Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Gitzern

Blir litt søkt å sammenligne en bil som kommer om 3 år med en som er på markedet i dag. Men du mener da at Tesla skal tjene penger på tmy som skal ligge 40% under tmx i pris, når de ikke tjener penger i dag? Samtidig skal de bygge opp servicetilbudet som har kraftig etterslep.

kodax

Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
Hadet, kodax. Vil vel egentlig si at du ikke kjøper fordi det ikke er en e-tron type bil du vil ha.

Det er så mye snakk om "killere", "Tesla-killer", "e-tron killer". Det som i virkeligheten skjer, er at utvalget er i ferd med å nærme seg slik det har vært for fossilbiler i mange år. Dermed kan vi kanskje snart unngå idiotiske sammenligninger av biler som normalt sett ikke er i samme klasse, bare fordi det fokuseres ene og alene på rekkevidde. Bare i elbilverdenen sammenligner man lave sedaner som TM3 med en SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron, direkte. I fossilverdenen er det jo ingen som sammenligner Mercedes C-klasse med ML. Hvor mange kjøpte ikke model S fordi det var eneste alternativet over 150km reell rekkevidde? Model X pga det var eneste bilen med hengerfeste?
...
Det er riktig at e-tron ikke var bilen vi helst ville ha, men den er den første elbilen som er et reelt alternativ til fossilbil for oss. Den er ikke perfekt, men det er den jo ingen biler som er. Den perfekte bilen (for alle unntatt de som vil flashe at de har penger) har alt og er gratis, alt annet er kompromisser.
Derfor er helt naturlig å sammenligne alle biler opp mot hverandre som oppfyller minstekravene. For vår del er det en viss plass inne i bilen, mulighet for takboks og trekke henger, samt en viss rekkevidde. Alt dette regner jeg med at e-tron, Crozz, Vision E og Buzz oppfyller. Så er det en videre sammenligning av disse som avgjør hvilken som er mest aktuell; pris, tilgjengelighet, forventet kvalitet/rekkevidde/plass etc.
Jeg kan ikke skjønne at det er idiotisk av oss å sammenligne slik da vi kjøper en bil for å oppfylle en oppgave, men jeg kan forstå at slike sammenligninger er uinteressante for noen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Imagine

Sitat fra: stefse på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:48
TMY tror jeg kanskje mer blir en konkurrent til Skoda utgaven.
Massene trenger ikke premium ditt datt, men en kurant bil med hengerfeste og skiboks som får jobben gjort. Hva tror du de velger av e-tron til 700-800K og TMY til 500-600K? VAG bør komme sterkere på banen innen den tid.
Ladenettverket trenger jeg vel ikke si noe mer om.

Tesla Model Y blir ikke en konkurrent til E-tron. Den blir en del mindre slik jeg har forstått.
Uansett er det lurt å ha solgt Model 3 når Model Y kommer. Hvem i disse markedene (som allerede liker Tesla) vil vel gi like mye for en sedan om man kan få en tøff rask elbil-SUV fra Tesla? Model 3 kommer til å stupe i pris. Model S kan derimot holde seg bra.
Tesla konkurrerer mer mot massene i kategori mye bil, akselerasjon og rekkevidde for pengene. Slik sett blir nok Skoda og tildels VW mer konkurrent enn Audi fra VAG-konsernet.

Espen W

Sitat fra: stefse på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:48
TMY tror jeg kanskje mer blir en konkurrent til Skoda utgaven.
Massene trenger ikke premium ditt datt, men en kurant bil med hengerfeste og skiboks som får jobben gjort. Hva tror du de velger av e-tron til 700-800K og TMY til 500-600K? VAG bør komme sterkere på banen innen den tid.

Eller en Volvo/Polestar 2 som skal koste mellom 330 og 490K (tysk pris uten moms).
Med et utvalg på markedet av elbiler som pr. dags dato er 'ikke-eksisterende' sett i forhold til utvalget av fossibiler så vil en kommende rimeligere elmodell med ønskede 'norske' features (dvs 4wd, mulighet for takboks og hengerfeste) være en ''killer'' (eller hva man vil kalle det) av en dyrere modell, da mange som normalt aldri i verden ville betalt 700-800K for en bil har strukket seg til det da den/de (foreløpig I-Pace og e-tron) er de eneste alternativene.
Hadde Q4 e-tron, Skoda Vision-e, Polestar 2, etc blitt lansert og gjort tilgjengelig samtidig som e-tron så ville reservasjonslisten på e-tron 55 vært mye kortere, til tross for at bilene er i forskjellige segmenter.

Crown

Sitat fra: kodax på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:03
Jeg kan ikke skjønne at det er idiotisk av oss å sammenligne slik da vi kjøper en bil for å oppfylle en oppgave, men jeg kan forstå at slike sammenligninger er uinteressante for noen.

Jo, slik er det jo nå pga dårlig utvalg. Men hvis du leser det jeg skrev:  "Det som i virkeligheten skjer, er at utvalget er i ferd med å nærme seg slik det har vært for fossilbiler i mange år. Dermed kan vi kanskje snart unngå idiotiske sammenligninger av biler som normalt sett ikke er i samme klasse"

Så slipper vi forhåpentligvis det i fremtiden. Nå er det jo folk som kritiserer e-tron fordi den har mye høyere forbruk enn TM3.  akkurat som om de faktisk har trodd at det skulle være mulig å være i nærheten. Hallo - jeg har Ioniq, og har helt siden jeg så de første bildene av e-tron, sett karosseriformen og vekten visst at den ville ha et forbruk på det dobbelte. Det viser seg å stemme ganske så nøyaktig. Det var også innlysende at forbruket måtte bli litt høyere enn TMX, som har delvis dråpeform. Fysikkens lover kan ingen oppheve.

Likevel slår vi til. Energiforbruket tilsvarer jo tross alt likevel en bensinbil med et forbruk på ca 0,2l/mil, og det er jo ganske fantastisk. Vi ser at dette er sjansen vi har til å få kjøpt en PREMIUM bil med premium utstyr uten avgifter som hadde gjort bilen en halv million dyrere. Ting som forseter, lys, komfort og lydnivå er i en liga ingen andre elbiler på markedet er i, i-Pace er nok nærmest. Jeg spekket opp en Q8, en bil som egentlig er veldig lik, med samme utstyrsnivå som e-tron vi har bestilt til 930k og kom på ca 1,6 mill, det sier litt.

Ioniqen beholder vi, kona har lengst vei til jobb og bruker den, og den vil nok stå for omtrent all småkjøringen, henting av unger, til/fra butikk etc. En fantastisk bil til det bruket. Tørst (i forhold til størrelsen) Leaf og det nesten ikke brukte dieseldyret Subaru Outback skal bort.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

jkirkebo

Sitat fra: Imagine på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:26
Uansett er det lurt å ha solgt Model 3 når Model Y kommer. Hvem i disse markedene (som allerede liker Tesla) vil vel gi like mye for en sedan om man kan få en tøff rask elbil-SUV fra Tesla? Model 3 kommer til å stupe i pris.

Nja, Model Y forventer jeg vil koste 100k eller så mer enn Model 3. Så man vil slippe å gi like mye for en Model 3.

Ellers selges vel BMW 3-serie og X3 side ved side, folk velger det de har lyst på. Begge selger bra.

Model 3 vil også ha en del lengre rekkevidde med samme batteri, ca. slik som forholdet er mellom TMS og TMX tenker jeg. Det gjør prisforskjellen større, om TM3 SR går like langt som TMY MR.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Selvfølgelig er det ikke idiotisk å sammenligne det som er alternativer for deg!

Slik markedet er så er valgmulighetene begrenset av veldig mye. Folk går fra Model X til Model 3, eller fra Ioniq til E-tron. De har klart seg fint med begge selv om de er vidt forskjellige klasser.

Noen poster over her så sammenligner en en 6 eller 7 seter bil med en som har kanskje 4,5 seter [emoji6]. Det er tydeligvis riktig for han og forsvarer hans valg. Jeg kan ikke overprøve hans vurdering, men den gjelder ikke for meg.

Har stått/står på 14 ventelister/reservasjoner, det er jo ikke mulig å vite hva som kommer eller når det kommer, og de store gamle produsentene er ikke noe bedre enn de nye, det er bare forskjellige ting de er gode på.

Skulle gjerne hatt en bil med;
-rekkevidden til Tesla
-ladefarten til Audi
-prisen til Renault
-kjøreegenskapene til Jaguar
-ladefleksibiliteten til Model 3
-garantien til Kia
-skjermen til Byton
-setene til Polestar 2
Osv osv
Men noe må en velge, for den ovenstående kombinasjonen kommer aldri.....
Det ble ikke E-tron for vår del.

stefse

Sitat fra: Crown på lørdag 02. mars 2019, klokken 12:16

Jo, slik er det jo nå pga dårlig utvalg. Men hvis du leser det jeg skrev:  "Det som i virkeligheten skjer, er at utvalget er i ferd med å nærme seg slik det har vært for fossilbiler i mange år. Dermed kan vi kanskje snart unngå idiotiske sammenligninger av biler som normalt sett ikke er i samme klasse"

Så slipper vi forhåpentligvis det i fremtiden. Nå er det jo folk som kritiserer e-tron fordi den har mye høyere forbruk enn TM3.  akkurat som om de faktisk har trodd at det skulle være mulig. Hallo - jeg har Ioniq, og har helt siden jeg så de første bildene av e-tron, sett karosseriformen og vekten visst at den ville ha et forbruk på det dobbelte. Det viser seg å stemme ganske så nøyaktig. Fysikkens lover kan ingen oppheve.

Likevel slår vi til. Energiforbruket tilsvarer jo tross alt likevel en bensinbil med et forbruk på ca 0,2l/mil, og det er jo ganske fantastisk. Vi ser at dette er sjansen vi har til å få kjøpt en PREMIUM bil med premium utstyr uten avgifter som hadde gjort bilen en halv million dyrere. Ting som forseter, lys, komfort og lydnivå er i en liga ingen andre elbiler på markedet er i, i-Pace er nok nærmest. Jeg spekket opp en Q8, en bil som egentlig er veldig lik, med samme utstyrsnivå som e-tron vi har bestilt til 930k og kom på ca 1,6 mill, det sier litt.

Ioniqen beholder vi, kona har lengst vei til jobb og bruker den, og den vil nok stå for omtrent all småkjøringen, henting av unger, til/fra butikk etc. En fantastisk bil til det bruket. Tørst (i forhold til størrelsen) Leaf og det nesten ikke brukte dieseldyret Subaru Outback skal bort.
Ære være deg for at du har en kone-elbil og en e-tron som hoved-elbil. Jeg er litt der selv, men avventer, spesielt pga ladenettverket. (Beholder stort sett garasjestående fossilbil) Og jeg er ingen Tesla-fanatiker for de som lurte på det, det holder ikke bare med gode vyer. De må gi meg et produkt jeg aksepterer, og model X har ikke vært et slikt.

Alle vet jo at siden modellutvalget er begrenset, blir det endel rare sammenligninger. Men hvis ikke VAG-gruppen har kommet med aktuelle modeller innnen TMY slippes, blir situasjonen fremdeles TMY - vs. E-tron. Den kampen tror jeg Tesla vinner på walkover.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: Espen W på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:27
Eller en Volvo/Polestar 2 som skal koste mellom 330 og 490K (tysk pris uten moms).
Fra, står det. Det er verd å merke seg.

Forøvrig er det skjelden biler blir rimeligere enn annonsert. Og som det er påpekt i denne tråden så leveres det flere avgiftsfrie biler i Norge som koster mer enn samme bil i et marked med avgifter....

Gitzern

Den skal vel ha måkevinger og ikke mulighet for takboks, så jeg blir ikke å kjøpe den Teslaen heller

kodax

Sitat fra: Crown på lørdag 02. mars 2019, klokken 12:16

...
Ideelt sett kjørte man ikke rundt i større bil en man trengte, men vi har et varierende behov og vi er ikke interessert i å ha flere biler.
Forrige bilkjøp sto mellom en haug av alternativer, også en Caravelle da den fristet med mange seter, barnevogner kunne settes rett inn uten å legges sammen, god oversikt etc. Det var jo selvfølgelig endel minuser, så som sikkerhet, kupe-støy og kjøreegenskaper, så vi endte til slutt opp med en V70 og så har vi ofte hengt på tilhengeren når vi trenger mer plass. Det fungerer ok, men ved nytt bilkjøp er Buzzen definitivt et svært interessant alternativ. I tillegg til at den kanskje dekker kravlisten, vil den gi mulighet til å dra på turer der vi kan overnatte i bilen o.l.
Jo flere elbiler, jo flere å sammenligne med;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Gitzern på lørdag 02. mars 2019, klokken 13:03
Den skal vel ha måkevinger og ikke mulighet for takboks, så jeg blir ikke å kjøpe den Teslaen heller
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gitzern

Ifølge Musk skulle de videreføre måkevinger på model Y.

daktari

Sitat fra: Gitzern på lørdag 02. mars 2019, klokken 15:11
Ifølge Musk skulle de videreføre måkevinger på model Y.
Det er flere år siden han sa det, men siste året har han også sagt i intervjuer at X ble unødig komplisert og kunne veltet firmaet. Så ikke vedd på falkedører på Y. Det blir neppe fornuftig kostnadsmessig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Imagine

Model Y blir vel mer en konkurrent til den litt mindre kommende Audi Q4 etron?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA