Hovedmeny

Lade spørsmål

Startet av Elgulf, fredag 22. februar 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

lintho

Og er det 3 fas som følger med bilen?
Det står 11kw på tesla sine nettsider, og da kreves det 3 fas 400v, så jeg antar at den støtter det?

TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Tom

Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 13:59
Og er det 3 fas som følger med bilen?
Det står 11kw på tesla sine nettsider, og da kreves det 3 fas 400v, så jeg antar at den støtter det?


Laderen som følger med er 1 fas. max 32A

Bilen støtter max 11KW AC

Wibla

Standard type2-kabel er vel 3fas 32A?
2018 Tesla Model S 75D

lintho

Sitat fra: Tom på søndag 24. februar 2019, klokken 14:12
Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 13:59
Og er det 3 fas som følger med bilen?
Det står 11kw på tesla sine nettsider, og da kreves det 3 fas 400v, så jeg antar at den støtter det?


Laderen som følger med er 1 fas. max 32A

Bilen støtter max 11KW AC
Veldig rart at det står 11 kW i samme område som info om selve kabelen da?

Det handler tross alt kun om kabelen i den raden.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Wibla

Bilen støtter 32A 1fas og 16A 3fas 400V, så det er logisk at kabelen som følger med er 32A 3fas, som på alle andre teslaer som er levert etter at type2-kabel ble standard.
2018 Tesla Model S 75D

lintho

Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 14:22
Bilen støtter 32A 1fas og 16A 3fas 400V, så det er logisk at kabelen som følger med er 32A 3fas, som på alle andre teslaer som er levert etter at type2-kabel ble standard.
Krysser fingrene for det ass.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Autowinder

Sitat fra: GL1 på lørdag 23. februar 2019, klokken 21:18
Sitat fra: trykkertor på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:16
Jeg er overrasket over hvor stor prosentandel av elbileiere som baserer seg på nødlader i hverdagen.
Her i mitt lille tun, er vi 6 familier som har elbiler. De første kjøpte for 6 år siden, så har det jevnt piplet inn.
Selv fikk jeg installert veggboks litt før vi mottok vår første elbil. De andre familiene baserer seg fortsatt på å lade med nødlader hver dag.
For å være helt ærlig skjønner jeg ikke om det er gjerrighet, mangel på bedre viten eller direkte latskap som er årsaken til at så mange velger å bruke nødlader som endelig løsning.

Kunne ikke vært mer enig. Må være gjerrighet og/eller latskap.

Dette er såpass belyst tema, så uvitenhet har jeg vanskelig for å tro at det er.
Det kan da lades trygt uten vegglader om en lader med kladd og industrikontakt, og jordfeilbryter B etter boka. Men Schuko er jeg enig i ikke er godt nok.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 14:22
Bilen støtter 32A 1fas og 16A 3fas 400V, så det er logisk at kabelen som følger med er 32A 3fas, som på alle andre teslaer som er levert etter at type2-kabel ble standard.
Krysser fingrene for det ass.
Laderen sitter i bilen og kabelen som følger med støtter kun 16A enfase!! (32A enfaseadapter kommer)
For å lade med 11kW må man kjøpe en annen kabel (ikke lader). Kabelen heter CMC (Corded Mobile Connector) og støtter 400V 16A trefase.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lintho

Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 16:50
Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 14:22
Bilen støtter 32A 1fas og 16A 3fas 400V, så det er logisk at kabelen som følger med er 32A 3fas, som på alle andre teslaer som er levert etter at type2-kabel ble standard.
Krysser fingrene for det ass.
Laderen sitter i bilen og kabelen som følger med støtter kun 16A enfase!! (32A enfaseadapter kommer)
For å lade med 11kW må man kjøpe en annen kabel (ikke lader). Kabelen heter CMC (Corded Mobile Connector) og støtter 400V 16A trefase.
Da er vel bilde jeg limte inn ang kabelen ganske misvisende?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Amoss

Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 16:50
Laderen sitter i bilen og kabelen som følger med støtter kun 16A enfase!! (32A enfaseadapter kommer)

At UMC'en som følger med ikke støtter mer er greit nok, men laderen i bilen støtter helt klart 16A 3-fase 400v NT. Siden du selv sier at 32A enfase-adapter kommer så ser jeg ikke annet enn at laderen som sitter i bilen nødvendigvis også må støtte 32A enfase.
Model S 85D

lintho

#40
Wibla vs handyman, go! Viktig for meg å ha 3 fas, så jeg håper Wibla har rett her
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Handyman

Sitat fra: Amoss på søndag 24. februar 2019, klokken 17:01
Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 16:50
Laderen sitter i bilen og kabelen som følger med støtter kun 16A enfase!! (32A enfaseadapter kommer)

At UMC'en som følger med ikke støtter mer er greit nok, men laderen i bilen støtter helt klart 16A 3-fase 400v NT. Siden du selv sier at 32A enfase-adapter kommer så ser jeg ikke annet enn at laderen som sitter i bilen nødvendigvis også må støtte 32A enfase.
Ja, uklar tekst fra min side.
Det er UMC som er begrensningen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 17:01
Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 16:50
Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 14:22
Bilen støtter 32A 1fas og 16A 3fas 400V, så det er logisk at kabelen som følger med er 32A 3fas, som på alle andre teslaer som er levert etter at type2-kabel ble standard.
Krysser fingrene for det ass.
Laderen sitter i bilen og kabelen som følger med støtter kun 16A enfase!! (32A enfaseadapter kommer)
For å lade med 11kW må man kjøpe en annen kabel (ikke lader). Kabelen heter CMC (Corded Mobile Connector) og støtter 400V 16A trefase.
Da er vel bilde jeg limte inn ang kabelen ganske misvisende?
For lading med Type2-kabel er det ladeuttaket og laderen som er begrensningen hvis kabelen har nok tverrsnitt og støtter 3faslading. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lintho

Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 17:06
Sitat fra: Amoss på søndag 24. februar 2019, klokken 17:01
Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 16:50
Laderen sitter i bilen og kabelen som følger med støtter kun 16A enfase!! (32A enfaseadapter kommer)

At UMC'en som følger med ikke støtter mer er greit nok, men laderen i bilen støtter helt klart 16A 3-fase 400v NT. Siden du selv sier at 32A enfase-adapter kommer så ser jeg ikke annet enn at laderen som sitter i bilen nødvendigvis også må støtte 32A enfase.
Ja, uklar tekst fra min side.
Det er UMC som er begrensningen.
Men jeg har en hjemmelader som er 3fas 400v 11kw. Fungerer da kabelen som følger med slik wibla sa? Jeg tenker å kjøpe en billigere type2 kabel å bruke på umc på tur.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

lintho

Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 17:09
Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 17:01
Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 16:50
Sitat fra: lintho på søndag 24. februar 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 14:22
Bilen støtter 32A 1fas og 16A 3fas 400V, så det er logisk at kabelen som følger med er 32A 3fas, som på alle andre teslaer som er levert etter at type2-kabel ble standard.
Krysser fingrene for det ass.
Laderen sitter i bilen og kabelen som følger med støtter kun 16A enfase!! (32A enfaseadapter kommer)
For å lade med 11kW må man kjøpe en annen kabel (ikke lader). Kabelen heter CMC (Corded Mobile Connector) og støtter 400V 16A trefase.
Da er vel bilde jeg limte inn ang kabelen ganske misvisende?
For lading med Type2-kabel er det ladeuttaket og laderen som er begrensningen hvis kabelen har nok tverrsnitt og støtter 3faslading.
Men har den kabelen som følger med det?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA