Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nytt fra Think

Startet av aukanmeister, mandag 19. desember 2011, klokken 20:37

« forrige - neste »

gbzdoc

Vil dette med UV stråling være av særlig betydning på fjernlysene som brukes så sjelden?

(I hvert fall for de av oss som bor på steder med stort sett opplyste veier.)

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Det finnes en enklere løsning på dårlige fjernlys, og det er reklamasjon  ;D

Tok en spenningsfallmåling i kveld og det er 12,43V på høyre fjenlys og 12,82V på venstre med en spenning på 14,56V på batteriet. Og det blir 2,1V spenningsfall på høyre, maksimale er 0,6V!!!!!

Blir minst 50% bedre lys ved å heve spenningen til ca 14V på pæra. Det var faktisk den sorte godsledningen som var synderen  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

dissern

Sier du at vi skal ta bilen med til forhandler og reklamere? Hvordan rettes denne godsledningen?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Kallagtunet

Ja her må det flere detaljer lynet  ;D

Lynet

Det bør absolutt klages, det er lagt opp alt for tynne ledninger fra fabrikk. Hvordan det løses blir forhandlerens sak. Vet ikke hvordan det er koblet heller, tidligere hadde japsen ofte bryter på minussiden av pæra!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Skal det klages, må en måle at lysstyrken er for lav i forhold til kravene.

Ellers er det enklere å bare legge en ekstra jordledning eller ekstra lysrele opp selv.

Gjorde dette på BMW MC'en for 19 år siden, og det var mye enklere enn å bruke tid og krefter på å klage til forhandler/produsent.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Hvis man bytter til Xenon så spiller ledningsdimensjonen liten rolle. Ballastene vil levere det pæra skal ha, så lenge spenningen inn overstiger ballastens minimum (typisk 9V). Ved lav spenning vil ballasten bare trekke mere strøm for å kunne levere samme effekt. Ulempen er noe høyere effektforbruk enn optimalt, men fortsatt lavere enn med halogen.

Det lar seg gjøre å få til det samme med halogen også, om man putter på en DC-DC konverter (boost type) før pærene. Justeres den til f.eks 14.8V så er det det som pærene får, selv om innspenningen skulle havne nede på 12V.

Det kan godt hende at ledningsdimensjonen er valgt utifra et ønsket spenningstap pga. levetiden på pæra. Pæra vil ha ekstremt mye lengre levetid ved 12.5V framfor 14.7V for eksempel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:22
Skal det klages, må en måle at lysstyrken er for lav i forhold til kravene.

Ellers er det enklere å bare legge en ekstra jordledning eller ekstra lysrele opp selv.

Ekstra rele vil jeg sterkt fraråde da du garantert får feilmelding på defekt pære med en gang. Dette fordi releet trekker svært mye lavere strøm enn pæra ville gjort slik at lyskontrolleren vil tro den er gåen.

Ekstra jordningsledning, evt. bytte de andre ledningene til tykkere utgaver vil ikke ha noen negative effekter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Er det pæreovervåkning på Leafen da? Kan ikke huske å ha sett noen varsellampe for det.

Er også litt bekymret for dere som har satt inn Xenon, den drar utrolig mye strøm de første sekundene. Og med de tynne ledningene  :-\
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 06. desember 2011, klokken 13:17
Er det pæreovervåkning på Leafen da? Kan ikke huske å ha sett noen varsellampe for det.

Er også litt bekymret for dere som har satt inn Xenon, den drar utrolig mye strøm de første sekundene. Og med de tynne ledningene  :-\

Varsellampe? Jeg antar det kommer i dot-matrix displayet i midten, som endel andre varsel (lav utetemperatur for eksempel). Kan ikke huske å ha sett noen nyere biler (nyere enn 10 år gamle) med CAN-bus uten pærevarsling.

Ledningene bekymrer meg ikke, hadde strømtrekket vært for høyt i starten hadde sikringene gått. Halogen trekker også mye mer i starten om de er kalde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Halogen trekker mye ja, men det er bare millisekunder. Xenon trekker mye i mange sekunder.
Og bilsikringer er nok ikke like gode som en automatsikring i hus....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Helge

Sitat fra: Lynet på tirsdag 06. desember 2011, klokken 13:17Er også litt bekymret for dere som har satt inn Xenon, den drar utrolig mye strøm de første sekundene. Og med de tynne ledningene  :-\ 
Den ekstra startstrømmen til Xenonlysene er ikke noe problem for ledningene, til det er varigheten på startstrømmen for kort i forhold til den termiske tidskonstanten til ledningene. Er sikringene på kursen for små kan imidlertid de ryke, men jeg har ikke hørt om det som noe vanlig problem blant de som monterer Xenon.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

dissern

Da har jeg fått Xenon lysene til Leafen, kjøpte på eBay: http://www.ebay.com/itm/250932401997?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Disse var rimelig, men ser ut til å ha like god byggekvalitet til settene som selges til 1200 +/- her hjemme.

Jkirkebo: Jeg husker at du har installert disse, hvor har du festet ballastene?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: dissern på tirsdag 13. desember 2011, klokken 16:10
Da har jeg fått Xenon lysene til Leafen, kjøpte på eBay: http://www.ebay.com/itm/250932401997?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Disse var rimelig, men ser ut til å ha like god byggekvalitet til settene som selges til 1200 +/- her hjemme.

Jkirkebo: Jeg husker at du har installert disse, hvor har du festet ballastene?

Mine kom med noen lange "skinner" til å skru fast ballastene på, så bøyde jeg monteringsskinna 90 grader og festet den i den bolten øverst bak på lyktene slik at de "henger" rett ned derfra. Quick & dirty...

Jeg så ikke noe om CAN-bus kompatibilitet på den siden, håper du ikke får feilmeldinger da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA