Hovedmeny

Lade spørsmål

Startet av Elgulf, fredag 22. februar 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Terhar på søndag 24. februar 2019, klokken 21:26
Lurer på om dere elektrikerkyndige kan fortelle meg om tilbudet jeg har fått er OK.
Jeg synes det virker ganske dyrt, betalte mindre da jeg fikk lagt inn det opprinnelige opplegget.

Jeg har fra før 32A enfase opplegg til carport, la dengang opp 3 fase kabel med tanke på senere oppgradering, så strekking av ny kabel skal ikke være nødvendig.
Jeg har 2 stk TWC liggende klare, skal lade en Model X og en Model 3

Dette er tilbudet fra elektriker

·         Omkobling i sikringsskap                                                       1.400
·         Fordeling i garasje ferdig montert                                           5.100
·         2 stk jordfeilbrytere ferdig montert                                         4.900
·         Kabling frem til Tesla Wall C x 2                                              2.800
·         2 x montering inkl kalibrering+laststyring                                1.800

Sum overstående installasjon                                                          16.000 inkl mva

Trengs det 2 stk B-vern, jeg trodde dette kunne monteres i sikringsskap?   
Kan virkelig kabling mellom 2 TWC koste 2800?
Hva menes med fordeling i garasje?   
Ville sette pris på innspill.     

Fastpris er alltid dyrt. Bli enig med elektriker om et rimelig påslag på materiellet og be han ta jobben på timebasis. Blir garantert mye billigere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

olavxxx

Jeg skal ikke si hva som er dyrt eller ei, men jeg fikk koblet opp 2 x TwC selv.

Da fikk jeg også lasket ut et stikk til en varmepumpe, følgende betalte jeg da 34.000kr for:
Ca 15-20 meter kabel til første TWC, så ca 15 meter kabel til neste TwC.
I tillegg da b-vern osv for 32A 230V.

De holdt da på i ca 1,5-2 dager, men litt av "lokingen" var pga. de hadde fått beskjed av BKK at det var motsatt netttype enn det var (husker ikke om de ble fortalt det var IT eller ei, men de satt da dipswitch feil).

Uansett så tok de også å boret seg inn i varmepumpen som jeg hadde fått installert uken før :P Så den måtte også skiftes, fikk ikke brukt den en uke en gang. Men ellers var jobben greit utført, med unntak av at de ikke koblet opp lastbalansering som jeg bestilte, samt etter noen uker når jeg tenkte at det var litt dårlig lys i garasjen, innså jeg de hadde skrudd ned og totalt demontert noen ledlys (som så ut som de ikke gikk å skru tilbake/sammen). De hadde da ikke fortalt meg om at de demonterte de lysene. (Har noen lys som går på tidsstyring rundt hus og garasje).

Så totalt sett er jeg litt misfornøyd med jobben, men tror strengt tatt prisen jeg fikk var "ok". Men det er jo litt kjedelig at de ødela varmepumpen og at de ødela lysene i garasjen. Lysene sa de ikke noe om, men de ordnet opp med varmepumpen da (forsikring). Jeg kunne sikkert klaget på lysene, men jeg lar heller vær å bruke de eller anbefale de til noen, gidder ikke "mase".

jorgror

Sitat fra: Elgulf på fredag 22. februar 2019, klokken 12:19
Hei

Jeg har prøvd søke litt rundt uten å finne svar, derfor spør jeg her.

Har satt bilen på lading men får ikke justert over 8a på ladehastighet på en 16a kurs. Er det noen innstillinger på selve boksen eller er det noe annet jeg overser?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det noen flere som kan bekrefte at de opplever maksimalt 8 amp på Schuko?

Tesla sin side sier 3kW (https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors) og det tilsvarer ca 13 amp.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

itje

Sitat fra: olavxxx på søndag 24. februar 2019, klokken 22:22
Jeg skal ikke si hva som er dyrt eller ei, men jeg fikk koblet opp 2 x TwC selv.

Da fikk jeg også lasket ut et stikk til en varmepumpe, følgende betalte jeg da 34.000kr for:
Ca 15-20 meter kabel til første TWC, så ca 15 meter kabel til neste TwC.
I tillegg da b-vern osv for 32A 230V.

De holdt da på i ca 1,5-2 dager, men litt av "lokingen" var pga. de hadde fått beskjed av BKK at det var motsatt netttype enn det var (husker ikke om de ble fortalt det var IT eller ei, men de satt da dipswitch feil).

Uansett så tok de også å boret seg inn i varmepumpen som jeg hadde fått installert uken før :P Så den måtte også skiftes, fikk ikke brukt den en uke en gang. Men ellers var jobben greit utført, med unntak av at de ikke koblet opp lastbalansering som jeg bestilte, samt etter noen uker når jeg tenkte at det var litt dårlig lys i garasjen, innså jeg de hadde skrudd ned og totalt demontert noen ledlys (som så ut som de ikke gikk å skru tilbake/sammen). De hadde da ikke fortalt meg om at de demonterte de lysene. (Har noen lys som går på tidsstyring rundt hus og garasje).

Så totalt sett er jeg litt misfornøyd med jobben, men tror strengt tatt prisen jeg fikk var "ok". Men det er jo litt kjedelig at de ødela varmepumpen og at de ødela lysene i garasjen. Lysene sa de ikke noe om, men de ordnet opp med varmepumpen da (forsikring). Jeg kunne sikkert klaget på lysene, men jeg lar heller vær å bruke de eller anbefale de til noen, gidder ikke "mase".

Ikke la de "slippe unna" med slike feil, de har ansvaret for å levere det du betaler for, og demonterer eller ødelegger de noe, så skal de rette opp i det, enten ved å fikse det, eller gi deg kompensasjon.
Jeg er tidligere fagmann (tømrer) selv, og har jobbet mye med service og privatkunder, og det verste jeg opplevde var å se at andre fag grupper ikke gjorde skikkelig jobb. Jeg ordnet alltid opp, både eget og andre sitt, til min sjefs ekstremt store frustrasjon
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

GOS

Sitat fra: jorgror på mandag 25. februar 2019, klokken 22:49
Hei

Har satt bilen på lading men får ikke justert over 8a på ladehastighet på en 16a kurs. Er det noen innstillinger på selve boksen eller er det noe annet jeg overser?

Tesla sin side sier 3kW (https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors) og det tilsvarer ca 13 amp.

Ja, med schuko så lader den bare 8a med den nye UMC'en
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jorgror

Sitat fra: GOS på tirsdag 26. februar 2019, klokken 07:18
Hei

Da må jeg nok innom biltema og handle en Schuko til CEE 16A (Art. nr: 44-572) for å få ønsket ladehastighet. Eller er det 8 amp begrensing også på CEE 16A?

Jeg er klar over risikoen med å lade over 10 amp på Schuko hvis ikke spesielle hensyn er tatt.
2016 VW GTE

Autowinder

Sitat fra: jorgror på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:50
Hei

Da må jeg nok innom biltema og handle en Schuko til CEE 16A (Art. nr: 44-572) for å få ønsket ladehastighet. Eller er det 8 amp begrensing også på CEE 16A?

Jeg er klar over risikoen med å lade over 10 amp på Schuko hvis ikke spesielle hensyn er tatt.

Vil tro det er likt. Overgangen er «dum» uten logikk, så ser ikke hvordan dette lurer elektronikken.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jorgror

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:57
Sitat fra: jorgror på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:50
Hei

Vil tro det er likt. Overgangen er «dum» uten logikk, så ser ikke hvordan dette lurer elektronikken.
Jeg er også usikker, men logikken må ligge i hvilken kabel som står i Tesla UMC, altså CEE16.

Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE

Elmo

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:57
Ja Biltema overgangen er "dum", men Tesla'n kjenner forskjell på om du har schuko eller CEE adapteret i UMCen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

petgok

Når jeg koblet til min UMC i schuko kontakten idag, trakk den 13 amp ifølge bil og app. tror ikke jeg har gjort noe med innstillingene heller - så rart at den trakk mer enn 8 amp ifht hva dere andre sier.

Når jeg hentet bilen idag (drammen), var de tomme for Type 2 kabel, så måtte få det senere... skjedd med noen andre?
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

jorgror

Sitat fra: petgok på tirsdag 26. februar 2019, klokken 22:03
Når jeg koblet til min UMC i schuko kontakten idag, trakk den 13 amp ifølge bil og app. tror ikke jeg har gjort noe med innstillingene heller - så rart at den trakk mer enn 8 amp ifht hva dere andre sier.

Høres bra ut og det stemmer overens med nettsiden til Tesla linket litt lengre oppe her. Får håpe at det er standarden.

Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE

rlnd

Teslabjørn har testet litt lading, ikke knirkefritt foreløpig..

https://www.youtube.com/watch?v=QtaIRk6BFng
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

jog

Jeg fikk bare 8 amp på shuko, så jeg valgte å bruke biltema overgang til Cee 16amp og da fikk jeg velge fritt opptil 16.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

GOS

Sitat fra: rlnd på tirsdag 26. februar 2019, klokken 22:44
Teslabjørn har testet litt lading, ikke knirkefritt foreløpig..

https://www.youtube.com/watch?v=QtaIRk6BFng

Jeg lader med 11 kw hver gang på min 22 kw lader så det må være noe feil med bilen som Bjørn brukte.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA