Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i lyn & torden

Startet av Karlsbike, mandag 12. desember 2011, klokken 22:15

« forrige - neste »

Karlsbike

Og da har jeg testet batteriene i min 'nye' '92 Kewet. Denne bilen ble bygget om til 72V Saft NiCd for ca. 10 år siden (av Hens!), og har de siste par årene stått uten skilter etter hærverk. Alt det 'vanlige' har jeg nå fikset, og har fått på skilter.
Siden jeg er så heldig at jeg omtrent er nabo med Hens, har jeg fått gode tips/instrukser fra ham om alt det 'uvanlige' med elbil.
Batteritilstand er delvis ukjent, og jeg begynte å teste som følger:
1. Lade til fullt (laderen er orginal Kewet 48V lader som er justert til 90V)
2. El. varmeapparat på fullt (+lys)
3. Logge spenningen på hver blokk hvert 20. min.
4. Fortsette til en/flere blokker stuper i spenning.
5. Alt så ok ut til kl 21:00 v/70Ah forbrukt. Batteri nr.8 hadde da tydelig falt mer enn de andre. Test stoppet.
Jeg logget dette i Excel - se vedlegg
6. Jeg koblet en H4 pære over batt nr. 8 til den ble svak (over natten) - målte da 1,5V
7. Satte først på ca. 1A ladning til 5,5V (burde kanskje fått den opp i 6V her?)
8. Gikk over til 8A ladning til 6,7V
9. Ny runde med belastning, ned fra 4,5V med H4 pære
10. Ny oppladning, først med ca.1A, nå står den på 8A ladning som jeg lar stå til den passerer 8V?
Kommentarer/tips?

Det er litt uklart for meg hvordan man 'faser' inn et massert batteri - må man matche spenningen til resten av batteriene før man lader alt sammen, eller hvordan gjør man dette i praksis?
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

elektrolux

Man kan synkronisere blokkene på forsjellige måter:

F.eks ved å lade alle i serie med 5A til alle er 100% oppladet. De som i utgangspunktet var fulladet vil tåle en slik overlading, mens de tomme nå er fulladet.

Eller ved å sette en pære over alle, og lade de tømte blokkene likt opp.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Karlsbike

Elektrolux: Takk for svar - skal lade opp alle, så tar jeg en ny kap. test...
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

Karlsbike

Ok, jeg beviser nå sikkert min uvitenhet, men jeg forstår ikke følgende:
Etter å ha scannet andre tråder, skjønner jeg at en 6V Nicad blokk skal kunne lades til (minst) 8.25V for å vise at den er tess. Hvordan oppnår man dette?
- er det ikke slik at f.eks en 6V lader som gir omtrent 7.5V ladespenning, betyr at dette er maks spenning man 'får inn' på batteriet, uavhengig av hvilken strøm laderen leverer?
Jeg har (foreløpig) kun en enkel 6V/12V lader - bør kanskje anskaffe meg noe mer avansert...

Laderen på bilen min er skrudd til ca. 90V, og igjen betyr vel dette at maks spenning på mine 12 blokker blir ca. 7.5V uavhengig av laderens logikk, eller hvordan funker dette?
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

hens

Alternativ B:
Ta ut den dårligste blokken og kjøre på 11 blokker, 66 volt nominell.
Da vil de andre 11 blokkene få over 8 volt hver mot slutten av etterladingen.

Så kan den dårlige blokken masseres manuelt, kanske den tar seg opp igjen.
Lad opp til 7,5 volt med laderen i 6 voltposisjon, deretter med en 12volt hovedlyspære i serie og laderen i 12 voltposisjon.
Da gir laderen ca 3 A , og la den få noen timer. Hold øye med spenningen,
Når spenningen begynner å synke, og temperaturen stiger er det nok.

Den dårligste blokken mangler kanskje initiallading etter å ha stått lagret lenge, og kan bli bedre med litt mosjon.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#5
Sitat fra: Karlsbike på tirsdag 29. november 2011, klokken 22:23
Jeg har (foreløpig) kun en enkel 6V/12V lader - bør kanskje anskaffe meg noe mer avansert...
Vet ikke hvilken lader du har, men en enkel lader til blybatteri består vanligvis av trafo (din har også midt-uttak på viklingen og 6/12V bryter), likretter og et unøyaktig amperemeter. Spenningen ut varierer kraftig med strømmen. Ladestrømmen varierer mellom 0A og maksA 50 eller 100 ganger i sekundet. Dette skal visstnok ikke være bra for NiCd batterier, de skal helst ha jevn ladestrøm.

En enkel 12V lader jeg har gir 25V når den ikke er tilkoblet batteriet.

Foreslår at du går til anskaffelse av en laboratorie-strømforsyning. Da kan du justere både ladestrøm og maks ladespenning.

NiCd batterier som ikke har vært i bruk på en stund kan trenge 5 opp og utladinger før de får full kapasitet igjen.

Hvordan er det med elektrolyttnivå på blokkene dine? Jeg ville toppet opp med destillert, avionisert vann etter første fullading. Mål hvor mye som går på hver blokk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#6
Sitat fra: Karlsbike på tirsdag 29. november 2011, klokken 22:23
- er det ikke slik at f.eks en 6V lader som gir omtrent 7.5V ladespenning, betyr at dette er maks spenning man 'får inn' på batteriet, uavhengig av hvilken strøm laderen leverer?
Ja. Batteriet vil ikke bli fulladet. Dersom strømmen er høyere og spenningen det samme tar det kortere tid å lade.

Strøm og spenning henger sammen. Når man har en fast belastning (motstand) tilkoblet laderen vil strømmen øke når spenningen øker. Når man har et batteri blir det litt vanskeligere fordi spenningen i batteriet varierer etter hvor mye det er ladet.

Tallene du har (maks 7,5V for en 6V lader) er riktige for blybatteri. Dvs. det er ikke fullt så enkelt, 7,5V er absolutt maks ladespenning og ladingen må avbrytes når blybatteriet er ferdig ladet. Hvis ikke blir ladestrømmen bare omgjort til varme i batteriet. Denne fasen kalles bulklading eller fase 1 lading. Når laderen kobles fra vil batterispenningen synke til ca 6,3V.

På dette tidspunktet er batteriet ca 80% ladet. For å fullade batteriet må ladestrømmen reduseres ved at ladespenningen reduseres. Denne fasen kalles topplading eller fase 2 lading. Toppladingen tar gjerne like lang tid som bulkladingen.

Nikkel-kadmium batteri skal helst lades med konstant strøm, ikke konstant spenning som blybatteri. Det vil si at ladespenningen må øke gradvis mens batteriet lades, inntil et visst punkt, ca 8,5V (temperaturavhengig) for et 6V NiCd batteri. Dette punktet er når spenningen må reduseres for å holde ladestrømmen konstant. På dette punktet vil også batteritemperaturen begynne å stige. Batteriet er nå fulladet, 100%, og ladingen må avbrytes. Tiden det tar er vesentlig kortere enn tiden det tar å fullade et blybatteri.

Når man lader mange NiCd celler i serie er det umulig å vite akkurat når ladingen skal avbrytes ut fra spenningen fordi cellene ikke blir ladet ferdig samtidig.

Når man lader et 72V NiCd batteri med 90V toppspenning blir det ikke fulladet, men det gjør ikke noe for batteriet. Det eneste det medfører er at bilen får kortere rekkevidde.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Karlsbike

Sitat fra: hens på onsdag 30. november 2011, klokken 16:30
Alternativ B:
Ta ut den dårligste blokken og kjøre på 11 blokker, 66 volt nominell.
Da vil de andre 11 blokkene få over 8 volt hver mot slutten av etterladingen.

Så kan den dårlige blokken masseres manuelt, kanske den tar seg opp igjen.
Lad opp til 7,5 volt med laderen i 6 voltposisjon, deretter med en 12volt hovedlyspære i serie og laderen i 12 voltposisjon.
Da gir laderen ca 3 A , og la den få noen timer. Hold øye med spenningen,
Når spenningen begynner å synke, og temperaturen stiger er det nok.

Den dårligste blokken mangler kanskje initiallading etter å ha stått lagret lenge, og kan bli bedre med litt mosjon.

Hens: Takk - dette er svært nyttige tips!
Jeg gjorde forresten en ny kapasitets test igår, og fant en annen blokk som stupte (ved ca. 5.5V). Den jeg hadde massert, begynte over de andre, så jeg skal prøve ditt tips for å teste alle med likt utgangspunkt.
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

Karlsbike

Sitat fra: El rayo på onsdag 30. november 2011, klokken 18:09
Foreslår at du går til anskaffelse av en laboratorie-strømforsyning. Da kan du justere både ladestrøm og maks ladespenning.
Jeg har foreløpig kun en helt ordinær Biltema blylader, med 6/12V og høy/lav A valg, pluss en tre-stegs 12V lader (lav A), så jeg må skaffe noe litt mer ordentlig. Jeg ser mange navn i div tråder, men er det noen som har tips om en bra en? Ideellt sett, hadde jeg skaffet en som kunne gi fra 6V/1A til 100V/15A eller så, men dette finnes kanskje ikke til en 'normal' pris...

Sitat fra: El rayo på onsdag 30. november 2011, klokken 18:09
Hvordan er det med elektrolyttnivå på blokkene dine? Jeg ville toppet opp med destillert, avionisert vann etter første fullading. Mål hvor mye som går på hver blokk.
Jeg har toppet opp etter fulladning, og på de tre settene (a 4 blokker) med blokker gikk det på h.h.v 1.4, 1.7 og 1.8L, totalt ca. 4.8L. på 12 blokker, så dette ser vel ok ut?
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

Karlsbike

Sitat fra: El rayo på onsdag 30. november 2011, klokken 19:38
Ja. Batteriet vil ikke bli fulladet. Dersom strømmen er høyere og spenningen det samme tar det kortere tid å lade.

Nikkel-kadmium batteri skal helst lades med konstant strøm, ikke konstant spenning som blybatteri. Det vil si at ladespenningen må øke gradvis mens batteriet lades, inntil et visst punkt, ca 8,5V (temperaturavhengig) for et 6V NiCd batteri. Dette punktet er når spenningen må reduseres for å holde ladestrømmen konstant. På dette punktet vil også batteritemperaturen begynne å stige. Batteriet er nå fulladet, 100%, og ladingen må avbrytes. Tiden det tar er vesentlig kortere enn tiden det tar å fullade et blybatteri.

Når man lader et 72V NiCd batteri med 90V toppspenning blir det ikke fulladet, men det gjør ikke noe for batteriet. Det eneste det medfører er at bilen får kortere rekkevidde.

El rayo: Takk for info! - Og det er vel i tråd med tipset fra Hens for å fullade - ta ut en blokk og lade/massere  separat, så gir laderen nok spenning til å fullade resten (90/11 = 8,18V)
Jeg må få tak i en bra lader, eller finne på noe lurt: Jeg er trenger nok all juice jeg kan få ut, siden jeg bor på toppen av Kongsveien (en 1.5km lang bakke i Oslo...)
Er forresten NiCd og NiMh tilsvarende i ladebehov - jeg synes de ofte står sammen under laderspesifikasjoner - betyr dette at en bra lader da gir konstant strøm og variabel spenning i denne modusen?

Mange spørsmål fra en newbie, men jeg vil lære og dette er helt klart riktig sted å være...
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

El rayo

Sitat fra: Karlsbike på torsdag 01. desember 2011, klokken 11:44
Jeg har toppet opp etter fulladning, og på de tre settene (a 4 blokker) med blokker gikk det på h.h.v 1.4, 1.7 og 1.8L, totalt ca. 4.8L. på 12 blokker, så dette ser vel ok ut?
Ja, det ligger helt i grenseland ifølge det de mest erfarne har kommet fram til; maks 8 liter for 19 blokker.

Ifølge Saft er elektrolyttreserven i en blokk 175 cm3, som er 0,175 liter. Det er uklart for meg hva vi kan bruke den opplysningen til medmindre det er forholdet mellom maks og min anbefalt elektrolyttnivå.
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Karlsbike på torsdag 01. desember 2011, klokken 12:37
det er vel i tråd med tipset fra Hens for å fullade - ta ut en blokk og lade/massere  separat, så gir laderen nok spenning til å fullade resten (90/11 = 8,18V)
Ja, og skulle jeg si noe annet enn Hens så er det han som er mest erfaren og sikkert gir de beste rådene.
Sitat fra: Karlsbike på torsdag 01. desember 2011, klokken 12:37
Jeg må få tak i en bra lader, eller finne på noe lurt: Jeg er trenger nok all juice jeg kan få ut, siden jeg bor på toppen av Kongsveien (en 1.5km lang bakke i Oslo...)
No problem for NiCd, de kan gjerne tappes helt, dog med begrenset belastning de siste 20%.

Sitat fra: Karlsbike på torsdag 01. desember 2011, klokken 12:37
Er forresten NiCd og NiMh tilsvarende i ladebehov - jeg synes de ofte står sammen under laderspesifikasjoner - betyr dette at en bra lader da gir konstant strøm og variabel spenning i denne modusen?
Riktig. NiMh ble vel utviklet etter at kadmium (Cd-komponenten) ble forbudt å bruke. Min erfaring er at det nye nikkel-baserte batteriet, NiMH har kortere levetid enn NiCd. Har brukt NiCd i radioutstyr til modellfly siden tidlig 70-tall; funker helt som nytt i 10 år. Samme med elbilen. NiMh i barbermaskin får gradvis redusert kapasitet etter 3 år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Karlsbike på torsdag 01. desember 2011, klokken 11:44
Jeg har foreløpig kun en helt ordinær Biltema blylader, med 6/12V og høy/lav A valg, pluss en tre-stegs 12V lader (lav A), så jeg må skaffe noe litt mer ordentlig. Jeg ser mange navn i div tråder, men er det noen som har tips om en bra en? Ideellt sett, hadde jeg skaffet en som kunne gi fra 6V/1A til 100V/15A eller så, men dette finnes kanskje ikke til en 'normal' pris...
Biltemaladeren kan brukes, men du må passe på manuellt og ta av ladingen når batteriet er fullt. I og met at ladestrømmen forandrer seg hele tiden er det vanskelig å finne ut hvor mange Ah som går på.

100V/15A blir 1,5 kW (U(spenning) gange I(strøm) = P(effekt). det er stort sett effekten som gir prisen på strømforsyningen.

Til modellfly brukes ladere som har flere forskjellige ladeprogrammer, bl.a. NiCd/NiMH. Jeg har kjøpt en ekstremt billig (og dårlig laget) 50W lader fra HongKong, måtte repareres og modifiseres med kjøleribber før jeg turte å bruke den. Nå tåler den å levere 50W i mer enn 2 minutter før den brenner opp.

Her http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11597__iCharger_3010B_1000W_10s_Balance_Charger.html er f.eks en billig 1kW lader, men den krever at man har en 23V DC strømforsyning i tillegg.

eBay er vel det beste stedet å søke etter laboratorie strømforsyninger.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Karlsbike

El rayo og Elmo:
Takk for tips, nå har jeg bestilt meg litt snadder fra det store utland:
En iCharger 306B, og en multi-batteri monitor jeg ble nysgjerrig på...
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA