Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i lyn & torden

Startet av Karlsbike, mandag 12. desember 2011, klokken 22:15

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: OneMore på onsdag 14. desember 2011, klokken 12:50
Har du noen formening eller erfaringer fra di andre produktene jeg nevner ?


OneMore
Beklager, ingen erfaring med noen av dem. Den brukte fra England må du bytte støpsel på, men det er jo en bagatell.

Til den siste http://bantamtek.com/00_eng/02_pro/sub01.asp?code=read&idx=8&pwd=&re_level=0&re_step=0&board=product_eng01&page=1&keyword=&keyfield=&keypart1=&keypart2=&p_name=BC8HP trenger du en 12 V strømforsyning. Den klarer ikke å levere mer enn 8A mot slutten når man lader 4 Saft blokker i serie. Jeg hadde ikke turt å stole på delta peak voltage sense for å stoppe lading med så mange gamle celler i serie. Temperturføler blir også usikkert fordi det er vanskelig å få termisk kontakt med cellene i alle 4 blokkene. Loggfunksjonen er kjekk å ha. Jeg har en 50W lader som ser akkurat lik ut som denne. Jeg har lastet ned programmet til logging, men klarer ikke å pakke ut fila. Tror det er brukt et spesiellt komprimeringsprogram, winzip kjenner ikke filtypen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på onsdag 14. desember 2011, klokken 17:26
Jeg har lastet ned programmet til logging, men klarer ikke å pakke ut fila. Tror det er brukt et spesiellt komprimeringsprogram, winzip kjenner ikke filtypen.

Tror nedlastingen din feilen El Rayo.
Filen åpner uten problem både i 7-zip (freeware) og Windows7 sin innebygde unzip.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Sitat fra: El rayo på onsdag 14. desember 2011, klokken 17:26
Til den siste http://bantamtek.com/00_eng/02_pro/sub01.asp?code=read&idx=8&pwd=&re_level=0&re_step=0&board=product_eng01&page=1&keyword=&keyfield=&keypart1=&keypart2=&p_name=BC8HP trenger du en 12 V strømforsyning.
Grei skuring!

Sitat fra: El rayo på onsdag 14. desember 2011, klokken 17:26
Den klarer ikke å levere mer enn 8A mot slutten når man lader 4 Saft blokker i serie.
Hvor finner du det ut ?

Sitat fra: El rayo på onsdag 14. desember 2011, klokken 17:26
Jeg hadde ikke turt å stole på delta peak voltage sense for å stoppe lading med så mange gamle celler i serie. Temperturføler blir også usikkert fordi det er vanskelig å få termisk kontakt med cellene i alle 4 blokkene.
Ja dette blir jeg ikke å bruke uansett, her er det timer i kontakten.

Sitat fra: El rayo på onsdag 14. desember 2011, klokken 17:26
Loggfunksjonen er kjekk å ha. Jeg har en 50W lader som ser akkurat lik ut som denne. Jeg har lastet ned programmet til logging, men klarer ikke å pakke ut fila. Tror det er brukt et spesiellt komprimeringsprogram, winzip kjenner ikke filtypen.

Ja det progrmmaet ser veldig greit ut og støttes av flere 10 talls systemer.

Har du noen forslag til lader da? Virker som det er veldig vanskelig å finne ?
Utenom labb forsyning som heller ikke er best egentlig.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Sitat fra: OneMore på torsdag 15. desember 2011, klokken 08:23
Sitat fra: El rayo på onsdag 14. desember 2011, klokken 17:26
Den klarer ikke å levere mer enn 8A mot slutten når man lader 4 Saft blokker i serie.
Det er oppgitt maks spenning, maks strøm og maks effekt. Begrensningen blir den som oppnår maks først i dette tilfelle effekten. Formelen er I(strøm) = P(maks. effekt) / U(spenning). Maks effekt er oppgitt til 280W ved lading, 4 blokker får maks ladespenning ca 8,5 x 4 = 34V. 280 delt på 34 = 8,2352941176470588235294117647059

Det er mange som har fått seg en overraskelse der, skal jeg love deg!

Sitat fra: OneMore på torsdag 15. desember 2011, klokken 08:23
Har du noen forslag til lader da? Virker som det er veldig vanskelig å finne ?
Utenom labb forsyning som heller ikke er best egentlig.
Problemet er at det er så mye å velge i.

For å teste Saft blokker ville jeg foretrukket en lader som har "Regenerative Discharge" for å overføre energien i blokkene jeg tester med utlading til 4 tomme blokker. Det tar da kortere tid å toppe dem opp før utladetest.

Er nokså skeptisk til ladere som er beregnet for modellfly fordi de er beregnet på å være i bruk en times tid for så å kjøle seg ned. Loggeren til iCharger 306B går ikke lenger enn til enn 10Ah så vidt jeg husker.

Tror Elektrolux og Lunde her på forumet, som har erfaring med testing av Saft blokker, kan gi deg bedre svar på det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Karlsbike

Sitat fra: El rayo på onsdag 14. desember 2011, klokken 17:26
Er nokså skeptisk til ladere som er beregnet for modellfly fordi de er beregnet på å være i bruk en times tid for så å kjøle seg ned. Loggeren til iCharger 306B går ikke lenger enn til enn 10Ah så vidt jeg husker.

Tror Elektrolux og Lunde her på forumet, som har erfaring med testing av Saft blokker, kan gi deg bedre svar på det.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at loggeren stopper på 10Ah, men jeg sjekket endel spec's før jeg gikk for denne:
Mange av denne typen ladere har 10Ah auto cut-off, og det passer jo dårlig med oppladning av et 100Ah batteri.
306B og de 'større' har 99900mAh cut-off på ladning (og utladning, såvidt jeg forstår), så det er nok. Det er en funksjon som heter 'forming' charge som alle jeg har sett på har en grense på 10Ah kap. Er ikke helt sikker på hva dette er, men ser at laderen da gir 1C konstant i begynnelsen, og det er nok derfor den er begrenset il 10Ah kap...
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

El rayo

Sitat fra: Karlsbike på torsdag 15. desember 2011, klokken 22:58
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at loggeren stopper på 10Ah,
Mange av denne typen ladere har 10Ah auto cut-off, og det passer jo dårlig med oppladning av et 100Ah batteri.
Da har jeg sikkert tatt feil, beklager. Har bare skumlest dataene og testen av iCharger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Svesa

99900mAh er 99,9Ah og er jo da ikke nok til å logge en opplading til f.eks 150Ah....

Noen andre som har tips til hva man kan bruke? Har selv kjøpt meg en CellPRO Powerlab 8 men også den viste seg å ha logging kun til litt over 300Ah... Kan da kjøre maks to batterier i serie ved lading.

PerBear

Jeg kjenner ikke instrumentet ditt men Ah er i praksis uavhengig av antall celler i serie.
Om du tester 1 celle eller mange celler i serie, vil alle ha samme Ah. Selv om noen celler er bedre enn andre må utlading stoppes når den dårligste cella reverserer. Den cella må fjernes fra testen før du kan fortsette utlading av de resterende, inntil en ny celle reverser, osv. 

Forutsatt at alle cellene skal brukes i samme batteri vil alle cellene ha samme Ah, og det er cella med lavest Ah som definerer batteriets Ah.

Pakkens totale energikapasitet vil derimot øke med antall celler:

Wh = Ah * antall celler i serie * gjennomsnittlig cellespenning under last

Siden cellenes gjennomsnittlige spenning er lik spenningen over hele batteriet under last er

Wh = Ah * batterispenning under last. 

(dersom du vil ha det helt nøyaktig så skal Wh måles med konstant effekt og da øker strømmen etter hvert som spenningen over batteriet synker. Derved må Wh regnes ut som et integral av strøm * spenning for hele utladingsperioden.)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Svesa

Sorry, så det etter jeg hadde lagt inn innlegget. Ja, selvfølgelig så holder begrensningen på litt over 300Ah til å lade en blokk eller alle 20 blokkene i bilen om ønskelig. Begrensningen i dette apparatet er da fire blokker til lading da den maks kan ha 21 NiCd celler til lading. I tillegg så slår den seg av etter 4 timers lading og må da startes på nytt. Finnes det bedre utstyr på markedet til overkommelig pris?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA