Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Gitzern

Tja, det er lenge siden Musk sa det, men det har ikke blitt sagt noe annet. Uanset har de jo tatt kostnaden med å utvikle de på model x. Å bytte nå blir litt falittt og gå bort fra det som skiller Tesla fra de andre. Har mest tro på måkevinger

Øyvind.h

Tesla endrer mye løpende. Falkevingedørene tror jeg ikke vil være prestisje å videreføre på en rimeligere modell. 3 fikk jo ikke samme dørhåndtak som S (sikkert lurt selv om 3 håndtakene også er testing av noe nytt).
Mye fancy på X som jeg ikke tror Kommer på Y.
Ved nærmere ettertanke - det er jo ikke mye S i 3. Alt er nytt omtrent.
Y trenger heller ikke bred adgang til 3dje rad. Da kan de ha små bakdører som andre biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Det vi vet om Model Y er at den låner veldig mye fra Model 3. Det blir 99% sikkert ikke falkedører. Forvent en Model 3 som er mer høyreist, har mer bakkeklaring og skikkelig bagasjeluke. Jeg vil anta den vil starte på omkring 400-450k kroner, med AWD og 75 kWh batteri standard.

Ser ikke på Model Y som en konkurrent til e-tron. Størrelsesmessig blir kanskje i-Pace, EQC og iX3 ikke lagt unna Model Y, og kan til en viss grad sees på som konkurrenter, men e-tron ser jeg på som den eneste skikkelige Model X konkurrenten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

E-tron er gjennomgående en del mindre enn X, men den eneste som er i nærheten pt ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

E-tron skal jo ikke være en direkte konkurrent til Model X, den skal være en tildels SUV-utgave av en elektrisk A6 Allroad, eller rett og slett Q6, som den til og med het i starten av prosjekteringen. E-tron er betydelig mindre en Model X som er mer på størrelse med en Audi Q7, MB GLS og kommende BMW X7. Samtidig er e-tron betydelig større enn EQC og iX3, som igjen er Q5-størrelse.

Model Y vil vel treffe Q4 eller Q5-segmentet. Vet vi dens ytre mål?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på lørdag 02. mars 2019, klokken 18:50Model Y vil vel treffe Q4 eller Q5-segmentet. Vet vi dens ytre mål?
Nei, men forvent noe ala 10-20 cm lengre enn Model 3, og 5 cm bredere. Altså 4,7-4,8 m lengde og 1,9 m bredde uten speil. Kanskje 1,6-1,65 m høy.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Er det noe innvendig dere regner med blir mindre i Y enn i e-tron, eller snakker dere hovedsakelig om ytre mål?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen Hugaas Andersen

Jeg snakker om ytre mål, men når den er mindre utvendig blir den nok også noe mindre innvendig.

Man kanskje ikke helt til den grad man skulle tro utifra utvendig størrelse. Model 3, og da ganske sikkert også Model Y, har et mer cab-forward design. Men så blir trolig taket noe lavere enn på e-tron mot bakenden. Jeg ville forventet noe mindre bagasjeplass men ca samme plass for passasjerene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Ytre mål på e-tron er 4,9x1,94x1,64. Ift hva du skrev over, så er det vel liten forskjell ytre sett. Som du sier får vel Y et mer cab-forward design. Lavere bakluke vinner den kanskje igjen i lavere gulv i bagasjerommet. Jeg gjetter på at det blir temmelig likt, og at e-tron "straffes" litt pga drektige design og det at den ikke er bygd på en ren el-bilplatform.
Rekkevidden blir nok garantert bedre i "vanlig" test , hvor stor forskjell det blir med fullastet bil og kanskje takboks er en annen sak.
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på lørdag 02. mars 2019, klokken 19:55
e-tron ..........................og det at den ikke er bygd på en ren el-bilplatform.

Dette så jeg flere analytikere stille et stort spørsmål ved.

E-tron Sportback blir basert på samme plattform som Taycan fra Porsche og Q4 baseres på MEB plattformen til VW.

E-tron faller litt i mellom på dette og det blir ikke mer enn noen varianter med mindre batteri og muligens litt facelift.

trd-73

e-tron og e-tron SB bygger vel på samme platform? Fra Autocar: Audi's new e-Tron Sportback will sit on the same underpinnings as the standard e-Tron, which uses an adapted version of the Volkswagen Group's MLB platform.

kodax

Ja, det er vel GT som skal bygges på J1-platformen.
Nye platformer kan ha fordeler som feks større modell-fleksibiltet, produksjonskostnader, vekt og plass.
Det betyr ikke automatisk at det ikke er noen fordeler med platformen som e-tron benytter, men særlig det med plass og vekt er nok en ulempe.
Model Y - Model 3

Chimp

Sitat fra: trd-73 på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:12
e-tron og e-tron SB bygger vel på samme platform? Fra Autocar: Audi's new e-Tron Sportback will sit on the same underpinnings as the standard e-Tron, which uses an adapted version of the Volkswagen Group's MLB platform.

Egentlig veldig keen på sportbacken, men ser ikke for meg at audi nailer denne heller når de ikke har en ren el-plattform. Synes audi har gjort mye bra, men at de bommer på mye elementært fordi de ikke prøver å bygge elektrisk. Lang front, hvorfor.. Hvorfor så tung osv..
Så sportbacken blir vel bare en mer sedan versjon av e tron, men uten noe nytt. Kanskje en marginal bedring i forbruk grunnet luftmotstand.

Akk.. Skal ikke ta sorgene på forhånd men jeg har ikke troen. GTversjonen har jeg troen på men den er så langt frem enda.

olavxxx

Sitat fra: kodax på lørdag 02. mars 2019, klokken 19:55
Ytre mål på e-tron er 4,9x1,94x1,64. Ift hva du skrev over, så er det vel liten forskjell ytre sett. Som du sier får vel Y et mer cab-forward design. Lavere bakluke vinner den kanskje igjen i lavere gulv i bagasjerommet. Jeg gjetter på at det blir temmelig likt, og at e-tron "straffes" litt pga drektige design og det at den ikke er bygd på en ren el-bilplatform.
Rekkevidden blir nok garantert bedre i "vanlig" test , hvor stor forskjell det blir med fullastet bil og kanskje takboks er en annen sak.
eTron har fått litt trekk for det ja, ser jeg rundtom.
I fossil tilnærming trenger man ikke gjøre så mye grep for aerodynamikk, siden motoren uansett er så lite effektiv.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA