Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i lyn & torden

Startet av Karlsbike, mandag 12. desember 2011, klokken 22:15

« forrige - neste »

elektrolux

Ladestyrken er en ting, men

Maximum discharge power capacity: 80W

Dette er meget bra.

En verdig arvtaker til Bantam 902 som klarte 50W discharge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. desember 2011, klokken 15:16
Maximum discharge power capacity: 80W

Dette er meget bra.

En verdig arvtaker til Bantam 902 som klarte 50W discharge.
Det skyldes nok at iCharger 306B benytter noe de kaller "Regenerative Discharge", dvs at drivbatteriet lades av batteriet som testes. I Bantam går vel all energien bort i varme.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Bantam'en omsetter det i varme. Men hva om en bruker strømforsyner? Den kan jo ikke ta imot noe strøm?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Karlsbike

Hei
Jeg gikk for 306B istedet for den som er ett hakk større (3010B), siden forskjellen kun er at 3010B klarer flere LiPo batterier - noe som er ganske uintressant for mitt bruk. Dessuten, jeg har lest endel illevarslende kommentarer på 3010B; den virker som den har tatt fyr for noen...

Når det gjelder utladning, har denne laderen flere modus:
80W pure discharge, d.v.s varme
1000W i regenerative discharge, og det er vel kun til batteri.
1200W (!) i s.k. 'external discharge power capacity', noe som jeg antar er med en ekstern motstand.

Jeg er ikke sikker på hvordan jag skal supplere strøm, men jeg lurer på om jeg skal eksperimentere med en PSU fra en kraftig PC... Dette må jo være mulig, og 12V burde holde til mitt behov (maks 500W ved 12V/1000W ved 23+V).
Har ikke fått den enda, men venter i spenning;)
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

OneMore

Sitat fra: Karlsbike på tirsdag 29. november 2011, klokken 22:23


Nikkel-kadmium batteri skal helst lades med konstant strøm, ikke konstant spenning som blybatteri. Det vil si at ladespenningen må øke gradvis mens batteriet lades, inntil et visst punkt, ca 8,5V (temperaturavhengig) for et 6V NiCd batteri. Dette punktet er når spenningen må reduseres for å holde ladestrømmen konstant. På dette punktet vil også batteritemperaturen begynne å stige. Batteriet er nå fulladet, 100%, og ladingen må avbrytes. Tiden det tar er vesentlig kortere enn tiden det tar å fullade et blybatteri.




Vil det si at viss man ønsker å lade 4 stk saft NiCd så må lader eller laboratorie-strømforsyning
kunne levere min. 8,5V x 4   =  34V  ?
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Karlsbike

Hei OneMore
Først en liten korreksjon: El rayo gav oss den informasjonen - jeg er dessverre ikke på det nivået;)

Her er min forståelse (fra dypt vann...):
Man kan ikke få høyere spenning på et batteri enn man leverer inn, m.a.o 100% ladning av 4 x 6V NiCd i serie krever 34+V.
Amperen derimot, bygger seg opp, og man kan i teorien lade et 100Ah kap batteri med f.eks. 100mA men må holde på i 1100-1200 timer eller så (regner med at dette ikke går i virkeligheten siden selvutladning blir en stor faktor?)
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

El rayo

#21
Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2011, klokken 13:23
Bantam'en omsetter det i varme. Men hva om en bruker strømforsyner? Den kan jo ikke ta imot noe strøm?
Da må man slå av "Regenerative Discharge" og all strømmen omsettes i varme. Utladestrømmen begrenses automatisk til det laderen klarer av effekt under utlading. Sjekk datablad for eksakte verdier.

Edit: maks 80W når "Regenerative Discharge" er slått av.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#22
Sitat fra: OneMore på mandag 12. desember 2011, klokken 23:29
Vil det si at viss man ønsker å lade 4 stk saft NiCd så må lader eller laboratorie-strømforsyning
kunne levere min. 8,5V x 4   =  34V  ?
Ja, det er riktig, hvis blokkene kobles i serie og skal bli fulladet.

Denne typen lader har innebygget switch mode strømforsyning med spenningsforsterker. Laderen kan levere høyere spenning ut enn drivspenningen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Karlsbike på mandag 12. desember 2011, klokken 21:31
Dessuten, jeg har lest endel illevarslende kommentarer på 3010B; den virker som den har tatt fyr for noen...
Det gjelder dessverre alle Kina-produkter som arbeider på grensen av det de klarer. Effekten de oppgir i dataene er under forutsetning av at temperaturen i laderen holdes på 20 grader, noe som er umulig i praksis.

Jeg tør ikke å presse Kina-elektronikk mer enn halvparten av hva de er oppgitt å tåle (i W).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Karlsbike på mandag 12. desember 2011, klokken 21:31
Jeg gikk for 306B istedet for den som er ett hakk større (3010B)

Jeg er ikke sikker på hvordan jag skal supplere strøm, men jeg lurer på om jeg skal eksperimentere med en PSU fra en kraftig PC... Dette må jo være mulig, og 12V burde holde til mitt behov (maks 500W ved 12V/1000W ved 23+V).
Har ikke fått den enda, men venter i spenning;)
Google fant følgende artikkel/omtale av disse laderne med tips om strømforsyning:
http://www.rchelicopterfun.com/icharger-3010b.html
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Sitat fra: El rayo på tirsdag 13. desember 2011, klokken 02:01
Sitat fra: OneMore på mandag 12. desember 2011, klokken 23:29
Vil det si at viss man ønsker å lade 4 stk saft NiCd så må lader eller laboratorie-strømforsyning
kunne levere min. 8,5V x 4   =  34V  ?
Ja, det er riktig, hvis blokkene kobles i serie og skal bli fulladet.

Denne typen lader har innebygget switch mode strømforsyning med spenningsforsterker. Laderen kan levere høyere spenning ut enn drivspenningen.


Heisan, takker for svar, da har jeg forstått ting riktig.
Beklager at jeg rota med siteringsgreian :-)

Du sier laderen kan levere høyere spenning ut en drivspenning ?
Mener du at en lab forsyning da kan levere 34V når den har 30V i spec ?

Det jeg har vært usikker på er hvordan man stiller det inn ?
Her mangler jeg kunnskap, viss jeg skal lade 2 batterier.
Setter jeg den fremdeles på 30V ? Eller på 17V ?


Har sett på noen etter tips fra Elektrolux of tidligere diskusjon på forum.

Har noen av dere erfaring med disse ?

http://www.mastechpowersupply.com/dc-power-supply/switching-power-supply/cat_7.html
http://www.mastechpowersupply.com/dc-power-supply/switching-power-supply/mastech-power-supply-30v-20a-programmable-rs232-hy3020mr-600w/prod_18.html

Bør man heller satse på 50V  ??


Her er en brukt på ebay jeg lurte litt på ?
http://www.ebay.com/itm/Variable-power-supply-0-30V-0-40A-/330655116024?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item4cfc94aaf8


Vurderte også denne som kan gi 12A og nok V til 4 blokker,  (pb 36v, antar den leverer det til NiCd også) ?
pluss masse annet moro. Massering osv. Passer også fint til mine andre egne prosjekt
pluss ungenes større og større utvalg av batterier til softgun, RC osv.

http://bantamtek.com/00_eng/02_pro/sub01.asp?code=read&idx=8&pwd=&re_level=0&re_step=0&board=product_eng01&page=1&keyword=&keyfield=&keypart1=&keypart2=&p_name=BC8HP


Alle kommentarer og erfaringer settes pris på :-)

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Karlsbike

Sitat fra: El rayo på tirsdag 13. desember 2011, klokken 02:28
Det gjelder dessverre alle Kina-produkter som arbeider på grensen av det de klarer. Effekten de oppgir i dataene er under forutsetning av at temperaturen i laderen holdes på 20 grader, noe som er umulig i praksis.

Jeg tør ikke å presse Kina-elektronikk mer enn halvparten av hva de er oppgitt å tåle (i W).

Du har helt sikkert rett - disse er laget for høy ytelse men med billige komponenter...
Med enkle 6V NiCd blir man uansett langt under noen grense selv ved 30A ladestrøm = 180W nom (maks 255W eller så), og det er derfor jeg tenker at en 12V 500W PSU bør kunne dekke mitt behov...
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

El rayo

Sitat fra: OneMore på tirsdag 13. desember 2011, klokken 11:58
Du sier laderen kan levere høyere spenning ut en drivspenning ?
Mener du at en lab forsyning da kan levere 34V når den har 30V i spec ?

OneMore
Beklager at jeg var uklar på hvilken lader jeg mente, det var iCharger.

En lab strømforsyning leverer nok ikke mer enn det som er oppgitt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Heisan, Elrayo. Takk for det!

Har du noen formening eller erfaringer fra di andre produktene jeg nevner ?


OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Sitat fra: OneMore på tirsdag 13. desember 2011, klokken 11:58
Det jeg har vært usikker på er hvordan man stiller det inn ?
Her mangler jeg kunnskap, viss jeg skal lade 2 batterier.
Setter jeg den fremdeles på 30V ? Eller på 17V ?

OneMore
Når man skal lade NiCd batteri med lab strømforsyning og konstant strøm (A) må spenningen (V) stilles høy nok til at batteriet blir fulladet. Man passe på manuellt og ta av ladingen når batteriet er fullt.

For 2 stk Saft STM5-100MRE blokker i serie (12V nominell spenning tilsammen) blir maks spenningen ca 17 V, den er temperaturavhengig. Å stille spenningen på 17V er en falsk sikkerhet, man passe på uansett.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA