Hovedmeny

Lade spørsmål

Startet av Elgulf, fredag 22. februar 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Wibla

Kabelen er såvidt jeg vet lik den som leveres med TMS/TMX, altså 32A 3fas. Dette fordi at den skal støtte både 1fas 32A og 3fas 16A i en TM3, og 3fas 24A i nyere TMS/TMX.

Jeg ville latt den 32A 3fas kabelen ligge i bilen og kjøpt en 3fas 16A kabel til 400V/11kW ladestasjonen hjemme :)
2018 Tesla Model S 75D

Handyman

Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 17:10
Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 17:09
Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 17:01
Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 16:50
Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 14:22
Bilen støtter 32A 1fas og 16A 3fas 400V, så det er logisk at kabelen som følger med er 32A 3fas, som på alle andre teslaer som er levert etter at type2-kabel ble standard.
Krysser fingrene for det ass.
Laderen sitter i bilen og kabelen som følger med støtter kun 16A enfase!! (32A enfaseadapter kommer)
For å lade med 11kW må man kjøpe en annen kabel (ikke lader). Kabelen heter CMC (Corded Mobile Connector) og støtter 400V 16A trefase.
Da er vel bilde jeg limte inn ang kabelen ganske misvisende?
For lading med Type2-kabel er det ladeuttaket og laderen som er begrensningen hvis kabelen har nok tverrsnitt og støtter 3faslading.
Men har den kabelen som følger med det?
I følge tabellen ja. Noe annet ville vært rart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lintho

Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 17:13
Kabelen er såvidt jeg vet lik den som leveres med TMS/TMX, altså 32A 3fas. Dette fordi at den skal støtte både 1fas 32A og 3fas 16A i en TM3, og 3fas 24A i nyere TMS/TMX.

Jeg ville latt den 32A 3fas kabelen ligge i bilen og kjøpt en 3fas 16A kabel til 400V/11kW ladestasjonen hjemme :)
Å? Jeg tenkte i utgangspunktet at 7.5m hørtes veldig mye ut å ha i bilen. Eller må man ha såpass? Jeg trenger 7.5m 3 fas kabel hjemme. Fant en til 2700, - elns. Finnes det billigere?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Amoss

Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 17:09
Jeg tenker å kjøpe en billigere type2 kabel å bruke på umc på tur.

Om du har UMC så inneholder den en egen fastmontert Type2 kabel for å plugge i bilen. Så dette trenger du ikke.

Men du mente kanskje å ha en billigere type2 kabel for å bruke på ladestasjoner når du er på tur?
Model S 85D

lintho

Sitat fra: Amoss på søndag 24. februar 2019, klokken 17:30
Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 17:09
Jeg tenker å kjøpe en billigere type2 kabel å bruke på umc på tur.

Om du har UMC så inneholder den en egen fastmontert Type2 kabel for å plugge i bilen. Så dette trenger du ikke.

Men du mente kanskje å ha en billigere type2 kabel for å bruke på ladestasjoner når du er på tur?
Ja, sistenevnte. Jeg er fra nord, og det blir nok noen turer dit. Der er det ingen tesla superchargers. Da må jeg vel ha den type 2 kabelen til å lade på andre stasjoner, eller?

Wibla

7,5 meter er passe lengde å ha i bilen, og du vil absolutt ha en 32A/3fas kabel med deg, da denne gir deg mulighet for både 32A 1fas og 16A 3fas lading ute på tur.

Ser det er mange som legger ut type2-kabler fra tesla på finn til fornuftig pris, kan være et alternativ?
2018 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 17:33
Ja, sistenevnte. Jeg er fra nord, og det blir nok noen turer dit. Der er det ingen tesla superchargers. Da må jeg vel ha den type 2 kabelen til å lade på andre stasjoner, eller?

Det er sant, og det er derfor den følger med bilen. Men om du har egen ladestasjon hjemme kanskje du vil ha den hengende der fast?  I så fall er det lurt å kjøpe en ekstra for å ha med på tur. På en del ladestasjoner må man ha egen Type2 kabel, og på andre er den fastmontert. Mener det er på alle 22kW og høyere den er fastmontert?

Om det er lurt da å kjøpe en billigere/enklere kabel kan ikke jeg svare deg på. Joda, f.eks. en enfase 16A kabel er mye mindre og enklere å håndtere, men da får du ikke ladet noe raskere en det kabelen er laget for. Her må vel noen inn som vet hva som finnes i ditt område svare på hva som er en fornuftig kabel med tanke på Ampere styrke, en- vs tre-fase og kabel lengde.

Kanskje heller kjøpe en billigere kabel for å ha hjemme som er tilpasset hva ladestasjonen der kan levere, og heller ha full fleksibilitet med den medfølgende kabelen når du er på tur?
Model S 85D

Wibla

Dette vil du ha i bilen:
Type 2 - 7.5 meter - 32A 3fas
UMC med Schuko + blått 16A adapter

Dette vil du ha hengende fast i ladestasjonen din:
Type 2 - 7.5 meter - 16A 3fas (ja, de finnes) eller 32A 3fas (se på finn, får de ganske mye billigere enn veiledende der).

Ferdig arbeid.

Offentlige ladestasjoner type2 har som regel IKKE fastmontert kabel, så du må belage deg på å ha en kabel liggende i bilen.
2018 Tesla Model S 75D

lintho

Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 17:55
Dette vil du ha i bilen:

Type 2 - 7.5 meter - 16A 3fas (ja, de finnes) eller 32A 3fas (se på finn, får de ganske mye billigere enn veiledende der).

Ferdig arbeid.

Offentlige ladestasjoner type2 har som regel IKKE fastmontert kabel, så du må belage deg på å ha en kabel liggende i bilen.
Tusen takk. Da er alt ok.

Er det slik at UMC med schuko og adapter er lovlig rett i en vanlig stikkontakt 16amp når man er på reise?

jkirkebo

Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 17:16
Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 17:13

Å? Jeg tenkte i utgangspunktet at 7.5m hørtes veldig mye ut å ha i bilen. Eller må man ha såpass? Jeg trenger 7.5m 3 fas kabel hjemme. Fant en til 2700, - elns. Finnes det billigere?

Jeg har 10m til 2650,-

http://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Handyman

Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 18:31
Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 17:55
Dette vil du ha i bilen:

Ferdig arbeid.

Tusen takk. Da er alt ok.

Er det slik at UMC med schuko og adapter er lovlig rett i en vanlig stikkontakt 16amp når man er på reise?
Ja, (på fast ladeplass er det krav om dedikert kurs, og jordfeilvern Type B)
UMC på Schuko gir ikke 16A, ser i andre poster at den gir max 8A. Står på Teslas sider at den skal gi 10A.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Terhar

Lurer på om dere elektrikerkyndige kan fortelle meg om tilbudet jeg har fått er OK.
Jeg synes det virker ganske dyrt, betalte mindre da jeg fikk lagt inn det opprinnelige opplegget.

Jeg har fra før 32A enfase opplegg til carport, la dengang opp 3 fase kabel med tanke på senere oppgradering, så strekking av ny kabel skal ikke være nødvendig.
Jeg har 2 stk TWC liggende klare, skal lade en Model X og en Model 3

Dette er tilbudet fra elektriker

·         Omkobling i sikringsskap                                                       1.400
·         Fordeling i garasje ferdig montert                                           5.100
·         2 stk jordfeilbrytere ferdig montert                                         4.900
·         Kabling frem til Tesla Wall C x 2                                              2.800
·         2 x montering inkl kalibrering+laststyring                                1.800

Sum overstående installasjon                                                          16.000 inkl mva

Trengs det 2 stk B-vern, jeg trodde dette kunne monteres i sikringsskap?   
Kan virkelig kabling mellom 2 TWC koste 2800?
Hva menes med fordeling i garasje?   
Ville sette pris på innspill.     
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Carl Anton Stenling

De lærde strides om hvert uttak må ha separat jordfeilvern. Imidlertid har jeg forstått det slik at de fleste velger å forstå reglene slik at separate jordfeilvern er nødvendig. Her er man nok mer katolsk enn paven.

Forøvrig er jordfeilvern blitt en melkeku med svært dyre deler. Det finnes billigere varianter, men det er ikke sikkert elektrikeren velger å tilby det.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

SteinarSun

Sitat fra: Terhar på søndag 24. februar 2019, klokken 21:26
Lurer på om dere elektrikerkyndige kan fortelle meg om tilbudet jeg har fått er OK.
Jeg synes det virker ganske dyrt, betalte mindre da jeg fikk lagt inn det opprinnelige opplegget.

Jeg har fra før 32A enfase opplegg til carport, la dengang opp 3 fase kabel med tanke på senere oppgradering, så strekking av ny kabel skal ikke være nødvendig.
Jeg har 2 stk TWC liggende klare, skal lade en Model X og en Model 3

Dette er tilbudet fra elektriker

·         Omkobling i sikringsskap                                                       1.400
·         Fordeling i garasje ferdig montert                                           5.100
·         2 stk jordfeilbrytere ferdig montert                                         4.900
·         Kabling frem til Tesla Wall C x 2                                              2.800
·         2 x montering inkl kalibrering+laststyring                                1.800

Sum overstående installasjon                                                          16.000 inkl mva

Trengs det 2 stk B-vern, jeg trodde dette kunne monteres i sikringsskap?   
Kan virkelig kabling mellom 2 TWC koste 2800?
Hva menes med fordeling i garasje?   
Ville sette pris på innspill.     
Du trenger et B-vern pr kurs, så hvis begge TWC er koblet til samme kurs, trenger du bare 1 stk B-vern.
Går ut fra at du har tenkt å ha 3x32A kurs ut , og fordele ut til veggboksene fra en felles koblingsboks.
Mtp at kabel allerede er trukket frem, er prisen kanskje litt i overkant, men ikke direkte ublu heller.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

ok67

Installatøren får kjøpt "kvalitetsprodukt" til like lav pris som du får kjøpte "billegvarianten" i ulike nettbutikkar. Installatøren tener nok like mykje på materiellet som på arbeidstimane. Gjennom jobben har eg svært god avtale med ein av dei store elektrogrosistane, der har vi f.eks. over 80 % rabatt på kabel. Når installatøren sel kabelen til deg tar han listeprisen pluss eit lite påslag, for han skal jo tene litt også på å skaffe materialet.....
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA