening at dette er en bil som er overlegen alt annet i samme prisgruppe.   
E-tron 55 sportback 2022

Mippen

Sitat fra: pekle på tirsdag 02. april 2019, klokken 12:56
85.000km med 2014 S. Eneste "driftsstans" da det hadde samlet seg så mye snø i hjulbuene som frøs at hjulene satt fast. Tesla henta og tinte den i verksted.

Det opplevde jeg også. På en tur som vanligvis tar en time måtte jeg stoppe 5 - 6 ganger for å prøve å meisle ut snø og is som hadde pakket seg i hjulbuene.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: bno på tirsdag 02. april 2019, klokken 07:19
Selv har vi valgt å avvente kjøp etter failed delivery 6.3.

Det er for mye rapporter på feil som gjør at vi nå vurderer Polestar i stedet.

Om ikke Tesla gjør noe merkbare produksjons forbedringer på sluttproduktet TM3 så tror jeg de går på en kjempe blemme. Det er en ond sirkel Tesla har satt seg i. Å overføre konsekvensene av manglende QA/QC til kundene , er ikke holdbart going forward.

Det er ikke lengre fanboys som utforsker Tesla må vite. (Mange her inne som har Tesla vil nok naturligvis ha innvendinger. Da er man nok ikke "verdifri" men biased i større grad enn de som enda ikke har tatt eierskap/kjøpt) Ser at Consumer report sin respons etter mye klager fra US kunder tilsynelatende forsøkes underkommunisert.

Dette vil kunne påvirke prisen både på ny og brukt fremover. Noe avhengig av hva grep som tas og resultatene av disse, samt ulike andre forhold (nevnt i tema) som påvirker opinionen (les: kjøpslyst)

Det er grunnen til at jeg ikke har kjøpt meg ny Tesla. Jeg vil avvente for å se om Tesla klarer å få orden på problemene sine. Jeg orker ikke å bruke tid på å krangle med de mer.
Fremtiden er elektrisk.

Inti

Hei, har hatt en model S og en X. Kjørt til sammen 190 000 km på 3 år. Noe småtteri har vært fikset underveis, alltid lånebil. Ingen havari. Har aldri hatt så problemfritt og rimelig bilhold ever... For meg er det mye viktigere enn om det er støv i lakken og noe panelgap. Men vi er forskjellige.

Fantastiske biler og nyter forsatt hver eneste biltur. Alle andre merker blir nesten museumgjenstander i sammeligning.

Tor Erik

Jeg har eid Model S i litt over 2 år. Og kun noen små ting. Den beste bilen jeg har hatt til jeg mottok Model 3. Den var helt strøken ved levering. Kan ikke finne noe på lakk, glasstak er 100% (på millimeter - så langt jeg kan se).
Du må ha vært den mest uheldige? Har snakket med flere S eiere og har ikke hørt om tilsvarende historier. Men aldri en regel uten unntak.
Jeg hentet en nesten ny Passet fra forhandler (awd - med alt utstyr), demo, rundt 2014 (siste modell). Den måtte jeg levere inn minst 4-5 ganger til Møller for diverse feilretting (de fikk aldri rettet en irriterende rasle/knirke lyd). Så det kan skje de fleste volum merker? Etter siste besøk hos Møller tenkte jeg at Tesla kan umulig være noe verre og gikk for Model S. Aldri angret.

chargedup

Er vel ikke mange historiene på Model 3 delen av forumet som handler om at bilen ikke er kjørbar? Har sett veldig få tråder her/facebook om det.
Det meste av klagingen går på lakkfeil som riper, lakkstøv, manglende lakk eller skjevt tak/glass (som enkelt kunne og burde vært fikset før utlevering) og annet småplukk som feks bass og mørke toner blir borte med jevne mellomrom (alle småfeil som "fikses" med soft reset). Virker som om det er ekstremt få tilfeller av model 3 som ikke er kjørbare etter snart 2 måneder på veien.
Jeg har kjørt 4.000 km med min model 3 der jeg kun har opplevd bass bortfall, ecall feil og svart skjerm som lett fjernes med soft reset (bortsett fra lakk og karosseri feilene den ble utlevert med da selvfølgelig).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:07
Jeg har eid to Tesla. Først en Model S som jeg kjøpte ny og hadde i nesten 3 år, også har jeg akkurat levert tilbake min Model 3. Mine erfaringer er at bilen alltid har vært kjørbar, men det har hele tiden oppstått feil som jeg har måtte bruke tid på å fikse. Jeg laget en liste en gang som jeg ikke finner i farten, men jeg kan ta noen eksempel. Det første som skjedde med min Model S var at baklyktene så ut som et akvarium. Ble full i vann og etter hvert grønske. Det tok et år før Tesla klarte å fikse dette. Ellers har jeg byttet nesten alle dørlåsene på bilen. Alle vinduene pga. de har blitt ripete av dårlig montering. Glasstaket begynte å lekke. Tok et år og 3 forsøk før de klarte å fikse det. Døren på førersiden gikk i vranglås en gang på ferie og kunne ikke åpnes. Jeg hadde et lite uhell med bilen på ferie en gang også, og på grunn av lite tilgang på deler måtte jeg forlate bilen min i Danmark og hente den nesten to måneder senere. Bilen var ikke kjørbar pga. kjølingen til batteriet hadde fått seg en skade.

Jøss, skikkelig mandagsbil med andre ord :( Min Model S var en P85+ fra 2013, og var tydeligvis ikke mandagsbil. Ja, jeg måtte bytte DU og kontaktor i batteripakken som alle andre, samt småtteri som jordingspunkt og krom-lista bak. Og bremselyset. Alt dette ble vel byttet på alle de tidlige bilene tror jeg.

Derimot byttet jeg ingen dørhåndtak på de 3,5 årene jeg eide bilen (kjørte 94kkm på den tiden). Ingen vinduer ble ripete, og panoramasoltaket var potte tett hele tiden. Ingen andre dørproblemer, bortsett fra de LED-lysene som er montert under håndtakene. De ble vel byttet alle sammen, også en kjent feil på de tidlige utgavene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Taben

Sitat fra: bno på tirsdag 02. april 2019, klokken 07:19
Selv har vi valgt å avvente kjøp etter failed delivery 6.3.
Det er for mye rapporter på feil som gjør at vi nå vurderer Polestar i stedet.
Om ikke Tesla gjør noe merkbare produksjons forbedringer på sluttproduktet TM3 så tror jeg de går på en kjempe blemme. Det er en ond sirkel Tesla har satt seg i. Å overføre konsekvensene av manglende QA/QC til kundene , er ikke holdbart going forward.

Hei. Kjedelig situasjon for deg, skikkelig kjip situasjon for deg, masse medlidenhet ovenfor deg. Du har nok klart å formidle ditt misnøye i de fleste delforum nå med samme gjentatte historie gang etter gang. Tesla er ikke bil for deg, det er helt greit.

De aller fleste sitter med masse positive opplevelser med Tesla, godt fornøyd med kvalitet, kjøreopplevelse, rekkevidde, servicesenter og ladestasjoner. Jeg selv har prøvd Tesla i flere år, til sammen totalt mer enn 180 000 kjørte km i både Norge og i nesten hele Europa forøvrig. Jeg har ikke opplevd noe påkost eller kostnader på bilholdet i form av betaling av rep/ vedlikehold/ service. Goodwill og service innstilling er upåklagelig sammenlignet med andre importører/ produsenter jeg har opplevd uten å nevne navn.   

---------------------------------------------------
Model 3, Februar 2019
Model 3, Mars 2019
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018

3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA