Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: ReneM på mandag 01. april 2019, klokken 10:57

...Forøvrig mener jeg at det er 1 gruppe kjøpere som kommer til å slite i tiden framover. Det er familier med vannlig inntekt som har kjøpt Model S/X til 800-900K og 10 års nedbetalingstid. Det sier seg selv at disse bilene har et høyere verditap enn nedbetalingsplan på lånet. Når disse biler går ut av garantiperioden, og vi er (minst)  2 rentehopp (på huslån) og bompengerøknigner lenger fram i tiden spå jeg at disse biler kommer til å bli en (for) stor belastning for noen. Men det vil tiden viser.

Det spådde jeg alt når Model S og X kom på tilbud med nesten 0 % rente første gang, og jeg tror vi er på vei dit nå dessverre. Jeg er også redd for at en del kan havne i samme felle med Model 3. LR og Performance koster 5-600 tusen, og jeg ser en del kjøper med lån og 10 års nedbetaling. Det er ikke ideelt.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 11:07

...Forøvrig mener jeg at det er 1 gruppe kjøpere som kommer til å slite i tiden framover. Det er familier med vannlig inntekt som har kjøpt Model S/X til 800-900K og 10 års nedbetalingstid. Det sier seg selv at disse bilene har et høyere verditap enn nedbetalingsplan på lånet. Når disse biler går ut av garantiperioden, og vi er (minst)  2 rentehopp (på huslån) og bompengerøknigner lenger fram i tiden spå jeg at disse biler kommer til å bli en (for) stor belastning for noen. Men det vil tiden viser.

Det spådde jeg alt når Model S og X kom på tilbud med nesten 0 % rente første gang, og jeg tror vi er på vei dit nå dessverre. Jeg er også redd for at en del kan havne i samme felle med Model 3. LR og Performance koster 5-600 tusen, og jeg ser en del kjøper med lån og 10 års nedbetaling. Det er ikke ideelt.

For de som bytter etter 3-5 år er det neppe ideelt nei. For oss som pleier å beholde bilene våre 8-10 år er det helt ok. Vi bytter vel Leafen til høsten og da er den 8 år gammel. Touranen vi hadde var 9 år gammel når den ble byttet i Model S. Eneste bil jeg har solgt etter mindre enn 8 år de siste par tiårene var vår tidlige Model S, pga. behov for hengerfeste.

Personlig synes jeg det er et slit å bytte bil, så det gjør jeg så sjelden som mulig ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

creal

De aller fleste har nok grei økonomi nok til at dette går bra. Jeg ville nok vært mer bekymret for familier som har kjøpt seg XC90 og lignende. Verdifallet her blir størst. Verdifallet på S og X kommer til å dempes de neste 1-3 årene av at vi ser 25% moms + muligens en del andre avgifter på toppen av dette.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. april 2019, klokken 11:28
Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 11:07

For de som bytter etter 3-5 år er det neppe ideelt nei. For oss som pleier å beholde bilene våre 8-10 år er det helt ok. Vi bytter vel Leafen til høsten og da er den 8 år gammel. Touranen vi hadde var 9 år gammel når den ble byttet i Model S. Eneste bil jeg har solgt etter mindre enn 8 år de siste par tiårene var vår tidlige Model S, pga. behov for hengerfeste.

Personlig synes jeg det er et slit å bytte bil, så det gjør jeg så sjelden som mulig ;)

Hvis man har et langt perspektiv og klarer å forholde seg til det er det greit, men mange like å bytte bil ofte. Elbiler, og spesielt Tesla har vært velsignet med høy bruktverdi. Mange har da gjerne byttet bil svært ofte for å ha helt ny bil hele tiden. Ser enkelte på TOCN som har hatt 2-3 biler i løpet av et år fordi de ikke har tapt noe spesielt på å kjøpe ny bil. Det er ekstreme tilfeller da... Mange som kjøper ny bil i dag selger gjerne bilen etter 2-5 år slik at det fortsatt er litt nybil garanti igjen på den. Da får de mest igjen for bilen. Det blir vanskelig å selge en dyr elbil etter 5 år med 10 års nedbetaling av lånet hvis verditapet blir mer normalt.

En Model 3P med alt utstyr koster rundt 650.000 kroner. Med 10 års nedbetaling av lån og 0 kroner i egenkapital blir det 6873 kroner i måneden hos DnB. Etter 5 år har man fortsatt 364732 kroner igjen i lån, eller nesten 365 tusen kroner. Hvis bilen selges for brukt for 250.000 om 5 år mangler man ca. 115000 kroner for å innfri lånet.

Til sammenligning kostet en Model S P85 750.000 kroner i 2014. Tesla selger innbyttebiler av denne modellen i dag fra 336.000 kroner. Den har da hatt et verditap på ca. 55 % siden 2014. Mye tyder på at denne kurven nå kommer til å bli mye brattere med større tilgang på elbiler.

Man får riktig nok avgifter på biler etter hvert, men da blir de dyre ennå dyrere. Da blir vinnerne de som er rimelige og gir mest for pengene, slik som for eksempel Mid Range Tesla model 3 eller Hyundai Kona, Kia Niro osv.
Fremtiden er elektrisk.

teslamsp

Sitat fra: olavxxx på søndag 31. mars 2019, klokken 22:43
Sitat fra: creal på søndag 31. mars 2019, klokken 22:35
Tipper kampanjerente er rett rundt hjørnet. Tesla har alltid noen triks i ermet for å booste salget hvert kvartal. Neste kvartal er nok trikset kampanjerente på Long range AWD. Husk at Tesla helst selger Long range pga best margin, og dessuten har de erfaring fra S og X med at kampanjerente er en vanvittig effektiv måte å øke salget på. Men kampanjerente er en "skjult" prisreduksjon. Erfaringsmessig påvirker slike kampanjer bruktmarkedet ganske lite. Bruktprisene til Tesla har etter min mening alltid vært kunstig høyt - reelt sett høyere priser enn splitter ny bil fra Tesla når man tar hensyn til kampanjerente. Mange bare "antar" at de sparer penger på å kjøpe brukt.
Tviler på det kommer så mye kampanjer på Model 3, den gir veldig mye for pengene vs konkurrentene.
Derimot må nok Opel og andre kutte kraftig i prisene sine.

Når det gjelder priser på finn, så bør alle forvente 10-20% verditap første året, uavhengig av merke.
Frem mot 2020-2021 er det ingen moms, men plutselig kommer momsen og da blir bilene dyrere igjen.

Men klart de som tror de kan flippe model 3, kommer nok til å brenne litt cash.

Hvor har du det fra at det er best margin på LR? Skulle tro det var omvendt, siden luksusvarer som regel alltid selger med mye bedre margin.

Mippen

Sitat fra: teslamsp på mandag 01. april 2019, klokken 11:54
Sitat fra: olavxxx på søndag 31. mars 2019, klokken 22:43
Sitat fra: creal på søndag 31. mars 2019, klokken 22:35
Tipper kampanjerente er rett rundt hjørnet. Tesla har alltid noen triks i ermet for å booste salget hvert kvartal. Neste kvartal er nok trikset kampanjerente på Long range AWD. Husk at Tesla helst selger Long range pga best margin, og dessuten har de erfaring fra S og X med at kampanjerente er en vanvittig effektiv måte å øke salget på. Men kampanjerente er en "skjult" prisreduksjon. Erfaringsmessig påvirker slike kampanjer bruktmarkedet ganske lite. Bruktprisene til Tesla har etter min mening alltid vært kunstig høyt - reelt sett høyere priser enn splitter ny bil fra Tesla når man tar hensyn til kampanjerente. Mange bare "antar" at de sparer penger på å kjøpe brukt.
Tviler på det kommer så mye kampanjer på Model 3, den gir veldig mye for pengene vs konkurrentene.
Derimot må nok Opel og andre kutte kraftig i prisene sine.

Når det gjelder priser på finn, så bør alle forvente 10-20% verditap første året, uavhengig av merke.
Frem mot 2020-2021 er det ingen moms, men plutselig kommer momsen og da blir bilene dyrere igjen.

Men klart de som tror de kan flippe model 3, kommer nok til å brenne litt cash.

Hvor har du det fra at det er best margin på LR? Skulle tro det var omvendt, siden luksusvarer som regel alltid selger med mye bedre margin.

Han tenker vel at LR er den som selges mest av og derfor gir mest penger i kassen. P modellen er dyrere ja, men siden de fleste kjøper LR blir bare salget av P en slags bonus hvis den selger bra.
Fremtiden er elektrisk.

K.M.L

Jeg er usikker på om det er noen spesiell grunn til å frykte store tap akkurat på Model 3.
Jeg tror biler med kort rekkevidde, spesielt de som kommer under 10-15 mil om vinteren, har mer å frykte.
Forhold jeg mener styrker annenhåndsverdien på Model 3:

1. Effektivitet
Bilen er av de desidert mest effektive på markedet, og Tesla kan bedre dette ytterligere ved SW-oppdateringer?

2. Rekkevidde
Model 3 ligger i toppsjiktet hva rekkevidde angår. Tesla har også her mulighet til å forbedre dette via SW-oppdateringer.

3. Ladehastighet
A.Tesla tilbyr opp til 120 kw på sine hurtigladere. Dette oppgraderes til 145 i nær framtid
B. Tesla bygger ut nye Superchargers med ladehastighet opp til 250 kw. Model 3 er den bilen i Teslafamilen som best kan nyttiggjøre seg dette. Utbyggingen kommer i slutten av året i Europa/Norge, og utbyggingshastigheten vil forhåpentligvis være tilstrekkelig til å gjøre disse lett tilgjengelig i årene som kommer. På de nye Superchargerne lader alle punktene like raskt. Du deler ikke tilgangen med «naboen», slik tilfellet er nå.
C. Tesla ruller ut SW-oppdatering som sørger for at batteriet i Model 3 er optimalt forberedt til å hente maksimum ut av alle Superchargers.

4. Ladenettverket.
A.Model 3 har etterhvert tilgang til optimal lading i et nettverk konkurrentene kan se langt etter. I Norge og Europa er de fulldekket.
B. Model 3 kan lades på samtlige  ladeanlegg, og kan nyttiggjøre seg optimal effekt på alle
hurtigladere som finnes. Universal ladeport gir Model 3 tilgang til alt av hurtigladere. I tillegg er Model 3 allerede optimalisert til å kunne nyttiggjøre seg lading i vesentlig høyere hastighet enn de fleste konkurrentene, både i eksisterende og kommende anlegg med ekstrem ladehastighet.

5. Regjeringen innfører moms og avgift på El-biler?
Jeg tror i så fall folk da blir enda mer opptatt av de punktene jeg har listet opp over når er skal velge El-bil. Dette vil forsterke prisene positivt, tror jeg.

Dette var det jeg kom på i farta. Lista er ikke uttømmende. Alt i alt gir dette Model 3 mange fordeler i Teslafamilien, for ikke å snakke om blant konkurrentene.

Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

creal

Ja, riktig. Litt knotete sagt kanskje, men poenget mitt er at kampanjerente for å booste Long range-salget, er et alternativ til en snarlig åpning av Short-range-salg.

Ukesproduksjonen på Model 3 er nå ca 6.000, og basert på leveransene i Norge virker det som om Tesla er litt "i forkant" nå, slik at de produserer usolgte biler og sender over, som de deretter regner med skal selges etterhvert som de matches med bestillinger. Skulle Tesla f.eks. sende over 15.000 biler til Norge, kan det hende de knaller på med kampanjerente ut i juni om de ser at de får biler til overs. Derfor tror jeg vi enten ser kampanjerente mot slutten av Q2, eller senest mot slutten av Q3.

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 12:51
Han tenker vel at LR er den som selges mest av og derfor gir mest penger i kassen. P modellen er dyrere ja, men siden de fleste kjøper LR blir bare salget av P en slags bonus hvis den selger bra.

Mippen

Effektivitet, ladehastighet og rekkevidde er ting som andre bilprodusenter holder på å kopiere. Den største fordelen til Tesla foreløpig er ladenettverket deres, men nå som alle nye biler må betale og kommersielle aktører også utvider for å prøve å tilby like godt ladenettverk til alle biler vil vi ikke lengre være så avhengig av tesla sine superladere. Superladerne var viktigere i starten før andre har klart å få på plass ladere. Superlader nettverket er fortsatt best men jeg tror ikke det vil vare. I hvertfall ikke helt alene. Største minuset til Tesla er service og lang ventetid for å komme til for service og reklamasjoner. Det siste er der dessverre mye av. Jeg tror akkurat derfor at mange vil velge bort Tesla når det kommer fullgode alternativer. Tesla kommer selv med nye konkurrenter til sine egne biler. Model 3 tror jeg kan få litt problemer hvis Model Y viser seg å være den eneste med hengerfeste. Model Y er også en mer praktisk familiebil med større innlasting bak slik at man har plass til hund for eksempel. Det er heller ikke noen som vet hvordan det blir med rust på Model 3 for eksempel. Bilen er laget i stål. Hvor godt er den skrudd sammen eller på sikt? Ikke glem at teknologien utvikler seg fort. Plutselig er det noen som kommer med noe lurt som ikke noen har tenkt på og da vil alle ha den bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Taffelman

Hva konkurrentene lanserer om 2-3 år har lite å si, fordi de klarer ikke å tilby en bil med tilsvarende egenskaper til en signifikant lavere pris. Så innen de andre merkene kommer på banen med sine TM3 "killere", så har TM3 rykket ned til bruktbil-ligaen med 2 år gjenstående garanti og en annen kjøpergruppe.
X75D
TM3 LR AWD

olavxxx

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 16:07
Effektivitet, ladehastighet og rekkevidde er ting som andre bilprodusenter holder på å kopiere. Den største fordelen til Tesla foreløpig er ladenettverket deres, men nå som alle nye biler må betale og kommersielle aktører også utvider for å prøve å tilby like godt ladenettverk til alle biler vil vi ikke lengre være så avhengig av tesla sine superladere. Superladerne var viktigere i starten før andre har klart å få på plass ladere. Superlader nettverket er fortsatt best men jeg tror ikke det vil vare. I hvertfall ikke helt alene. Største minuset til Tesla er service og lang ventetid for å komme til for service og reklamasjoner. Det siste er der dessverre mye av. Jeg tror akkurat derfor at mange vil velge bort Tesla når det kommer fullgode alternativer. Tesla kommer selv med nye konkurrenter til sine egne biler. Model 3 tror jeg kan få litt problemer hvis Model Y viser seg å være den eneste med hengerfeste. Model Y er også en mer praktisk familiebil med større innlasting bak slik at man har plass til hund for eksempel. Det er heller ikke noen som vet hvordan det blir med rust på Model 3 for eksempel. Bilen er laget i stål. Hvor godt er den skrudd sammen eller på sikt? Ikke glem at teknologien utvikler seg fort. Plutselig er det noen som kommer med noe lurt som ikke noen har tenkt på og da vil alle ha den bilen.
Du kan så si, men jeg er skuffet over eTron og iPace, de er flere år bak Tesla.
Klart at de klarer samme rekkevidden som en flere år gammel Tesla som ikke er toppmodellen, men de er bak den flere år gamle Teslaen som er toppmodellen.

Tesla sitter jo ikke på gjerdet, de endrer ting hele tiden. Så man vil kunne kjøpe en Model Y MR elelr en Model 3 MR og ha lenger rekkevidde enn eTron og iPace, så det vil nok gå hardere ut over Audi og Jaguar m.fl.

Jaguar og Audi har heller ei egen softwareutvikling på samme måte, de kjøper en ferdig multimedieløsning som mest sannsynlig er avleggs innen får år. Tesla oppdaterer og fornyer bilene sine hele tiden over Internett.

Så er det jo det med ladenettverk, selv om ionity bygges ut, så vil jo Model 3 uansett ha flest muligheter. Model 3 kan lade på superlader, på ionity, på fastned, på fortum, på grønn kontakt, på bkk+++, man kan i praksis lade "over alt" med den.

Og med 250 kW peak på superlader v3, med høy effektivitet, vil man kunne kjøre fort på autobahn uten problemer. Det kan man til dels også i dag. Model 3 Performance er også eneste elbil som duger på bane.

Det tar nok mange år før konkurrentene har noe jeg hadde forventet de hadde i fjor og da har nok allerede Tesla byttet ut S og X, så de må nesten prøve å bli bedre enn Tesla, ikke prøve å nesten matche Tesla. Men klart det er jo kanskje det de er redd for, å lage en elbil som er bedre enn sine fossile alternativer.

Mippen

Sitat fra: Taffelman på mandag 01. april 2019, klokken 19:12
Hva konkurrentene lanserer om 2-3 år har lite å si, fordi de klarer ikke å tilby en bil med tilsvarende egenskaper til en signifikant lavere pris. Så innen de andre merkene kommer på banen med sine TM3 "killere", så har TM3 rykket ned til bruktbil-ligaen med 2 år gjenstående garanti og en annen kjøpergruppe.

Hvilke egenkaper er det de ikke kan tilby? De fleste er opptatt av rekkevidde, driftsikkerhet, økonomi, plass, lade muligheter og service. Tesla Model 3 er en sedan og blir for mange bare en dyr bil nummer 2. Det kommer mange spennende biler i årene som kommer, så Tesla vil få mer enn nok konkurranse. Tesla er flink til å levere mye for pengene, men de er elendig på service. De fleste andre bilmerker har et mye større service apparat som står klare til å hjelpe deg. Du trenger ikke å booke service et år i forveien, og reklamasjoner blir tatt med en gang - i motsetning til Tesla. De andre bilprodusentene har stort sett lavere feilfrekvens enn Tesla også, så man slipper å måtte levere bilen på reklamsjon hele tiden. For mange er dette viktigere enn superlading og raskest 0-100.

Her er noen spennende Tesla konkurrenter i år:

Mercedes-Benz EQC får 80 kWh batteri, 1800 kilo hengervekt og firehjulsdrift.
Nye Kia Soul med 60+ kWh batteri og større plass - rundt samme pris som midrange M3
PSA gruppen med SUVen DS3 Crossback og minst 50 kWh batteri. Pris rundt 300.000 kroner.
Neste år kommer også Volvo med Polestar 2
Alt nå får du bestille Leaf med 60 Kwh batteri
Kia Niro
Hyundai Kona
Det er ventet at e-Golf kommer med minst 60 kWh i løpet av  året.
BMW i3 har kommet i oppgradert utgave også.
Ellers har man jo Jaguar og E-tron. BMW skal også lansere en suv som skal konkurrere mot Model Y, det samme skal Audi.

De jeg kom på i farten. Poenget er at Tesla er ikke alene, og det er mange som aldri kan tenke seg å eie en Tesla på grunn av mye feil og dårlig service.
Fremtiden er elektrisk.

z4rd

De tilbyr ikke funksjonalitet som AP/Summon/Reell OTA, Rask og bra entertainment system + SuC. Kan slenge på ytelse også.

Sist, men ikke minst; en app som funker og ser bra ut.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Elmaster

Alt annet på side.

Det finnes ikke en eneste elbil fra andre merker som er like fin som Model 3. Jeg elsker Sedan, liker ikke utseende på SUV eller Stasjonvogn. For meg så er Model 3 den beste elbilen som finnes hittil. Tror jeg kommer til å elske Porsche også når den kommer ut med sin men den blir alt for dyr. Audi sin Etron og Polestar 2(ser så blikkboks ut. Ikke smooth) kommer ikke i nærheten av utseende av Model 3 i min mening. Altså hvor attraktiv den er.

Og igjen. Det er min personlig mening.

Mippen

Autopilot og full self driving er bare et nisjeprodukt siden det fortsatt er i beta. ACC er mer nyttig, og det får du i alle sammen. Nissan har Propilot i sin Leaf som skal være tilsvarende AP1 på Tesla. Summon er også en vits. Krasjer for mye. OTA er greit nok, men bilene blir oppdatert på service. Er også ulempe med OTA at bilene ofte får masse bugs som må fikses i nye oppdateringer. Virker som det er mindre SW tull med biler som oppdateres i forbindelse med service. Trenden er at andre elbiler også får OTA nå. Superlader nettverket er også bra, men det vanlige ladenettverket bygges også ut. https://e24.no/bil/elbil/bilgiganter-bygger-ladenettverk-kommer-foerst-til-norge/24178297  Med større rekkevidde er det sjeldnere man har behov for å lade på farten også. Selv bruker jeg BKK og Grønn kontakt mer enn superladerne fordi det er mer praktisk. Men er du glad i å kjøre nedover i Europa er det mer praktisk med superlader ja. De fleste velger nok likevel å ta flyet når de skal på tur. Er ikke alle i husholdningen gjerne som er like keen på å kjøre i dagesvis. De fleste sverger nok til fly fortsatt. Når det er sagt er det fortsatt mulig å dra på Europatur med for eksempel en Hyundi Kona, men man må da ofte forholde seg til ulike lade operatører.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA