Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av RuneW, torsdag 24. november 2011, klokken 20:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 18. februar 2012, klokken 07:54
At dagens biler ikke kommer med DAB+ som standard er faktisk helt forkastelig. Det koster nesten null og niks å implementere, men blir et helvete å ettermontere med dagens integrerte navi/computer systemer i dashen.

Nåja, så vanskelig blir det ikke. Leafen har jo AUX inngang, så det er bare å koble på en ekstern adapter der. I tillegg må man få plass til en display et sted, det kan f.eks monteres på disse brakettene man bruker til å montere holder til mobiltelefon på. Men en pen, integrert variant blir det jo ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 18. februar 2012, klokken 09:57
Heller spyling enn et deksel som fryser fast om vinteren...

Spyling vil ikke virke. Bare se på frontlyktene, kun lyktespyler hjelper nesten ingenting. Og er linsa våt vil du uansett få kraftig forvrenging. Varmetråder kan selvfølgelig tørke den, men det tar for lang tid. Kjappere å gå ut og rense den selv da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: I-MIEV på lørdag 18. februar 2012, klokken 09:38
Det er meget enkelt å ettermontere jeg har ettermontert denne

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6913&katid=661&mid=m436&id=&vn=736

Monteringen kan faktisk begrense seg til å legge den i hanskerommet og plugge inn en 12 volt med sigarett tenner.

Enkelt, men med en stor ulempe. Denne bruker FM for å overføre signalene til bilradioen. Dermed går man glipp av den bedre lydkvaliteten som DAB gir, spesielt i diskantområdet.

Personlig ville jeg gått for en enhet som kobles til via AUX-inngangen og med eget display med betjeningsknapper.

Men det går jo an å håpe at Nissan kommer med en enhet som kan integreres helt i det eksisterende systemet. Det er jo touch-betjent, så det er egentlig en software-sak. Kanskje vi burde mase på dem om dette ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. februar 2012, klokken 11:06
Sitat fra: I-MIEV på lørdag 18. februar 2012, klokken 09:38
Det er meget enkelt å ettermontere jeg har ettermontert denne

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6913&katid=661&mid=m436&id=&vn=736

Monteringen kan faktisk begrense seg til å legge den i hanskerommet og plugge inn en 12 volt med sigarett tenner.

Enkelt, men med en stor ulempe. Denne bruker FM for å overføre signalene til bilradioen. Dermed går man glipp av den bedre lydkvaliteten som DAB gir, spesielt i diskantområdet.

Personlig ville jeg gått for en enhet som kobles til via AUX-inngangen og med eget display med betjeningsknapper.

Men det går jo an å håpe at Nissan kommer med en enhet som kan integreres helt i det eksisterende systemet. Det er jo touch-betjent, så det er egentlig en software-sak. Kanskje vi burde mase på dem om dette ?
Det er ingenting iveien for å bruke AUX inngangen. denne enheten har en utgang for det og.
Det jeg sa var at monteringen kunne være så enkel. Dersom du har tilgang til AUX på bilradio er det bare å koble til den. Men selv om det ikke er AUX så kan bruke FM. Det gjør jeg. Når du har passert 50 er ikke øra HI FI lenger så jeg merker ikke forskjelden.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

jkirkebo

Sitat fra: I-MIEV på lørdag 18. februar 2012, klokken 11:41
Det er ingenting iveien for å bruke AUX inngangen. denne enheten har en utgang for det og.
Det jeg sa var at monteringen kunne være så enkel. Dersom du har tilgang til AUX på bilradio er det bare å koble til den. Men selv om det ikke er AUX så kan bruke FM. Det gjør jeg. Når du har passert 50 er ikke øra HI FI lenger så jeg merker ikke forskjelden.

Men bruker ikke denne enheten RDS-funksjonen for å vise hvilken kanal som er innstilt da ? Det kan jo ikke fungere via AUX-inngangen. Derav mitt ønske om eget display. Dessuten hadde jeg stadig problemer med FM-overføring fra iPhone i forrige bil, på langturer måtte jeg stadig bytte frekvens pga. interferens. Spesielt i Oslo var det vanskelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. februar 2012, klokken 11:44

Men bruker ikke denne enheten RDS-funksjonen for å vise hvilken kanal som er innstilt da ? Det kan jo ikke fungere via AUX-inngangen. Derav mitt ønske om eget display. Dessuten hadde jeg stadig problemer med FM-overføring fra iPhone i forrige bil, på langturer måtte jeg stadig bytte frekvens pga. interferens. Spesielt i Oslo var det vanskelig.
Som sakt så bruker jeg FM og får den infoen i displayet på navi om det virker eller ikke via AUX vet jeg ikke.
Jeg er godt fornøyd med systemet som det er. Det finnes eller kommer nok bedre systemer innen 2017 hvis ikke tror jeg rett og slett ikke at FM kommer til å bli stoppet.
Poenget er jo at det er bare Norge som har valgt DAB og samtidig sakt at FM skal avsluttes. UK og eventuelt andre som bruker DAB beholder sendingene på FM. Det gir ikke de store bilradio fabrkantene noe insentiv til å produsere denne løsningen med tanke på den lille kunde massen som kan bruke dette systemet.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Rilum

Hva med å bruke USB på samme måte som iPod ? da bør det være en smal sak å integere det. Om enheten innholder usb hub så vil man kunne koble til Ipod i tillegg.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

gbzdoc

Poenget er jo at dette ikke er i nærheten av å være noen ny teknologi, og de færreste ønsker å ha en dab radio liggende å slenge i bilen med masse ledninger. FM overføring gir sjelden god lyd, spesielt i bystrøk med mange radiostasjoner.

Eneste løsningen jeg kan se vil være BT overføring. Da vil man også kunne bytte stasjon fra rattet og få opp kanal-info i displayet.

Uansett blir det et kompromiss som til og med kan gå på bekostning av trafikksikkerheten. (Spesielt om man får bilen full av ledninger for strøm og aux, og løs dab radio i midtkonsollen e.l.)

Men det er jo historien om igjen... Hvor lenge måtte man ikke slite med kassettspiller i dashen på tyske biler? Betalte man ekstra kunne man få CD veksler i bagasjerommet... *sukk*

bno

#128
Sitat fra: snurre100 på fredag 17. februar 2012, klokken 23:07
Det eneste jeg ønsker meg er større rekkevidde.Det gir meg muligheten til å nyte stillhheten med å kjøre elektrisk bil mye,mye mere.....

Dette har jeg tatt for selvforklarende første prioritet det er klart det, men smaker det så koster det nok enda en stund, men joda jeg kunne godt strekke meg, men ikke til Tesla S nei
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ronny

Jeg har Miev, og på min ønskeliste til neste modell står det : Leaf
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Boogie

Kom på en ting til: ved bruk av vindusspyler blir det kraftig glykol-lukt i bilen etterpå.
Kunne godt tenke meg at luftinntaket ble endret, så vi slapp å få denne lukten inn i bilen.
Jeg pleier å skifte til inneluft før jeg pusser ruta, men det er jo litt tungvint...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på søndag 19. februar 2012, klokken 17:29
Kom på en ting til: ved bruk av vindusspyler blir det kraftig glykol-lukt i bilen etterpå.
Kunne godt tenke meg at luftinntaket ble endret, så vi slapp å få denne lukten inn i bilen.
Jeg pleier å skifte til inneluft før jeg pusser ruta, men det er jo litt tungvint...

Hvis det lukter glykol tror jeg du har fyllt frostvæske istedenfor spylervæske... ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Har hatt Leaf'en i en knapp uke, og har kommet på et par ting:

USB-plugg i hanskerommet og i rommet i midtkonsollet (evt også AUX-kontakt), slik at en USB-stick kan plasseres ute av syne/utenfor rekkevide av armer og bein. minnepinne med musikk kan da stå permanent tilkoblet, og man kan bruke en større minnepinne/harddisk etc.

USB-utgang bake (gjerne på flaskeholderen i midtkonsollet bake) slik at de i baksetet kan lade mobiltelefon etc. uten å strekke løs ledning helt fra dashboardet og bak.

USB -utgang bake lurer jeg på å prøve å ordne til selv. Kan umulig være vanskelig å ettermontere.

Lys i ladeluka er allerede nevnt, men et alternativ kan være lys i pistolen på ladekabelen. Dette kunne f.eks. komme på kun dersom laderen var i status "Ready", og således fungere som en ekstra indikasjon på at det er i orden. Burde i alle fall være mulig å få til på tredjepartskabler? :)

Gummimatter med kanter. Jeg har kjøpt de fancy mattene som jeg kan ta ut og riste av, men ser for meg at noe med kanter vil være mer effektivt i å hindre sand i å komme ned i teppet, og er enklere å tømme for snø/vann om vinteren. (ref. duggproblemer)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Og en ting til (som det ikke burde være noe i veien for å få til på eksisterende modell):

La carwings-app'en vise om bilen er låst eller ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Jeg kunne ønske meg mere manuel styring av varmeaparate. Utrolig drit at man ikke kan kjøre vifta uten at varmen setes på og bruker unødvendig mye strøm. Var ute å kjørte her om dagen da deg regnet, det var 8 grader ute og dugget raskt inni bilen. Satt termostaten på 16,5 grader å driten satt på varmeelemte.
Jeg hater ting man ikke kan kjøre manuelt når man vil.
Hele varmeanleget tror jeg Nissan har brukt ekstremt lite tid på å utvikle så det er bra det kommer en nye versjon. Men en diesel varmer hadde vært det smarteste og enkleste.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA