Prøvekjøring model 3 - Del erfaringene etter prøvekjøringen! (Poll også..)

Startet av Jarv!s, fredag 25. januar 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Siilverpants på fredag 15. februar 2019, klokken 09:05
Jeg har aldri kjørt elbil før, og skjønte ingenting når han sa at nå kan du bare kjøre. Ikke noe motorlyd, ingenting jeg kunne se som signaliserte at bilen var startet og klar til å rygges ut av pplassen.
Dessverre er det bare Tesla som er slik, de andre er også stille, men iallfall alle de andre elbilene jeg har kjørt har krevd bruk av startknapp eller vri om nøkkel. Tesla har tenkt nytt på det aller meste. Prøv en X neste gang, du setter deg inn i setet, trår på bremsa, den lukker døra selv og er klar til å kjøre. Når du har blitt vant med det setter du deg inn i andre biler og venter på at de skal lukke døra.  :P

Sitat fra: Siilverpants på fredag 15. februar 2019, klokken 09:05Kom oss ut på veien, og merket med en gang at 20" dekk gjorde at det føltes ut som jeg kjørte bil med dårlig servo, men ellers føltes det ganske bra ut.
Skulle jeg gjette basert på hva du skriver, så høres det ut som styringen har stått innstilt på Sport. Med selger-opplevelsen du fikk kan det høres ut som at du neppe ble introdusert for den type setup. I Comfort er den veldig lett og Standard er stort sett som andre biler. Sport gir betydelig mer motstand.

Sitat fra: Siilverpants på fredag 15. februar 2019, klokken 09:05Vi nærmet oss etterhvert en påkjøringsrampe, og hadde veldig god margin til bussen og personbilen som kjørende ned der. På det punktet jeg ville bremset ned litt selv for å slippe dem inn, fortsatte Tesalen i 80km/t. Jeg spurte Tesla representanten om jeg burde gjøre noe, men han sa at jeg bare skulle ta med ro og la bilen finne ut av det. Det tok ikke mange sekunder etter dette før jeg var på vei til å bremse og skifte fil, da vi plutselig sto side om side med både bussen og personbilen som var på vei ut, dette var på vei mot kollisjon. Teslaen gjorde da en bråstopp og kastet seg litt ut i motsatt felt, sannsynligvis viste den at det ikke var noen bil der men hjerte gjorde likevel et hopp da dette skjedde. Jeg tok kontroll over bilen igjen og kjørte videre, dog med en følelse av at Tesla selgeren ikke var helt kjent med bilen og dens funksjoner.
Dette kan jeg si med en gang at var et dårlig råd fra selgeren. Autopiloten har sine styrker, men fletting og rundkjøringer er for eksempel ikke blant de. Den takler veldig fint at noen kommer forbi deg og legger seg inn foran deg, mellom deg og forankjørende bil, men å flette når det kommer både en buss og en bil på en påkjøringsrampe er bra optimistisk. Vil oppfordre til å teste autopiloten på landeveiskjøring, den kan gå MANGE mil uten avbrytelser, og er spesielt deilig når det er utfartskøer, som ofte kan være ganske frustrerende å kjøre i.

Og ja, den vet om det er bil i sidefila, slår du på blinklyset når det er kjøretøyer ved siden av deg så varsler den med rød filmarkering.

Hvis du ikke har bestilt enda, og er usikker, så book en lenger prøvekjøring når det største rushet er over, og få prøvd den litt skikkelig. :)

Siilverpants

Takk for gode svar :)

SitatDessverre er det bare Tesla som er slik, de andre er også stille, men iallfall alle de andre elbilene jeg har kjørt har krevd bruk av startknapp eller vri om nøkkel. Tesla har tenkt nytt på det aller meste. Prøv en X neste gang, du setter deg inn i setet, trår på bremsa, den lukker døra selv og er klar til å kjøre. Når du har blitt vant med det setter du deg inn i andre biler og venter på at de skal lukke døra.  :P

Dette var på ingen måte en negativ opplevelse, var bare veldig merkelig for meg som ikke har satt fot i en elbil før. Har troen på at dette kan jeg like, og skjønner det du sier om X.

SitatSkulle jeg gjette basert på hva du skriver, så høres det ut som styringen har stått innstilt på Sport. Med selger-opplevelsen du fikk kan det høres ut som at du neppe ble introdusert for den type setup. I Comfort er den veldig lett og Standard er stort sett som andre biler. Sport gir betydelig mer motstand.

Aha, der har vi nok svaret. Nei, det eneste jeg fikk vite på forhånd og underveis var det jeg skrev om sete, ratt og speil. Jeg syns det var merkelig at en sånn bil skulle oppleves så stiv.

Ellers er det som du sier at det skinner litt gjennom at dette var en dårlig salgsopplevelse, men til Tesla sitt forsvar var dette siste prøverunde for kvelden og han virket nokså sliten etter en lang dag. Jeg skal prøve bilen en gang til når ting roer seg, i en mer avslappet situasjon og med en annen selger.

THE

Ser Siilverpants nevner mindre støy i 2008 Mazda enn i TM3. Er det andre som kan bekrefte at det er så ille støynivå i TM3? De Mazdaene jeg kjenner til er uhorvelig dårlige når det gjelder støy. Det er da snakk om 2005 og 2010 modeller Mazda 6.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Handyman

Teslaen gjorde da en bråstopp og kastet seg litt ut i motsatt felt, sannsynligvis viste den at det ikke var noen bil der
Antar at du mener at bilen bremset kraftig opp og at den ikke stoppet helt?
Jeg antar også at den skiftet til vestre fil (i samme retning) og at den ikke skiftet over i motsatt (motgående) fil?
Det var vel på en fire-felts vei?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Siilverpants

Sitat fra: THE på fredag 15. februar 2019, klokken 09:30
Ser Siilverpants nevner mindre støy i 2008 Mazda enn i TM3. Er det andre som kan bekrefte at det er så ille støynivå i TM3? De Mazdaene jeg kjenner til er uhorvelig dårlige når det gjelder støy. Det er da snakk om 2005 og 2010 modeller Mazda 6.
Mulig det opplevdes slik fordi det ikke er noe motorstøy, men vi måtte øke stemmenivået vårt betraktelig for å høre hverandre, det har jeg aldri måtte gjort i Mazdaen.

Sitat fra: Handyman på fredag 15. februar 2019, klokken 09:32
Teslaen gjorde da en bråstopp og kastet seg litt ut i motsatt felt, sannsynligvis viste den at det ikke var noen bil der
Antar at du mener at bilen bremset kraftig opp og at den ikke stoppet helt?
Jeg antar også at den skiftet til vestre fil (i samme retning) og at den ikke skiftet over i motsatt (motgående) fil?
Det var vel på en fire-felts vei?

Tja, den rullet så vidt fremover, si kanskje 5km/t. Ikke motgående fil, dette var fire-felts vei ja.

bno

Vel støy er all uønsket lyd som vi vet. Det vi også vet er at det er subjektivt dette. Opplevelsen er altså ulik. Det kan også være slik at man kjører på ulikt underlag osv. Det vet vi også. Min erfaring der jeg kjørte og det er hvor jeg kjører min Hyundai Kona med 17" V.dekk vs. TM3 med 20" V.dekk er at jeg synes det er mer støy i Kona. Uansett mener jeg at det var mer støy i X da jeg prøvde den samme område for flere år siden på sommerføre. ASltså: Subjektivt det der. Jeg lever fint med det. Kjører rundt i Asia med min Nissan Navara (mye bra vei der nede og ikke vintereslitt he,he) EP300 diesel. Jeg lengter etter Kona og flere ganger sier Kona (ja den jeg er gift med altså) at skulle hatt Kona (bilen) rundt i Asia hadde vært så mindre belastende. Vel, vel igjen subjektivt det hele.
Ser ikke på dette som en digresjon. I motsatt fall hører jeg fra noen og sletter umiddelbart...
Hadde grei konversasjon med sidemann (besværet) fra Tesla og jeg har ikke verdens beste hørsel...

Handyman

Sitat fra: Siilverpants på fredag 15. februar 2019, klokken 09:34
Tja, den rullet så vidt fremover, si kanskje 5km/t. Ikke motgående fil, dette var fire-felts vei ja.
Oi..såpass ja, da skjønner jeg at det var en ubehagelig opplevelse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vesel

Sitat fra: THE på fredag 15. februar 2019, klokken 09:30
Ja, jeg kan bekrefte. Jeg så spesielt etter dette på prøvekjøringa. Kunne ikke sammenligne med noen Mazda, men kunne sammenligne med diverse andre billige, gamle fossilbiler og med andre elbiler på markedet. Støyen var det eneste skuffende med bilen da.  Bortsett fra kanskje litt lav byggekvalitet på deler av interiøret. Ellers syntes jeg bilen var svært imponerende.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Amoss

På forhånd var jeg spent på hvordan alt det med skjermen kom til å oppleves, men det var egentlig veldig naturlig at man gløttet ned til høyre for å se fart m.m og opplevdes veldig bra. Blinklys tok det lang tid før jeg ble klok på, var litt vanskelig å skjønne når de skrur seg av automatisk eller når man måtte trå til selv, og for meg føltes bryteren ganske klein å bruke,

Merkelig, har heller ingen erfaring med Tesla eller elbil tidligere, men opplevde dette akkurat motsatt :)  Hadde min prøvekjøring på mandag på Rud. Blinklys fungerte akkurat som forventet (kjente jo til at det skulle være 2 nivåer på bryteren, og den avsluttet alltid blinkingen på vanlig måte etter sving), men skjermen og plasseringen av speedometeret vende jeg meg ikke til på denne korte turen.

Etter dette kom vi litt opp i fart, og merket at det var mye vindstøy i kupeen, mer enn det er i min Mazda fra 2008.

Skal innrømme at jeg valgte å kjøre så å si bare på småveier, så noen voldsom hastighet var jeg ikke oppe i. Men reagerte heller motsatt av deg, og syntes det var svært stille. Har også hørselsproblemer men samtalen med Teslas representant gikk helt fint, og fraværet av motor gjorde opplevelsen svært stille. Hørte så klart dekksus men ikke mer enn normalt, men vindsus merket jeg ikke noe til.

Autopilot var ikke relevant å teste på disse veiene, og ville nok ikke giddet å teste den uansett. Foretrekker å kjøre selv :)

Mitt største ankepunkt må vel være at - siden jeg normalt bruker lesebriller - så var det vanskelig å lese valgene man skulle gjøre på skjermen. Vil bli ett irritasjonsmoment dersom jeg må finne frem lesebriller hver gang man skal gjøre noe der eller lese en varselsmelding. Men vil vel kanskje lære meg denne utenat etterhvert?
Model S 85D

Klykken

20" lavprofildekk støyer mer enn vanlig 18 eller 19". Dekkvalg har også mye å si.
Jeg ville konsekvent valgt minst mulig hjul, for komfort og rekkevidde.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DagfinnN

Da har jeg også testet TM3. Fikk prøve den alene i 30 min sammen med min kone.
Må sammenligne med de 2 bilene jeg har, S100D og Ampera.
Klart dårligere enn S100 (untatt aks), men like klart bedre på det meste sammenlignet med Opelen.
Jeg ser bort fra dekkstøy pga 20". Sitter meget godt og passasjersetet kan skyves deilig langt tilbake. Lite ratt gjør den enda mer lettkjørt. Utsynet framover er meget bra. Bilen er jo lav, men føles ikke slik når en sitter inni den.
Skjermens sin plassering er helt greit og vil ikke ha noe problem med den. Men savner jo mulighet til å ha mine to foretrukne visning på dashbordskjerm. Jeg liker å ha trip og energivisning der. En liten variant av trip fikk jeg fram på midtskjermen. Energivisning blir som på S100 sin midtskjerm, ikke akkurat slik som jeg vil ha men.. Likevel mye bedre enn på Opel.
Bagasjeromsluka er en kamel og svelge. Men liten tvil om at vi kommer til å selge Opelen etter sommeren og bytte til TM3. Foretrukne valg er SR og AWD. For håpe den kombinasjonen kommer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OlaM

Er det kun Performance som har vært på demo? Eller har noen her testet både LR og P? Så en vlogger som byttet fra MR til P, en viktig grunn var det umiddelbare bunndraget som han mente manglet på MR. Lurer på om det er noen forskjell mellom MR og LR pga større batteri, eller om det tilsvarende er litt slapp pedalrespons på LR.
'21 3LR

Tom

Sitat fra: OlaM på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:28
Er det kun Performance som har vært på demo? Eller har noen her testet både LR og P? Så en vlogger som byttet fra MR til P, en viktig grunn var det umiddelbare bunndraget som han mente manglet på MR. Lurer på om det er noen forskjell mellom MR og LR pga større batteri, eller om det tilsvarende er litt slapp pedalrespons på LR.
Det var bakhjuls drift vs 4 hjuls drift tenker jeg..
Det er permanent magnet motor bak og induksjons motor fremme.
Permanent motoren kan ikke motta så mye power som en induksjons motor kan over kort tid,derav tregere respons
Men med å ha 4 hjuls trekk løser det problemet seg da front motoren tar det bakmotoren ikke takler..

OlaM

Sitat fra: Tom på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:47
Sitat fra: OlaM på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:28
Det var bakhjuls drift vs 4 hjuls drift tenker jeg..
Det er permanent magnet motor bak og induksjons motor fremme.
Permanent motoren kan ikke motta så mye power som en induksjons motor kan over kort tid,derav tregere respons
Men med å ha 4 hjuls trekk løser det problemet seg.

Det stemmer sikkert!
'21 3LR

Tomas_v

Litt off topic men...
Vill gjerne sjekke model 3, men med alle dagene jeg sjekker jeg bare får "Beklager, det tidspunktet ble nettopp bestilt. Velg en ny dato og nytt tidspunkt for prøvekjøringen." Det er Tesla Drammen jeg prøver.
Jeg nesten trenger ikke å kjøre model 3 men vil sjekke hvor mye plass er inne, jeg er 192cm, kona er 185cm så litt skummelt å bestille bilen og da den er ikke stor nok :)
Bagasje rom og kvalitet er viktig og.
Spørsmål: har tesla en model 3 i showroomet hele tiden så at jeg kan kommer når som helst og sitte inne eller er alle bilene er ute hele tiden?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA