Xenon i langlys

Startet av aukanmeister, søndag 04. desember 2011, klokken 10:55

« forrige - neste »

gbzdoc

Vil dette med UV stråling være av særlig betydning på fjernlysene som brukes så sjelden?

(I hvert fall for de av oss som bor på steder med stort sett opplyste veier.)

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Lynet

Det finnes en enklere løsning på dårlige fjernlys, og det er reklamasjon  ;D

Tok en spenningsfallmåling i kveld og det er 12,43V på høyre fjenlys og 12,82V på venstre med en spenning på 14,56V på batteriet. Og det blir 2,1V spenningsfall på høyre, maksimale er 0,6V!!!!!

Blir minst 50% bedre lys ved å heve spenningen til ca 14V på pæra. Det var faktisk den sorte godsledningen som var synderen  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

dissern

Sier du at vi skal ta bilen med til forhandler og reklamere? Hvordan rettes denne godsledningen?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Kallagtunet

Ja her må det flere detaljer lynet  ;D

Lynet

Det bør absolutt klages, det er lagt opp alt for tynne ledninger fra fabrikk. Hvordan det løses blir forhandlerens sak. Vet ikke hvordan det er koblet heller, tidligere hadde japsen ofte bryter på minussiden av pæra!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Skal det klages, må en måle at lysstyrken er for lav i forhold til kravene.

Ellers er det enklere å bare legge en ekstra jordledning eller ekstra lysrele opp selv.

Gjorde dette på BMW MC'en for 19 år siden, og det var mye enklere enn å bruke tid og krefter på å klage til forhandler/produsent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Hvis man bytter til Xenon så spiller ledningsdimensjonen liten rolle. Ballastene vil levere det pæra skal ha, så lenge spenningen inn overstiger ballastens minimum (typisk 9V). Ved lav spenning vil ballasten bare trekke mere strøm for å kunne levere samme effekt. Ulempen er noe høyere effektforbruk enn optimalt, men fortsatt lavere enn med halogen.

Det lar seg gjøre å få til det samme med halogen også, om man putter på en DC-DC konverter (boost type) før pærene. Justeres den til f.eks 14.8V så er det det som pærene får, selv om innspenningen skulle havne nede på 12V.

Det kan godt hende at ledningsdimensjonen er valgt utifra et ønsket spenningstap pga. levetiden på pæra. Pæra vil ha ekstremt mye lengre levetid ved 12.5V framfor 14.7V for eksempel.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:22
Skal det klages, må en måle at lysstyrken er for lav i forhold til kravene.

Ellers er det enklere å bare legge en ekstra jordledning eller ekstra lysrele opp selv.

Ekstra rele vil jeg sterkt fraråde da du garantert får feilmelding på defekt pære med en gang. Dette fordi releet trekker svært mye lavere strøm enn pæra ville gjort slik at lyskontrolleren vil tro den er gåen.

Ekstra jordningsledning, evt. bytte de andre ledningene til tykkere utgaver vil ikke ha noen negative effekter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lynet

Er det pæreovervåkning på Leafen da? Kan ikke huske å ha sett noen varsellampe for det.

Er også litt bekymret for dere som har satt inn Xenon, den drar utrolig mye strøm de første sekundene. Og med de tynne ledningene  :-\
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 06. desember 2011, klokken 13:17
Er det pæreovervåkning på Leafen da? Kan ikke huske å ha sett noen varsellampe for det.

Er også litt bekymret for dere som har satt inn Xenon, den drar utrolig mye strøm de første sekundene. Og med de tynne ledningene  :-\

Varsellampe? Jeg antar det kommer i dot-matrix displayet i midten, som endel andre varsel (lav utetemperatur for eksempel). Kan ikke huske å ha sett noen nyere biler (nyere enn 10 år gamle) med CAN-bus uten pærevarsling.

Ledningene bekymrer meg ikke, hadde strømtrekket vært for høyt i starten hadde sikringene gått. Halogen trekker også mye mer i starten om de er kalde.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lynet

Halogen trekker mye ja, men det er bare millisekunder. Xenon trekker mye i mange sekunder.
Og bilsikringer er nok ikke like gode som en automatsikring i hus....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Helge

Sitat fra: Lynet på tirsdag 06. desember 2011, klokken 13:17Er også litt bekymret for dere som har satt inn Xenon, den drar utrolig mye strøm de første sekundene. Og med de tynne ledningene  :-\ 
Den ekstra startstrømmen til Xenonlysene er ikke noe problem for ledningene, til det er varigheten på startstrømmen for kort i forhold til den termiske tidskonstanten til ledningene. Er sikringene på kursen for små kan imidlertid de ryke, men jeg har ikke hørt om det som noe vanlig problem blant de som monterer Xenon.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

dissern

Da har jeg fått Xenon lysene til Leafen, kjøpte på eBay: http://www.ebay.com/itm/250932401997?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Disse var rimelig, men ser ut til å ha like god byggekvalitet til settene som selges til 1200 +/- her hjemme.

Jkirkebo: Jeg husker at du har installert disse, hvor har du festet ballastene?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

jkirkebo

Sitat fra: dissern på tirsdag 13. desember 2011, klokken 16:10
Da har jeg fått Xenon lysene til Leafen, kjøpte på eBay: http://www.ebay.com/itm/250932401997?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Disse var rimelig, men ser ut til å ha like god byggekvalitet til settene som selges til 1200 +/- her hjemme.

Jkirkebo: Jeg husker at du har installert disse, hvor har du festet ballastene?

Mine kom med noen lange "skinner" til å skru fast ballastene på, så bøyde jeg monteringsskinna 90 grader og festet den i den bolten øverst bak på lyktene slik at de "henger" rett ned derfra. Quick & dirty...

Jeg så ikke noe om CAN-bus kompatibilitet på den siden, håper du ikke får feilmeldinger da.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA