Hovedmeny

Tilbehør til Model 3

Startet av Vesel, mandag 18. februar 2019, klokken 01:32

« forrige - neste »

Autowinder

Jackpad for kr 70,-
Toppen er fra Amazon 25,5 mm
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RuneW

Hvordan sitter denne toppen i hullet? Som "originalen" ?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 26. februar 2019, klokken 14:20
Jackpad for kr 70,-
Toppen er fra Amazon 25,5 mm
Ville vært forsiktig ved bruk av denne.
Stoler du på at den lille tynne skruen klarer sidekreftene som kan oppstå ved jekking?

Her er et eksempel på en løsning i andre enden av skalaen.
https://elbilforum.no/index.php?topic=44377.msg766953#msg766953
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ok67

Mesteparten av sidekreftene vil bli tatt opp av friksjon mellom pucken og anleggsflata, så trur ikkje det bør vere grunn til bekymring så lenge underlaget er relativt flatt.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

SurSnasen

Sitat fra: ladov på mandag 25. februar 2019, klokken 18:29
Har noen kommet over en beskytter til DC-delen av CCS-kontakten? Hvis det kommer ikke-vertikal nedbør blir det fort vekk fuktig der..

Audi har i det minste en glimrende løsning:

https://www.youtube.com/watch?v=m_ALIQc2_XQ

Autowinder

Sitat fra: RuneW på tirsdag 26. februar 2019, klokken 14:21
Hvordan sitter denne toppen i hullet? Som "originalen" ?
Mangler testbil, men toppen passet bra ifølge youtube :)

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: ok67 på tirsdag 26. februar 2019, klokken 14:26
Mesteparten av sidekreftene vil bli tatt opp av friksjon mellom pucken og anleggsflata, så trur ikkje det bør vere grunn til bekymring så lenge underlaget er relativt flatt.
Da har du god tiltro til at friksjonen er tilstrekkelig. Anlegget er rimelig slett og glatt.
Kjedelig om jekken drar seg på utsiden og ødelegger siden på bilen.
Flata blir mer og mer skrå jo høyere du jekker, samtidig som sidekreftene øker når jekken skal dras inn under bilen.

Enkelt å løse for å unngå stor konsekvens.

Autowinder

Det er smalere hull ( ca 3 mm) de siste 5-6 mm. Klarte ikke å dra av med vannpumpetang i skrustikke. Som du sier, går det nok helt fint på flatt underlag. Superkasko skal jeg også ha ;)

Men kjøp gjerne de i aluminium til 25 dollar plus frakt. Jeg kjøpte en til TM3 og det som kom i posten var TMS. 185,- i returporto. Var bare å gi bort til en kollega

Autowinder

Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. februar 2019, klokken 14:32
Da har du god tiltro til at friksjonen er tilstrekkelig. Anlegget er rimelig slett og glatt.
Kjedelig om jekken drar seg på utsiden og ødelegger siden på bilen.
Flata blir mer og mer skrå jo høyere du jekker, samtidig som sidekreftene øker når jekken skal dras inn under bilen.

Enkelt å løse for å unngå stor konsekvens.

Jekkplata hos meg er skålformet. Og kan jo lage med maskinskrue og låsemutter også.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 26. februar 2019, klokken 14:35
Det er smalere hull ( ca 3 mm) de siste 5-6 mm. Klarte ikke å dra av med vannpumpetang i skrustikke. Som du sier, går det nok helt fint på flatt underlag. Superkasko skal jeg også ha ;)

Men kjøp gjerne de i aluminium til 25 dollar plus frakt. Jeg kjøpte en til TM3 og det som kom i posten var TMS. 185,- i returporto. Var bare å gi bort til en kollega
Jeg liker ikke å sløse penger, så jeg har også laget av pucker, men med en kraftig gjennomgående bolt med en gummislange utenpå.

ok67

Sjølv har eg kjøpt ein på ebay (som eg ser fleire har). Den passar dessverre ikkje ned i skåla på jekken min, så må kanskje ha ny jekk også, eller modifisere på jekk-klossen. Gummi finst i ulike hardheitar og dermed ulik friksjon så om du vel rett materiale og held deg på flatt underlag (og har underlag der jekken trillar legg) er eg ikkje bekymra for at den sklir, med eller utan tapp oppi bilen. Men det må sjølvsagt kvar enkelt vurdere avhengig av sine lokale forhold.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: ok67 på tirsdag 26. februar 2019, klokken 15:01
Sjølv har eg kjøpt ein på ebay (som eg ser fleire har). Den passar dessverre ikkje ned i skåla på jekken min, så må kanskje ha ny jekk også, eller modifisere på jekk-klossen. Gummi finst i ulike hardheitar og dermed ulik friksjon så om du vel rett materiale og held deg på flatt underlag (og har underlag der jekken trillar legg) er eg ikkje bekymra for at den sklir, med eller utan tapp oppi bilen. Men det må sjølvsagt kvar enkelt vurdere avhengig av sine lokale forhold.
Nettopp...ujevnt gulv eller noe rusk på gulvet (sand el.) slik at jekken ikke triller lett og fritt, så blir sidekreftene foret større en friksjonen, og sa er det kjedelig om det sklir på utsiden. Men folk må få lov å gamble som de vil med sin egen bil. Håper ingen kommer til å oppleve det.

cra

Hva slags jekk har du hvor flata blir skrå når du jekker? Har aldri sett slikt, hverken på de billigste eller dyreste jekkene? Eller tenker du på at bilen nødvendigvis vil lene seg litt over til siden?

Friksjonen når jekken skal dras inn under bilen er en annen sak. Min erfaring er i praksis at denne avstanden er så kort at det aldri skjer, selv når jeg har måttet skifte hjul på relativt mykt underlag og jekken ikke har kunnet flytte seg. Den eneste gangen jeg har vært borti at ting har vært nær ved å gå skeis var en gang jeg måtte skifte hjul der bilen stod of det var flatt men lett helling. En tynn ishinne gjorde at bilen begynte å skli (veldig sakte, så jeg rakk å skyve et hjul inn under akslingen før jekken ble stående på skrå. Måtte få en kompis til å komme med en ekstra jekk og litt strøsand for å bli ferdig).

Finnes det forresten jekker (antakelig i øvre prisklasse) som har denne forflytningen av løftepunktet i jekkens lengderetning innebygget i selve jekken, tro?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: cra på tirsdag 26. februar 2019, klokken 15:27

Hva slags jekk har du hvor flata blir skrå når du jekker? Har aldri sett slikt, hverken på de billigste eller dyreste jekkene? Eller tenker du på at bilen nødvendigvis vil lene seg litt over til siden?

Friksjonen når jekken skal dras inn under bilen er en annen sak. Min erfaring er i praksis at denne avstanden er så kort at det aldri skjer, selv når jeg har måttet skifte hjul på relativt mykt underlag og jekken ikke har kunnet flytte seg. Den eneste gangen jeg har vært borti at ting har vært nær ved å gå skeis var en gang jeg måtte skifte hjul der bilen stod of det var flatt men lett helling. En tynn ishinne gjorde at bilen begynte å skli (veldig sakte, så jeg rakk å skyve et hjul inn under akslingen før jekken ble stående på skrå. Måtte få en kompis til å komme med en ekstra jekk og litt strøsand for å bli ferdig).

Finnes det forresten jekker (antakelig i øvre prisklasse) som har denne forflytningen av løftepunktet i jekkens lengderetning innebygget i selve jekken, tro?
Snakker om anleggsflata for jack paden under bilen. Den blir skrå når bilen jekkes opp.
Jeg vet hva jeg snakker om, jeg sier ikke at det kommer til å skje, man at man må være klar over risikofaktorene.
Løsningen på et potensielt stort problem, er jo svært enkel, og billig.
En kraftigere bolt enn en tynn skrue.
Fritt valg.

HalvorV

Man skal lete veldig etter problemer hvis man skal få dette til å blir en reell problemstilling.
Skal man jekke så forbannet høyt anbefaler jeg en slik:
http://toolmonger.com/2007/09/07/eastwoods-tilt-a-car/
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA