Prøvekjøring model 3 - Del erfaringene etter prøvekjøringen! (Poll også..)

Startet av Jarv!s, fredag 25. januar 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Jon Braathen på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:10
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:50
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:33
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:17

Utfordringen er at mange av dagens CCS ikke er så rask som lovet, pga kabler uten kjøling.
Tror mange av de er cappet på 70-80 kW.
Alle Ionity er kappet på 80kW.
Skikkelig fadese. De snakket jo om 350 kW og skulle jo bygge ut mye fortere.

Alle Ionity-ladere er 350kW, leverandøren av vannkjølte kabler deriomat har ikke klart og levere, kablene byttes ut ila våren - sier ionity.
Uansett er det kun e-tron og tm3 som får ladet med mer enn 200A så, problemet er jo ikke der pr idag. ;)
Og I-pace.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jon Braathen

Sitat fra: daktari på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:01

Utfordringen er at mange av dagens CCS ikke er så rask som lovet, pga kabler uten kjøling.

Alle Ionity-ladere er 350kW, leverandøren av vannkjølte kabler deriomat har ikke klart og levere, kablene byttes ut ila våren - sier ionity.
Uansett er det kun e-tron og tm3 som får ladet med mer enn 200A så, problemet er jo ikke der pr idag. ;)
Og I-pace.
I-Pace lader ikke på mer enn 200A uansett, støtter ikke 100kw engang, den er omtrent som Kona og e-niro mtp hurtiglading men har litt høyere batterispenning.
(i-pace eiere drømmer om sw-oppdatering for raskere lading, jeg tviler..  ;) )

kilde:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000788848?utm_source=WebEN-Car&utm_campaign=Klant-support&utm_medium=Hyper1
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Stikkkontakt

Sitat fra: Jon Braathen på onsdag 20. februar 2019, klokken 14:03

Og I-pace.
I-Pace lader ikke på mer enn 200A uansett, støtter ikke 100kw engang, den er omtrent som Kona og e-niro mtp hurtiglading men har litt høyere batterispenning.
(i-pace eiere drømmer om sw-oppdatering for raskere lading, jeg tviler..  ;)

Om den aldri kommer med 100 kw så er det kroken på døra. JLR vil aldri makte å kjøpe tilbake så mange biler som de da vil få i retur. Det vil være billigere å åpne for 100kw og håpe at ikke altfor mange ødelegger batteriet.

daktari

Og I-pace.

kilde:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000788848?utm_source=WebEN-Car&utm_campaign=Klant-support&utm_medium=Hyper1
FEIL!
Se vedlegget/brevet fra Jaguars General manager electric cars Niels Burgman i denne posten:
https://elbilforum.no/index.php?topic=42048.msg768255#msg768255

2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pallesnekkern

Da er m3p prøvekjørt. Jeg fikk 40 minutter alene i bilen.

Det negative :
- Viskerne slet litt med å fordele spyleveske nederst på vinduet.
- En del mer dekkstøy enn jeg er vant med fra en Octavia på myke 205/16" vinterdekk. Omtrent samme lydnivå som med 225/17" sommerdekk tenker jeg. Litt plagsomt, men akseptabelt med tanke på ytelser og dekkstørrelse.
- Ved kraftig oppbremsing på litt fuktig vei og vinterdekk, merker man at bilen er tung.

Det positive
- Akselerasjonen er selvfølgelig rå, men ikke speedmonster rå. Ikke bare en 0-100 bil. 100-150 går også fort ;D
- Understellet overrasket. Det var mer komfortabelt enn jeg regnet med. Dette kan man fint leve med i det daglige.

Det fantastiske
- Rattet ser litt lite og kjipt ut, men det er fantastisk og bruke.
- Kontrollen man har over bilen ved aktiv svingkjøring er fantastisk. Kan kaste den inn i svingen og gi gass. Bilen tenderer til overstyring. Svært lite krenging. Utrolig morsomt. Gokart med komfort. Merker lite til vekten.
- Interiøret er over all forventning. Svært lekkert og virker godt sammenskrudd. La det ikke være noen tvil, dette er en premiumbil, selv om rattknappene ikke er like lekre som i en Audi.

Å kjøre i3 på vei hjem igjen var som å kjøre en kjip, treg bil som krenger som en gammel Citroen i svingene.

olavxxx

Sitat fra: daktari på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:11

Og I-pace.

kilde:
FEIL!
Se vedlegget/brevet fra Jaguars General manager electric cars Niels Burgman i denne posten:
https://elbilforum.no/index.php?topic=42048.msg768255#msg768255
Har sett noen lade opp til 80 kW på nett på iPace, men er fremdeles slik at i "hurtigladetråden" på iPace forumet lader folk fra 40-50 kW. Så det er jo ikke det jeg vil kalle hurtiglading, særlig ikke når iPace bruker så mye strøm.

Men det er en digresjon, jeg mente egentlig at fadesen var utbygging av ionity. De lovet rask utbygging, men det går tregt synes jeg. Mange stasjoner er også begrenset som påpekt tidligere.

Men vi trenger ikke diskutere det i denne tråden :)

torjze

Prøvekjørt P i dag. Fikk 30 min alene med familien.

Flott bil som innfrir det jeg hadde av forventninger.

Reagerte ikke på hjulstøy, men kommer fra en 2016 Leaf.

Passe overstyrt og et fantastisk ratt. Innbyr til aktiv kjøring, men merker vekten. Fikk ikke testa kurvekjøring skikkelig, men har inntrykk av at den ikke nøler med å sette seg i svingene. Ingen SUV-tendenser... [emoji6]

Noen som kan si noe om standard %-forholdet på hvor mye trekk det er på forhjulene vs. bakhjulene?

Autopilot er gøy, automatisk filskifte gikk som en drøm.

Overraskende gode seter med mange festlige innstillinger til korsryggen.

Digger skjermen.

Skyvet er fantastisk. Fikk veldig lyst på Performance nå...[emoji1786]

Edit: Ser i test på elbil.no at fordelingen er 147kw på forhjul og 211kw på bakhjul som blir omtrent 40/60.

Tomas_v

Prøvekjørt i går. Bestilte bilen med en gang jeg var tilbake hjemme :)
Prøvekjørte i Bærum, jeg og kona kjørte alene, trodde noen fra Tesla skal bli med men...
Skal savne el. bakluke som jeg har på audi min nå.
Bra kvalitet inne, fint å kjører, stille. Noen klager her om stiv understell, føltes helt OK for meg.
Negativt: reg bremsing var aggressivt, hjelper bare litt på low, kona likte ikke det sammen med akselerasjon. Så må kjøre rolig mens hun er med :)
Også merka at det kommer dug på sidespeil, det var rart. De må ha oppvarming eller?
Kan ikke justere hvor sensitiv vindusviskerne er på auto så måtte slå de på flere ganger manuelt.
Jeg er 192cm og det var kanskje 1-2 cm mer til takket på bak sette.

MooCow

Sitat fra: Tomas_v på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:13
Prøvekjørt i går. Bestilte bilen med en gang jeg var tilbake hjemme :)
Prøvekjørte i Bærum, jeg og kona kjørte alene, trodde noen fra Tesla skal bli med men...
Skal savne el. bakluke som jeg har på audi min nå.
Bra kvalitet inne, fint å kjører, stille. Noen klager her om stiv understell, føltes helt OK for meg.
Negativt: reg bremsing var aggressivt, hjelper bare litt på low, kona likte ikke det sammen med akselerasjon. Så må kjøre rolig mens hun er med :)
Også merka at det kommer dug på sidespeil, det var rart. De må ha oppvarming eller?
Kan ikke justere hvor sensitiv vindusviskerne er på auto så måtte slå de på flere ganger manuelt.
Jeg er 192cm og det var kanskje 1-2 cm mer til takket på bak sette.

Vindaugsviskarane har fått mykje tyn på dei amerikanske facebooksidene og.
Sidespeglane er oppvarma ja :)

olavxxx

Regenerering er bra at er så sterk, du må bare la vær å slippe den så kjapt hvis du ikke skal bremse hardt.

MooCow

Sitat fra: olavxxx på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:50
Regenerering er bra at er så sterk, du må bare la vær å slippe den så kjapt hvis du ikke skal bremse hardt.

Er jo smak og behag, burde hatt endå fleire nivå :)

Tomas_v

Med sterk regenerering og 0 til 100 i 3,5 sek du får som stop go følelse det kan gjøre passasjerer syk

daktari

Counterpointer

Selv om jeg har kjørt mye Tesla S og en del X tar det litt tid å venne seg til Model 3. Den er litt anderledes. Og hverfall enn min nåværende Ae [emoji2957]

Ca 8 mil hjem fra utlevering, hjalp godt. Minimumsstrekning for å bli litt kjent vil jeg si.

Speedometer i midten går helt fint, mangel på knapper er litt mer krevende, men å ikke ha indikatorlys for blinkere og fulltlys rett i synsfeltet er uvant.

Lysene er skarpe og gode, nærlysene gir strølys foran bilen, men bedre enn å være for svakt. Totalt meget godkjent.

Klima fungerer meget godt og digger den virtuelle justeringen som er helt super.

olavxxx

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA