Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkforsegling

Startet av Kallagtunet, fredag 25. november 2011, klokken 07:24

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 14:30
For meg og mange andre er Leaf eneste relevante elbil alternativ per i dag så hva andre har og ikke har er mindre relevant.

Mja, forsåvidt enig at Leaf er eneste relevante kjøretøy da vi har familie på 5, men det betyr ikke at vi ikke kan se på hva andre tilbyr.

Dersom Nissan hadde vært de eneste uten batterigaranti så ville det gitt rom for massiv hets og kanselleringer. Men nå er saken slik at ingen (?) tilbyr batterigaranti av noen dimensjoner. Derfor blir det en sak forbrukerrådet må se på, og det vil også være rom for at Nissan kan kapre hele markedet ved å opprette en slik garanti. Det lønner seg "alltid" å være best i klassen...

Sånnsett tenker jeg at det er to konflikter ute å går nå som signaturene er stanset:

1) Nissan lurte oss med markedsføringen til å tro at batteriet var hundre prosent garantert i 5 års perioden.
2) Elbilbransjen generelt mangler definerte garantier på batterikapasitet.

Jeg synes ikke Nissan kan lastes alene for nummer to, da det er ett bransjerelatert problem. Men for den første synes jeg, og det har jeg sagt før, at de definitivt fortjener pepper for.
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: Thomas Parsli li :) :)nk=topic=4399.msg40252#msg40252 date=1321626148
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 14:30
Her er intensjon å diskutere Nissan sine garantivilkår og måten de informerer om dem. Hvis andre vil starte tråder om andre merkers betingelser så er det egne seksjoner for det.

For meg og mange andre er Leaf eneste relevante elbil alternativ per i dag så hva andre har og ikke har er mindre relevant.

Etter å ha gått bananas i en rekke andre tråder, er du plutselig blitt puritansk i "din egen" tråd ???

Og i tillegg til å ikke ville diskutere ting som faktisk kan få Nissan til å endre garantien, fraber du deg at andre har meninger om dette?
Makan >:(

Thomas


Det var da voldsomt Tomas.

Det er frivillig å lese og poste i denne traden.

Alt av relevans mhp momenter knyttet til betingelsene og selvsagt alt som kan bidra til at Nissan tar til fornuft er selvsagt hjertelig velkomment. Hvordan du leser noe annet ut av det forstår jeg ikke men  deg om det!

Mitt poeng er at dette ikke er tenkt som en generell tråd om batteri garantier på elbiler. Det er det andre steder på forumet for og hvis noen inkludert deg ønsker å starte en så gjør det ;D

gbzdoc

Skal man kunne tukte Nissan for sin garanti vil det jo alltid være lurt å snu seg rundt og se hva andre tilbyr. Spesielt om de faktisk tilbyr bedre og mer tydelige vilkår. Tesla ble nevnt som "best i klassen", men ingen har så langt kommet med noe input på hva denne faktisk sier?

Leaf blir det uansett (om to ukers tid), med eller uten tydelig garanti, men vil selvsagt som alle andre ha et så trygt bilhold som mulig.

Synes forøvrig det er veldig bra at Elbilforeningen tar dette med produsentene genrelt, og ikke bare med Nissan. Dette er jo et viktig teama uansett type elbil, og ekstremt viktig for hvor fort elbilen vil erobre veiene.

Vi skal vel kanskje takke Nissan for å ha påpekt dette bortfallet av garanti så tydelig, så får vi tatt det nå med en gang. Heller nå enn om fem år... Som Mitsubishi eier trodde jeg hele tiden 5år/100.000 på batteriet ville bety garantert minimum 80%. Usikker på om dette fortsatt gjelder for oss som kjøpte før Mitsubishi enten endret eller presiserte dette annerledes i sommer.

Kallagtunet

#18
Sitat fra: Aspiranten på fredag 18. november 2011, klokken 15:31
Sånnsett tenker jeg at det er to konflikter ute å går nå som signaturene er stanset:

1) Nissan lurte oss med markedsføringen til å tro at batteriet var hundre prosent garantert i 5 års perioden.
2) Elbilbransjen generelt mangler definerte garantier på batterikapasitet.

Jeg synes ikke Nissan kan lastes alene for nummer to, da det er ett bransjerelatert problem. Men for den første synes jeg, og det har jeg sagt før, at de definitivt fortjener pepper for.

Jeg er selvsagt helt enig i at Nissan ikke er alene om nummer to, samtidig liker jeg ikke at produsentene får gjemme seg under betegnelsen "bransje". Det er selvstendige selskaper med forhåpentlivis strategier som er utviklet av hvert og en av dem. Det er selskapets valg av betingelser som jeg ønker å utfordre, det er bare de som selskap som kan endre policy.

Men jeg forstår selvsagt at det første selskapet som tar til vett her vil selvsagt legge stort press på de andre leverandørene. Hvis en av leverandørene av trillingene er den første som bryter ut så er det super flott og jeg håper definitivt denne info også vlir gjengitt i denne tråden. Hvis det er ande som har momenter fra andre leveradøer som er relevant for garantivilkårene til Leaf så er det selvsagt veldig velkomment i denne tråden.

Jeg kommer ikke til å moderere diskusjonen det er i alle fall sikkert ;D

eirikw

Jeg har et par spørsmål ang dette info skrivet og restkapasiteten.. har det kommet noe nytt infoskriv??
har prøvd å lese rundt her men nå er det litt "uoversiktlige" tråder her inne. ;)
Jeg skrev kontrakt 20.10.11 men har ikke hørt fra forhandler om noe infoskriv slik det ble vist her. har også spurt selger men han sier ingenting om det..  administrator skiver i siste innlegg i tråden om batteri info :

Nå må vi som forbrukere være klar over at garantivilkårene er slik de var og slik de ble markedsført FØR avtale om kjøp ble inngått. Hva Nissan presiserer i ettertid er egentlig ikke så interessant for de som allerede har inngått avtale. Nissan har tidligere kommunisert at batteriet har nådd sitt "end of life" hvis kapasiteten reduseres under 70% og således må anses som defekt. Innen 5 år har de da kommunisert at batteriet kunne byttes på garantien. Tror nok også dette er grunnen til at Nissan nå ikke krever en underskrift fra kunder som allerede har inngått avtale. 

Nye kunder vil derimot måtte forholde seg til at hos Nissan (og Mitsibushi) vil en kraftig redusert effekt på batteriene ikke gir rett til utskifting av batterier på garantien, dersom det ellers ikke er noen feil med noen celler. Det er selvfølgelig trist, og et stort tap for målet om at elbil skal være en trygg og økonomisk forsvarlig investering, med lavest mulig risiko.


betyr det at gamle kunder liksom har garanti og nye kunder ikke??
jeg leste også her inne at nye kunder må skrive under på (eller velge å ikke gjøre det) FØR kontrakten ble skrevet under på..eller har jeg misforstått?? lurer jo litt på hvor jeg ligger i landet med dette? spesielt når selger ikke er særlig villig til å gi meg info. vet jo at man ikke skal høre på alt som sies på internett, men det når dette forumet er det jeg har å forholde meg til blir jeg letter forvirret..

Aspiranten

Nissan tok til fornuft og du slipper nå å rettslig binde deg på papiret med din signatur.

Likevel har ikke Nissan 110% batterigaranti. En viss redusert kapasitet er forventet, og at det opplyses om dette er jo naturlig. Dessverre er det ikke garantert at Nissan uten krangling vil erstatte batteriet dersom det selv ved forsvarlig bruk vil måtte byttes ut etter bare 4 år. Sannsynligvis vil de jo det, dersom det er snakk om bare ètt batteri. Men hva hvis om atte...

Derfor må vi nå se til forbrukerrådet, for batteriene ER underlagt forbrukerkjøpsloven. Spørsmålet er bare når, og hva som må være på plass for å få rettigheter. F.eks. har Nissan advart mot overhyppighet i hurtiglading. Så ett batteri som blir hurtigladet 4 ganger daglig i 4 år vil nok ikke passere under reklamasjon hvis det ikke klarer å holde på nok strøm til å være brukbart. Flere slike definisjoner (den med hurtiglading fant jeg opp nå) må på plass.

Nissan er ikke alene om å ikke ha batterigaranti. Tvert imot :-)
Nissan Leaf

eirikw

ok, men blir nye kunder møtt med det skrivet ved kontakt eller er det noe som blir vist ved overlevering?
for etter det andre jeg leste her inne (finner ikke igjen tråden..:S )sto det da at etter 8.10.11 blir et infoskriv opplyst om.. noe jeg fortsatt ikke har blitt! uten dette formumet ville jeg tulset rundt og trodd det var 100% garanti på batteriene..

Aspiranten

You and me both...

Problemet til Nissan er at de markedsfører seg juridisk forvirrende ovenfor kundene. "Vi forventer at batteriene skal vare 10 år" er jo ingen garanti. Og i brukerveiledningen har de valgt å skrive at "kapasiteten kan være vesentlig mindre enn 80% etter 5 år". Slik jeg skjønte elbil.no``s nye artikkel hvor de har tatt en prat med Nissan, så er skrivet nå kun "til informasjon". Altså ingen signatur. Dette skal da gjelde for alle.

Det som har vært saken mtp. "før og etter skrivet ble vist" garantiene, har vært dette med å få fastslå hvilke rettigheter vi har hatt i forbrukerrådet. Der må man kunne bevise hva man hadde grunn til å forvente av produktet ved kjøpetidspunktet. Etter at skrivet ble lagt frem har Nissan flere ganger kjørt ferske annonser hvor de markedsfører batteriet sitt med en varighet på 10 år. Så sånnsett trenger vi nok ikke å bry oss så meget om "før og etter skrivet ble offentlig".

Men slik saken er nå så er det vel like risikabelt uansett hvilken elbil man kjøper, så det er vel ikke noe mer å si enn "løp å kjøp"?  :D
Nissan Leaf

Elmo

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 14:30
Her er intensjon å diskutere Nissan sine garantivilkår og måten de informerer om dem. Hvis andre vil starte tråder om andre merkers betingelser så er det egne seksjoner for det.
For meg og mange andre er Leaf eneste relevante elbil alternativ per i dag så hva andre har og ikke har er mindre relevant.

Hvorfor så snevert da? Hvis andre har bedre garantier enn Nissan så bør du vel være interessert i å få vite om det, så du har noe mere enn løskrutt å skyte med når du skal diskutere med (mot?) Nissan ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kallagtunet

#24
Har laget en kronologisk oppsummering av denne saken slik JEG oppfatter den i post 2 i denne tråden. Når og hvis det kommer nye momenter vil jeg oppdatere den posten slik at det skal være mulig å følge saken frem mot en forhåpentligvis seier for nåværende og fremtidge Leaf eiere mhp garanti. Hvis det er momenter som er glemt så si fra skal vi se om jeg kan få lagt dem inn :-D

Kallagtunet

Sitat fra: Elmo på fredag 18. november 2011, klokken 19:48
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 14:30
Her er intensjon å diskutere Nissan sine garantivilkår og måten de informerer om dem. Hvis andre vil starte tråder om andre merkers betingelser så er det egne seksjoner for det.
For meg og mange andre er Leaf eneste relevante elbil alternativ per i dag så hva andre har og ikke har er mindre relevant.

Hvorfor så snevert da? Hvis andre har bedre garantier enn Nissan så bør du vel være interessert i å få vite om det, så du har noe mere enn løskrutt å skyte med når du skal diskutere med (mot?) Nissan ?!

Du må lese hele tråden og mine svar Elmo, men hvis du ønsker å missforstå så er du hjertelig velkommen til det  ;D

Ha en fortryllende aften!

Kallagtunet

Sitat fra: eirikw på fredag 18. november 2011, klokken 18:03
Jeg har et par spørsmål ang dette info skrivet og restkapasiteten.. har det kommet noe nytt infoskriv??
har prøvd å lese rundt her men nå er det litt "uoversiktlige" tråder her inne. ;)

Post 2 i denne tråden har jeg forsøkt å få frem hva som har skjedd og hva Nissan har sagt i kronologisk rekkefølge. Håper den kan være klargjørende. Når det gjelder de juridiske vurderingene av hvilke konsekvenser dette har for oss som forbruker har jeg desverre ikke nok kunnskap om. Hvis det er noen jurister her på forumet så hadde det vært veldig fint å få dette vurdert og dokumentert. Jeg vil da legge dette inn i post nummer 2 som forhåentligvis skal være stedet der en fnner siste status og vurderinger i saken. Resten av tråden er det bare å kjøre på vill debatt  ;D

Elmo

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 20:20
Du må lese hele tråden og mine svar Elmo, men hvis du ønsker å missforstå så er du hjertelig velkommen til det,

Oppriktig talt så ønsket jeg ikke å missforstå.

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 16:13
Mitt poeng er at dette ikke er tenkt som en generell tråd om batteri garantier på elbiler. Det er det andre steder på forumet for og hvis noen inkludert deg ønsker å starte en så gjør det

Hvis andres innlegg blir for "utenfor" så kan du jo som eier av tråden bare stenge den ;D

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kallagtunet

#28
Er det fler som opplever at Nissan forhandlere fortsatt krever underskrift på "skjemaet" sitt før de leverer ut biler? I Sandnes så har man gjort det etter at Nissan sentralt har frafalt dette kravet.

Kallagtunet

Noen oppdateringer på hvordan det går med samtalene mellom leverandørene, elbilforeningen, forbrukeromudet og NAF om garantivilkår enda?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA