Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av RuneW, torsdag 24. november 2011, klokken 20:54

« forrige - neste »

cra

Kunne forresten også tenke meg å kunne be Leafen sende meg en mail når ladestatus passerer XX prosent eller XX kilometer estimert rekkevidde. Snertent hvis man har kjørt lenger enn halve rekkevidda, og må over et visst nivå for å komme seg hjem igjen

Og så synes jeg det godt kunne stå hvorfor lading er stoppet i e-postene som jeg allerede får. Jeg regner med at hjernen i bilen vet om det er fordi den har nådd 80/100%, strømmen eller sikringa har gått, eller om noen har koblet fra ladekabelen. Spesielt sistnevnte kunne være interessant å få beskjed om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på søndag 13. mai 2012, klokken 15:59
Jeg kunne ønske meg mere manuel styring av varmeaparate. Utrolig drit at man ikke kan kjøre vifta uten at varmen setes på og bruker unødvendig mye strøm. Var ute å kjørte her om dagen da deg regnet, det var 8 grader ute og dugget raskt inni bilen. Satt termostaten på 16,5 grader å driten satt på varmeelemte.
Jeg hater ting man ikke kan kjøre manuelt når man vil.
Hele varmeanleget tror jeg Nissan har brukt ekstremt lite tid på å utvikle så det er bra det kommer en nye versjon. Men en diesel varmer hadde vært det smarteste og enkleste.

Prøv 16 grader isteden, da pleier ikke varmeren å gå på. Det som mangler er en knapp for å skur av varme i tillegg til den som skrur av AC.

Dieselvarmer ? Nei takk, da hadde jeg ikke kjøpt bilen. Bedre å bruke de kronene det koster på å montere varmepumpe og litt større batteri da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

En liten detalj som burde være enkel å implmentere (kanskje til og med få til selv?):

Plassering (rekkefølge) av knappene nede til venstre. Sladde-knappen er lett synlig, mens knappen for rattvarme (som så langt er den mest brukte knappen for vår del) er skjult av rattet. Bytt om plassering av disse, takk.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Knappen for varme i rattet kunne godt ha byttet plass med knappen for antispinn, slik at det er lett å se den. Knappen for rattvarme er en av de mest brukte knappene!

Når man "skrur av" vindusheisene burde dette kun koble ut knappene på de andre dørene. Vinduene burde fortsatt kunne betjenes fra førerplass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

GeirB

Til de som kommenterer ny bilradio standard:

Ny bilradio type bør være av type FM/DAB/DAB+. I Norge byttes radiostandard er situasjonen at man fram til 2017 vil ha FM og DAB i fellesbruk, fra 2017 (senest 2019) vil det være DAB+ som gjelder. De fleste DAB radioer som selges i dag er derfor kombinasjonsradioer FM/DAB/DAB+. Ved kjøring over landegrensene vil det være viktig med kombinasjonsradioer - ikke sikkert at situasjonen vil være den samme i Europa (selv om Danmark er på DAB, Tyskland på vei til DAB+, Sverige har hatt tenkepause om valget (DAB+?) og flere andre land velger i disse dager). For å ha radio i bilene er det derfor viktig å satse på radioer (og antenner!) som kan ta alle standarder.

Tok opp denne tråden med Nissan høsten 2011, men da var det ingen positiv respons.

For de som allerede har kjøpt Leaf vil det kunne finnes modifiseringskit fra 3. partsleverandører, men det beste ville være om dette tilbudet kom fra Nissan. Og uansett burde DAB/DAB+/FM radioene snarest komme inn i nye biler. (Norge er snart opp i 90% dekning for DAB - og vil ha 90-99,5% dekning innen 2014.)
Har kjørt Leaf siden januar 2012. Tesla model X i bestilling.

mariowing

Sitat fra: GeirB på onsdag 11. juli 2012, klokken 07:44
Og uansett burde DAB/DAB+/FM radioene snarest komme inn i nye biler. (Norge er snart opp i 90% dekning for DAB - og vil ha 90-99,5% dekning innen 2014.)

Helt enig at DAB må på plass, det er aldri bra med eksterne enheter som må ha egen strøm etc. Blir bare ledninger og rot av sånt!

Litt off topic men har bare lyst til å skrive to linjer om DAB i bil. Kjørte Kristiansand - Oslo med DAB radio i går og det er flott dekning BORTSETT fra i tunnelene noe som gjør at i praksis er ikke DAB brukbart i bilen pt. Det er ganske mange tunneler på de nye motorveistrekningene og da faller radioen ut (eller switcher over til FM hvis du hører på en kanal som har FM dekning i tunnelen men du får i så fall en lang pause).
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Nissan Leaf

Kryten

Hadde vært artig om den blå delen av antennen lyste når en kjørte ;)

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Saxo

#143
Etter 9000 kjørte km savner jeg kun følgende:
-Spyling eller deksel for ryggekamera.
-Eco istedet for D som førstevalg.
-En helt enkel mekanisk løsning der ladeluken kan åpnes mekanisk ved å trykke på ett eller annet utenfra (det er jo ingen krise om almenheten har tilgang til å åpne denne luka eller hva ?).
Jeg kobler som rutine bilen til nettet når jeg kommer hjem uansett. Har lade-timer på som sørger for 80 % lading til kl 07 om morgenen. Det er rett som det er at jeg glemmer å åpne ladeluka før jeg går ut av bilen og låser den. Hadde vært utrolig realt å kunne åpne ladeluka enten mekanisk utenfra, med fjernkontrollen eller med en tilsvarende knapp som sitter i dørhåndtak.  Åpning av ladeluka er en av knappene som brukes oftest.
-Mulighet til å velge full tektylbehandling isteden for den litt billige varianten som bilen leveres med.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Trond Arve

Sitat fra: Saxo på tirsdag 17. juli 2012, klokken 18:34
-En helt enkel mekanisk løsning der ladeluken kan åpnes mekanisk ved å trykke på ett eller annet utenfra (det er jo ingen krise om almenheten har tilgang til å åpne denne luka eller hva ?).
Jeg kobler som rutine bilen til nettet når jeg kommer hjem uansett. Har lade-timer på som sørger for 80 % lading til kl 07 om morgenen. Det er rett som det er at jeg glemmer å åpne ladeluka før jeg går ut av bilen og låser den. Hadde vært utrolig realt å kunne åpne ladeluka enten mekanisk utenfra, med fjernkontrollen eller med en tilsvarende knapp som sitter i dørhåndtak.  Åpning av ladeluka er en av knappene som brukes oftest.

Enig. Eller de kunne gjort som PSA og hatt luka koblet til sentrallås, enkelt og brukevennlig.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

RuneW

Sitat fra: Saxo på tirsdag 17. juli 2012, klokken 18:34
-Mulighet til å velge full tektylbehandling isteden for den litt billige varianten som bilen leveres med.

Jeg kunne velge (og gjorde det) en såkalt utvidet antirustbehandling når jeg kjøpte bilen. Men det er mulig det ikke er dette du mener.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Elmo

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 17. juli 2012, klokken 20:02
Enig. Eller de kunne gjort som PSA og hatt luka koblet til sentrallås, enkelt og brukevennlig.

Bare liten PSA. Partner og Berlingo har samme "problem"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxo

Sitat fra: RuneW på onsdag 18. juli 2012, klokken 08:08
Sitat fra: Saxo på tirsdag 17. juli 2012, klokken 18:34
-Mulighet til å velge full tektylbehandling isteden for den litt billige varianten som bilen leveres med.

Jeg kunne velge (og gjorde det) en såkalt utvidet antirustbehandling når jeg kjøpte bilen. Men det er mulig det ikke er dette du mener.

Det er det jeg mener. Det valget ble ikke kommunisert til meg da jeg kjøpte bilen.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

RuneW

Sitat fra: Saxo på onsdag 18. juli 2012, klokken 15:50
Sitat fra: RuneW på onsdag 18. juli 2012, klokken 08:08
Sitat fra: Saxo på tirsdag 17. juli 2012, klokken 18:34
-Mulighet til å velge full tektylbehandling isteden for den litt billige varianten som bilen leveres med.

Jeg kunne velge (og gjorde det) en såkalt utvidet antirustbehandling når jeg kjøpte bilen. Men det er mulig det ikke er dette du mener.

Det er det jeg mener. Det valget ble ikke kommunisert til meg da jeg kjøpte bilen.

Det er mulige jeg spurte selv, om det fantes en slik mulighet. Tror kanskje det var en del av prutingen...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Jeg fikk beskjed om å la være å antirustbehandle bilen etter mottakelse, da det var nkludert!

Har dette skriftlig i epost, mener jeg.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA