Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nytt fra Think

Startet av aukanmeister, mandag 19. desember 2011, klokken 20:37

« forrige - neste »

Lynet

Det er ikke pæreovervåkning på Leafen.
Tok ut både fjernlys- og parklyspære uten at det skjedde noe på instrumentene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

Det var skuffende... Er det bare tyskerne som mener det er fornuftig å opplyse føreren om status på lys og spylevæske? Burde være trekk i Euro NCAP for slike mangler synes nå jeg. :-(

Aspiranten

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 28. desember 2011, klokken 13:01
Det var skuffende... Er det bare tyskerne som mener det er fornuftig å opplyse føreren om status på lys og spylevæske? Burde være trekk i Euro NCAP for slike mangler synes nå jeg. :-(

Enig, nå ble jeg litt skuffet.

Men nå er ikke Leafen designet for mørke og kalde strøk. Listen med mistilpasninger for vårt klima begynner å bli stor :)
Nissan Leaf

BE

Nå må dere ikke glemme at Leaf har LED lys både på nærlys og baklys. Sikkerheten er derfor i høyeste grad ivaretatt, disse slutter ikke plutselig å fungere slik glødepærer eller HID gjør. Det er ingen grunn til å tro disse noen gang må byttes, da de har en forventet levetid som skulle tilsi langt over en million kjørte kilometer!

Spør du meg så er det bare greit at det ikke finnes pærevarsler på bilen, jeg har inntrykk av at biler som har dette ofte har mer problemer med selve systemet enn med pærene...

Varsel på lite spylervæske hadde derimot ikke vært feil i dette drittværet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: BE på onsdag 28. desember 2011, klokken 21:37
Spør du meg så er det bare greit at det ikke finnes pærevarsler på bilen, jeg har inntrykk av at biler som har dette ofte har mer problemer med selve systemet enn med pærene...

Pærevarsler er da ikke der for å varsle om feil på nærlys, fjernlys eller baklys. De ser vi fint selv når de ikke virker. Parklys, skiltlys, blinklys og bremselys er det derimot fint å få varsel om.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. desember 2011, klokken 22:28
Parklys, skiltlys, blinklys og bremselys er det derimot fint å få varsel om.

Dersom vi fikk som opsjon å velge varsel om feil på lys ved å betale kr 50,- ekstra, hadde jeg stått over. Alt dette er lys som er lett å kontrollere med jevne mellomrom og av mindre betydning for sikkerheten enn hovedlysene og bremselys.

Bremselysene er forresten også LED, de skal heller ikke ryke.

Jeg har sett flere eksempler på biler med feil på varslerne, jeg er glad jeg slipper dette.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

snurre100

Da går det kansje an å skifte ut parklyspæra med LED pære.Mindre strømforbruk og lenger levetid.Hvilken sokkel er det på parklyspæra?
Venter på Kia E Niro

gbzdoc

Ok, skal gå med på at siden hovedlysene er LED så er ikke trafikksikkerheten like problematisk. Men jeg er vant med dette fra min tidligere '99 Audi A4 og det fungerte prikkfritt. Men parklysene sa den aldri noe om, kun baklys, bremselys, hovedlys og fjernlys. Og systemet var det aldri noe galt med. Det eneste som aldri "virket" på den var hjulopphenget foran... ;-)

Men siden kjørelysene i Auto er tåkelysene så burde man varsles om disse i det minste. Ble møtt av en bil på kveldstid i går som var mørkelagt foran, mens lysene bak lyste. Skremmende at ikke folk er i stand til å legge merke til at det er total mangel på lys foran bilen selv etter mørkes frembrudd...

Lynet

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 29. desember 2011, klokken 08:48
Men siden kjørelysene i Auto er tåkelysene så burde man varsles om disse i det minste. Ble møtt av en bil på kveldstid i går som var mørkelagt foran, mens lysene bak lyste. Skremmende at ikke folk er i stand til å legge merke til at det er total mangel på lys foran bilen selv etter mørkes frembrudd...

Det er ikke tåkelysene som lyser i auto men kjørelyspærene i samme lykt. Men baklysene er mørke når kjørelysene er tent.

På min bil skal det utrolig mye lys til før den kobler over fra nærlys til kjørelys.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Sitat fra: snurre100 på torsdag 29. desember 2011, klokken 08:12
Da går det kansje an å skifte ut parklyspæra med LED pære.Mindre strømforbruk og lenger levetid.Hvilken sokkel er det på parklyspæra?

Sokkelen heter W5W, eller på norsk: 5W glassokkel.
Finnes mye utvalg i LED her, men LED-pærer er ikke E-merket og kan dermed gi mangel på EU-kontroll.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

snurre100

#40
Tror ikke noen bryr seg om at skiltlys og parkpæra ikke  er E-merket...
Venter på Kia E Niro

Lynet

Spørs nok hvor nøye kontrolløren er det  ;)
Uansett er det 4 år til den skal inn å da  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

aukanmeister

Jeg har nå innstallert HID settet.
Mye lysmengde, men lysbildet er mindre enn bra. Er det noen som har  funnet høydejustering på fjærnlysene?
Jeg fant justeringen til hele lykta (man justerer både nærlys og fjernlys med samme skrue)
Jeg kunne tenkt meg å justere fjernlyset separat.

Har målt pærene, og de har samme "lengde". Dvs avstanden fra innfestningen til lyskilden. Den er lik.
Har 55w kit fra http://www.autolights.no/products/h9-xenonkit


Lynet

Lysbildet må du regne med blir bob-bob med slike sett...
Det er nok ikke egen justering på fjernlys.

Men har du lest det som sto nederst på nettsiden der du kjøpte settet:
OBS: 55W-kit leveres ikke med slim ballaster. Ved kjøp av 55W-kit garanterer vi ikke at det ikke blir radiostøy ved bruk.

Her kan det skje ting i datanettverkene i bilen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA