Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Gitzern på fredag 01. mars 2019, klokken 23:21
Husk å legge på diverse avgifter på bilene som kommer om 3,5 år da[emoji23]
Nå skjønner du ikke rekkefølgen.

Eventuelle avgifter i 2021 er ikke 3,5 år etter mars 2016......

Avansen til Møller derimot er det bare å betale ut nå.

Gitzern

Lykke til å betale for en el-bil i 2021 da uten avgifter og uten avanse til distributør uansett rekkefølge

Imagine

Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 23:34

Hva er egentlig så galt med at Møller tar god avanse på et populært produkt? Er ikke så «skrevet med gaffel» som enkelte skal ha det til. Inntjeningen er nok i stil med Jaguar og sin I-Pace.
Og jeg synes det må være lov å tjene penger på kundene sine i dette landet og samtidig viktig å kjøpe i Norge for å bidra til å opprettholde norske arbeidsplasser. Salget av e-tron går jo ikke akkurat dårlig.
Nei, jeg jobber ikke i Møller eller med bilsalg.

zbk

Hovedproblemet er vel ikke avansen i seg selv, men følelsen av at Møller betydelig tar mer betalt enn i andre land.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på lørdag 02. mars 2019, klokken 07:04

Hva er egentlig så galt med at Møller tar god avanse på et populært produkt? Er ikke så «skrevet med gaffel» som enkelte skal ha det til. Inntjeningen er nok i stil med Jaguar og sin I-Pace.
Og jeg synes det må være lov å tjene penger på kundene sine i dette landet og samtidig viktig å kjøpe i Norge for å bidra til å opprettholde norske arbeidsplasser. Salget av e-tron går jo ikke akkurat dårlig.
For deg som ønsker å være mest mulig eksklusiv er det jo en stor fordel med høy avanse. Du vil jo helst at det skal være kun en liten gruppe som har råd til bilen. Du vil ikke ha en «vanlig» bil som hvermannsen kan kjøpe.

Her skiller du deg fra ganske mange. For meg med vanlig inntekt og jobb i helsevesenet så betyr 100 k ekstra (diff fra oppgitt pris i Sverige f.eks.) en god del. For andre kan det være helt avgjørende for om de kan få det utstyret på bilen som de kunne hatt nytte av, eventuelt om de kan kjøpe bilen i det hele tatt.

Jeg har tidligere vært kunde hos Møller og det var ikke en spesielt premium opplevelse...... Behandlingen jeg fikk hos Jaguar ga heller ikke mersmak. Så høy avanse er ikke lik bedre behandling for min del.

Har full forståelse for at de vil tjene penger, men når de tar vekk varme i seter og kryster ut det de kan på resten av utstyret så bidrar det til at de mister meg som potensiell kunde. Dette med at de tok ut utstyr som er standard på billige småbiler er et veldig tydelig signal. Dette er en enkel markedsmekanisme som både Møller og jeg forholder oss til.

Gitzern

Knut Aulie, du blander kortene litt her. Du vil ha svenske bilpriser i Norge, men beholde din norske lønn. Vi bor i et høykostland og må betale for det, men vi har også bedre lønninger. At Audi stripper bilen for nødvendig utstyr er vel for å få ned innstegsprisen, så får den enkelte legge på det de trenger. Alternativet er vel at Audi velger hva som er nødvendig utstyr og legger det på startprisen. Da kan du risikere å betale for noe du kunne valgt bort. Forsåvidt enig i at ekstrautstyret var i overkant dyrt med tanke på at det er mva fritt, så kan virke som de putter mye av mva fordelen i egen lomme.

Imagine

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 02. mars 2019, klokken 08:14
Sitat fra: Imagine på lørdag 02. mars 2019, klokken 07:04

For deg som ønsker å være mest mulig eksklusiv er det jo en stor fordel med høy avanse. Du vil jo helst at det skal være kun en liten gruppe som har råd til bilen. Du vil ikke ha en «vanlig» bil som hvermannsen kan kjøpe.

Her skiller du deg fra ganske mange. For meg med vanlig inntekt og jobb i helsevesenet så betyr 100 k ekstra (diff fra oppgitt pris i Sverige f.eks.) en god del. For andre kan det være helt avgjørende for om de kan få det utstyret på bilen som de kunne hatt nytte av, eventuelt om de kan kjøpe bilen i det hele tatt.

Jeg har tidligere vært kunde hos Møller og det var ikke en spesielt premium opplevelse...... Behandlingen jeg fikk hos Jaguar ga heller ikke mersmak. Så høy avanse er ikke lik bedre behandling for min del.

Har full forståelse for at de vil tjene penger, men når de tar vekk varme i seter og kryster ut det de kan på resten av utstyret så bidrar det til at de mister meg som potensiell kunde. Dette med at de tok ut utstyr som er standard på billige småbiler er et veldig tydelig signal. Dette er en enkel markedsmekanisme som både Møller og jeg forholder oss til.

Ser dine poenger og kjøper flere av de.
Men det fine med at bilen kan leveres med lite utstyr er at folk med lavere budsjett likevel kan vurdere å kjøpe bilen. Legg til setevarme og forvarming og bilen er dermed ganske mye bil for pengene i spartansk utgave.

Selv om Audi ønsker å selge mange biler så er det slik at e-tron er en premiumbil i relativt høy prisklasse. Og ekstrautstyrsnivået er helt i tråd med det Audi pleier å tilby. De som i f eks 2014 vurderte å kjøpe en ny velutstyrt Audi A6 Allroad vil føle denne treffer midt i blinken. De som synes 1,5 mill er for dyrt for en ny bil (jeg er en av de som synes biler til over 1-1,2 mill er tullete/sløsete dyrt, selv om jeg fint kunne «tatt meg råd»).
Jeg har tidligere holdt meg til nyere brukte biler, pga at jeg elsker biler med store motorer, og de har ekstreme verditap fra de er nye. Men derfor er de ofte relativt mye for pengene som 2-4 år gamle.

Audi E-tron kommer som billigere utgave snart med mindre batteri (short range). Dette vil gi flere muligheten til å kjøpe en flott Audi e-tron. Men de som synes Audi er for dyrt kan jo vurdere å velge seg kommende Skoda SUV eller VW-modeller. Det er ikke så veldig mange år frem i tid før man har ganske mye å velge i.

Men det er ikke til å stikke under en stol at det å kjøpe ny Audi e-tron helt fritt for moms og avgifter gir en følelse av å få en ny sprek supermoderne grom bil til 3-4 år gammel bruktbilpris. Derfor velger jeg splitter ny bil denne gangen. Og jeg åpner for å beholde den i mange år for første gang på lenge. Jeg pleier å bytte etter ett til to år. Men tror e-tron vil holde seg moderne i minst 3 år. I tillegg er den superbillig å bruke - så mye man vil. Virker som en vanlig ny bil, bare tilfeldigvis elektrisk. Perfekt.

stefse

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 02. mars 2019, klokken 08:14

Dette var kanskje en liten spiker på hodet, og spørs om det var her jeg ramlet av. Når noen flasher dyre og eksklusive ting klarer jeg ikke å holde meg fra å se gjennom dette og er over i et produsent-perspektiv. "De har lykkes med å gjøre merket sitt til en måte å uttrykke rikdom på".
Gucci og Prada vesker er et godt eksempel.
Svimlende avanser, drevet av profitt som kjerneverdi.

Samtidig ser jeg at en annen produsent faktisk ser ut til å ha som kjerneverdi; overgang til eksosfri biltransport for massene. (samtidig som de selvsagt må tjene penger for å oppnå dette)
En ting er produktet man betaler for, en annen ting er følelsen av å være med på å skape en forskjell til det bedre.  E-tron gir meg mer følelsen av her har de blitt trassaktig pushet inn på noe, og skal hevne seg gjennom prisen på utstyret.  Særlig til nordmenn, som er de som har "hovedansvaret" for å påtvinge dem denne byrden.  ;)

edit: rettskriving, og siste setn.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Gitzern

Gikk inn på Tesla sine sider og spekket kjapt opp en tmx 100 slik jeg ville hatt den. Havnet på 930'. Dvs ca 90' mer enn jeg betaler for e-tron (har tatt bort lader til 20'). Det som skiller bilene da er premium kvalitet og en del mer ekstrautstyr på e-tron kontra lengre rekkevidde og raskere akse på tmx. Kan ikke se hvorfor Audi/Møller skal disses så voldsomt på prisen til e-tron kontra tmx. Det er ingen andre alternativer på markedet for meg. Tmx treffer dessverre ikke helt på mine kriterier, så da ble det e-tron. Men forklar meg hvorfor tmx er så mye mer for pengene? Hvis man ser på prisen på vinterdekk er det ca. 2000 i forskjell favør tmx, men du får med litt ekstra gadgets på kjøpet hos Audi. Mao ca. lik pris her, så da betyr det at Tesla også tar mva fordelen i egen lomme.

stefse

Vi får se når TMY kommer, så kan vi sammenligne.  :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

Vi ser nok at de to store bildynastiene Bertel O. Steen og Møller velger å ta ut kortsiktig gevinst i en situasjon hvor etterspørselen overstiger produksjonskapasiteten for langkjøringselbiler i SUV-format. Eneste løsningen på dette er vel at at alternativene må bli flere og tilgjengeligheten bedre slik at konkurransen øker.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gitzern

Nettopp det som er mitt poeng, jeg har ventet i 8 år på rett modell. Orker ikke  emte lenger og tape 30 000 i året på bruk av bil. TMY er flere år unna og avgifter kan komme fra 2020/2021. Tesla skal vel også rigges for profitt, så prisen på TMY i Norge kan bli interessant. Ser forøvrig at jeg glemte lakk på tmx, da ble det 940' og 100' i forskjell. No brainer for meg så lenge rekkevidden på e-tron holder til mitt bruksmønster

sds

Sitat fra: stefse på lørdag 02. mars 2019, klokken 09:48

Tror ikke det er mye å sammenligne hvis den også får støynivå på linje med model3 og VW e-up!  ;)

stefse

TMY tror jeg kanskje mer blir en konkurrent til Skoda utgaven.
Massene trenger ikke premium ditt datt, men en kurant bil med hengerfeste og skiboks som får jobben gjort. Hva tror du de velger av e-tron til 700-800K og TMY til 500-600K? VAG bør komme sterkere på banen innen den tid.
Ladenettverket trenger jeg vel ikke si noe mer om.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

AJ82

Sitat fra: sds på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:40
Sitat fra: stefse på lørdag 02. mars 2019, klokken 09:48

Tror ikke det er mye å sammenligne hvis den også får støynivå på linje med model3 og VW e-up!  ;)

Den må jo bli mye billigere enn TMX, men tror ikke det finnes så mange områder de kan spare penger på nå. Mulig det er noe støydemping igjen de kan droppe da ;)

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA