Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkforsegling

Startet av Kallagtunet, fredag 25. november 2011, klokken 07:24

« forrige - neste »

Aspiranten

Hehe kun Nissan som selger skikkelig bil idag.

Motorvogner som ikke tåler sammenstøt i over 65km/t regnes ikke som bil av familiefedre som er glade i ungene sine  ;)

Men jeg gleder meg til Zoe, Focus og C30 m.fler kommer på markedet ja! Da blir det heftigere konkurranse.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 20. mars 2012, klokken 12:14
Motorvogner som ikke tåler sammenstøt i over 65km/t regnes ikke som bil av familiefedre som er glade i ungene sine  ;)

Problemet er vel at det er menneskekroppen som ikke tåler en bråstopp i noe særlig mer enn 70 km/h  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 20. mars 2012, klokken 12:05
Tenker du på konkurrenter som Citroén, Peugeot, Mitsubishi, Renault og Ford?

Thomas

Personlig venter jeg nok mer på Tesla...:)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: cra på tirsdag 20. mars 2012, klokken 12:34Problemet er vel at det er menneskekroppen som ikke tåler en bråstopp i noe særlig mer enn 70 km/h  :P

Bråstopp er ikke bråstopp for å si det sånn... Jeg vil tro at vesentlig lenger deformasjonssone og større vekt (i forhold til de mindre elbilene) kan være forskjell mellom invaliditet/død og skader man kan komme seg etter.


Men hva dette har med batterier å gjøre ble jeg plutselig litt usikker på...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

RuneW: Konkurranse  ;)

Dersom konkurrentene kan tilby betryggende garantier så mister Nissan salg- altså penger, og må føye seg deretter.

Voila, bedre vilkår for oss alle.

Når det kom 5 års garanti på nybiler så så vi jo hele bransjen kom etter som dominobrikker  8)
Nissan Leaf

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)



BE

Det er nok ingen av de norske bilene som har vært i nærheten av temperaturene som de amerikanske bilene er utsatt for. Vi er nok særdeles gunstig grafisk plassert til å eie biler som ikke har kjøling på batteripakkene.

Jeg har fortsatt klokketro på at batteripakkene mest sannsynlig kommer til å vare så lenge bilen ruller på veiene. Jeg er mer bekymret for rust på bilen enn batteriene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Kortere rekkevidde og lenger levetid på batteriene gjør trolig at det lønner seg med større batteripakker her oppe i nord, og færre batteribytter eller risiko for dette som sådan. Eventuelt ender man opp med at man får mer batteri for pengene når man ved bilens endelikt tar ut batteriet og installerer det som en del av husets solcellekraftverk  ;)

Men det er jo bare synsing og trolig og kanskje, basert på den viten vi besitter. Det skal bli svært spennende å følge med på de norske bilene det neste året!
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: BE på lørdag 23. juni 2012, klokken 10:23
Det er nok ingen av de norske bilene som har vært i nærheten av temperaturene som de amerikanske bilene er utsatt for. Vi er nok særdeles gunstig grafisk plassert til å eie biler som ikke har kjøling på batteripakkene.

Jepp, Phoenix,Arizona har varmere klima enn Dubai. Daglig makstemperatur over 38 grader 110 dager i året, over 43 grader 18 dager i året og oppunder 50 grader innimellom. Nattestid blir det ikke kaldere enn 27 grader i snitt sommerstid.

Ikke det beste klimaet for elbiler uten aktiv batterikjølig tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mortenmann

ser på det som en interessant stresstest det som skjer i  varme deler av USA.
Den største fienden for levetid er temperaturen. De som ligger på 7 streket på batteritemp i perioder mister kapasitet - raskt. Interessant nok har hyppig lading til 100% lite å si, ser det ut til.
Hører også Nissan si til sine kunder over there at vi må regne med et fall ganske tidlig til ca 85%, og at batteriet deretter vil stabilise seg mer.
Sannsynlig hendelsesforløp her i Norge:
Gradvis forringelse til 85% over 3-5 år, deretter svært langsom forringelse til 70% over 15år?
SølvLeaf

Mortenmann

Ikke bra det som skjer i USA nå. I Arizona og varme stater har mange (de fleste?) Leafeiere mistet 20% kapasitet på et år. Noen er nede på 70%. Dette skyldes varmen der borte. Det som er alvorlig - for oss også - er Nissans manglende respons. Pr nå er den eneste kommentaren at dette er en del av normal svekkelse av batteriet. Ingen vilje til å ta tak i problemet.
Det er greit at vi, selv om vi bor i kjølige nord, er klar over denne holdningen.

les her
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=8802&start=1050
SølvLeaf

Aspiranten

Dette har vi vel mistenkt også ville skje, men de har ikke forbrukerrådet der borte...
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Hvis man kjøper en elbil uten væskebasert temperaturstyring av batteriet, så får man ta konsekvensene av dette. :P

Leafene i Arizona fungerer som de er designet, da kan jeg ikke akkurat klandre Nissan for at de ikke løper til for å gi bort gratis erstattninger.

Jeg hadde vært mye mer bekymret hvis det var en eneste kunde i f.eks norge som hadde ett batteri på 80% av ukjent grunn, uten at Nissan tok tak i det og erstattet batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA