Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nytt fra Think

Startet av aukanmeister, mandag 19. desember 2011, klokken 20:37

« forrige - neste »

aukanmeister

Noen som har prøvd HID i fjernlysene på Leaf? Lysbildet er mildt sagt trist orginalt på fjernlysene! Iallfall samenlignet med det gode nærlyset :) Jeg liker lyset diodene gir.
I tillegg lurer jeg på om det er CanBus på Leaf? Vil dette gi feilmelding ved avvik på strømforbruk? Jeg ser for meg et 35w kit på fjernlysene.

snurre100

#1
Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe  4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.
Venter på Kia E Niro

hens

#2
Jeg vil gjøre oppmerksom på at det selges svært mye på Ebay som ikke er godkjent for bruk på bil.
Jeg kjøpte noen H4- LED pærer der, som ikke hadde noen form for avskjerming på nærlyset, og heller ikke hadde rett fokus. Dette gir opp mot 2000 kroner i bot dersom dette blir oppdaget i en trafikkontroll.

Dessuten er  lysutstyr som ikke er godkjent lett å oppdage, de blender møtende trafikk langt mer enn godkjent lys.
Det er derfor de ikke blir godkjent!

Feilen er at selgere på ebay ikke har den nødvendige kompetanse som må til for å vurdere varene, og det nytter lite å returnere varen, boten må betales!

Men LED-pærene egner seg godt som lys på hyttekjøkkenet!





Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

MrMagu

Jeg har montert HID kjøpt på Ebay, men ikke testet det annet enn i garasjen.

Iom at det er fjernlys er sjansen for bot minimal.

Men har foreløpig bare festet balasten med strips

jkirkebo

Sitat fra: hens på søndag 04. desember 2011, klokken 13:05
Jeg vil gjøre oppmerksom på at det selges svært mye på Ebay som ikke er godkjent for bruk på bil.
Jeg kjøpte noen H4- LED pærer der, som ikke hadde noen form for avskjerming på nærlyset, og heller ikke hadde rett fokus. Dette gir opp mot 2000 kroner i bot dersom dette blir oppdaget i en trafikkontroll.

Dessuten er  lysutstyr som ikke er godkjent lett å oppdage, de blender møtende trafikk langt mer enn godkjent lys.
Det er derfor de ikke blir godkjent!

Vel, her er det snakk om fjernlys, noe som uansett blender møtende trafikk om man ikke blender ned.

Foreløig er jeg superfornøyd med mine 55W Xenon fjernlys, Leafens originale fjernlys er skikkelig slitsomme å kjøre med i mørket da man ser så dårlig. Med 55W xenon var det bare avslappende ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snurre100

#5
Helt enig Kirkebo.Det er jo ikke lov å kjøre for fort heller.Men de fleste gjør det.Har handlet mye på Ebay.Mange ting er den samme kvaliteten man får her hjemme i norske nettbutikker.Forskjellen er at på Ebay er det halv pris.
Venter på Kia E Niro

aukanmeister

Sitat
Vel, her er det snakk om fjernlys, noe som uansett blender møtende trafikk om man ikke blender ned.

Foreløig er jeg superfornøyd med mine 55W Xenon fjernlys, Leafens originale fjernlys er skikkelig slitsomme å kjøre med i mørket da man ser så dårlig. Med 55W xenon var det bare avslappende ;)

Så disse gir ingen feilmelding i vår kjære Leaf, selv med 55w effekt? Har du canbus type, eller vanlig?
Interessant :)
Forøvrig plager det meg ikke nevneverdig at det ikke er lov. Bare bytter tilbake ved EU kontroll om 4 år:) Det er viktigere å se i mørket!

jkirkebo

Sitat fra: aukanmeister på søndag 04. desember 2011, klokken 21:34
Sitat
Vel, her er det snakk om fjernlys, noe som uansett blender møtende trafikk om man ikke blender ned.

Foreløig er jeg superfornøyd med mine 55W Xenon fjernlys, Leafens originale fjernlys er skikkelig slitsomme å kjøre med i mørket da man ser så dårlig. Med 55W xenon var det bare avslappende ;)

Så disse gir ingen feilmelding i vår kjære Leaf, selv med 55w effekt? Har du canbus type, eller vanlig?
Interessant :)
Forøvrig plager det meg ikke nevneverdig at det ikke er lov. Bare bytter tilbake ved EU kontroll om 4 år:) Det er viktigere å se i mørket!

Ingen feilmelding nei,og lavere effektforbruk. Det er CAN-bus kompatible ballaster ja. Digitale også, slik at man ikke får radiostøy.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joffe69

Sitat fra: snurre100 på søndag 04. desember 2011, klokken 12:10
Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe  4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.

Kan ikke du skrive en mld her etter at du har montert lysene for å høre hvordan de virker. Event feilmld.
Lyser ikke 5000K med ett hvitere lys en 4300K ?

Hilsen Joffe69

jkirkebo

Sitat fra: Joffe69 på mandag 05. desember 2011, klokken 02:16
Sitat fra: snurre100 på søndag 04. desember 2011, klokken 12:10
Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe  4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.

Kan ikke du skrive en mld her etter at du har montert lysene for å høre hvordan de virker. Event feilmld.
Lyser ikke 5000K med ett hvitere lys en 4300K ?

Blåere og svakere er nok nærmere sannheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joffe69

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. desember 2011, klokken 02:51
Sitat fra: Joffe69 på mandag 05. desember 2011, klokken 02:16
Sitat fra: snurre100 på søndag 04. desember 2011, klokken 12:10
Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe  4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.

Kan ikke du skrive en mld her etter at du har montert lysene for å høre hvordan de virker. Event feilmld.
Lyser ikke 5000K med ett hvitere lys en 4300K ?

Blåere og svakere er nok nærmere sannheten.


OK takk for svaret.

Lynet

Husk at billige Xenon-kit har høy UV-stråling som vil gjøre plasten i lykteglasset gult, det går neppe på garantien  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

@Lynet, hvem har sagt dette? Noen som selger dyre HID-lys?
Man skal ikke tro alt man hører...

Ellers; Jeg har bestilt og mottatt et H9 35W 6000K HID sett med kompakte ballaster. Det kom på ca. kr 240 inkludert frakt. Jeg har valgt 6000K da dette samsvarer bedre med LED lyset som er på bilen. Men jeg vet ikke om jeg kommer til å montere det i bilen da jeg bruker fjernlyset så lite, kanskje jeg selger det til noen her som ønsker å bruke det?

5000-6000K farge stemmer godt med med dagslys, det er først når en passerer 6000K at fargen begynner å bli utpreget blålig/lilla. Jeg tipper LED-lysene på bilen ligger på 5-6000K.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Helge

Ulovlige Xenon i nærlysene oppdages gjerne svært lett av kontrollører og politi ute langs veiene ja og 8000 Kelvin er mer avslørende enn 6000 K som igjen er mer avslørende enn 4300 K. Jeg har hørt om flere som har opplevd å bli tatt på dette - selv med 4300 K pærer som er det mest diskrete. Men det er også som andre har påpekt her noe helt annet mht fjernlysene og det var jo det denne tråden ble startet på. Fjernlysene blender uansett ;D

De vanligste fargetemperaturene å få kjøpt Xenonpærer med er 4300, 6000 og 8000 Kelvin. 8000 er mest for rånegutter og selv de som selger Xenon for ettermontering innrømmer/bekrefter at 8000 K gir dårligere lys enn både 6000 og 4300. De to sistnevnte skal visstnok ha ganske likt lysinntrykk mht lysstyrke for det menneskelige øye og det er primært fargeforskjellen (hvitt kontra kritthvitt  ;D ) som oppleves mht forskjell. Men både en tysk test og en norsk test på dette konkluderte med at 4300 K er å foretrekke både på snøføre og på våt asfalt. 4300 velges ofte også av de som kjører ulovlig med slike lys i nærlysene da 6000 K er enda mer avslørende (8000 K værst) og øker risikoen for å bli plukket ut ved kontroll. Enkelte fabrikanter av Xenon har nå kommet med pærer med avblendingsfelter på glasskolben for å redusere strølyset/blending ved ettermontering i nærlys (reflektorlykter), men det gjør ikke slik montering mere lovlig likevel. Er ikke lyktene i utgangspunktet godkjent for Xenon... så er de ikke det.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lynet

Sitat fra: BE på mandag 05. desember 2011, klokken 08:51
@Lynet, hvem har sagt dette? Noen som selger dyre HID-lys?
Man skal ikke tro alt man hører...

Dette er noe som er meget godt kjent i bilbransjen etter at plast i lykteglassene kom for fult.
Også vanlige H4 må ha UV-filter, billige halogenpærer har det ikke....
Se på lykteglassene på eldre biler så ser du hva jeg snakker om.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA